"Хоробрий орел" з острова Тайвань

 Сьогодні розповімо про третього реактивного літака, створеного в Республіці Китай. Виробництво його щойно розпочалось.


AIDC T-BE-5 «Брейв Ігл»

 

Модернізація винищувачів F-CK-1, проведена у 2009-2017 рр., і плани закупівлі нових літаків F-16C/D Block+ (так і не реалізовані; замість цього запустили програму модернізації F-16A/B до рівня F-16V) поставили руба питання про оновлення парку навчальних і навчально-бойових літаків. Міністерство оборони Республіки Китай розраховувало отримати сучасний навчально-бойовий літак класу LIFT (Lead-In Fighter Training), спроможний замінити одразу два типи машин: АТ-ТС-3, які використовувались для основної і підвищеної льотної підготовки, та F-5E/F, на яких майбутні пілоти винищувачів освоювали бойове застосування.

Перші кроки щодо пошуку нового навчально-бойового літака були зроблені на початку 2008 р., коли державний авіаційний дослідно-конструкторський і виробничий центр AIDC налагодив співпрацю з італійською компанією «Аленія Аермаккі» щодо потенційного виробництва на Тайвані літаків М-346. Тож коли в 2015 р. ВПС Республіки Китай впритул підійшли до вибору нової машини, М-346 став одним з фаворитів. AIDC запропонував і два власних проєкти: АТ-3 МАХ і ХАТ-5. Перший з них був глибоко модернізованим АТ-ТС-3 з двигунами збільшеної на 2/3 потужності, другий же базувався на конструкції винищувача F-CK-1. Обидва мали комплектуватись сучасною цифровою авіонікою, а в конструкції їхніх планерів широко застосувались композити. В конкурсі взяла участь і південнокорейска фірма КАІ зі своїм літаком Т-50.

У червні 2015 р. міністерство оборони скерувало фірмам AIDC, «Аленія Аермаккі» та КАІ офіційні запити пропозицій щодо постачання нових літаків класу LIFT. Тодішній президент Республіки Китай Ма Їнцзю схилявся до італійської пропозиції. Однак у травні 2016 р. на посаді його змінила Цай Інвень. Серед положень її передвиборчої програми були посилення обороноздатності країни та розвиток національної промисловості. Теми самостійного створення навчально-бойового літака вона торкалась навіть на передвиборчих мітингах. На думку Цай Інвень це мало сприяти не тільки розвиткові аерокосмічної промисловості, але й створенню необхідних технологічних передумов для розробки в майбутньому власного винищувача нової ґенерації. Командування ВПС погодилось з цією аргументацією, хоча й розуміло, що проєктування літака власними силами призведе до затягування термінів (спочатку військові планували, що нова навчально-бойова машина стане в стрій вже 2019 р.).

З двох пропозицій AIDC обрали більш перспективну ХАТ-5 (невдовзі позначення змінили на ХА-5). В лютому 2017 р. була підписана угода між командуванням ВПС Республіки Китай і інститутом NCSIST (National Chung-Shen Institute of Science & Technology) щодо проєктування нового літака. У квітні того ж року керівники NCSIST і AIDC підписали угоду про виробництво 66 серійних літаків, а також тренажерів та іншого супутнього обладнання. Вартість угоди про проєктування становила 1,53 млрд доларів США (включаючи виготовлення і випробування чотирьох прототипів – двох льотних і двох для наземних випробувань), а про серійне виробництво – 2,34 млрд.

Хоч ХТ-5 і базується на конструкції F-CK-1, близько 80% деталей і вузлів спроєктовані заново. В планері широко застосовуються композитні матеріали, частка яких в масі конструкції сягає 30%. Завдяки цьому маса літака знизилась порівняно з F-CK-1. Профіль крила зазнав модифікації – його відносна товщина збільшилась з 4 до 5%. Це дозволило поліпшити керованість машини на малих швидкостях. Відмова від вбудованої гармати і дещо збільшений в середній частині фюзеляж дозволили збільшити запас палива і, відповідно, тривалість польоту. Також порівняно з F-CK-1 збільшена база і колія шасі.

Літак обладнаний двома двоконтурними безфорсажними турбореактивними двигунами F124-200TW тягою по 2840 кгс (варіант американського двигуна фірми «Ханіуелл», який випускається на Тайвані фірмою ІТЕС). Дані щодо бортового обладнання і озброєння літака досі офіційно не публікувались. Вважається, що він може бути обладнаний новою РЛС з АФАР, створеною на Тайвані, а для навчання бойовому застосуванню матиме зовнішні вузли підвіски озброєння (два на кінцях крила і 2-4 під крилом). Прототипи вже випробовувавались з 227-кг навчальними авіабомбами і КР класу «повітря-повітря» «Тян Чень 1» і АІМ-9Р4.

Перший прототип ХТ-5 почав випробування в польоті 10 червня 2020 р., а другий – 25 грудня того ж року. 12 листопада 2021 р. літакові надали офіційне позначення Т-ВЕ-5А «Брейв Ігл». Як і для інших літаків Республіки Китай, друга група літер позначає назву машини, але цього разу замість китайської (в транскрипції Вейда-Гілеза) використано англійську – Brave Eagle. При цьому повсюдно використовується скорочене позначення – Т-5.

Перші два серійні Т-ВЕ-5А були готові в жовтні й листопаді 2021 р. У 2022 р. ВПС Республіки Китай отримали ще вісім машин. План постачання решти машин виглядає так: 2023 р. – 17 екземплярів, 2024-й і 2025-й – по 18, перша половина 2026-го – останні три.

В першу чергу літаки Т-ВЕ-5А надходять до складу 7-го тактичного винищувального крила (авіабаза Чіхань на південному сході острова), заміняючи там літаки F-5E/F. Планується, що це крило отримає 33 машини, а решту 33 надійдуть у відділ бойової підготовки Академії ВПС, замінивши там навчально-бойові машини АТ-3.

Т-5 є непоганим прикладом максимального використання для створення нового літака попередніх напрацювань в поєднанні з суттєвими технологічними нововведеннями. На увагу заслуговує швидкий темп створення машини, назагал не типовий для сучасної авіаційної промисловості: від старту першого прототипа до випуску першої серійної машини минуло лише 16 місяців.

Характеристики

Т-ВЕ-5А

Розмах крила, м

9,2

Довжина літака, м

14,5

Висота літака, м

4,4

Двигуни, кількість х тип

F124-200TW

Максимальна тяга двигуна, кгс

2840

Маса, кг:

- порожнього літака

- максимальна злітна

 

4500

7500

Максимальна швидкість, км/год

1030

Дальність польоту, км

1350

Практична стеля, м

13 000

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М