БМП АМХ-10Р
В 1957 на озброєння армії Франції надійшов гусеничний
бронетранспортер AMX-VCI, створений на базі легкого танка АМХ-13. Машина була
загалом непогана, проте за низкою параметрів вона військових не влаштовувала. Ненажерливий бензиновий двигун
забезпечував запас ходу всього
Концепція
Розробку вимог
нового бронетранспортера завершили у жовтні 1965 року. Зрозуміло, в них
передбачили усунення основних недоліків AMX-VCI: нова машина повинна була
отримати дизельний двигун потужністю не менше 250 к.с., запас ходу був
потрібний не менше
У квітні 1966
року вимоги затвердили. Необхідна чисельність десанту скоротилася до шести, але
в січні 1967-го її збільшили до восьми осіб. Ця цифра і стала остаточною. На
той час стало ясно, що результатом розробки буде не традиційний
бронетранспортер, а якісно нова бойова машина піхоти. Вона отримала і
відповідну робочу назву – VCAI (Vehicule de Combat Amphibie d'Infanterie –
бойова амфібійна машина піхоти).
Розробкою БМП зайнялося
конструкторське бюро Atelier de Construction d'lssy-les-Moulineaux (більш відоме
за абревіатурою АМХ), що входило до складу державного збройового концерну GIAT.
Перші два прототипи були готові відносно швидко — 1968 року. Але доведення БМП
зайняло чимало часу. На машинах, зокрема, випробовувалися різні варіанти
озброєння: башти Т20-13 и ТН20 з 20-мм гарматами, а як альтернатива – башта
S470 з 12,7-мм кулеметом. Зрештою зупинилися на ТН20. Спочатку передбачалося
озброїти БМП гарматою М621, але її забракували через недостатню точність вогню.
Концерн GIAT розробив досконалішу гармату М693, що відповідала всім вимогам
армійців. Також у ході випробування виявилося, що десантне відділення надто
тісне. Тому два наступні прототипи, що з'явилися в 1971 році, мали довший і вищий
корпус.
Випробування були
ще далекі від завершення, але міністерство оборони вже в 1970 замовило першу
партію - 80 машин у варіантах БМП (67; отримали позначення АМХ-10Р) і
командно-штабної машини (13; АМХ-10РС). Виробництво здійснювалось на заводі
Atelier de Construction Roanne. Перша дюжина серійних АМХ-10Р надійшла до 7-ї
механізованої бригади в 1973 році. Через три роки нові БМП досягли бойової
готовності, що підтвердили масштабні навчання за їх участю.
Конструкція
АМХ-10Р має компонування,
класичне для БМП: у передній частині корпусу праворуч знаходиться
моторно-трансмісійне відділення, ліворуч – відділення управління, за ними –
бойове відділення з двомісною вежею, зміщеною трохи ліворуч від поздовжньої осі
машини, і далі в корму – десантне. Для доступу на робоче місце механіка-водія є
круглий люк у даху корпусу. Перед ним встановлені три перископи, причому
середній можна замінити приладом нічного бачення CN2. Командир і навідник у
вежі мають люки, що відкидаються в боки. БМП вміщує вісім десантників: один
знаходиться праворуч від вежі спиною вперед у напрямку руху, другий – за ним
спиною до борту, далі (безпосередньо в десантному відділенні) встановлені
чотири сидіння спинками один до одного та два – спинками до бортів. Посадка та
висадка забезпечується через кормову рампу з електроприводом, в якій є двоє
дверей. У даху десантного відділення влаштовані два прямокутні люки. У кормовій
рампі є дві амбразури для вогню зі стрілецької зброї. У бортах десантного
відділення амбразури відсутні, але десантники можуть вести вогонь із напіввідчинених
люків. Десантники мають у своєму розпорядженні п'ять перископів для огляду поля
бою.
Корпус БМП –
зварний, з алюмінієвого сплаву 7020. У лобовій проекції він забезпечує захист
від 23-мм снарядів ЗУ-23-2 (з дистанції
БМП обладнана
восьмициліндровим V-подібним дизельним двигуном RVI HS-115 потужністю 280 к.с.
при 3000 об/хв. До складу трансмісії входять гідрокінетична головна передача з
блокуючою електромагнітною муфтою, механічна коробка швидкостей з попереднім
вибором передач (чотири вперед і одна назад) та пневматичним управлінням,
механізм повороту та передавальний вал для водометних рушіїв. Двигун разом із
трансмісією зблокований у дуже компактний агрегат, на заміну якого в польових
умовах потрібно не більше двох годин. Ходова частина з одного борту складається
з п'яти огумованих опорних котків, трьох підтримуючих роликів, ведучого колеса
переднього розташування і напрямного – заднього. Підвіска опорних котків –
торсіонна, на 1-му та 5-му котках є гідравлічні амортизатори.
Рух на плаву
забезпечується двома водометами, встановленими у кормовій частині машини.
Машина обладнана хвилевідбивним щитком і двома водовідкачувальних помпами (у
моторно-трансмісійному та десантному відділеннях).
На серійних БМП
АМХ-10Р встановлювалася башта «Тукан II» (відома також під назвами ТН20 та
PL17) з винесеною установкою озброєння – на лафеті над баштою. Діапазон кутів вертикального
наведення становить від -10 до +50 º. Швидкість наведення зброї у
горизонтальній площині – 50 град./с, у вертикальній – 30 град./с.
Озброєння
складається з 20-мм гармати М693 та спареного з нею 7,62-мм кулемета AA NF1.
Автоматика гармати працює за рахунок відведення частини порохових газів, а
теоретична скорострільність досягає 740 постр./хв. М693 має двосторонню систему
боєпостачання: один магазин на 65 снарядів споряджається бронебійними
боєприпасами, інший (на 260 снарядів) – осколково-запалювальними. Загальний
боєкомплект становить 800 снарядів (решта вкладені в корпусі БМП). Боєкомплект
спареного кулемета – 2000 набоїв, з них 300 готові до застосування. З боків
вежі встановлено чотири 80-мм димових гранатомети. Від встановлення ПТКР відмовилися,
але частина АМХ-10Р отримали ПТРК «Мілан» як возиму зброю.
Прицільний
комплекс розроблений фірмою SOPELEM. Навідник використовує бінокулярний
перископічний приціл ОВ-40 (з денним та нічним каналами), механічно пов'язаний
з гарматою. Денний канал має шестикратне збільшення та поле зору 10º, нічний –
відповідно, п'ятикратне та 7º. Дальність прицілювання вдень становила
БМП обладнувалася
короткохвильовою радіостанцією TRVP-13, встановленою в кормовій частині башти.
Існувала можливість додаткової установки середньохвильової радіостанції
TRVP-213 чи TRVM-134. Машина обладналася протипожежною системою, системою
захисту від ЗМУ та обігрівачем.
Варіанти
На базі АМХ-10Р
випускалися щонайменше півтора різних десятки спецмашин. Першою з них стала КШМ
АМХ-10РС. Вона озброювалася кулеметом на турелі і вміщала сімох людей —
механіка-водія, командира, стрільця, двох радистів та двох офіцерів управління.
КШМ обладналася двома або трьома радіостанціями TRVP-213, однією TRVM-134 і
однією TRVP-13, а також столиком для карт та додатковим дизель-генератором, який
в похідному положенні перевозився на даху десантного відділення.
Ціла низка
варіантів АМХ-10Р призначалась для роботи з артилерією. Серед них – машини
передових артилерійських спостерігачів AMX-10Р SOA та AMX-10Р VOA, машина
топогеодезичної прив'язки AMX-10Р SAT, машини АСУ вогнем артилерії ATILA
(AMX-10Р VFA для командира полку, AMX-10Р VLA для офіцера зв’язку, а також
АМХ-10Р SFA). На базі AMX-10P також випускалися носії РЛС розвідки наземних
цілей RATAC.
Тягач 120-мм
міномета MO-120-RT-61 позначається АМХ-10Р ТМ. Озброєння його аналогічне
АМХ-10Р, але встановлене в одномісній башті «Тукан I», а готовий до
застосування боєкомплект гармати зменшений до 126 снарядів. Машина
транспортувала шість осіб (механіка-водія, командира та чотирьох членів
розрахунку міномету) та 60 мін.
БРЕМ АМХ-10Р ЕСН
також має башту «Тукан I». Вона обладнана краном вантажопідйомністю 6 тонн та
іншим спецобладнанням. Не мали спеціального позначення машина для навчання
механіків-водіїв (із заскленою кабіною замість вежі) та санітарно-евакуаційна
машина. Остання не має озброєння (крім димових гранатометів у кормовій частині
корпусу). Екіпаж її склається з механіка-водія та двох медиків. Машина може
транспортувати трьох поранених на ношах або одного на ношах і трьох сидячих.
На базі АМХ-10Р
створили і самохідний ПТРК, озброєний ПТКР «Хот». Машина має башту «Ланселот»,
з боків якої встановлені дві двозарядні пускові установки ПТКР, рухомі у
вертикальній площині (діапазон кутів наведення становив від -6 до +18º).
Командир мав приціл М247 (денний канал восьмикратного збільшення і нічний
3,5-кратного) і лазерним віддалемір дальністю дії
Варіант із ПТКР
«Хот» був не першою спробою створити винищувач танків на шасі АМХ-10Р. В
середині 70-х років випробовувався варіант АМХ-10М ACRA (Anti Char Rapide
Autopropulse), озброєний 142-мм гарматою-пусковою установкою (на кшталт тієї,
що встановлювалася на американських танках М551 «Шеридан» і М60А2). Гармата
встановлювалося в корпусі БМП і могло вести вогонь як звичайними снарядами, так
і ПТКР з лазерним наведенням і дальністю пуску
Ціла низка машин
на базі АМХ-10Р, які не пішли в серію з різних причин, випробовувалась в 80-ті
роки. Серед них варіант з баштою SAMM TTB 140 з 40-мм гарматою «Бофорс» (кут
вертикального наведення становив від -10 до +50º), самохідний 120-мм міномет з
артилерійською частиною MO-120-RT-61, транспортер боєприпасів RAV, призначений
для взаємодії із САУ AUF1. Однією з найцікавіших машин був самохідний міномет
АМХ-10Р ТМС-81, озброєний казнозарядним гладкоствольним мінометом МСВ,
встановленим у броньованій баші. ТМС-81 вперше був продемонстрований у 1981
році, але покупців на нього, на жаль, не знайшлося.
Останніми
серійними варіантами AMX-10P стали машини родини Marines, призначені для
морської піхоти. Пропонувались три варіанти цих машин: БТР з 12,7-мм кулеметом
М2НВ в одномісній башті, БМП AMX-10ICV25 з баштою «Драгар» з 25-мм гарматою
М811 та машина вогневої підтримки АМХ-10РАС90. Остання отримала двомісну башту
TS90 з 90-мм гарматою CS90F4 та спареним 7,62-мм кулеметом. Боєкомплект гармати
становив 30 пострілів (20 у вежі та 10 у корпусі). У кормовій частині машини
був десантний відсік на чотирьох осіб. Від звичайних АМХ-10Р машини родини
Marines відрізнялися збільшеним прозорим хвилевідбивним щитком, наявністю
чотирьох водовідкачувальних помп, водометами збільшеного діаметра,
допрацьованими гусеницями, що створюють менший опір при русі на плаву, а також
потужнішою силовою установкою – дизелем «Бодуен» 6F11 SRX-V8 (300 к.с.). У 1981
році 34 такі машини (24 БМП і 10 у варіанті з 90-мм гарматою) замовила морська
піхота Індонезії, а в 1993-1994 роках 44 машини (22 БМП та 22 машини вогневої
підтримки) поставили до Сінгапуру. Машини сінгапурського замовлення стали
останніми випущеними АМХ-10Р. Загалом виготовили, за різними оцінками, від 1750
до 1900 машин родини АМХ-10Р.
Служба
З другої половини
70-х років АМХ-10Р стала основним засобом транспортування мотопіхоти у
французьких сухопутних військах. 1979 року армія налічувала 520 машин цієї родини,
а 1990-го їх чисельність досягла піку — 960 екземплярів — щоб зменшитися до 600
машин у 2010 році та 330 у 2015-му. Станом на середину 80-х АМХ-10Р були
основним озброєнням механізованих полків бронетанкових дивізій (по два на
дивізію). Такий полк складався з п'яти рот: управління, обслуговування та
підтримки, танкової та трьох механізованих. Механізована рота мала у своєму складі
дюжину АМХ-10Р і одну КШМ АМХ-10РС, в танковій було три БМП (в механізованому
взводі) і одна КШМ. Рота управління, обслуговування та підтримки мала, серед
іншого, шість АМХ-10Р у варіанті тягача міномета. Крім цього, кожен танковий
полк мав механізований ескадрон (за організацією аналогічний механізованій
роті), а в танкових ескадронах було по одній КШМ АМХ-10РС. Були машини родини
АМХ-10Р і в артилерійських полках, озброєних САУ AUF1.
В операції «Буря
в пустелі» участь французьких БМП АМХ-10Р була мінімальною - Франція направила
до Саудівської Аравії переважно частини сил швидкого реагування з колісною
бронетехнікою, а «важкі» частини були представлені лише одним танковим полком.
Більш активно вони застосовувалися у миротворчих операціях у 90-х роках та на
початку XXI століття — зокрема, на Балканах. У 2015 році армія Франції
остаточно списала БМП АМХ-10Р, замінивши їх на нові колісні БМП VBCI. А ось
машини передових артилерійських спостерігачів і кілька КШМ експлуатуються досі.
Першим
закордонним покупцем АМХ-10Р стала Греція, яка замовила 1974 року 105 машин
(включаючи кілька КШМ та санітарно-евакуаційних). Постачання було здійснено у
1976-1977 роках. На цей час вони вже зняті з озброєння.
Достатньо
популярними АМХ-10Р стали на Близькому Сході. Першою в цьому регіоні їх
придбала Саудівська Аравія, яка стала найбільшим закордонним експлуатантом
АМХ-10Р. У 1975-1983 роках вона отримала 293 машини, включаючи 92 самохідні
ПТРК, кілька КШМ, медико-евакуаційних машин, БРЕМ і тягачів мінометів, а в 1988-му
– 24 носія РЛС RATAC.
У 1976-1977 роках
три десятки АМХ-10Р (включно з кількома КШМ) отримав Катар. В 1988-му ця країна
докупила ще п'ять АМХ-10Р і одну АМХ-10РС. 25 екземплярів у 1999 році Катар
передав армії Боснії та Герцеговини. У 1977-1979 роках 18 машин (у тому числі
АМХ-10РС та АМХ-10ЕСН) отримали ОАЕ (точніше, армія емірату Абу-Дабі).
У 1981-1982 роках
100 АМХ-10Р поставили до Іраку. До цього числа увійшли й машини модифікацій VLA
та VFA. Незважаючи на кілька воєн, якась їх кількість вціліла, і в 2015 році
підприємство «Ібн Маджид» з Басри розпочало модернізацію цих машин,
встановлюючи додаткове бронювання.
Ймовірно, у 2023
р. коло країн-експлуатантів БМП АМХ-10З розшититься – в середині лютого
з’явилась інформація про плани Франції передати 25 таких машин Україні.
АМХ-10Р стала
однією з перших у світі класичних бойових машин піхоти. Прослуживши понад
чотири десятиліття, вона так і не дочекалася серйозної модернізації. Машина
вважалася досить простою в обслуговуванні, відрізнялася непоганою рухливістю.
Але в той же час її комплекс озброєння був далеким від ідеалу: відсутність
стабілізації озброєння ускладнювало прицільний вогонь, а відмова від монтажу
ПТРК унеможливлювала боротьбу з танками.
Бойова маса, т |
14,2 |
Екіпаж+десант, чол. |
3+8 |
Озброєння (боєкомплект) |
1 20-мм гармата (800 снарядов), 1 7,62-мм кулемет (2000 набоїв) |
Розміри, мм: |
|
довжина висота ширина кліренс |
5780 2570 2780 450 |
Потужність двигуна, к.с. |
280 |
Максимальна швидкість на суходолі (на плаву), км/ч |
65 (7) |
Запас ходу, км |
600 |
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар