Довідник: Бе-12
Двомоторний протичовновий літак-амфібія проєктувався з 1956 р. Характерною зовнішньою рисою машини є крило типу «чайка»,
яке дозволяє підняти двигуни і повітряні гвинти на безпечну висоту над водою.
Хвостове оперення – двокільове. Нижня частина фюзеляжу виготовлена у формі
човна, а під кінцями крила встановлені стабілізуючі поплавці. Посадку на
наземні аеродроми забезпечує тристійкове шасі із хвостовим колесом. Літак
обладнаний турбогвинтовими двигунами АІ-20Д потужністю 5180 к.с. Екіпаж літака
– чотири особи.
На Бе-12 встановлена пошуково-прицільна система
ППС-12, яка включає радіогідроакустичну систему «Баку», магнітометр АПМ-60Е з
антеною у хвостовій балці, РЛС «Ініціатива-2Б» з антеною у носовому обтічнику
та інше обладнання. Під час модернізації у другій половині 1970-х рр. літаки
отримали нові магнітометри АПМ-73 і удосконалені радари «Ініціатива-2БН». У
вантажному відсікові розташовується навантаження масою
Прототип Бе-12 вперше піднявся в повітря 18 жовтня
1960 р. Виробництво серійних літаків здійснювалось Таганрозьким авіазаводом у
1963-1973 рр. Окрім двох прототипів, виготовили 140 серійних Бе-12, у тому
числі невелику серію (у 1971-1973 рр.) в пошуково-рятувальному варіанті. Такий
літак здатний прийняти й евакуювати 15 постраждалих (максимально – до 29 чол.).
В авіації ВМФ СРСР літаками Бе-12 озброїли три
полки (на Чорноморському, Тихоокеанському і Північному флотах) та дві окремі
ескадрильї (на Балтиці й на Тихому океані). З серпня 1968 р. упродовж кількох
років три Бе-12 базувались в Єгипті, здійснюючи звідти розвідувальні польоти
над Середземним морем. Єдиною зарубіжною країною, що експлуатувала Бе-12, став
В’єтнам – у 1981 р. він отримав чотири такі амфібії.
До початку 1990-х рр. Бе-12 уже встиг морально і
фізично застаріти. У 1992 р. навіть був підписаний наказ про зняття цього
літака з озброєння авіації ВМФ Російської Федерації. Парадоксально, але після
цього Бе-12 продовжував експлуатуватись у ВМФ РФ.
Україна після здобуття незалежності отримала три
літаки Бе-12 (два протичовнові і один пошуково-рятувальний), зі складу 316-ї
окремої протичовнової ескадрильї 33-го центру бойової підготовки і перенавчання
льотного складу, дислокованого в Миколаєві (аеродром Кульбакіне). У жовтні 1995
р. у зв’язку з розподілом Чорноморського флоту ВМС України отримали ще 11 Бе-12
(у тому числі один пошуково-рятувальний)зі складу 318-го авіаполку (базувався
на аеродромі Донузлав, Крим). У ВМС України літаки-амфібії експлуатувались
316-ю окремою морською АЕ, а з грудня 2004 р. – авіаційною ескадрильєю у складі
10-ї морської авіабригади у Саках (аеродром Новофедорівка, Крим). На початку
2014 р. у складі 10-ї МАБр залишалось шість літаків Бе-12, але з них лише один
перебував у стані, придатному для польотів. 3 березня 2014 р., разом з іншими
справними літаками й вертольотами 10-ї бригади, він перелетів до Кульбакіного.
Пізніше з Криму наземним транспортом вивезли ще п’ять Бе-12. Один з них
відремонтували, і у вересні 2014 р. дв Бе-12 (у протичновому і
пошуково-рятувальному варіантах) взяли участь у навчаннях «Сі Бриз – 2014».
Однак наприкінці 2014 р. обидва літаки були виведені з бойового складу і
поставлені на зберігання.
У складі ВМФ РФ останньою частиною, яка експлуатує
Бе-12, є 318-й мішаний авіаполк Чорноморського флоту (Кача, тимчасово окупований
Крим). Літають вони виключно з берегових аеродромів – останні польоти Бе-12 з
води відбулись у 2006 р. У 2014-2020 рр. росіяни відремонтували 7 Бе-12 (3 в
протичовновому варіанті і 4 в пошуково-рятувальному). Чотири з них у 2014-2015
рр. пройшли ремонт в Таганрозі, а три – на Євпаторійському авіаремонтному
заводі у 2016-2020 рр. Про жодне оновлення складу пошуково-прицільної апаратури
та озброєння цих Бе-12 не повідомлялось. Однак за браком сучаснішої
альтернативи приблизно з серпня 2022 р. російські Бе-12 використовуються в
російсько-українській війні для патрулювання акваторії Чорного моря та пошуку
українських морських дронів.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Характеристики |
Бе-12 |
Розмах крила, м |
30,1 |
Довжина літака, м |
30,2 |
Висота літака, м |
7,4 |
Площа крила, кв. м |
99 |
Двигуни, кількість х тип |
2хАІ-20Д |
Потужність двигуна, к.с. |
5180 |
Маса, кг: - порожнього літака - злітна |
24 000 36 000 |
Швидкістьсть, км/год: - максимальна - патрулювання |
550 320 |
Практична стеля, м |
12100 |
Максимальна
дальнсть польоту, км |
4000 |
Радіус дії при патрулюванні упродовж трьох годин, км |
600-650 |
Коментарі
Дописати коментар