Без України не виходить: провал проєкту Іл-112В

 


«С чувством глубокого удовлєтворєнія» мусимо констатувати: черговий аналоховнєт накрився мокрим рядном, не вийшовши навіть з ембріональної стадії. Мова про легкий військово-транспортний літак Іл-112В, який мав за порєбріком замінити якісні, але вже далеко не нові творіння київських конструкторів – Ан-26 і Ан-72.

 

Програма створення нового легкого військово-транспортного літака стартувала в шишкостані на початку 2000-х років. Здійснювалась вона на конкурсній основі. Свої проєкти запропонували чотири «фірми», а у 2004 р. вибір зробили на користь проєкту Іл-112В, розробником якого був Авіаційний комплекс імені С.В. Ільюшина. Розробники «змалювали» свій проєкт з італійського літака C-27J, який був одним із найсучасніших і найбільш поширених у своєму класі (таким, до речі, він лишається й донині). Планувалось, що літак зможе перевозити п’ять тонн вантажу або 44 пасажири. Обладнувався він двома турбогвинтовими двигунами. Саме вони стали одним з найбільш проблемних місць проєкту. Але про це – трохи згодом.

 


На зорі реалізації проєкту міністерство нападу ри-фи будували райдужні плани: вже у 2006 р. мав стартувати прототип Іл-112В, у 2007-му – випущена передсерійна партія, а згодом темп випуску передбачалось довести до 18 літаків на рік. Випускати Іл-112В мав Воронезький авіазавод. На цьому ж підприємстві планувалось виготовити чотири дослідні екземпляри: два для випробувань в польоті і два – для наземних. Однак проєктування затягувалось. Зрештою, у 2010 р. замовник (міністерство нападу) повністю зупинив фінасування проєкту, запропонувавши розробникові доводити літак до пуття власним коштом. Чому? Та тому, що конструкторам ніяк не вдавалось досягти потрібних характеристик бодай на папері. Альтернативою став... український Ан-140! Цей літак за міжурядовою угодою випускався на заводі в Самарі, і міністерство нападу лаптєстану з 2011 р. почало купувати невеликі партії. Цьому не завадило навіть те, що Ан-140 був чисто пасажирською машиною – без хвостового вантажного люка з рампою.

 

В грудні 2012 р. запорєбрікові вояки раптом змінили свою думку, висловившись за «реанімацію» проєкту Іл-112В. Товчіння води в ступі тривало ще два роки, аж поки в грудні 2014 р. не був підписаний відповідний контракт. На той час вже було ясно: постачання комплектуючих для Ан-140 з України не буде, і потрібно повертатись до атєчєствєнного продукту.

 

Доведення літака і виготовлення прототипу тривало понад чотири роки. Вперше в повітря Іл-112В піднявся тільки 30 березня 2019 р. Здавалося б, процес зрушився з мертвої точки. Але... наступний політ відбувся лише за два роки, 30 березня 2021-го! Чому? Виявилось, що Іл-112В страждає «ожирінням» - його власна маса перевищувала розрахункову на 2,5 тонни! Це неминуче вело до зменшення або корисного навантаження, або дальності польоту. Як же так сталось? – запитаєте ви. Запорєбрікові експерти дали на це чітку недвозначну відповідь: «Центром компетенции по грузовым самолетам, по любым, в Советском Союзе было КБ Антонова. И даже у Ил-76 в некоторых грузовых вещах, включая рампу, частично грузовой отсек тоже антоновцы участвовали. И такая разработка, которую мы начали делать сами, это была исходно довольно трудная задача». Тобто, козломорді самі розписались у неспроможності створювати військово-транспортні літаки без допомоги українських фахівців. Нових штрихів до ситуації додав Ніколай Таліков, колишній головний конструктор ільюшинської фірми: «Новое руководство гнало план, лишь бы побыстрее выпустить документацию. Задачи по весовому проектированию ушли на второй план. В итоге в документации то и дело обнаруживались ошибки и белые пятна». Ну, ясно, тут спрацювала ісконна традиція – валити власні про... махи на інших.


 

Другою проблемою для Іл-112В стали, як ми вже згадували, двигуни. Для літака обрали аналоховнєтниє двигуни ТВ7-117. Проєктування цього мотора почалось ще у 80-х роках минулого століття. В 1990-х його спробували поставити на новий пасажирський літак Іл-114 (потенційну заміну для Ан-24), однак від затії довелось відмовитись через низьку надійність двигуна і малий ресурс. Жменьку випущених серійних Іл-114-100 обладнали нормальними канадськими двигунами. Але коли взялись до створення Іл-112В, виявилось, що іншого двигуна такого ж класу в лаптєстані просто немає...

 

ТВ7-117 має ще й недостатню потужність – 3100 к.с. Для порівняння: на аналогічному за габаритами C-27J встановлені двигуни потужністю 4700 к.с. Тому італійський літак може перевозити 11,5 тонн вантажу, а Іл-112В – лише 5. Зрештою, брак потужності виявився не найбільшою вадою ТВ7-117. Вже на стадії наземних випробувань Іл-112В постійно траплялись поломки двигуна, а в першому ж польоті несподівано відмовила автоматична система управління ТВ7-117. Того разу літак вдалось посадити...

 

Після відновлення випробувань у 2021 р. виявилось, що проблеми з двигуном не розсмоктались. Незважаючи на це, літак вирішили показати на серпневому авіасалоні. Для цього 13 серпня прототип Іл-112В перегнали на підмосковний аеродром Жуковський і приступили до тренувальних польотів перед виконанням показової програми. 17 серпня, під час чергового польоту, спалахнула пожежа в правому двигуні. Екіпаж спробував зупини його і зайти на посадку на одному двигуні, однак літак звалився в штопор. В результаті усі три члени екіпажу стали хорошими русскімі. Знову процитуємо істерику Талікова: «Я ожидал. Я несколько лет ору, что двигатели - дерьмо. Что они подведут в конечном итоге. Никто внимания на нашей славной фирме не обращает. Седьмой начальник у нас за последние пять-шесть лет, никто внимания не обращает. Вот и дождались».

 

Що ж далі? Спочатку усі робили вигляд, що проблеми, які призвели до катастрофи, можна розв’язати. Знадобилось чотири роки, щоб визнати очевидний факт: Іл-112В літати не буде. У жовтні 2023 р. було оголошено, що програму створення цього літака закривають. Натомість будуть проєктувати новий легкий військово-транспортний літак Іл-212 з двома турбореактивними двигунами ПД-8 (ага, новими, аналоховнєтними...), встановленим над крилом. Нічого не нагадує? Тааак, тепер козломорді вирішили скопіювати український Ан-72! Що з цього вийде? Побачимо... Поки ж у лаптєстані сподіваються, що перший політ Іл-212 відбудеться за 3-5 років. Хто повірив їхньому оптимізму – перечитайте ще раз цю статтю.

 

І наостанок. Катастрофа Іл-112В означала серйозні проблеми для програм створення інших літальних апаратів з двигунами ТВ7-117. Про Мі-38 ми вже згадували. Призупинили і одну з основних програм імпортозамєщєнія в авіації – Іл-114-300, новий варіант Іл-114. Однак в 2023 р. творці ТВ7-117 примудрились сертифікувати свій двигун – звісно, тільки в лаптєстані. З нетепрінням чекаю, коли, нарешті, нові Іл-114-300 з цими калічними двигунами вийдуть на пасажирські лінії над нєаб’ятнимі прасторамі іхнєй родіни...

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"