Довідник: Бе-12

 



Двомоторний протичовновий літак-амфібія проєктувався з 1956 р. Характерною зовнішньою рисою машини є крило типу «чайка», яке дозволяє підняти двигуни і повітряні гвинти на безпечну висоту над водою. Хвостове оперення – двокільове. Нижня частина фюзеляжу виготовлена у формі човна, а під кінцями крила встановлені стабілізуючі поплавці. Посадку на наземні аеродроми забезпечує тристійкове шасі із хвостовим колесом. Літак обладнаний турбогвинтовими двигунами АІ-20Д потужністю 5180 к.с. Екіпаж літака – чотири особи.

На Бе-12 встановлена пошуково-прицільна система ППС-12, яка включає радіогідроакустичну систему «Баку», магнітометр АПМ-60Е з антеною у хвостовій балці, РЛС «Ініціатива-2Б» з антеною у носовому обтічнику та інше обладнання. Під час модернізації у другій половині 1970-х рр. літаки отримали нові магнітометри АПМ-73 і удосконалені радари «Ініціатива-2БН». У вантажному відсікові розташовується навантаження масою 1500 кг (максимально – до 3000 кг): радіогідроакустичні буї різних типів, протичовнові торпеди АТ-1 (АТ-1М), глибинні бомби. У пошуковому варіанті літак несе 90 РГАБ, у пошуково-ударному – 36 РГАБ і одну торпеду, в ударному – три торпеди.

Прототип Бе-12 вперше піднявся в повітря 18 жовтня 1960 р. Виробництво серійних літаків здійснювалось Таганрозьким авіазаводом у 1963-1973 рр. Окрім двох прототипів, виготовили 140 серійних Бе-12, у тому числі невелику серію (у 1971-1973 рр.) в пошуково-рятувальному варіанті. Такий літак здатний прийняти й евакуювати 15 постраждалих (максимально – до 29 чол.).

В авіації ВМФ СРСР літаками Бе-12 озброїли три полки (на Чорноморському, Тихоокеанському і Північному флотах) та дві окремі ескадрильї (на Балтиці й на Тихому океані). З серпня 1968 р. упродовж кількох років три Бе-12 базувались в Єгипті, здійснюючи звідти розвідувальні польоти над Середземним морем. Єдиною зарубіжною країною, що експлуатувала Бе-12, став В’єтнам – у 1981 р. він отримав чотири такі амфібії.

До початку 1990-х рр. Бе-12 уже встиг морально і фізично застаріти. У 1992 р. навіть був підписаний наказ про зняття цього літака з озброєння авіації ВМФ Російської Федерації. Парадоксально, але після цього Бе-12 продовжував експлуатуватись у ВМФ РФ.

Україна після здобуття незалежності отримала три літаки Бе-12 (два протичовнові і один пошуково-рятувальний), зі складу 316-ї окремої протичовнової ескадрильї 33-го центру бойової підготовки і перенавчання льотного складу, дислокованого в Миколаєві (аеродром Кульбакіне). У жовтні 1995 р. у зв’язку з розподілом Чорноморського флоту ВМС України отримали ще 11 Бе-12 (у тому числі один пошуково-рятувальний)зі складу 318-го авіаполку (базувався на аеродромі Донузлав, Крим). У ВМС України літаки-амфібії експлуатувались 316-ю окремою морською АЕ, а з грудня 2004 р. – авіаційною ескадрильєю у складі 10-ї морської авіабригади у Саках (аеродром Новофедорівка, Крим). На початку 2014 р. у складі 10-ї МАБр залишалось шість літаків Бе-12, але з них лише один перебував у стані, придатному для польотів. 3 березня 2014 р., разом з іншими справними літаками й вертольотами 10-ї бригади, він перелетів до Кульбакіного. Пізніше з Криму наземним транспортом вивезли ще п’ять Бе-12. Один з них відремонтували, і у вересні 2014 р. дв Бе-12 (у протичновому і пошуково-рятувальному варіантах) взяли участь у навчаннях «Сі Бриз – 2014». Однак наприкінці 2014 р. обидва літаки були виведені з бойового складу і поставлені на зберігання.

У складі ВМФ РФ останньою частиною, яка експлуатує Бе-12, є 318-й мішаний авіаполк Чорноморського флоту (Кача, тимчасово окупований Крим). Літають вони виключно з берегових аеродромів – останні польоти Бе-12 з води відбулись у 2006 р. У 2014-2020 рр. росіяни відремонтували 7 Бе-12 (3 в протичовновому варіанті і 4 в пошуково-рятувальному). Чотири з них у 2014-2015 рр. пройшли ремонт в Таганрозі, а три – на Євпаторійському авіаремонтному заводі у 2016-2020 рр. Про жодне оновлення складу пошуково-прицільної апаратури та озброєння цих Бе-12 не повідомлялось. Однак за браком сучаснішої альтернативи приблизно з серпня 2022 р. російські Бе-12 використовуються в російсько-українській війні для патрулювання акваторії Чорного моря та пошуку українських морських дронів.

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

 

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818 

Характеристики

Бе-12

Розмах крила, м

30,1

Довжина літака, м

30,2

Висота літака, м

7,4

Площа крила, кв. м

99

Двигуни, кількість х тип

2хАІ-20Д

Потужність двигуна, к.с.

5180

Маса, кг:

- порожнього літака

- злітна

 

24 000

36 000

Швидкістьсть, км/год:

- максимальна

- патрулювання

 

550

320

Практична стеля, м

12100

Максимальна дальнсть польоту, км

4000

Радіус дії при патрулюванні упродовж трьох годин, км

600-650

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"