"Чекан" для вагнерівців
Поряд зі створенням бронетехніки за специфікаціями міннападу
(ну, чи, скажімо, міністерства унутрєнніх дєл) за порєбріком створюються окремі
зразки бронемашин за, так би мовити, приватної ініціативи. Про один з таких
виробів – бронеавтомобіль З-СТС «Ахмат», створений для кадирівців – я вже
писав. Сьогодні ж – про машину менш відому, але з довшою історією:
бронеавтомобіль «Чекан».
Поява і розвиток «Чекана» нерозривно пов’язані з
діяльністю приватної військової компанії «Вагнер». Зрозуміло, «приватність»
цієї компанії була цілком умовна – вона була тісно пов’язана з російськими
державними структурами. Від міністерства нападу вагнерівці отримували озброєння
і бойову техніку. Однак стандартні радянські/російські зразки не завжди
надавались для використання у специфічних умовах Африки і Близького Сходу – адже,
головно, саме там діяли вагнерівці до початку широкомасштабного російського
вторгнення в Україну.
Історія створення вагнерівського броньовика доволі туманна.
Самі колзломорді пишуть, що створення машини під назвою «Щука» почалось в
майстерні ПВК «Вагнер» «нє ранєє сєрєдіни 2010-х годов». До 2017-2018 рр.
виготовили партію таких броньовиків (невідомо, скільки – ризикну припустити, що
не більше одного-двох десятків). Вперше, у 2016-2017 рр., «Щуки» «засвітились»
в Сирії, пізніше – в Центрально-Африканській Республіці, Лівії, Малі. На основі
досвіду експлуатації в конструкцію внесли певні зміни, про зміст яких росіяни
пишуть туманно: «деякі агрегати удосконалили, деякі – замінили». Результатом і
стала поява «Чекана».
«Чекан» перейняв основні компонувальні рішення «Щуки». Шасі
– стандартне тривісне Урал
432007-0111-31 з дизельним двигуном ЯМЗ-238М2
потужністю 240 к.с. і механічною п’ятиступінчатою коробкою передач ЯМЗ-236У. Зовні броньовик нагадує БТР-152 – через форму броньованого корпусу. Виготовлений
він методом зварювання зі сталевих пласких панелей, встановлених під
раціональними кутами нахилу. Москалі пишуть про надання машині властивостей MRAP – на що натякає подоба характерного MRAPівського V-подібного днища. Але
є один нюанс. Відомі фото вагнерівців з Африки, на яких вони пересуваються «Щукою»
(«Чеканом»), знаходячись на даху, а не всередині бронекорпусу. Може, просто
всередині надто спекотно (кондиціонера, вочевидь, машина не має), а може –
бандити не покладаються на протимінний захист...
Рівень захисту корпусу заявлений як Бр5. Це виглядає трохи
дивно. Річ у тім, що класи «Бр» (від 1 до 6) – це класифікація рівнів захисту
бронежилетів, а не броні бойових машин. Як би там не було, Бр5 відповідає
захисту від куль снйперської гвинтівки СВД зі сталевими термозміцненими
осердями.
Кузов закритий, кабіна водія і десантний відсік утворюють
єдиний об’єм. Машина доволі містка – може перевозити до 18 бійців. Доступ
всередину забезпечується через двоє бічних дверей водійської кабіни і
двостулкові двері десантного відсіку в кормовій стінці корпуса. Крім того, в
даху десантного відсіка є чотири напівкруглих люки, а ще два – над робочими
місцями командира і водія. Озброєння – стандартна башта БПУ-1 від БТР-70/80 з
двома кулеметами – 14,5-мм КПВТ і 7,62-мм ПКТ. На знімках можна зустріти і «Чекани»
без башти, однак вони зроблені в небойових умовах – можна припустити, що на них
зображені щойно виготовлені бронеавтомобілі, на яких ще не встигли змонтувати озброєння.
Виробництво «Чеканів» здійснює фірма АВД з санкт-лєнінбурга. У війні проти України вперше такий броньовик був помічений наприкінці травня (або на самому початку червня) 2022 року, коли фото пошкодженої машини з літерою «Z» на борту потрапило в мережу. У вересні того ж року інший «Чекан» потрапив в сюжет окупаційного телебачення на Донеччині.
Надалі «Чекани» потрапляли в поле зору тільки епізодично – на відміну
від «Ахматів», обсяг випуску яких, вочевидь, вже перевищив кількасот машин.
Всезнаючий орікс не фіксує жодної втрати «Чеканів» в Україні (а «Ахматів» в цій
базі – аж 61).
Після краху ПВК «Вагнер» влітку 2023 р. «Чекани» разом із залишками цього ОЗУ потрапили до Білорусі - зокрема, 25 липня фіксувалось прибуття колони, в якій поряд з іншою технікою, прибуло і шість "Чеканів".
Ймовірно, такі машини потрапили до регулярної армії ри-фи. Висловлювалось припущення, що фірма АВД продовжила постачання «Чеканів» міністерству нападу ри-фи, але, ймовірно, у дуже незначній кількості. З’явився і новий варіант, відомий як «Карго». Це вантажний бронеавтомобіль, передня частина якого (капот двигуна і кабіна водія) аналогічна «Чекану», а замість десантного відсіку – закрита тентом вантажна платформа з високими бортами. Останні, вичевидь, броньовані – про це свідчить наявність амбразур для ведення вогню зі стрілецької зброї.
В січні 2024 р. з’явились фото «Чекана» (вочевидь,
зроблені раніше – бо на тлі зелених дерев) з імпровізованим додатковим захистом:
сталевим (броньовим?) листом, який прикриває радіатор, а також гумовими
екранами (з транспортерної стрічки), Як прикривають ходову частину в лобовій
проєкції, а також з боку – задні колеса. Висловлювалось припущення, що «Чекани»
в такій конфігурації можуть застосовуватись як відносно дешеві «одноразові»
штурмові машини – але появи їх на фронті не помічено.
У жовтні 2024 року з’явилось повідомлення про передачу фірмою
АВД замовнику чергової партії «Чеканів». Не виключено, що в Україну вони не
потрапили, а пішли в Африку – для потреб російського Африканського корпусу,
який замінив у цьому регіоні ПВК «Вагнер». Поява «Чеканів» фіксувалась, зокрема,
наприкінці 2023 року в ЦАР і на початку 2024-го – в Малі.
Назагал «Чекан» - це типовий зразок ерзац-броньовика, максимально простої конструкції, але пристосованого під конкретні вимоги замовника. Від схожого за походженням «Ахмата» він вихідно відрізняється наявністю штатного озброєння в башті і раціональними кутами нахилу броньованих панелей. Поряд з тим, рамна конструкція призвела до збільшення висоти машини і зміщення центру ваги вгору – що робить броньовик не надто стійким.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар