"Чекан" для вагнерівців



Поряд зі створенням бронетехніки за специфікаціями міннападу (ну, чи, скажімо, міністерства унутрєнніх дєл) за порєбріком створюються окремі зразки бронемашин за, так би мовити, приватної ініціативи. Про один з таких виробів – бронеавтомобіль З-СТС «Ахмат», створений для кадирівців – я вже писав. Сьогодні ж – про машину менш відому, але з довшою історією: бронеавтомобіль «Чекан».

 

Поява і розвиток «Чекана» нерозривно пов’язані з діяльністю приватної військової компанії «Вагнер». Зрозуміло, «приватність» цієї компанії була цілком умовна – вона була тісно пов’язана з російськими державними структурами. Від міністерства нападу вагнерівці отримували озброєння і бойову техніку. Однак стандартні радянські/російські зразки не завжди надавались для використання у специфічних умовах Африки і Близького Сходу – адже, головно, саме там діяли вагнерівці до початку широкомасштабного російського вторгнення в Україну.

"Щука" ("Чекан"?), спалений десь в Сирії
 

Історія створення вагнерівського броньовика доволі туманна. Самі колзломорді пишуть, що створення машини під назвою «Щука» почалось в майстерні ПВК «Вагнер» «нє ранєє сєрєдіни 2010-х годов». До 2017-2018 рр. виготовили партію таких броньовиків (невідомо, скільки – ризикну припустити, що не більше одного-двох десятків). Вперше, у 2016-2017 рр., «Щуки» «засвітились» в Сирії, пізніше – в Центрально-Африканській Республіці, Лівії, Малі. На основі досвіду експлуатації в конструкцію внесли певні зміни, про зміст яких росіяни пишуть туманно: «деякі агрегати удосконалили, деякі – замінили». Результатом і стала поява «Чекана».


 

«Чекан» перейняв основні компонувальні рішення «Щуки». Шасі – стандартне тривісне Урал 432007-0111-31 з дизельним двигуном ЯМЗ-238М2 потужністю 240 к.с. і механічною п’ятиступінчатою коробкою передач ЯМЗ-236У. Зовні броньовик нагадує БТР-152 – через форму броньованого корпусу. Виготовлений він методом зварювання зі сталевих пласких панелей, встановлених під раціональними кутами нахилу. Москалі пишуть про надання машині властивостей MRAP – на що натякає подоба характерного MRAPівського V-подібного днища. Але є один нюанс. Відомі фото вагнерівців з Африки, на яких вони пересуваються «Щукою» («Чеканом»), знаходячись на даху, а не всередині бронекорпусу. Може, просто всередині надто спекотно (кондиціонера, вочевидь, машина не має), а може – бандити не покладаються на протимінний захист...


 

Рівень захисту корпусу заявлений як Бр5. Це виглядає трохи дивно. Річ у тім, що класи «Бр» (від 1 до 6) – це класифікація рівнів захисту бронежилетів, а не броні бойових машин. Як би там не було, Бр5 відповідає захисту від куль снйперської гвинтівки СВД зі сталевими термозміцненими осердями.

 

Кузов закритий, кабіна водія і десантний відсік утворюють єдиний об’єм. Машина доволі містка – може перевозити до 18 бійців. Доступ всередину забезпечується через двоє бічних дверей водійської кабіни і двостулкові двері десантного відсіку в кормовій стінці корпуса. Крім того, в даху десантного відсіка є чотири напівкруглих люки, а ще два – над робочими місцями командира і водія. Озброєння – стандартна башта БПУ-1 від БТР-70/80 з двома кулеметами – 14,5-мм КПВТ і 7,62-мм ПКТ. На знімках можна зустріти і «Чекани» без башти, однак вони зроблені в небойових умовах – можна припустити, що на них зображені щойно виготовлені бронеавтомобілі, на яких ще не встигли змонтувати озброєння.

 

"Чекани" без башт

Фото пошкодженого "Чекана", опубліковане на початку червня 2022 р.

Виробництво «Чеканів» здійснює фірма АВД з санкт-лєнінбурга. У війні проти України вперше такий броньовик був помічений наприкінці травня (або на самому початку червня) 2022 року, коли фото пошкодженої машини з літерою «Z» на борту потрапило в мережу. У вересні того ж року інший «Чекан» потрапив в сюжет окупаційного телебачення на Донеччині. 

"Чекан" з телерепортажа. Вересень 2022 р.

Надалі «Чекани» потрапляли в поле зору тільки епізодично – на відміну від «Ахматів», обсяг випуску яких, вочевидь, вже перевищив кількасот машин. Всезнаючий орікс не фіксує жодної втрати «Чеканів» в Україні (а «Ахматів» в цій базі – аж 61).

Вантажний броньовик "Карго"

 

Після краху ПВК «Вагнер» влітку 2023 р. «Чекани» разом із залишками цього ОЗУ потрапили до Білорусі - зокрема, 25 липня фіксувалось прибуття колони, в якій поряд з іншою технікою, прибуло і шість "Чеканів". 



Ймовірно, такі машини потрапили до регулярної армії ри-фи. Висловлювалось припущення, що фірма АВД продовжила постачання «Чеканів» міністерству нападу ри-фи, але, ймовірно, у дуже незначній кількості. З’явився і новий варіант, відомий як «Карго». Це вантажний бронеавтомобіль, передня частина якого (капот двигуна і кабіна водія) аналогічна «Чекану», а замість десантного відсіку – закрита тентом вантажна платформа з високими бортами. Останні, вичевидь, броньовані – про це свідчить наявність амбразур для ведення вогню зі стрілецької зброї.


 

В січні 2024 р. з’явились фото «Чекана» (вочевидь, зроблені раніше – бо на тлі зелених дерев) з імпровізованим додатковим захистом: сталевим (броньовим?) листом, який прикриває радіатор, а також гумовими екранами (з транспортерної стрічки), Як прикривають ходову частину в лобовій проєкції, а також з боку – задні колеса. Висловлювалось припущення, що «Чекани» в такій конфігурації можуть застосовуватись як відносно дешеві «одноразові» штурмові машини – але появи їх на фронті не помічено.

"Чекани", передані замовнику в жовтні 2024 р.
 

У жовтні 2024 року з’явилось повідомлення про передачу фірмою АВД замовнику чергової партії «Чеканів». Не виключено, що в Україну вони не потрапили, а пішли в Африку – для потреб російського Африканського корпусу, який замінив у цьому регіоні ПВК «Вагнер». Поява «Чеканів» фіксувалась, зокрема, наприкінці 2023 року в ЦАР і на початку 2024-го – в Малі.

"Чекан" в ЦАР...

 
...і в Малі

Назагал «Чекан» - це типовий зразок ерзац-броньовика, максимально простої конструкції, але пристосованого під конкретні вимоги замовника. Від схожого за походженням «Ахмата» він вихідно відрізняється наявністю штатного озброєння в башті і раціональними кутами нахилу броньованих панелей. Поряд з тим, рамна конструкція призвела до збільшення висоти машини і зміщення центру ваги вгору – що робить броньовик не надто стійким. 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Війна очима наших ворогів: революція на полі бою

Війна очима нашого ворога: роль легких гаубиць на полі бою

Ерзац-ЗСУ? Мабуть, ні...