Варта
Одним з нових гравців у цьому сегменті ринку стало ТОВ «Українська
бронетехніка» - невелике підприємство, розташоване в Києві, яке затруднювало
близько 80 працівників. До 2015 р. воно називалось ТОВ «Главпак» і займалось
виробництвом... тари з пластмаси! І раптом на початку грудня 2015 р. фірма
представила двовісний бронеавтомобіль під назвою «Варта». Така несподівана
зміна профілю фірми і швидка поява прототипу породили версію, що до створення
«Варти» причетні фахівці іншого приватного підприємства, яке вже мало досвід
проєктування бронеавтомобілів – Науково-виробничого об’єднання «Практика».
Практично одразу ж прототип «Варти» передали для випробувань до
Міністерства внутрішніх справ України. Міністр Арсен Аваков заявив про намір
замовити десять бронеавтомобілів «Варта», які мали бути поставлені вже до кінця
2015 р. – тобто упродовж якихось двох-трьох тижнів. Зрозуміло, реалізована ця
декларація не була, однак випробування «Варти» продовжувались. МВС планувало озброїти
цими машинами підрозділи поліції особливого призначення «КОРД» (Корпус
оперативно-раптової дії) та частини Національної гвардії України з перспективою
збільшення замовленя до 60 чи навіть 100 екземплярів. Згодом «Варта» викликала
інтерес і Міністерства оборони України.
Конструкція
«Варта» є двовісним повнопривідним броньованим автомобілем підвищеноі стійкості
від підриву на мінах (класу MRAP). Він побудований на шасі МАЗ-5434
білоруського виробництва. Машина має класичне компонування з переднім
розташуванням двигуна. Корпус – броньована капсула, зварена з аркушів броньової
сталі ARMOX 560 (шведського виробництва). Він забезпечує захищеність відповідно
до рівня 2 стандарту STANAG 4569 (тобто, захищає від бронебійних куль
автомата АКМ калібру 7,62х39). Такий же рівень захищеності забезпечує і
броньоване скло, використане у «Варті». Броньоване дно машини має V-подібний
профіль і може захистити екіпаж від вибуху заряду тротилу масою
Лобове скло не суцільне, а складається з двох броньованих шиб. По бортах
корпусу є по двоє дверей: передні призначені для водія і командира, а задні
забезпечують доступ в десантне відділення. Ще одні двері (з кріпленням для
запасного колеса) є в задній стінці корпусу. У верхній частині кожних дверей є
броньована шиба, а під нею – амбразура для стрільби з особистої зброї. З
кожного боку стінок десантного відділення є по три броьовані шиби, а під ними –
амбразури.
«Варта» розрахована на перевезення десяти осіб – командира, водія і восьми
бійців. Сидіння екіпажу і десанту – антитравматичні, з амортизуючими
кріпленнями і підголовниками. В десантному відділенні сидіння розташовані у два
ряди обличчям до бортів. Вони можуть складатись, завдяки чому в десантному
відділенні можна перевозити вантаж масою до
Прототип «Варти» комплектувався дизельним двигуном ЯМЗ-238 потужністю 270
к.с. Однак це було лише тимчасове рішення, оскількі цей двигун – російського
виробництва. Для серійних бронеавтомобілів пропонувався двигун американської
фірми Cummins потужністю 300 к.с. Однак згодом обрали шестициліндровий
дизельний двигун китайського виробництва Weihai потужністю 380 к.с. Коробка передач
– 8-ступінчата механічна, однак передбачена можливість встановлення
автоматичної коробки передач. Машина обладнана лебідкою тяговим зусиллям
Озброєння
Озброєння «Варти» в базовому варіанті складається з кулемета КТ-12,7
(українська копія радянського НСВТ-12,7) калібру
У 2018 р. демонструвались одразу два варіанти
носіїв протитанкових засобів на базі «Варти». У травні з’явилась інформація про
випробування дистанційно керованого модуля створеного конструкторським бюро
«Луч» у співпраці з неназваною зарубіжною фірмою. Модуль має автоматизовану
систему управління вогнем і озброєний чотирма протитанковими керованими
ракетами «Скіф» та кулеметом Browning M2HB калібру
«Смерека»
У 2020 р. був створений самохідний мінометний комплекс «Смерека». Він
використовує модифіковане шасі «Варта»: броньований кузов «обрізаний» на рівні
задніх дверей, а за ним знаходиться неброньована вантажна платформа, закрита
тентом. На платформі змонтований гідравлічний підйомник, який при переведенні в
бойове положення опускає на землю озброєння – міномет МП-120 (теж створений ТОВ
«Українська бронетехніка») калібру
Час
наведення мінометного комплексу «Смерека» на ціль становить 5 секунд, а час
перенесення вогню на нову ціль – 15 секунд. Установка за 40 секунд розвантажує
міномет, веде вогонь з автоматичним коригуванням прицілювання зі
скорострільністю до 8-10 пострілів на хвилину і за 30 секунд може зібратися і
покинути вогневу позицію. Боєкомплект «Смереки» - 52 міни.
У вересні 2020 р. комплекс «Смерека» демонструвався
військовій делегації Індонезії, а в грудні – Бразилії. Одночасно йшли
випробування «Смереки» в інтересах Збройних Сил України. При цьому в лютому
2021 р. Міністерство оборони оштрафувало ТОВ «Українська бронетехніка» за
прострочення термінів випробування. А у вересні того ж року вже фірма
звинуватила Міністерство оборони в тому, що воно не надало потрібниз для
випробувань боєприпасів...
Варіанти
В жовтні 2016 р. демонструвався модернізований бронеавтомобіль «Варта-2» зі
збільшеною з 15,5 до 17,5 т бойовою масою, а у жовтні 2017 р. – його
медико-санітарний варіант.
Ще однією новинкою 2016 р. став тривісний бронеавтомобіль «Варта-Редут». Це
навіть був не прототип, а демонстратор технології – бо для нього використали
шасі застарілої вантажівки ЗіЛ-131. Броньований кузов, на відміну від «Варти»
має не вертикальні, а похилі бічні стінки. Жодної інформації про подальший
розвиток цього проєкту не публікувалось, однак у квітні 2023 р. з'явились фото "Варти-Редуту" на фронті.
У лютому 2020 р. з’явилась
інформація про проєктування бронеавтомобіля «Камрат» - варіанту «Варта» на двовісному шасі української вантажівки КрАЗ-5233. Ця машина мала відзначатись покращеною
захищеністю, яка відповідала українському стандарту ПЗСА-6 (захищеність
базового варіанту відповідає стандарту ПЗСА-4). Зокрема, броньований корпус має
витримувати влучання бронебійних куль калібру 7,62х54 мм з відстані
Ще однією спробою поєднати шасі виробництва Кременчуцького автозаводу з броньованими
конструкціями ТОВ «Українська бронетехніка» став тривісний автомобіль КрАЗ-6322
з броньованою однорядною кабіною від «Варти». Цей автомобіль позиціонується як
шасі для машин спеціального призначення. Воно використане для розміщення деяких
елементів прототипу берегового протикорабельного ракетного комплексу «Нептун» -
рухомого командного пункта РКП-360 та транспортно-заряджальної машини ТЗМ-360.
Однак в серійному варіанті, продемонстрованому у 2021 р., усі елементи комплексу
«Нептун» встановлені на шасі Tatra 815-7.
Служба
В силових структурах України «Варта» позиціонується як спеціалізований
броньований автомобіль – СБА. 6 травня 2016 р. перші три серійних
бронеавтомобілі цього типу були передані підрозділу поліції особливого
призначення «КОРД». У поліцейському варіанті бронеавтомобілі «Варта» не мають
башти з кулеметом. В десантному відділенні встановлено не вісім, а шість
сидінь, які розміщені вздовж бортів. Запасне колесо закріплене не на задній
стінці корпусу, а на даху.
З 2017 р. бронеавтомобілі «Варта» надходять до підрозділів Національної
гвардії України. Зокрема, 18 червня 2017 р. на параді на честь чергової річниці
звільнення Маріуполя були продемонстровані бронеавтомобілі «Варта» Окремого
загону спеціального призначення «Азов» (більш відомого як полк «Азов»). З
вересня 2017 р. такі бронеавтомобілі використовувались в зоні Антитерористичної
операції підрозділами 4-ї бригади оперативного призначення (бригади швидкого
реагування Національної гвардії України). А в січні 2018 р. чотири
бронеавтомобілі «Варта» передали 1-му батальйону оперативного призначення ім.
генерал-майора Сергія Кульчицького, який входить до складу 27-ї бригади
оперативного призначення. З’явились такі машини і в інших частинах Національної
гвардії України, зокрема, у 8-му полку оперативного призначення імені Івана
Богуна. В Національну гвардію постачались «Варти» у озброєному варіанті – з
баштами типу «корона».
В
грудні 2017 р. був опублікований відгук бійця з приводу його досвіду користування машинами
СБА «Варта» в зоні Антитерористичної операції. З його
слів цей
бронеавтомобіль має низку переваг перед
іншими машинами такого класу: висока прохідність (завдяки порівняно великому
кліренсу), великий простір в десантному відсіку, що дає можливість з комфортом
там розміститись 9 десантникам і кулеметнику, доволі якісна підвіска, яка
підвищує комфорт їзди по бездоріжжю, тощо. Проте розміри машини обмежують її
використання на передній лінії, де існує висока ймовірність ураження з ПТРК, РПГ, танка тощо. Значна маса може
ускладнювати рух по підмоклих дорогах.
За
словами директора компанії-виробника Олександра Кузьми станом на грудень 2017 р. бронеавтомобілі «Варта» вже були в експлуатації у зоні Антитерористичної операції протягом близько шести місяців. За цей час пробіг
кожного склав близько 15-30 тисяч км.
У 2016 р. СБА «Варта» був допущений до експлуатації у Збройних Силах
України на особливий період. Такий статус дозволив почати постачання
бронеавтомобілів до остаточного завершення випробувань. Державні випробування
«Варта» пройшов лише у вересні 2019 р., але ще до цього такі бронеавтомобілі
почали надходити у війська. Найраніша згадка про передачу партії СБА «Варта» до
Збройних Сил України належить до грудня 2017 р. В січні 2019 р. 15 таких
бронеавтомобілів отримав 88-й десантно-штурмовий батальйон 35-ї окремої бригади
морської піхоти. У жовтні того ж року машини «Варта» були передані 28-й окремій
механізованій бригаді. В липні 2020 р. з’явилась інформація про надходження
таких бронеавтомобілів у підрозділи Сил спеціальних операцій.
До початку 2022 р., за даними The Military Balance, Збройні Сили
України отримали близько 200 бронеавтомобілів «Варта» - без урахування машин,
поставлених структурам МВС (за іншими даними, упродовж 2015-2021 рр. було
виготовлено 150 таких бронеавтомобілів, як для Міністерства оборони, так і для
МВС). З перших днів повномасштабного російського вторгнення вони
використовувались у бойових діях, де продемонстрували добру живучість.
Наприклад, вночі з 3 на 4 березня 2022 р. в районі Чернігова підірвався на
протитанковій міні бронеавтомобіль «Варта» одного з підрозділів Сил спеціальних
операцій. Машина вийшла з ладу, але жоден з членів екіпажу і десанту не
постраждав. А на початку березня 2023 р. був зафіксований підрив «Варти» в
районі Кремінна (Луганська область) на міні ТМ-62М (маса заряду
Бронеавтомобілі «Варта» беруть участь в бойових діях на різних ділянках
фронту. Зокрема, машини полку «Азов» захищали Маріуполь. За даними порталу
oryxspienkop, до початку березня 2023 р. Сили оборони України втратили 35
бронеавтомобілів цього типу, з них аж 25 стали російськими трофеями – в цілому
чи ушкодженому вигляді. Зафіксовані і випадки використання трофейних
бронеавтомобілів «Варта» росіянами.
ТОВ «Українська бронетехніка» намагалась знайти зарубіжних покупців для
«Варти». На початку 2022 р. велись переговори щодо продажу «не менше, ніж
десяти» таких бронеавтомобілів до Марокко. Однак цьому завадило російське
вторгнення.
Бронеавтомобіль «Варта» є однією з найбільш поширених машин українського
виробництва у своєму класі. Створений як «складанка» з доступних на ринку
елементів (шасі, двигун), з використанням високоякісної броньової сталі, він
показав непогані експлуатаційні характеристики і достатньо високу живучість.
Бойова маса, т |
15,5 |
Екіпаж, чол |
2 |
Десант, чол |
8 |
Довжина, мм |
6800 |
Ширина, мм |
2550 |
Висота, мм |
2700 |
Кліренс, мм |
400 |
Озброєння |
12,7-мм кулемет KT-12,7 |
Потужність двигуна, к.с. |
380 |
Швидкість по шосе, км/год |
90 |
Запас ходу по шосе, км |
700 |
Коментарі
Дописати коментар