Учора (5 лютого 2023 р.) стрічка
принесла фото незвичайного автомобіля, зроблене на одній з вулиць Бахмута. Це
червонокнижне звірятко виявилось «Водніком» - черговим невдалим результатом спроб
лаптєногих мастєрових дотягтись до рівня цивілізованих країн.
Створення
чергового аналоховнєта почалось в середні «бурних дєвяностих» на замовлення
війська. Конструктори Рубцовського заводу (який входив в об’єднання ГАЗ і
випускав БТР-80 і БРДМ-2) задумали машину передового (як тоді видавалось)
компонування – модульну. ГАЗ-3937 – це двовісна машина, яка складається з
корпусу і двох змінних модулів: переднього з відділенням управління і заднього
з відсіком десанту (чи озброєнням, чи ще якимось корисним навантаженням).
Теоретично модулі можуть бути як броньовані, так і неброньовані, але «Воднік»
позиціонувався саме як бронеавтомобіль. Для машини обрали новий дизельний
двигун ГАЗ-5621 – ні-ні, не скрєпний, а ліцензійну копію австрійського М16
фірми «Штайр-Даймлер-Пух».
В найбільш
поширеному варіанті «Водніка» (серійна машина ГАЗ-39371) в передньому
броньованому модулі розташовується троє осіб (водій, поруч з ним командир, а за
водієм – радист), а в задньому – до восьми бійців. Задній модуль міг бути як
без озброєння, так і з ним, наприклад, з баштою БПУ-1 від БТР-80. «Воднік»
позиціонується як плаваюча машина. Ну, як сказати... у воді-то він не потоне, а
от пливти – це навряд. Ані водометного рушія, ані водного гвинта конструктори
не передбачили, а використання для руху на воді обертання коліс, як визнають
самі скрєпоносці, виявилось вкрай неефективним.
Бойовий дебют
«Водніків» відбувся у неспокійній Чечні. Перші машини з дослідної партії
потрапили на Північний Кавказ ще 2000 р., причому їх передали у найбільш
«бойову» службу – військову автомобільну інспекцію! А з квітня до червня
наступного року 12 «Водніків» (з баштами БПУ-1) пройшли військові випробування
в Чечні. Вади, які продемонстрували ці випробування, були очевидні. Наприклад,
невже досвід Афганістану не навчив, що саджати водія і командира прямо над
передньою віссю – це дуже, дуже, дуже погана ідея? Або невже не було зрозуміло,
що у армії не знайдеш якісного палива і імпортних мастил, необхідних для
нормальної експлуатації «австрійських» моторів? До того ж, паливний насос,
стартер, електрообладнання і навіть привідні ремені теж були імпортними...
Крім ніякої
протимінної стійкості, «Воднік» мав, як виявилось, вкрай низький балістичний
захист: броньовані шиби краще «тримали» кулі ніж броня стінок модулів! Через
надмірний шум всередині машини екіпажу доводилось спілкуватись жестами – голос
один одного не було чути навіть через танковий переговірний пристрій. Додаймо
до цього вкрай утрудену посадку й висадку – дверцята були маленькими, ще й
високо розташованими. Словом, машина вийшла нікудишньою. На цьому тлі викликая
подив, що лаптєногі не тільки спромоглись виготовити десь 250 «Водніків», але й
навіть продати 48 з них за кордон – до Уругваю. А що ж з рештою? А розповзлись
хто куди... У 2007 р. якусь кількість машин з БПУ-1 передали в частини охорони
ракєтних войск стратєгічєского назначєнія. Потрапили вони і до військових
комендатур, а також у спецчастини МВС – нинішні ваффен-СС (тобто росгвардію).
Поступово їх замінили «Тиграми», але все ж якась кількість «Водніків»
завадялась на складах і в частинах. А тепер, вигрібаючи залишки бронетехніки,
зайвохромосомні добрались і до них. «Воднік», який перейшов на бік добра,
виконаний у варіанті транспортера загального призначення – без озброєння.
Барахло, звичайно, але в господарстві придасться!
Оновлення від 29.05.2024
А це цікаво. Своє звернення з нагоди Дня героїв начальник ГУР К. Буданов записав на тлі трофейного «Водніка». І це, судячи з усього, не "бахмутський" "Воднік", затрофеєний на початку 2023 р. (або наприкінці 2022-го) - той був без БПУ-1. Ну, або (що менш ймовірно) - це та сама машина, доозбреєна вже нами.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар