Су-30СМ


 Ну що ж, повернімося до наших баранів, тобто ваздушна-касмічєскіх сіл шишкостану. Сьогодні – черговий «аналоховнєт», а саме – багатоцільовий винищувач Су-30СМ. Літачок цей, так само, як і Су-34, став результатом еволюції винищувача Су-27, точніше – двомісного навчально-бойового варіанту Су-27УБ. Для чого винищувачу другий член екіпажу? Він має розвантажити пілота у тривалих польотах, виконуючи функції штурмана. Щоправда, на відміну від Су-34, в Су-30 екіпаж розташовується тандемом і відсутній ватерклозет. Словом, три зірочки, не більше

😆
Випробування трьох прототипів пройшли у 1987-89 рр. За п’ять років по тому ВПС рашки отримали п’ять серійних Су-30 – і на тому все поки що закінчилось через банальну нестачу коштів. Рятівником для проєкту став експорт. Винищувачем зацікавилась Індія, купивши понад 270 літаків Су-30МКІ. У вигляді машинокомплектів вони постачались з іркутського авіазаводу і монтувались на індійському підприємстві. При цьому індуси завбачливо відмовились від багатьох «аналоховнєтських» технічних рішень 😁 Наприклад, комплекс радіоелектронної боротьби вони зібрали з компонентів власного та ізраїльського виробництва. Навіть у бортовому радарі «Барс» російські процесори замінили індійськими.
Експорт Су-30МК набирав обертів. Слідом за Індією їх купила Малайзія, Алжир... Свій варіант, дещо спрощений, почав випускати і авіазавод в Комсомольську-на-Амурі, постачаючи Су-30 до Китаю (де одразу ж «клонували» винищувач і почали власний випуск), В’єтнаму, Венесуели та навіть Уганди.
Наприкінці першої декади ХХІ століття відновився інтерес до Су-30 з боку ВПС Росії. З одного боку це зумовлювалось збільшенням витрат на оборону, з іншого – гальмуванням створення винищувачів Су-35 і Су-57. Спочатку придбали два десятки Су-30М2 виробництва заводу в Комсомольську-на-Амурі, а згодом перейшли до закупівель Су-30СМ з Іркутська. Останні відповідали в основному індійському варіанту, але були частков «локалізовані» - зокрема, отримали російський комплекс РЕБ. При цьому Су-30СМ мають і значну частину імпортної електроніки – наприклад, ті ж самі індійські процесори в радарі.
З 2016 р. ваздушна-касмічєскіє сіли і авіація ваєнна-марского флота рашки отримали загалом 116 Су-30СМ. Крім того, такі літаки невеликими партіями постачаються сателітам рашки – Казахстану, Білорусі, Вірменії (остання отримала чотири Су-30СМ, які абсолютно себе не проявили під час війни в Карабаху).
Зараз на Су-30СМ у ваздушна-касмічєскіх сілах літає три винищувальні полки (по дві ескадрильї): 14-й в Західному ВО (Курськ), 31-й у Міллєрово Ростовської обл. (Південний ВО) і 120-й в Домні на Забайкаллі (Східний ВО). У ВМФ ці літаки використовуються двома ескадрильями: однією в 4-му морському штурмовому авіаполку Балтійського флоту(ТОТ Східна Прусія) і однією в 43-му окремому морському штурмовому авіаполку (ТОТ Крим, Саки/Новофедорівка). Реальна боєготовність їх, швидше за все, не надто висока. В тій же Індії для Су-30МКІ вона становить десь 55%. Можливо, в рашці вона трохи вища, та все ж навряд, щоб полк зі штатним складом у 24 літаки мав в строю одномоментно більше 15-18 машин.
Російські Су-30СМ дебютували в бою в Сирії, де був втрачений принаймні один літак цього типу – звісно ж «із-за тєхнічєскай нєісправнасті». А ось в небі України цим «аналоховнєтам» довелось несолодко. Маємо вже підтвердження загибелі заступника командира 31-го полку, збиття ще кількох літаків цього типу та знищення принаймні одного Су-30СМ українською «Точкою» на аеродромі Міллєрово. Цікаві подробиці бойового застосування Су-30СМ виклав на вчорашній прес-конференції пілот збитого «аналоховнєта» з 43-го полку. Виявляється, його бортовий комплекс оборони не попередив про небезку – тобто не засік увімкнені українські радар. Нагадаємо, що цей комлекс – «новітня» імпортозаміщена рашкованська розробка, а сам літак виготовлений якихось п’ять років тому. Тобто навіть найновіші літаки ворога цілком можуть збиватись нашою протиповітряною обороною. Побажаймо ж українським зенітникам успіхів!

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"