Раритети в бою: БТР-90
Під Авдіївкою
зараз гаряче... агресор кидає сюди буквально усе, що має – не гребуючи навіть
загашниками випробувальних центрів. Саме з такого загашника вигребли черговий
раритет – БТР-90. Що ж це за машина?
БТР-90 – це
продукт екстенсивного розвитку концепції колісного бронетранспортера,
започаткованої ще наприкінці 1950-х рр. зі створенням БТР-60. Характерною рисою
цієї схеми стало кормове розташування силової установки – вигідне з точки зору
живучості машини, але вкрай незручне з точки зору виконання бронетранспортером
своєї основної функції: доставки десанту до поля бою і його висадки. У совдєпії
вперто тримались за цю схему, хоч у цивілізованому світі давно зрозуміли:
спішуватись з БТР/БМП набагато зручніше і, головне, безпечніше за «хвостом»
бойової машини (використовуючи кормові двері або навіть апарель – це вже
взагалі вершина комфорту), а не з бортів. Навіть чехословацький
бронетранспортер ОТ-64 (випукався і в Польщі як SKOT-2) мав нормальні двері в
кормі корпусу. Та козломорді мастєровиє були відданими традиції. Коли на
початку 1990-х рр. на ГАЗі почали проєктування нового аналоховнєта,
призначеного для заміни БТР-60/70/80, у ньому застосували стару схему з
розташованим в кормі дизелем (в даному випадку – 2В-06-2С потужністю 510 к.с.).
Для десанту ж, як і на БТР-80, облаштували дверцята по бортам, між другою і
третью осями. Спробували посилити бронювання, днище зробили V-подібним – більш
стійким до мін. Комплекс озброєння значно посилили, порівняно з БТР-80. Його
склад відповідав комплексу озброєння БМП-2 (30-мм гармата 2А42, 7,62-мм кулемет
ПКТ, ПТРК «Конкурс»), але з доповненням у постаті 30-мм автоматичного
гранатомета АГС-17. Все це призвело до зростання маси машини – вона становить
22 тонни порівняно з 13,6 для БТР-80. Вміщає БТР-90 десять осіб – трьох членів
екіпажу і сімох десантників.
Прототип БТР-90
«Росток» вперше показали публіці у 1994 р. Випробування тривали десять років –
темп «допилювання» був невисоким з огляду на обмежене фінансування. Ліхіє 90-є,
панімаєтє лі... Зрештою, 2004 р. випробування завершились. Почалась
бюрократична тяганина. Військові, хоч і підписали відповідні акти за
результатами випробувань, чим далі, тим більше розуміли, що БТР-90 – це не той
бронетранспортер, на якому можна буде воювати у ХХІ столітті. Концептуально
машина безнадійно застаріла. Та все ж їх дотисли, і 2008 р. БТР-90 офіційно
беруть на озброєння армії лаптєстану. А далі починається дивина. Неодноразово
траплялись ситуації, коли певні зразки військової техніки, офіційно не взяті на
озброєння, допускались до експлуатації і серійно випускались. А з БТР-90
ситуація склалась дзеркально протилежна: бронетранспортер взяли на озброєння,
але міністерство нападу шишкостану відмовилось його закупляти! Реально
виготовили, мабуть, не більше десятка прототипів і передсерійних машин. Чому? Золотопогонники
вирішили зробити ставку на новий аналоховнєт – бронетранспортер «Бумєранг». Цей
дівайс продемонстрували на параді дівятогомая у далекому вже 2015 р., але й
досі не довели до пуття. Натомість у 2010 р. на озброєння взяли БТР-82А – трохи
підшаманений БТР-80 з потужнішим озброєнням, «чья баєвая еффєктівность во
многом прєвзошла БТР-90». Саме цей ерзац і лишається основним типом
бронетранспортера в шишкостані.
До 2015 р., коли
програму офіційно закрили, творці БТР-90 ще мали надію, що міністерство нападу
рифи таки повернеться передом до їхнього дітища. Тож вони намагались
модифікувати бронетранспортер, встановлюючи на нього бойові модулі «Бєрєжок» і
«Бахча-У». Але ніц з того не вийшло. Проєктувалась на базі БТР-90 і бойова
медична машина «Сухожиліє», але цей проєкт закрили ще 2006-го «в связі с
затягіванієм сроков». Нарешті, на «Мотовіліхінскіх заводах» намагались
схрестити шасі БТР-90 з бойовим відділенням 120-мм САУ 2С31 «Вєна», щоб
отримати аналог САУ «Нона-СВК». Але розрахунки показали, що така самохідка
успадкує усі недоліки «Нони-СВК»: погана стійкість шасі, що зумовлювала
обмежені кути горизонтального наведення, малий боєкомплект. А ще у 2009-2010
рр. намагались проєктувати БТР «Гільза» - на основі БТР-90, але з переднім
розташуванням двигуна і бойовим відділенням від БМП-3М. Та проєкт цей канув в
Лєту.
Повернімося до
авдіївського БТР-90. Звідки він взявся? Ймовірно, з ангарів 38-го
науково-дослідного інституту бронетанкової техніки в підмосковній Кубінці, де
зберігаються різного роду прототипи. А там ще багато цікавого... Якщо тенденція
збережеться – то на полі бою може з’явитись і «Маус»!
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Коментарі
Дописати коментар