Наш арсенал: М1150
Помітне місце в структурі військово-технічної допомоги,
яку Україна отримує від країн-партнерів, посідають допоміжні машини на
танковому шасі – необхідні супутники танків на полі бою. Одна з найцікавіших
серед них – американська інженерна машина розгородження/розмінування М1150 ABV (Assault Breacher Vehicle).
Власне, М1150 – це вже третя спроба створення інженерної
машини на базі «Абрамса». Дві перші – дистанційно керована машина розгородження
«Пантер ІІ» і «Гризлі», дуже «просунутий» варіант, який поєднував можливості інженерної
машини розгородження/розмінування і БРЕМ, - виявились надто дорогими. Створення
ABV розпочалось 2002 р., після закриття програми «Гризлі», і завершилось 2008
р. взяттям машини на озброєння під позначенням М1150. Сухопутні війська США
отримали 187 ABV, а Корпус морської піхоти – 52 (цікаво, що саме морські піхотинці, а не «сухопутчики»,
були ініціаторами розробки ABV).
Машини М1150 не виготовлялись «з нуля», а
переобладнувались з вживаних танків М1А1. При цьому з «Абрамса» демонтували
башту, боєукладку і деяке інше обладнання. Натомість встановили масивну
поворотну броньовану рубку (кути повороту – по 90° праворуч і ліворуч). В
лобовій частині основне бронювання рубки посилене додатковою броньовою плитою,
встановленою на відстані близько 10 см від основної броні. Лоб і борти рубки
додатково захищені елементами динамічного захисту.
В передній частині рубки знаходиться робоче місце
командира машини з органами управління спецобладнанням і командирською башточкою.
По периметру останньої розташовані перископи, а вгорі – 12,7-мм кулемет М2НВ.
Командир має комбіновану систему спостереження, яка включає чотири камери
зовнішього огляду і електронно-оптичний блок в поворотній установці в передній
частині рубки (з телевізійною і тепловізійною камерами).
Задню частину рубки займають два комплекти дистанційної
системи розмінування М58А3 MICLIC (MIne Clearing LIne Charge). Кожен комплект включає 127-мм твердопаливну ракету і подовжений заряд
розмінування, який складається з невеликих блоків вибухівки С4 загальною
довжиною 107 м і детонаційного шнура. На один фут заряду припадає п’ять фунтів
вибухівки (тобто 2,27 кг на 30,5 см; загалом під вісім центнерів вибухівки в
одному заряді). Заряди розташовані у двох відсіках (правому й лівому), верхні
кришки яких, піднімаючись, утворюють пускові установки для ракет. Запущена ракета
витягує за собою подовжений заряд і від’єднується на кінцевій ділянці польоту;
заряд випрямляється за допомогою гальмівного тросу і підривається. Вибух одного
заряду утворює прохід в мінному полі завдовжки близько 100 м і завширшки 8 м. Перезарядка
системи здійснюється через бокові люки у відсіках. Екіпаж М1150 може провести
цю операцію за кілька хвилин – але за допомогою спеціального автомобіля M985A1R.
На лобовій частині копусу М1150 встановлений гідравлічний
механізм HLA (High Lift Adapter), яким керує механік-водій. HLA забезпечує навіску встановлення різного навісного обладнання і його
екстренне скидання без виходу екіпажа з машини. Основний робочий орган для
розмінування – ножовий мінний трал повної ширини FWMP (Full Width Mine Plough), спроєктований британською фірмою «Пірсон». Він складається з трьох
секцій – центральної (п’ять ножів) і двох бічних (по дев’ять) – і забезпечує
розчистку проходу зваширшки 4,5 м. Постійна глибина занурення ножів (36 см) забезпечується
трьома спеціальними лижами. За характерний вигляд тралу М1150 у війську
прозвали «шредером». Альтернативою FWMP може бути бульдозерне обладнання.
Для позначення проходів в мінних полях в кормовій частині
М1150 встановлені два блоки на 50 маркерів кожен. Маркер завдовжки 1 м може
мати прапорець, світлодіодний або світловідбивний пристрій. Пневматичний
механізм відстрілювання забезпечує установку маркерів навіть в асфальт.
Повністю споряджена машина М1150 важить близько 58 т. Її
довжина становить 7,9 м (з тралом – 12 м),
ширина – 3,6 м, висота – 2,4 м. Силова установка з газотурбінним двигуном
потужністю 1500 к.с. і ходова частина – такі ж, як у танка М1А1. Екіпаж
складається з двох осіб.
Бойовий дебют машин М1150 (зі складу Корпусу морської
піхоти) відбувся в грудні 2009 р. в Афганістані. Зараз морська піхота не має
таких машин – у 2020 р. їх передали в сухопутні війська у зв’язку з ліквідацією
танкових частин Корпусу морської піхоти.
В сухопутних військах США М1150 входять до складу взводів
інженерних машин інженерних рот бронетанкових бригадних бойових груп. Такий
взвод включає відділення: інженерної розвідки; інженерної техніки і обладнання;
землерийних машин; розгородження – два. Кожне відділення розгородження має три
машини М1150 і один автомобіль M985A1R, а також сім осіб.
Крім США, М1150 замовлені Австралією (29). Польща планує закупівлю 25 М1150. Держдеп США також дав
дозвіл на продаж цих машин до Румунії (чотири) і Бахрейну (вісім). В усіх випадках
вони йдуть в комплекті з «Абрамсами». Першим же закордонним експлуатантом М1150
стала Україна.
Постачання М1150 в Україну офіційно не оголошувалось, не
названа і їхня кількість – ймовірно, не більше кількох екземплярів. Один з них «засвітився»
3 листопада 2023 р. На жаль, дві машини вже втрачені. 22 лютого 2024 р. з'явилось
повідомлення про знищення М1150 під Авдіївкою – ймовірно, машна підірвалась на
мінному полі, а потім була добита ворожими дронами і артилерією. 3 березня в
тому ж районі ворог знищив ще одну М1150, причому вона пересувалась без трала –
ймовірно, її використовували як БРЕМ.
Досвід невдалого українського літнього наступу 2023 р.
переконливо показав важливість інженерного забезпечення наступаючих військ.
Сучасні машини розмінування будуть конче потрібні для майбутніх наших наступальних
операцій. А враховуючи, що США мають певний їх запас, на мою думку, не слід
виключати нових поставок М1150.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар