Самум


 

Щось в нашій рубриці якісь «дні ваєнна-марского флота» намітились. І все завдяки старанням наших Сил оборони, які досить ґрунтовно взялись за підрив боєздатності організованого злочинного угруповання «чєрнаморскій флот». Про удар поСевморзаводу і його жертви ми вже розповідали. Сьогодні ж – про корабель, який пішов по шерсть, а повернувся стрижений: про малий ракетний корабель «Самум», відправлений в протидронове патрулювання і уражений 14 вересня «Морським малюком» - українським безекіпажним катером. Принаймні, так розгортались події за версією української сторони. За порєбріком, звісно, це заперечували – аж поки не з’явились фото «Самума», якого тягнуть до Севастополя два буксири. При цьому корабель має помітний крен на правий борт і диферент на корму, що підтверджує версію про ураження в кормову частину.

 

Що ж це за корабель? Перш за все, розберімось з класифікацією. Малий ракетний корабель (МРК) – це витвір самобутньої совдєповської ваєнна-марской теорії, своєрідний ракетний катер-переросток. Він має більші розміри порівняно з типовими ракетними катерами, трохи кращі морехідні якості і більшу автономність, а за рахунок наявності зенітно-ракетного комплексу може краще захистити себе від атаки з повітря. Крім того, МРК може нести важчі ракети – а це особливо важливо з точки зору вже згаданої теорії. Адже савєтскій ваєнна-марской флот «заточувався» на боротьбу з америанськими авіаносцями, а тут працював принцип: великому кораблю – велика ракета. От і вийшли совдєповські протикорабельні ракети (ПКР) на порядок важчими від західних аналогів: ті важили сотні кілограмів, а совєтські вироби – тонни. В підсумку МРК міг нести тільки обмежений набір озброєння, він не був універсальним. Якщо в західних флотах обходились одним класом багатоцільових кораблів – корветами, які несли і протикорабельне, і протичовнове озброєння, то в совдєпії довелось розподіляти ці функції по двох окремих: МРК і МПК (малі протичовнові кораблі).

 

Першими совєтськими МРК стали кораблі проєкту 1234. З 1970 по 1992 рр. побудували 47 таких посудин, в тому числі 10 – на експорт (по три в Алжир та Індію і чотири в Лівію). Зараз в строю лишається тільки п’ять таких кораблів у флоті шишкостану (три на Балтиці, по одному на Півночі і на Тихому океані) і три алжирських, капітально модернізованих.

 

Заміною для 1234-го проєкту мали стати МРК нової ґенерації. При їхньому проєктуванні врахували модні в 60-70-х роках минулого століття тренди – динамічні принципи підтримання, які дозволяли суттєво зменшити гідродинамічний опір, а значить, підвищити швидкість. Однак перший експеримент виявився провальним: дослідний МРК на підводних крилах проєкту 1240, побудований в 1979 р., списали вже в 1990-му (за два роки по тому він згорів в одній з бухт Севастополя, так і не дочекавшись порізки на брухт). Після цього від будівництва МРК на підводних крилах відмовились, хоч МПК за такою схемою кілька штук побудували (два з них, яких розпад СРСР застав на стапелях корабельні у Феодосії, навіть були формально зараховані до складу ВМС України, але їх так і не добудували). А ось інша концепція – скегового корабля на повітряній подушці (КПП) – виявилась трохи більш «живучою». У чому суть такої концепції? Скеговий КПП – це своєрідний катамаран, між корпусами якого може нагнітатись повітря. Завдяки цьому осадка зменшується, відповідно, знижується гідродинамічний опір, і збільшується швидкість.

 

Проєкт 1239 – таке позначення отримав скеговий МРК – має дуже потужне наступальне озброєння: вісім важких надзвукових протикорабельних ракет «Москіт» (кожна важить майже 4 тонни і має дальність стрільби до 120 км). Для самооборони служить ЗРК «Оса-М» (двозарядна пускова установка з двома десятками ракет), 76-мм гармата і дві 30-мм шестиствольні артустановки.

 

Специфічна схема корабля зумовила дуже складну схему силової установки. Вона складається з чотирьох дизелів (двох різних типів) і двох газових турбін. Два дизелі служать як привід нагнітачів, які створюють повітряну подушку. Ще два – приводять в рух корабель, коли він йде у звичайному режимі (без повітряної подушки). Нарешті потужні газові турбіни (18 тисяч кінських сил кожна) працюють, коли корабель йде з повною швидкістю на повітряній подушці. При цьому використовуються спеціяльні висувні колонки з гвинтами – вони потрібні, оскільки занурення корабля при виході на повітряну подушку зменшується з 3,8 до 1 м. Якщо у звичайному режимі МРК проєкту 1239 розививає швидкість 20 вузлів, то на повітряній подушці – 45 (а на випробуваннях розганявся навіть до 53 вузлів). Але перехід зі звичайного режиму на повітряну подушку триває десятки хвилин. Уявіть собі: під час патрулювання надійшло повідомлення про появу противника, потрібно розігнатись до повної швидкості для виходу в атаку – але почекайте півгодинки, поки нагнітачі напомпують повітря в подушку...

 

Складність конструкції проєкту 1239 зумовила значне зростання вартості: за цим параметром він переважав попередника – МРК проєкту 1234 – у 2,2 разу (а ракетний катер проєкту 12411, озброєний такими ж «Москітами» - в 5,5 разу!). А оскільки поява цього проєкту збіглась в часі з економічною кризою другої половини 80-х рр., то масовим він стати не міг. На заводі в Зєлєнодольську (на Волзі) заклали три кораблі проєкту 1239, але добудували лише два (хоч планувалось побудувати 16). Перший з них – «Бора» - наприкінці 1989 р. передали в дослідну експлуатацію, але включили в склад флоту як бойову одиницю тільки за вісім років. «Самум» спустили на воду в 1992-му, але ввели в стрій тільки у 2000 р. Обидва кораблі знаходяться в складі 41-ї бригади ракетних катерів ОЗУ «чф».

 

Тепер щодо перспектив «Самума». Якщо версія про ушкодження підтвердиться, то можна припустити, що корабель потрапить в ремонт надовго, або й назавжди. Чому? Тут є два аспекти. По-перше, гарантійний термін служби алюмінієвого корпусу становить лише 15 років – і він вже значно перевищений. А по-друге – вгадайте, хто виробник газових турбін М10-Д1? Прааавильно, миколаївська «Зоря-Машпроєкт»! В разі пошкодження цієї турбіни – заміни для неї козломорді не мають.

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"