Панцирні "Козаки"
Приватне акціонерне товариство «Науково-виробниче об’єднання «Практика»» було засноване в Києві у 1993 р. Спочатку воно займалось виробництвом цивільних броньованих об’єктів – банківських сейфів і сховищ, захищених серверних кімнат тощо. У 1998 р. фірма освоїла виготовлення інкасаторських броньовиків, а за десять років спробувала вийти на ринок військових бронеавтомобілів.
Перший «Козак»
У 2009 р. «Практика» виготовила прототип бронеавтомобіля на повнопривідному
шасі Iveco Daily 55S18W. Машина, яка отримала назву
СРМ-1 «Козак», мала зварний корпус із сталевої броні MILUX (фінського виробництва) з
чотирма бічним дверима і одними кормовими. На турелі з ручним приводом на даху
корпуса можна було встановити 7,62-мм або 12,7-мм кулемет, або ж автоматичний
гранатомет калібру 30 чи
СРМ-1 був відносно легким – 5,5 т. Це посередньо вказує
на не надто високий рівень броньованого захисту (товщина броні становила лише
«Козак» обладнаний чотирициліндровим турбодизелем Iveco F1C (робочий об’єм
Прототип демонструвався на параді на честь Дня Незалежності 24 серпня 2009
р. Фірма розгорнула широку маркетингову кампанію, демонструючи «Козак» на
різних виставках. Інтерес до бронеавтомобіля начебто проявляли Нігерія,
Пакистан та чи не десяток інших країн, однак жодного замовлення отримати не
вдалось. Не допомогла й низька ціна – фірма декларувала, що вартість СРМ-1 в
базовому виконанні становитиме лише 125 тис. доларів. Ще дешевшим мав бути
варіант на шасі вантажівки ГАЗ-66 (з заміною карбюраторного двигуна дизельним).
Інтерес до «Козака» зріс після початку російської агресії у 2014 р. 2
вересня 2014 р. прототип демонстрували на полігоні Національної гвардії в Нових
Петрівцях на Київщині, а 24-27 вересня – в Києві, на виставці «Зброя та безпека
– 2014». Однак в існуючому вигляді СРМ-1 не зацікавив військових. Зрештою,
прототип «Козака» викупило у фірми посольство США і 20 січня 2015 р. передало
українським прикордонникам.
«Козак-2»
Початок російської агресії у 2014 р. став стимулом для багатьох українських
виробників для того, щоб запропонувати війську свої вироби. Однак СРМ-1 не
влаштовував військових. Головною вадою першого «Козака» був недостатній захист
– а посилити його не було змоги через слабке шасі. Тож коли у 2014 р. фахівці
«Практики» взялись за проєктування нового бронеавтомобіля, вони обрали важче
шасі Iveco Eurocargo 150 E28 4x4 (в лінійці Iveco родина
Eurocargo займає проміжне місце між легкими автомобілями Daily і важкими Stralis). Прототиип, відомий під назвою «Козак-2014», зберіг
загальні риси СРМ-1, але використання іншого шасі дозволило посилити
броньований захист – він відповідає рівню 2 за стандартом STANAG 4569. Бойова маса зросла до 15 т, але динамічні
характеристики не погіршились завдяки дизельному двигуну потужністю 250 к.с.
Залежно від призначення машини і компонування внутрішнього об’єму кузова вона
може транспортувати від 5 до 11 бійців плюс два члени екіпажу – водія і
командира.
Навесні 2015 р. з’явився новий варіант бронеавтомобіля на шасі Iveco Eurocargo
– «Козак-2». Він відзначався суттєво допрацьованим кузовом, шестициліндровим
дизельним двигуном Iveco Tector робочим об’ємом 5,9 л і потужністю 279 к.с. та цілою низкою інших
удосконалень. Передня підвіска – незалежна пружинна, задня – залежна ресорна.
Броньований корпус зварений з аркушів сталі MILUX. Для екіпажу і десанту
встановлені італійські протитравматичні сидіння з п’ятиточковими ременями
безпеки. Машина обладнана фільтровентиляційною установкою турецького
виробництва і радіостанцією тернопільского заводу «Орізон».
Озброєння в базовому варіанті монтувалось у відкритій башті типу «корона». Два
перші екземпляри «Козак-2», показані 14 березня 2015 р. на полігоні у Нових
Петрівцях, озброювались 12,7-мм кулеметами НСВТ-12,7. Однак допускались і інші
варіанти озброєння – кулемет калібру 7,62 мм або автоматичний гранатомет. А в
травні 2015 р. на полігоні 169-го навчального центру «Десна» демонструвався
«Козак-2», додатково озброєний ПТРК «Стугна-П».
Випробування бронеавтомобіля «Козак-2» велись паралельно в інтересах
Національної гвардії і Збройних Сил. У січні-лютому 2016 р. машина пройшла державні випробування на полігонах
Державного науково-випробувального центру Збройних Сил України в м. Чернігові,
навчального центру Національної гвардії України в с. Старе Київської області та
на базі ПрАТ «НВО «Практика». Зокрема, 17 лютого один з прототипів на полігоні
Національної гвардії пройшов практичні випробування на протимінну і
протикульову стійкість. Під дном машин підірвали заряд тротилу масою 6 кг, а
також обстріляли бронеавтомобіль з автомата АК-74 калібру 5,45 мм, снайперської
гвинтівки СВД і кулемета ПКМ (калібру 7,62 мм). Хоч бронеавтомобіль отримав
ушкодження, але екіпаж в реальному бою при таких ушкодженнях однозначно вцілів
би. Ці випробування стали першими в Україні, які проводились за вимогами
стандарту STANAG 4569.
27 липня 2016 р. бронеавтомобіль «Козак-2» наказом міністра внутрішніх
справ № 718 був офіційно взятий на озброєння Національної гвардії України під
позначенням СБА (спеціалізований броньований автомобіль) «Козак-001».
Міністерство оборони виявилось повільнішим: 3 листопада 2016 р. «Козак-2»
допустили до експлуатації в особливий період (наказ № 588), а 21 березня 2017
р. – взяли на озброєння наказом № 158. Останній документ визначав, що «Козак-2»
призначений «для перевезення
особового складу, зразків озброєння, військових вантажів і майна всіма типами
доріг і місцевості; проведення тактичних операцій, таких як патрулювання,
супроводу транспортних засобів під час виконання спеціальних завдань; передачі
розпоряджень і забезпечення зв’язку; вогневої підтримки особового складу в бою,
а також для захисту екіпажу і вантажу, особового складу від вогню стрілецької
зброї калібром 7,62 мм, осколків боєприпасів і мін».
Перші 22 бронеавтомобілі «Козак-2» Національна гвардія замовлила в червні
2015 р. – за рік до офіційного прийняття на озброєння, і навіть до завершення
державних випробувань. Вочевидь, виготовлення цих машин вже велось, бо перші
десять з них замовник отримав вже на початку липня. 11 лютого 2016 р. перші
шість «Козаків-2» передали Державній прикордонній службі України. Збройні Сили
України першу партію (десять машин «Козак-2») отримали в листопаді 2017 р. На
той момент Національна гвардія і Державна прикордонна служба мали вже понад 100
таких бронеавтомобілів. В серпні 2019 р. генеральний директор фірми «Практика»
повідомив, що вже передано силовим відомствам понад 200 бронеавтомобілів
«Козак-2», а чергова партія з 40 машин – готується до передачі. Ще одна партія,
яка налічувала понад 40 бронеавтомобілів, була передана в грудні 2020 р.
В Збройних Силах України бронеавтомобілі «Козак-2» постачались, насамперед
в частини Десантно-штурмових військ. Наприклад, в березні 2019 р. 33 таких
машини передали 13-му окремому десантно-штурмовому батальйону 95-ї окремої
десантно-штурмової бригади (Житомир), а в грудні того ж року «Козак-2» надійшли
у 81-шу окрему аеромобільну бригаду (Краматорськ). В грудні 2020 р. близько 40 бронеавтомобілів
цього типу отримав 88-й окремий батальйон морської піхоти (м. Болград) 35-ї
окремої бригади морської піхоти, а у 2021 р. такі машини отримала і 36-та ОБрМП.
12 «Козаків-2» саме з цієї бригади взяли участь в параді на честь Дня
Незалежності в Києві 24 серпня 2021 р. Вартість «Козак-2» у 2017 р. становила
8,4 млн грн, а для контракту, укладеного в грудні 2019 р., вона сягла 9,28 млн
грн. Це пояснювалось підвищенням мінімальної заробітної плати та зростанням цін
на енергоносії.
Загальна кількість виготовлених бронеавтомобілів «Козак-2» точно невідома,
але її можна оцінити приблизно в 300 екземплярів. Два з них у 2020 р.
експортували до Індонезії для проведення випробувань, решту активно
використовуються Силами оборони України. Національна гвардія випробувала свої
машини «Козак-2» в бойових умовах в зоні Антитерористичної операції ще у 2015
р. Пізніше в бою побували і бронеавтомобілі Збройних Сил, зокрема в січні 2020
р. в зону Операції об’єднаних сил прибули машини 35-ї ОБрМП.
Після початку повномасштабного російського вторгнення бронеавтомобілі
«Козак-2» активно використовуються в боях на усіх відтинках фронту. За даними
порталу oryxspioenkop станом на початок липня 2023 р. було втрачено 52
бронеавтомобілі цього типу, з них 19 стали російськими трофеями. В той же час
внаслідок перерозподілу техніки «Козак-2» з’явились на озброєнні нових частин –
наприклад, у квітні 2023 р. два таких бронеавтомобілі передали 101-й бригаді
територіальної оборони.
«Козак-2М»
Суттєвим недоліком бронеавтомобіля «Козак-2» є рамна конструкція з
використанням цивільного шасі (хоч і повнопривідного). Це обмежує прохідність
машини. Тому наступним етапом еволюції бронеавтомобілів фірми «Практика» стало
створення машини з несучим корпусом-мононкоком. Цей варіант назвали
«Козак-2М1». У ньому використані ті ж агрегати (дизельний двигун,
шестиступінчата механічна коробка передач), що і на «Козаку-2», але повністю
перероблена ходова частина. Підвіска усіх коліс стала незалежною (її елементи
постачає спеціалізована фірма з Чехії), а кліренс збільшився з 392 до 430 мм.
При цьому завдяки відмові від рами загальна висота машини навіть зменшилась.
«Козак-2М1» відрізняється від попередника суттєво кращою прохідністю, більш
плавним ходом, вищою швидкістю руху по пересіченій місцевості. Місткість
бронеавтомобіля та озброєння відповідають «Козаку-2».
Прототип «Козак-2М1» вперше був представлений на виставці «Зброя та
безпека-2016» восени 2016 р. З жовтня 2018 р. до липня 2019-го машина проходила
державні випробування, які завершились цілком успішно. 3 квітня 2020 р. наказом міністра оборони
«Козак-2М1» взяли на озброєння Збройних Сил України. Його класифікують як
броньовану бойову колісну машину – ББКМ.
В січні 2020 р. з’явились повідомлення про намір придбати для Збройних Сил
України 140 бронеавтомобілів «Козак-2М1». Міністерство оборони офіційно
заявило, що з 2020 р. припиняються закупівлі машин «Козак-2» і «Варта»,
натомість будуть куплятись «Козак-2М1». Громадська думка виявила незадоволення
значно зрослою ціною, яка становила 10,5 млн грн (вище ми вказували, що
«Козак-2» коштував 9,28 млн грн; для порівняння наведемо ціни інших
бронеавтомобілів: «Варта» - 6,9 млн, «Новатор» - 8,1 млн, Oncilla
– 8,3 млн). Однак, на відміну від «Козака-2» і «Варти», бронеавтомобіль
«Козак-2М1» використовує не цивільне «мілітаризоване» шасі, а є спеціальною
військовою конструкцією зі значно вищими експлуатаційними характеристиками.
В листопаді 2021 р. завершились випробування бронеавтомобіля «Козак-2М1»,
обладнаного дистанційно керованим модулем Sarp Dual (з кулеметами калібрів 12,7 і 7,62 мм)
виробництва турецької фірми Aselsan. Однак серійні машини
постачались зі старим варіантом озброєння – баштою типу «корона».
6 грудня 2021 р. Збройним Силам України була передана перша партія
бронеавтомобілів «Козак-2М1» - 44 бронеавтомобіля. 20 з них отримав 122-й окремий
батальйон 81-ї ОАемБР, а решта надійшла до Сил спеціальних операцій: 14 – у 3-й
окремий полк спеціального призначення і 10 – у 73-й морський центр спеціальних
операцій. Дані про постачання нових партій цих машин після початку
повномасштабного російського вторгнення зі зрозумілих причин не публікувались.
За даними порталу oryxspioenkop станом на початок липня 2023 р. було втрачено 23
бронеавтомобілі «Козак-2М1», з них сім – стали російськими трофеями.
Крім базового варіанту, фірма «Практика» створила модифікацію «Козак-2М2»,
яка пропонувалась на експорт, зокрема, з опціональною заміною двигуна Iveco на Deutz або Caterpillar та механічної коробки передач – на автоматичну.
Цей варіант міг комплектуватись тридверним або п’ятидверним кузовом. Планувалось
налагодити ліцензійне виробництво «Козак-2М2» в Індонезії. В грудні 2021 р. був
продемонстрований перший індонезійський прототип, однак інформація про
подальший розвиток цього проєкту відсутня.
Інші «Козаки»
Бронеавтомобіль «Козак-3» - це заброньований «Практикою» автомобіль
підвищеної прохідності Land Rover Defender. Роботи виконувались на замовлення Державної
прикордонної служби України, а кількість виготовлених машин, ймовірно не
перевищує кільканадцяти екземплярів. Про «Козак-4» відомо вкрай мало – він
описується як транспортна машина місткістю 15 осіб, яка проходила випробування
в Національній гвардії.
Альтернативою агрегатам Iveco стало використання шасі
американського автомобіля Ford F-550.
Прототип «Козак-5», побудований на цій базі, був представлений на виставці
«Зброя та безпека – 2016». На відміну від «Козак-2», ця машина позиціонувалась
не як армійський бронеавтомобіль, а як поліцейський – в тому числі для
підрозділів спеціального призначення КОРД.
Шасі Ford F-550
спеціально модифікованого під побудову
бронеавтомобіля компанією-офіційним конвертером (посилена передня вісь, гальма
та елементи підвіски замінені на міцніші, встановлені великі колеса 335/80 R20, замінені пари зубчастих передач у
мостах). Восьмициліндровий турбодизель Power Stroke робочим об’ємом 6,7 л розвиває потужність 390 к.с. Коробка
передач – автоматична шестиступінчата Ford TorqShift.
«Козак-5» легший від «Козака-2» - він
важить 10 тонн. В базовому варіанті бронеавтомобіль вміщає вісім осіб.
Конструкція кузова загалом аналогічна «Козаку-2», але в задній стінці замість
двостулкових дверей встановлені одностулкові.
В базовому варіанті «Козак-5» озброєння не має, але може комплектуватись
кулеметом на турелі. А у жовтні 2017 р., на черговій виставці «Зброя та
безпека», демонструвався варіант з баштою БПУ-1 від БРДМ-2, в якій встановлювались кулемети КПВТ (калібру
14,5 мм) і ПКТ (7,62 мм).
На відміну від бронеавтомобілів «Козак-2» і «Козак-2М», «Козак-5» не викликав особливого інтересу в українських військових. Ймовірно, лише одна машина була передана Національній гвардії – навесні 2017 р. її отримав загін спеціального призначення «Вега». Збройні Сили України до початку російського повномасштабного вторгнення не придбали жодного бронеавтомобіля цього типу. Натомість фірмі «Практика» вдалось отримати замовлення від Саудівської Аравії на 60 бронеавтомобілів. Перша партія була готова до відправки замовнику в квітні 2021 р. Однак вочевидь не усі бронеавтомобілі «Козак-5» до лютого 2022 р. встигли передати Саудівській Аравії – навесні і влітку з’явились фото таких машин на фронті. Від бронеавтомобіля, переданого Національній гвардії, вони відрізняються деякими деталями, зокрема, конструкцією фар. Портал oryxspioenkop до початку липня 2023 р. зафіксував втрату чотирьох бронеавтомобілів «Козак-5»: три були знищені, а один – захоплений росіянами.
Влітку 2021 р. виготовили і випробували
«Козак-6» - машину з чотиридверним кузовом без даху. Вона призначалась для
участі у військових парадах і навіть брала участь в репетиції параду в серпні
2021 р. Міністерство оборони України планувало купити три «броньовані
кабріолети», але від цієї ідеї швидко відмовились, і прототип «Козак-6»
повернули виробнику.
Останнім наразі представником лінійки
«Козак» є бронеавтомобіль «Козак-7». На відміну від «поліцейського» «Козака-5»
він позиціонується як суто військова машина. Базове шасі Ford F-550 суттєво посилене –
встановлені ступиці коліс від американського армійського автомобіля JLTV, посилені мости і нові ресори. Кузов став тридверним. Маса збільшилась до
майже 12 тонн. Порівняно з «Козак-2М1» бронеавтомобіль відрізняється кращими
ергономічними показниками, поліпшеними динамічними характеристиками, а також
нижчою вартістю і простішою технологією виробництва. З іншого боку, він має
рамну конструкцію, яка вважалась основним недоліком «Козака-2» і стала причиною
появи машини «Козак-2М1» з несучим корпусом.
Бронеавтомобіль «Козак-7» створювався для неназваного іноземного замовника
за індивідуальним технічним завданням. 25 січня 2022 р. цю машину продемонстрували
командуванню Збройних Сил України. За умов російського повномасштабного
вторгнення про експорт не могло бути й мови. Однак якусь кількість
бронеавтомобілів «Козак-7» все ж виготовили. З січня 2023 р. фіксується їх
поява на фронті, а у травні 2023 р. з’явилась інформація про використання таких
бронеавтомобілів Десантно-штурмовими військами. Портал oryxspioenkop до початку липня 2023 р. зафіксував втрату п’яти бронеавтомобілів «Козак-7».
***
Фірма «Практика» створила досить розгалужену лінійку бронеавтомобілів з
колісною формулою 4х4, які базуються на використанні імпортних цивільних
агрегатів. Ці машини, насамперед, «Козак-2» і «Козак-2М1», широко
використовуються Силами оборони України для забезпечення мобільності легких
піхотних підрозділів (насамперед Десантно-штурмових військ, морської піхоти та
Національної гвардії), а також для підтримки дій Сил спеціальних операцій.
|
«Козак-2М1» |
«Козак-7» |
Повна маса, кг |
15000 |
11800 |
Місткість, чол. |
9 |
8 |
Довжина, мм |
6660 |
6600 |
Ширина, мм |
2560 |
2340 |
Висота по даху корпусу, мм |
2670 |
2600 |
Кліренс, мм |
430 |
370 |
Потужність двигуна, к.с. |
279 |
390 |
Швидкість по шосе, км/год |
110 |
150 |
Наразі не зрозуміло, чи цей бронеавтомобіль - нового виробництва, чи, можливо, відремонтований після пошкоджень. Однак допрацювання не обмежились лише новим модулем озброєння - машина отримала також цифрову телекамеру для водія.
Оновлення від 24.04.2024
Виробництво "Козаків" триває - відбулась передача 225-му окремому штурмовому батальйону одразу 40 машин цього типу (15 "Козак-2М1" і 25 "Козак-5"). Дуже показова подія на тлі зриву німецькою фірмою постачання 400 замовлених бронеавтомобілів аналогічного класу. Українські виробники навіть за умов війни примудряються нарощувати виробництво (ці фото вже виклали на запорєбрікових сайтах...)
Оновлення від 20.07.2024
"Козак-5МЕД" вміщає чотирьох поранених на ношах або шістьох - сидячих, а також водія і персонал групи медичної евакуації.
Оновлення від 18.08.2024
Оновлення від 06.11.2024
Позавчора на сторінці фонду "Сталевий фронт" Р. Ахметова опублікували повідомлення про нову розробку - комплект захисних протидронових екранів для бронеавтомобілів "Козак". Як видно з фото, конструкція екранів достатньо продумана і захищає машину з усіх ракурсів. Повідомляється, що розроблені різні варіанти комплекту, адаптовані під конкретні модифікації "Козаків". Перші 18 комплектів будуть передані 46-й окремій десантно-штурмовій бригаді.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар