Данайський дар: Мі-38 для Зімбабве

 


Сьогодні в нашій рубриці – про данайський дар, тобто, про один з символів стратегічного партнерства лаптєстану і Зімбабве – гелікоптер Мі-38, подарований чи то препіздєнтом немитої, чи то компанією «вєртальоти раіссі» - президенту цієї африканської країни. Машина виконана у VIP-комплектації, з салоном на вісім осіб, оздобленим в стилі «дорого-бохато». Та все ж, я б не радив президенту Зімбабве використовувати подарунок за прямим призначенням. Максимум – поставити в садку як альтанку. Чому? Зараз поясню.

Мі-38 – гелікоптер з дуууже давньою історією, яка сягає корінням ще в часи совдєпії. Макет цієї машини, покликаної замінити «стариканя» Мі-8, вперше представили публіці на паризькому авіасалоні ще у 1989 році. Після розпаду срср Казанський вертолітний завод уклав угоду про співпрацю з солідною фірмою «Єврокоптер», яка мала допомогти у просування Ми-38 на зарубіжних ринках. Творці гелікоптера орієнтувались головно на Захід – навіть двигуни проєктом передбачили канадські, не кажучи вже про бортову електроніку. Але в процесі проєктування запорєбрикові мастєровиє зіткнулись з низкою технічних і фінансових проблем. Перший прототип Мі-38 піднявся в повітря в грудні 2003 р., а другий – аж за сім років! Цікаво, що, намагаючись зробити рекламу для нової машини, в серпні 2012 р. лаптєногі навіть спромоглись встановити світовий рекорд висоти польоту для вертольотів – 8600 м. Та раділи мокалики недовго: 15 серпня 2013 р. рекорд був побитий українським гелікоптером Мі-8МСБ, який зумів піднятись на 9150 м. При цьому на Мі-8МСБ стояли не канадські двигуни, а українські ТВ3-117ВМА-СБМ1В.

На початку 2010-х років стало зрозуміло, що прорватись на зарубіжні ринки зі своїм виробом казанцям не вдасться. Для власного ж ринку канадські двигуни були небажані з огляду на ціну. До того ж, застосування імпортних комплектуючих ставлило великий знак питання на можливих закупівлях Ми-38 для силових структур немитої. Тому третій і четвертий прототипи, які вийшли на випробування у 2013 і 2014 рр., отримали місцеві двигуни ТВ7-117В.

В 2019 р. почалось серійне виробництво. Ну як сказати – умовно серійне... цивільних покупців знайти не вдалось, державні структури віддавали перевагу перевіреним Мі-17. Та все ж з державними структурами було простіше – іх можна було «переконати» замовити Мі-38 шляхом «побажань згори», адміністративного тиску і корупції. У 2019-2020 рр. три екземпляри у військово-транспортному варіанті Мі-38Т придбало міністерство нападу шишкостану. Наприкінці 2020-го два вертольоти у варіанті Мі-38-4 отримав спеціальний льотний атряд «раісся» управління (темними) ділами препіздєнта рашки. Ще один Мі-38-4 у 2021 р. виготовили для фєдєральной служби ахрани. А в лютому 2020-го випустили єдиний наразі цивільний Мі-38-2. Його отримала компанія «русскіє вєртальотниє сістєми», але експлуатувалась машина як персональний члєновоз міністра прамишлєннасті і тарговлі дєніса мантурова. Наліт її був мінімальний: 149 годин у 2020 р. і 47 – у 2021-му. Саме цей екземпляр і подарували Зімбабве.



На 2022 р. був запланований випуск 12 вертольотів Мі-38, а відомий портфель замовлень складав ще дві машини для фєдєральной служби ахрани, дві – для міністерства нападу (у VIP-комплектації), дев’ять – у пошуково-рятувальному варіанті для міністєрства чрєзвичайних сітуаций... Але жодного екземпляра не випустили. Не відновився випуск Мі-38 і у 2023 р. Чому? Річ у тім, що з серпня 2021 р. усі польоти Мі-38 з двигунами ТВ7-117В заборонені! Причиною стала катастрофа прототипа військово-транспортного літака Іл-112В, обладнаного двигунами ТВ7-117С – літаковим варіантом ТВ7-117В. Але й Мі-38 терзали проблеми з силовою установкою: у 2020 р. на жменьці цих гелікоптерів, які знаходились в експлуатації, було зафіксовано три відмови двигунів ТВ7-117, до того ж, усі – з однакової причини (руйнування міжвального підшипника). В одному випадку навіть довелось здійснити вимушену посадку.

Тож цей данайський дар від Верхньої Вольти з ракетами викликає щирий подив: це ж треба мати таке нахабство, щоб подарувати виріб, який не можна експлуатувати! Ну, а якщо ж президент Зімбабве спробує використати подарунок за прямим призначенням – він стане гідним кандидатом на премію Дарвіна.

Оновлення від 07.03.2024

Ви будете сміятись - але виробникові вдалось-таки впарити ще два калічних гелікоптери. Компанія з ГУЛАГівською назвою "Авіалініі Колими" взяла в лізинг два Мі-38-4, виготовлених ще у 2020-2021 рр. для спеціального льотного атряда "раісся", але так і не прийнятих до експлуатації. Тепер же власті Магаданської області виділили субсидію, за рахунок якої і оформили лізинг. Можна робити прогнози - коли ж гепнеться перший з цих аналоховнєтов.

Загалом до цього часу виготовили чотири дослідних екземпляри Мі-38 і 9 серійних, останній з яких - у 2021 р. 



Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"