Повітряні сили Словаччини: сучасний стан
Сучасні Повітряні сили Словаччини були утворені після "розлучення" з Чехією в 1993 р. В результаті поділу майна Словаччина отримала 167 військових літаків і 62 гелікоптери. Поряд з десятком МіГ-29 (у тому числі одним МіГ-29УБ), словацькі ПС отримали 60 МіГ-21 (в т.ч. 8 розвідників і 13 навчально-бойових літаків), 21 Су-22 (18 модифікації М4 і 3 - УМ3К), 13 Су-25 (12 К і один УБК). Від МіГів-23 словаки відмовились. Переважна більшість цих літаків була списана до 2003 р., лишились тільки МіГ-29. На відміну від Чехії, Словаччина не поспішала позбуватись цього найновішого постсоціалістичного спадку. Навпаки - вона збільшила парк своїх МіГ-29 завдяки надходженням з Росії в рахунок погашення боргів. На рубежі 1993/1994 рр. надійшло 5 МіГ-29А і 1 УБ, а згодом - ще 7 одномісних і один двомісний літак. У 2005-2008 рр. 10 одномісних і 2 двомісних літаки пройшли модернізацію і отримали позначення МіГ-29АС і МіГ-29УБС відповідно. Станом на початок 2022 р. в строю лишається шість МіГ-29АС і один МіГ-29УБС. Для їхньої заміни Словаччина в грудні 2018 р. замовила 14 літаків F-16V block 70 (12 одно- і два двомісних). Постачання їх почнеться у 2022 р.
З 21-го реактивного навчального/навчально-бойового літака L-39 в строю лишається сім модернізованих: 5 L-39CM i 2 L-39ZAM.
З півтора десятка транспортних літаків різних типів, отриманих внаслідок "розлучення", в строю лишається тільки один L-410UVP-Е14 i один L-410FG (аерофотознімальний). Кілька старіших L-410 замінені чотирма новими L-410UVP-E20 чеського виробництва (надійшли у 2009-2013 рр.). Літаки Ан-24 і Ан-26 замінені двома сучасними машинами C-27J "Спартан" італійського виробництва, поставленими в 2017 і 2018 рр.
В гелікоптерному парку до 2011 р. списані усі Мі-24 (Словаччина отримала 19 машин - 8 Д, 1 ДУ і 10 В) та Мі-8 (9 у кількох варіантах), а до 2013-го - Мі-2 (їх було 17). З 17-ти Мі-17 більшість на початку ХХІ ст. пройшла модернізацію до рівня Мі-17М (отримали нові засоби навігації, зв'язку, бортовий комплекс оборони, часткове бронювання кабіни пілотів і вантажної кабіни). Чотири машини у 2006-2007 рр. переобладнані в пошуково-рятувальний варіант Mi-17LZPS (отримали ізраїльську електронно-оптичну станцію, прожектор, метеорадар і обладнання для польотів вночі). У 2013 р. уряд Словаччини вирішив не продовжувати ресурс Мі-17, купивши натомість нові вертольоти. Зараз в строю лишається тільки чотири Мі-17М і один Mi-17LZPS.
У квітні 2015 р. Словаччина замовила 9 гелікоптерів UH-60M "Блек Гоук", які надійшли в країну у 2017-2019 рр. (по два) і у 2020-му (три). У 2021 р. словаки вирішили докупити ще два UH-60M - на цей раз в конфігурації для підтримки підрозділів спеціального призначення (з електронно-оптичними станціями, балістичним захистом і 7,62-мм шестиствольними кулеметами). Крім того, у 2017 р. Словаччина отримала згоду держдепу США на постачання 9 легких гелікоптерів Белл 429 (для використання як пошуково-рятувальні і навчальні), однак реалізована ця угода не була.
Так само, як і в Чехії, у Словаччині військова авіація зведена в три угрупування за функціональним призначенням:
- 81-ше тактичне крило "Генерал-майор Отто Смик" (аеродром Сляч в центрі країни; у 2022 р. планується передислокація на аеродром Малацки): 1-ша ескадрилья з МіГ-29 і 2-га з L-39;
- 46-те транспортне крило "Генерал Мілан Растсіслав Штефанік" (Малацки на заході країни, неподалік від Братислави): транспортна ескадрилья;
- 51-ше гелікоптерне крило "Генерал-полковник Ян Амбруш" (Прешов у Східній Словаччині): 1-ша ескадрилья з UH-60M і 2-га з Мі-17.
Наземні сили ППО включають дві бригади:
- 11-та бригада "Оборонці Тобруку" в Нітрі (захід країни). Її 1-й дивізіон мав ЗРК С-300ПМУ (один комплект з чотирма пусковими установками), отриманий Чехословаччиною у 1989 р., а після розділу країни переданий Словаччині. Його ЗРК у квітні 2022 р. переданий Україні. 2-й дивізіон має 5 батарей ЗРК 2К12М2 "Куб-М2" (по 4 ПУ). Крім того, до бригади входить дивізіон ПЗРК (без номера), який має 72 ПУ "Ігла".
- 2-га бригада (Зволен, поряд зі Слячем): радіолокаційний батальйон (шість радіолокаційних рот і дві роти радіотехнічної розвідки), оперативний центр і рота підтримки управління ПС.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар