Довідник: JF-17





В 1986 р. китайське авіаційне підприємство САС уклало угоду з американською компанією «Грумман» про розробку мисливця «Супер-7» – легкого, дешевого і водночас достатньо функціонального, оптимізованого для експорту в небагаті країни. Назва натякала, що літак має замінити мисливці J-7 (і їхні радянські прототипи МіГ-21). Однак запровадження в 1990 р. санкцій проти Китаю, викликаних подіями на площі Тяньаньмень, перервало реалізацію цієї програми. В 1991 р. китайці вирішили продовжувати розробку власними силами, а в 1998 р. до програми підключився Пакистан, який теж перебував під американськими санкціями і гостро потребував сучасних легких мисливців. У Китаї літак отримав позначення FC-1, а в Пакистані – JF-17 «Тандер». В лютому 2001 р. остаточний проект мисливця затвердило керівництво пакистанських ПС.

FC-1/JF-17 є одномісним одномоторним багатофункціональним мисливцем четвертої ґенерації. З точки зору аеродинаміки – це суміш МіГ-21 (точніше, J-7 останніх випусків) з F-16: літак має трикутне крило з передкрилком і розвинутими кореневими напливами, цілком поворотне горизонтальне оперення і однокільове вертикальне. За масогабритними характеристиками літак приблизно відповідає шведському JAS 39.

Силова установка – російський ТРДДФ РД-93 тягою на форсажі 8620 кгс (цей двигун – це модифікація РД-33, який встановлюється на МіГ-29). На варіанті «блок ІІІ» викорситовується китайський двигун «Гуйчжоу» WS-13 «Тайшань», який дещо важчий, але потужніший.

Комплекс БРЕО побудований за принципом відкритої архітектури, завдяки чому його можна легко конфігурувати залежно від вимог замовника. Серійні пакистанські JF-17 обладнані китайськими радарами «Нанджин» KLJ-7 (модифікація РЛС винищувача J-10).

Вбудоване озброєння включає китайську копію радянської 23-мм гармати ГШ-23-2 з боєкомплектом 180 снарядів. На семи вузлах зовнішньої підвіски розташовується різноманітне озброєння класів «повітря-повітря» і «повітря-поверхня» масою до 3700 кг. Зокрема, літак може використовувати ракети «повітря-повітря» малої дальності (з ІЧ ГСН) PL-5EII, PL-9C, PL-10A, а також середньої дальності (з активною РЛ ГСН) PL-12 (SD-10A).



Перший прототип FC-1 розпочав льотні випробування 25 серпня 2003 р. Загалом виготовили шість прототипів, два з яких призначались для наземних випробувань. В березні 2007 р. до Пакистану прибули два передсерійних JF-17, ще шість було поставлено до весни 2008 р. Ці машини, як і прототипи, були виготовлені в Китаї (авіазавод в м. Ченду), з Пакистану постачались консолі крила, кілі та частина БРЕО. В листопаді 2009 р. був випущений перший серійний мисливець, виготовлений у Пакистані, на підприємстві «Пакистан Ернотікл Комплекс» в м. Камра. Перша серійна партія позначається «блок І». В лютому 2015 р. був випущений перший екземпляр варіанту «блок ІІ» (початково замовлено 50 літаків). Цей варіант відрізняється наявністю системи дозаправки паливом в повітрі, посиленим крилом (що дозволило збільшити масу навантаження на підкрильних вузлах), удосконаленим комплексом РЕБ. Після випуску цієї партії розпочалось виготовлення літаків варіанту «блок ІІІ». Вони отримали РЛС із АФАР KLJ-7A (спроможна одночасно супроводжувати 15 цілей і давати цілевказання на чотири з них), тепловізійну оглядово-прицільну станцію та інше нове обладнання, а також двигуни WS-13. Склад озброєння розширений за рахунок ракет «повітря-повітря» великої дальності PL-15Е.

Перша партія з 12 літаків «блок ІІІ» була введена до складу ПС Пакистану в лютому 2023 р. У ПС Пакистану літаки «блок І» і «блок ІІ» позначаються JF-17А, а «блок ІІІ» - JF-17С.

Ведеться розробка варіанту JF-17 «блок IV» (програма PFX-Alpha). Подробиці щодо нього наразі не публікувались, але відомо, що цей варіант має отримати оптоелектронну станцію пакистанської розробки та радикально оновлений комплекс РЕБ.

JF-17C

У квітні 2017 р. почались випробування прототипу двомісного навчально-бойового літака JF-17В, виготовленого в Китаї. ПС Пакистану отримали 26 таких літаків: чотири, виготовлені в Ченду, і 22 – місцевого виробництва (вісім виготовлено у 2019 р. і 14 – у 2020-му).

JF-17B

ПС Пакистану планують придбати до 250 літаків JF-17. На початку 2025 р. в строю перебувало 125 машин: 49 JF-17 «блок І», 57 «блок ІІ», «понад 23» JF-17С і 25 JF-17В. Ними озброєні 2-га (з 2015 р.) і 8-ма (з 2024-го) ескадрильї на авіабазі Шахбаз, 14-та (з 2017-го) на аеродромі Рафікі, 16-та в Мінья (з 2011-го; вона переозброєна з літаків «блок І» на «блок ІІІ»), 26-та у Пешаварі (з 2010-го) і 28-ма у Самурглі (з 2018-го), а також одна з ескадрилей бойової авіаційної школи у Мушафі (з 2015-го) і 18-та навчально-бойова ескадрилья в Бхоларі (з 2020-го). Дві останні, поряд з JF-17А, використовують і JF-17В. Пакистанські JF-17 вже пройшли бойове хрещення. 19 червня 2017 р. такий мисливець збив іранського безпілотника, а 27 лютого 2019 р. два JF-17А з 16-ї ескадрильї (поряд з літаками інших типів) взяли участь в ударах по індійських об’єктах в штаті Джамму і Кашмір, застосувавши керовані авіабомби. У катастрофах було втрачено п’ять літаків (у т.ч. один JF-17В).

У січні 2024 р. літаки JF-17 завдавали ударів по загонах повстанців-белуджів на південному заході країни (провінція Белуджистан) і на суміжній території Ірану. 7-8 травня 2025 р. ці літаки задіяли в боях проти Індії. Індійська сторона заявила про збиття 8 травня за допомогою ЗРК двох мисливців JF-17.

JF-17A, який збив іранського дрона (позначка про повітряну перемогу нанесена в носовій частині фюзеляжу). Зараз літак використовується пілотажною групою "Тандер Демо Тім" 

Першим зарубіжним покупцем JF-17 стала М’янма. У 2015 р. ця країна замовила 16 літаків стандарту «блок ІІ». В 2018 р. були передані п’ять одномісних винищувачів JF-17М, а у 2019-му – два JF-17В (ймовірно, не пакистанського, а китайського виробництва). Однак з того часу інформація про нові поставки не оприлюднювалась. У 2016 р. був підписаний меморандум про закупівлю трьох літаків JF-17N у комплектації «блок ІІ» Нігерією. Однак самі машини передали замовникові тільки у 2021-му (це були 60-й, 61-й і 62-й екземпляри варіанту «блок ІІ»). Нігерія планує подальші закупівлі JF-17 – фігурують цифри від 7 навіть до 40 літаків – однак жодних нових контрактів наразі не укладено. В лютому 2024 р. повідомлялось про замовлення партії JF-17 «блок ІІ» (ймовірно, 16 екземплярів) Азербайджаном.

Нігерійський JF-17N

У вересні 2024 р. підтвердилась інформація про заупівлю JF-17 «блок ІІІ»  Азербайджаном. Кількість замовлених літаків поки не розкривається. Враховуючи тісні контакти Азербайджану з Туреччиною, з азербайджанськими літаками буде інтегроване високоточне озброєння класу "повітря-поверхня" турецького виробництва, яке вже використовується на модернізованих Су-25МЛ: модульні керовані бомби KGK і HGK (відповідно, з лазерним і супутниковим наведенням) та крилаті ракети SOM (дальність до 250 км). Замість китайського прицільного контейнера WMD-7 планується застосувати турецький Aselpod. Крім того, можлива інтеграція турецьких керованих ракет класу "повітря-повітря" "Боздоган" і "Гьокдоган" (аналоги, відповідно, АІМ-9 та АІМ-120). 

До JF-17 проявляє інтерес ціла низка інших країн. Ще з 2013 р. відповідні наміри висловлювала Аргентина. У вересні 2021 р. парламент цієї країни санкціонував закупівлю 12 літаків стандарту «блок ІІІ» (у тому числі двох двомісних) в Китаю, але, зрештою, аргентинці обрали вживані данські F-16A/B. У тому ж місяці з’явились повідомлення про виділення коштів Іраком на закупівлю 12 JF-17 у Пакистану – але відтоді підтвердження про укладення угоди не надходило. В березні 2023 р. про можливу закупівлю JF-17 оголосили в ДР Конго. Свого часу інтерес до цих винищувачів проявляли також Бангладеш, Марокко, Уругвай, Болівія, Шрі-Ланка, Малайзія, Зімбабве та ціла низка інших країн. Однак жодного разу цей інтерес не матеріалізувався в укладені контракти. Можна констатувати, що амбіційні плани замінити новим літаком на світовому ринку китайські й радянські варіації МіГ-21 наразі лишаються тільки планами.

 

JF-17 "блок ІІІ" під час демонстраційного польоту в Азербайджані. 25 вересня 2024 р.

Характеристики

JF-17 «блок І»

JF-17 «блок ІІІ»

Розмах крила, м

9,5

9,44

Довжина літака, м

14,7

14,3

Висота літака, м

4,8

4,57

Площа крила, кв. м

25,45

24,43

Тип двигуна

РД-93

WS-13

Тяга двигуна, кгс:

- максимальна

- на форсажі

 

5040

8620

 

5790

8820

Маса, кг:

- порожнього літака

- нормальна злітна

- максимальна злітна

 

6586

9100

12 500

 

7965

 

13 500

Максимальна швидкість, км/год

1960

1910

Практична стеля, м

16 920

16 920

Дальність польоту з ППБ, км

3480

3480

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 5168 7456 7352 6783 





Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Війна очима наших ворогів: революція на полі бою

Війна очима нашого ворога: роль легких гаубиць на полі бою

РС-26 "Рубєж"