"Акинджи" - важкий безпілотник "Байкара"

 


Якщо «Кизилельма» ще лише проходить випробування, то інший великий БПЛА фірми «Байкар» вже випускається серійно. Мова про «Акинджі» - двомоторний турбогвинтовий розвідувально-ударний безпілотник, удвічі більший за добре відомий «Байрактар»ТВ2, але аж у 8,5 рази важчий (вантажопідйомність при цьому збільшилась аж удесятеро). Сама назва «Акинджи» буквально означає «учасник набігу», а в давній Туреччині так називався різновид легкої кінноти.

 

«Акинджи» відзначається досить зграбними, навіть естетичними, аеродинамічними формами: фюзеляж, що своїми вигинами нагадує летючу рибу, тонке крило типу «чайка» з невеликими вінглетами. Хвостове оперення – однокільове, нормальної схеми. Шасі – тристійкове, ховається в польоті. Максимальна злітна маса БПЛА становить 5500 кг, маса корисного навантаження – 1350 кг (включаючи 900 кг бойового навантаження на дев’яти вузлах – підфюзеляжному і восьми підкрильних, та 450 кг змінного обладнання у фюзеляжі). Довжина літака становить 12,2 м, розмах крила – 20 м, висота – 4,1 м.

 


БПЛА проєктувався під українські ТГД АІ-450Т потужністю 450 к.с. У 2018-2020 рр. в Туреччину поставили 20 таких двигунів, які встановлювались на перших трьох прототипах і шести серійних літаках. З АІ-450Т «Акинджи» може розігнатись до 360 км/год, а його крейсерська швидкість становить 240-280 км/год. Стеля літака – 12200 м, а тривалість польоту сягає 24 годин.

 

Бортове обладнання «Акинджи» включає РЛС з АФАР, оптико-електронну пошуково-прицільну систему CATS і змінні модулі з апаратурою РТР або РЕБ. Бортовий обчислювальний комплекс включає три комп’ютери. БПЛА обладнаний системою супутникового зв’язку.

 


Бойове навантаження дуже різноманітне. Його основа – малогабаритні керовані авіабомби (КАБ) різних типів, у тому числі відомі з «Байрактара» ТВ2 МАМ-С (6,5 кг) і МАМ-L (22 кг; дальність – 15 км), а також «Бозок» (16 кг, 9 км), важча МАМ-Т (94 кг, 30 км), мікро-бомби «Толун» (підвішуються по чотири штуки на одному пілоні). Також «Акинджи» використовує керовані ракети «Джиріт» (калібр 70 мм, маса 15 кг, дальність пуску 8 км) і ПТКР L-UMTAS (160 мм, 37,5 кг, 8 км). Завдяки досить значній вантажопідйомності «Акинджи» може нести КАБ «нормальних» типорозмірів калібром від 250 до 2000 фунтів, які зараз масово розробляються і виготовляються в Туреччині (серії TEBER, LGK, HGK, KGK). У 2023 р. на виставці IDEX 2023 в складі озброєння «Акинджи» демонструвався дрон-камікадзе (створений самою компанією «Байкар») з бойовою частиною масою 10 кг і дальністю польоту 50-60 км. Передбачене і використання крилатих ракет SOM-J (маса ракети 540 кг, БЧ – 140 кг, дальність пуску – 275 км) і «Чакір» (відповідно, 275 кг, 70 кг і 150 км). Нарешті, в склад комплексу озброєння БПЛА поанується інтегрувати ракети класу «повітря-повітря» «Сунгур» (теплова ГСН, дальність до 8 км), «Боздоган» (теплова ГСН, 25-30 км) і «Гьокдоган» (активна радіолокаційна ГСН, 65-100 км).

 

Прототипи «Акинджи» з АІ-450Т (РТ-1, РТ-2 і РТ-3) здійснили свої перші польоти, відповідно, 6 грудня 2019 р., 8 серпня 2020-го і 27 березня 2021 р. 19 травня 2021 р. піднялась в повітря перша серійна машина, а до кінця року випустили ще п’ять. Ці шість БПЛА (серійні номери S1-6) були виготовлені у варіанті «Акинджи-А» з двигунами АІ-450Т і передані до 3-го батальйону БПЛА Сухопутних військ (аеродром Батман на південному сході Туреччини).

 


2 березня 2022 р. піднявся в повітря прототип (РТ-4) БПЛА «Акинджи-В» з канадськими ТГД «Пратт енд Вітні Канада» РТ6А-135А потужністю 750 к.с. Відомо про ще два прототипи з такою силовою установкою – РТ-5 і РТ-7 (РТ-6 поки не «світився»). Використання потужніших двигунів дозволило збільшити стартову масу до 6000 кг, а корисне навантаження – до 1500 кг. Серійні БПЛА починаючи з S7 будуються вже в цьому варіанті, і перші шість з них були передані замовнику вже в серпні 2022 р. Вони надійшли у 341-шу ескадрилью БПЛА Повітряних сил, теж дислоковану в Батмані. До початку 2023 р. ще два «Акинджи-В» передали СВ, а один – Національному розвідувальному управлінню Туреччини. У квітні 2023 р. першого «Акинджи-В» отримав Пакистан, у травні – Лівія. Замовлення вже надійшли від Азербайджану, Киргизстану і Саудівської Аравії.

 

А що ж Україна? Нам такий БПЛА з можливістю застосування далекобійної керованої зброї дуже придався б...

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"