Roadrunner - багаторазова зенітна ракета

 

Roadrunner-М після посадки

Восени минулого року міністерство оборони США оголосило про замовлення у фірми Anduril Industries п’ятисот безпілотників Roadrunner (сума контракту становить близько 250 млн доларів, термін виконання – до кінця 2025 року). Здавалося б – та що тут дивного, зараз безпілотники виробляють і купують буквально усі. Але річ у тім, що Roadrunner є (наразі) унікальним виробом, який можна класифікувати як зенітну керовану ракету багаторазового (!) використання. Його створення – це чергова спроба здешевити боротьбу з безпілотниками, адже засоби ураження копійчаних (умовно кажучи) дронів іноді коштуть в рази, ба, навіть в десятки разів більше, ніж ці самі дрони. Фахівці Anduril Industries запропонували для боротьби з безпілотниками дрон-камікадзе, але зі здатністю повертатись на позицію (для повторного використання) в разі, якщо ціль з якихось причин не уражена.

 

Проєкт Roadrunner, вперше презентований в листопаді 2023 року, - це, власне кажучи, родина безпілотників різного призначення, а її протидроновий представник позначається Roadrunner-М. Це БпЛА літакового типу з кількома характерними особливостями. Літальний апарат схеми «безхвостка» має планер, виготовлений із вуглепластикового композиту. Фюзеляж з характерними обводами утворений поєднанням великої носової частини та широкого основного відсіку. Крило малого подовження має оживальний передній край та елевони великої площі.


 

Roadrunner побудований за схемою тейлсітера – тобто, зліт та посадка здійснюються вертикально, в стартовому та посадковому положеннях БпЛА буквально «сидить на хвості». Для старту служать напрямні пристрої, що скидаються. Посадка виконується на чотири розкладні опори.

 

Силова установка Roadrunner складається із двох малогабаритних турбореактивних двигунів розробки Anduril Industries. Їхня тяга достатня для вертикального зльоту та посадки, а також для горизонтального польоту з високою дозвуковою швидкістю. Економічність таких ТРД дозволяє виходити в заданий район поблизу стартової позиції та вести там чергування. Можлива дальність польоту, тривалість баражирування та бойовий радіус не повідомляються. Не повідомляються і масогабаритні характеристики, хоча довжину БпЛА (його висоту в стартовому положенні) можна оцінити в 1,7-1,8 м.

 

У носовій частині фюзеляжу міститься головка самонаведення невідомого типу. На опублікованих фото та відео видно прозорий носовий обтічник, що вказує на застосування оптичної чи інфрачервоної ГСН. Принципи наведення та управління, ступінь автономності БПЛА під час бойової роботи тощо не уточнюються, хоча зазначається, що система управління побудована з застосуванням принципів штучного інтелекту. Не повідомляються і характеристики бойової частини.

"Гніздо" на позиції
 

Для БпЛА розроблена оригінальна пускова установка Nest («гніздо»). Це прямокутний контейнер, оснащений зсувною кришкою. Штатна апаратура «гнізда» контролює стан БпЛА та обмінюється даними з командним пунктом. При необхідності контейнер відкривається, і боєприпас злітає. Кілька пускових установок можуть працювати під управлінням одного оператора. Заявлена можливість автономної роботи «гнізда» упродовж кількох місяців без обслуговування та втручання людини.

 

Старт БпЛА з "гнізда"

Anduril Industries не називає точні характеристики нового виробу, але стверджує, що він має переваги перед іншими безпілотними та зенітними системами. До його сильних сторін відносять скорочений час підготовки до старту, збільшену вантажопідйомність, підвищену дальність польоту та маневреність. Стверджується, що деякі з цих показників в рази вищі, ніж в інших аналогічних зразків на ринку, хоча конкретні розробки, з якими порівноється Roadrunner, не називаються.

 

Судячи з заявленої вартості контракту, можна скласти уявлення про ціну Roadrunner. Воона менша, ніж вартість ракети ПЗРК «Стінгер». Остання коштує близько 400 тисяч доларів. Вартість Roadrunner, якщо механічно розділити суму контракту на кількість замовлених БпЛА – десь 500 тисяч. Але, вочевидь, ця сума включає і вартість «гнізд». З іншого боку, протидронова ракета «Койот» (про яку я вже розповідав) коштує не більше 125 тисяч доларів – вочевидь, менше, ніж Roadrunner. Перевагою останнього може стати багаторазовість (у випадку промаху). Але усі ці оцінки – дуже приблизні, оскільки реальні характеристики Roadrunner лишаються наразі невідомими.

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

Коментарі

  1. Добрий день, пане.

    А Ви не пригадуєте, які ракети американці застосовували теж з контейнерами тільки для ураження наземних цілей? Ракета розміщена у контейнері, контейнер можна розміщувати будь де. Также дистанційний контроль стану ракети та її запуск. Як на мене, зручна схема для дій в обороні.

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Війна очима наших ворогів: революція на полі бою

Війна очима нашого ворога: роль легких гаубиць на полі бою

Наш арсенал: ЗСУ-23-4 "Шилка"