Шведські літаючі радари
В сучасній
повітряній війні важливу роль відіграють «літаючі радари» - літаки далекого
радіолокаційного виявлення і управління (ДРЛВіУ), а в західній номенклатурі –
Airborne Early Warning
& Control (AEW&C). Ще до 80-х років минулого століття вони були «іграшкою для багатих» -
наприклад, «повнорозмірні» літаючі радари Е-3 «Сентрі», крім США, придбали лише
Саудівська Аравія, НАТО (до спілки) і пізніше – Велика Британія і Франція. Менш
заможні союзники США могли розраховувати на «компактні» літаки Е-2 «Хокай», які
у ВМС США використовувались з авіаносців, а в інші країни постачались у
береговому варіанті. Але у 80-х роках стався технологічний прорив – розвиток
мікроелектроніки суттєво спростив і здешевив створення потужних радарів
повітряного базування, які, до того ж, стали значно компактнішими. Це дало
поштовх до створення літаків AEW&C нової ґенерації. А піонером в цій галузі
стала Швеція.
У квітні 1981 р.
шведська Агенція перспективних оборонних технологій (FMV) ініціювала програму створення авіаційного комплексу раннього
радіолокаційного виявлення. Головним мотивом такого рішення було прагнення
забезпечити виявлення цілей на малих висотах – створення мережі відповідних
наземних РЛС визнали надто дорогим. Додатковим завданням літака мало стати
також виявлення надводних цілей.
Завдання
створення радару FSR-890 «Еріай» доручили компанії «Еріксон Майкровейв Системз»
(зараз – частина концерну «Сааб»). Носія мало надати міністерство оборони.
Стандартною вимогою була можливість оперування з автострад, тобто літак мав
бути досить легким. Це накладало відповідні обмеження на радар. І треба сказали
– «Еріксон» з завданням справився. Замість традиційної «тарілки» над фюзеляжем,
його конструктори створили легку, довгу і вузьку (розмір апертури 7,9х0,9 м)
антену, яка монтувалась над фюзеляжем на чотирьох пілонах і закривалась легким
пластиковим обтічником. Був, щоправда, один нюанс: нерухома антена мала мертві
зони в передній і задній напівсферах, але цей недолік планували мінімалізувати
за рахунок відповідної зміни курсів під час патрулювання.
У 1985 р. з
«Еріксоном» підписали контракт на створення демонстратора РЛС. Станція мала
працювати в діапазоні S (3,1-3,3 МГц).
Антена складалась зі 192-х (96х2) незалежних приймально-передавальних модулів,
побудованих на основі арсеніду галію. Модулі монтувались в несучій конструкції
зі скловолокна. Сектор огляду становить по 60 градусів на кожен бік. Радар з
системою обробки інформації EGIS може викривати винищувачі на відстані до
Прототип РЛС у
1988 р. змонтували на спеціяльно пристосованому (посилений фюзеляж,
переобладнаний салон для розміщення обладнання і робочих місць операторів, під
фюзеляжем підвісили контейнер з допоміжною силовою установкою) двомоторному
пасажирському турбогвинтовому літакові «Ферчайлд» «Метро ІІІ», який у ПС Швеції
отримав позначення Тр88. Серійні ж літаки будувались на базі схожих за
параметрами пасажирських машин «Сааб» 340В. В березні 1993 р. FMV замовила перший такий літак, а в грудні – ще три машини, плюс дві
резервні – пристосовані для монтажу радарів, але без них.
Перший планер
«Сааб» 340В, пристосований для встановлення РЛС, був готовий вже в січні 1994
р., а в листопді 1997-го, після циклу випробувань, літак (вже повністю
обладнаний) передали ПС Швеції. Машина отримала військове позначення S100B
«Аргус». Останній з чотирьох літаків у цій конфігурації передали замовникові в
листопаді 1997-го. Усі «Аргуси» увійшли до складу 72-ї ескадрильї спеціальних
літаків 7-ї авіаційної флотилії (авіабаза Сотенес, в центрі південної частини
Швеції).
В первісній
конфігурації S100B мав лише одну консоль оператора, але зазвичай польоти
відбувались без нього – інформація від РЛС через модуль автоматичного
пересилання даних TARAS
передавалась одразу на землю – в центр
управління відповідного сектора ППО. У 2005 р. на «Аргусах» додатково
встановили систему радіотехнічної розвідки фірми «Томсон-CSF» (нині «Талес»), а
у 2009-му модернізовано радар до стандарту ASC-890, встановлено по три консолі
операторів, а також модулі передачі
даних, які працюють в стандатрі «Лінк-16». Удосконалені літаки отримали
позначення S100D.
У 2008 і 2010 рр.
два вживаних «Аргуси» в комплекті з партіями винищувачів JAS39C/D «Гріпен» купив Таїланд. Передача машин замовникові відбулась в грудні
2010-го і жовтні 2012 р. Таїландські «Аргуси» служать в 702-й ескадрильї 7-го
крила (авіабаза Сурат Тані на півдні країни). Ще два вживаних S100D в листопаді 2009 р. придбали ОАЕ (передані
замовнику у 2010-2011 рр.). У 2015 р. планувалось їх модернізувати, однак цей
намір не реалізували у зв’язку з купівлею нових літаків AEW&C. В грудні 2020 р.
еміратські «Аргуси» вивели з експлуатації і повернули Швеції. А оскільки й ця
країна заміняє старіші машини AEW&C на більш сучасні, то у цієї
пари «Аргусів» з’явився новий власник – Польща, яка заявила про такий намір у
травні 2023 р. В липні був підписаний контракт, за яким за два вживаних еміратських "Аргуси" Польща сплатить приблизно 58 мільйонів доларів - зовсім невелика ціна за суттєве розширення бойових можливостей Повітряних сил. А вже у вересні 2023 р. був презентований перший "Аргус" для Польщі. Цікаво, що у носовій частині фюзеляжу він несе емблему Бригади морської авіації. Польські експерти пояснюють це тим, що літаки
Спираючись на досвід
створення літака AEW&C на базі «Сааб» 340В, шведи вже в 1996 р. почали роботу зі створення
аналогічної машини на базі іншого турбогвинтового літака місцевих повітряних
ліній – «Сааб» 2000. Він був важчим, мав значно більшу максимальну і
крейсерську швидкості, а також тривалість і дальність польоту. Новим носієм
справа не обмежилась – радар теж удосконалили. Модифікована антена
забезпечувала огляд в секторах по 75 градусів на кожен бік. Інструментальна
дальність дії радару зросла до
Літак «Сааб» 2000AEW&C в 1996 р. представили на конкурс ПС Республіки Корея, за результатами якого планувалось придбати чотири машини. Однак через азійську економічну кризу конкурс довелось скасувати. Тож першим покупцем цих літаків став Пакистан. У червні 2006 р. ця країна замовила шість «Сааб» 2000AEW&C, але через необхідність виділення коштів на ліквідацію руйнівного землетрусу це замовлення скоротили до чотирьох машин. Ці літаки надійшли в Пакистан в період між груднем 2009-го і січнем 2011 рр. Літаками укомплектували 3-тю ескадрилью на авіабазі Камра-Міньяс (на півночі країни). В серпні 2012 р. ця авіабаза зазнала атаки ісламських терористів, внаслідок якої три літаки «Сааб» 2000AEW&C були пошкоджені. Одного навіть довелось списати, два інші повернулись в стрій у 2015 і 2016 рр. В травні 2017 р. Пакистан замовив ще три таких літаки, які були поставлені до кінця 2018 р. У травні 2020 р. «Сааб» оголосив про підписання з Пакистаном додаткового контракту на постачання до 2024 р. ще трьох літаків «Сааб» 2000AEW&C. Останній з них прибув в Пакистан 2 липня 2024 р. Таким чином, ПС Пакистану мають аж дев'ять «Сааб» 2000AEW&C - і не виключають продовження закупівель.
Другим замовником «Сааб» 2000AEW&C стала Саудівська
Аравія, як в грудні 2010 р. замовила два таких літаки. Вони надійшли до 60-ї
ескадрильї.
|
S100D |
«Сааб» 2000AEW&C |
Тип двигунів |
GE CT7-9B |
RR/Allison AE2100A |
Потужність, кВт |
2х1305 |
2х3095 |
Максимальна
злітна маса, кг |
13155 |
22800 |
Крейсерська
швидкість, км/год / на висоті, м |
467/7600 |
650/7600 |
Швидкість
патрулювання, км/год / на висоті, м |
296/8000 |
300/7600 |
Дальність
польоту, км |
1730 |
2870 |
Тривалість
польоту, год |
6 |
9,25 |
Спектр літаків AEW&C, обладнаних
шведськими радарами, не обмежується двома моделями турбогвинтових «Саабів» - ці
РЛС встановлюються і на реактивних літаках. Але про них – трохи згодом.
Шановні читачі,
якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки – https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар