Довідник: JF-17
В 1986 р. китайське авіаційне підприємство САС
уклало угоду з американською компанією «Грумман» про розробку мисливця
«Супер-7» – легкого, дешевого і водночас достатньо функціонального,
оптимізованого для експорту в небагаті країни. Назва натякала, що літак має
замінити мисливці J-7 (і їхні радянські прототипи МіГ-21). Однак запровадження
в 1990 р. санкцій проти Китаю, викликаних подіями на площі Тяньаньмень,
перервало реалізацію цієї програми. В 1991 р. китайці вирішили продовжувати
розробку власними силами, а в 1998 р. до програми підключився Пакистан, який теж
перебував під американськими санкціями і гостро потребував сучасних легких мисливців.
У Китаї літак отримав позначення FC-1, а в
Пакистані – JF-17 «Тандер». В лютому 2001 р. остаточний проект мисливця
затвердило керівництво пакистанських ПС.
FC-1/JF-17 є одномісним одномоторним багатофункціональним мисливцем
четвертої ґенерації. З точки зору аеродинаміки – це суміш МіГ-21 (точніше, J-7 останніх випусків) з F-16: літак має трикутне крило
з передкрилком і розвинутими кореневими напливами, цілком поворотне
горизонтальне оперення і однокільове вертикальне. За масогабритними
характеристиками літак приблизно відповідає шведському JAS 39.
Силова установка – російський ТРДДФ РД-93 тягою на
форсажі 8620 кгс (цей двигун – це модифікація РД-33, який встановлюється на
МіГ-29). На варіанті «блок ІІІ» викорситовується китайський двигун «Гуйчжоу» WS-13 «Тайшань», який дещо важчий, але потужніший.
Комплекс БРЕО побудований за принципом відкритої
архітектури, завдяки чому його можна легко конфігурувати залежно від вимог
замовника. Серійні пакистанські JF-17 обладнані китайськими
радарами «Нанджин» KLJ-7 (модифікація РЛС винищувача J-10).
Вбудоване озброєння включає китайську копію
радянської 23-мм гармати ГШ-23-2 з боєкомплектом 180 снарядів. На семи вузлах
зовнішньої підвіски розташовується різноманітне озброєння класів
«повітря-повітря» і «повітря-поверхня» масою до
Перший прототип FC-1 розпочав
льотні випробування 25 серпня 2003 р. Загалом виготовили шість прототипів, два
з яких призначались для наземних випробувань. В березні 2007 р. до Пакистану
прибули два передсерійних JF-17, ще
шість було поставлено до весни 2008 р. Ці машини, як і прототипи, були
виготовлені в Китаї (авіазавод в м. Ченду), з Пакистану постачались консолі
крила, кілі та частина БРЕО. В листопаді 2009 р. був випущений перший серійний мисливець,
виготовлений у Пакистані, на підприємстві «Пакистан Ернотікл Комплекс» в м.
Камра. Перша серійна партія позначається «блок І». В лютому 2015 р. був
випущений перший екземпляр варіанту «блок ІІ» (початково замовлено 50 літаків).
Цей варіант відрізняється наявністю системи дозаправки паливом в повітрі,
посиленим крилом (що дозволило збільшити масу навантаження на підкрильних
вузлах), удосконаленим комплексом РЕБ. Після випуску цієї партії розпочалось
виготовлення літаків варіанту «блок ІІІ». Вони отримали РЛС із АФАР KLJ-7A (спроможна одночасно супроводжувати 15 цілей і
давати цілевказання на чотири з них), тепловізійну оглядово-прицільну станцію
та інше нове обладнання, а також двигуни WS-13. Склад озброєння розширений за
рахунок ракет «повітря-повітря» великої дальності PL-15Е.
Перша партія з 12 літаків «блок ІІІ» була введена
до складу ПС Пакистану в лютому 2023 р. У ПС Пакистану літаки «блок І» і «блок
ІІ» позначаються JF-17А, а «блок ІІІ» - JF-17С.
Ведеться розробка варіанту JF-17 «блок IV» (програма PFX-Alpha). Подробиці
щодо нього наразі не публікувались, але відомо, що цей варіант має отримати
оптоелектронну станцію пакистанської розробки та радикально оновлений комплекс
РЕБ.
У квітні 2017 р. почались випробування прототипу
двомісного навчально-бойового літака JF-17В,
виготовленого в Китаї. ПС Пакистану отримали 26 таких літаків: чотири,
виготовлені в Ченду, і 22 – місцевого виробництва (вісім виготовлено у 2019 р.
і 14 – у 2020-му).
ПС Пакистану планують придбати до 250 літаків JF-17. На початку 2025 р. в строю перебувало 125 машин:
49 JF-17 «блок І», 57 «блок ІІ», «понад 23» JF-17С і 25 JF-17В. Ними озброєні 2-га (з 2015 р.) і 8-ма (з 2024-го) ескадрильї на авіабазі
Шахбаз, 14-та (з 2017-го) на аеродромі Рафікі, 16-та в Мінья (з 2011-го; вона
переозброєна з літаків «блок І» на «блок ІІІ»), 26-та у Пешаварі (з 2010-го) і
28-ма у Самурглі (з 2018-го), а також одна з ескадрилей бойової авіаційної
школи у Мушафі (з 2015-го) і 18-та навчально-бойова ескадрилья в Бхоларі (з 2020-го).
Дві останні, поряд з JF-17А, використовують і JF-17В. Пакистанські
JF-17 вже пройшли бойове хрещення. 19 червня 2017 р.
такий мисливець збив іранського безпілотника, а 27 лютого 2019 р. два JF-17А з 16-ї ескадрильї (поряд з літаками інших типів) взяли участь в ударах
по індійських об’єктах в штаті Джамму і Кашмір, застосувавши керовані
авіабомби. У катастрофах було втрачено п’ять літаків (у т.ч. один JF-17В).
У січні 2024 р. літаки JF-17
завдавали ударів по загонах повстанців-белуджів на південному заході країни
(провінція Белуджистан) і на суміжній території Ірану. 7-8 травня 2025 р. ці
літаки задіяли в боях проти Індії. Індійська сторона заявила про збиття 8
травня за допомогою ЗРК двох мисливців JF-17.
Першим зарубіжним покупцем JF-17 стала М’янма. У 2015 р. ця країна замовила 16 літаків стандарту «блок
ІІ». В 2018 р. були передані п’ять одномісних винищувачів JF-17М, а у 2019-му – два JF-17В (ймовірно, не пакистанського, а китайського
виробництва). Однак з того часу інформація про нові поставки не
оприлюднювалась. У 2016 р. був підписаний меморандум про закупівлю трьох
літаків JF-17N у комплектації «блок ІІ»
Нігерією. Однак самі машини передали замовникові тільки у 2021-му (це були
60-й, 61-й і 62-й екземпляри варіанту «блок ІІ»). Нігерія планує подальші
закупівлі JF-17 – фігурують цифри від 7 навіть до 40 літаків –
однак жодних нових контрактів наразі не укладено. В лютому 2024 р.
повідомлялось про замовлення партії JF-17 «блок ІІ» (ймовірно, 16
екземплярів) Азербайджаном.
У вересні 2024 р. підтвердилась інформація про заупівлю JF-17 «блок ІІІ» Азербайджаном. Кількість замовлених літаків поки не розкривається. Враховуючи тісні контакти Азербайджану з Туреччиною, з азербайджанськими літаками буде інтегроване високоточне озброєння класу "повітря-поверхня" турецького виробництва, яке вже використовується на модернізованих Су-25МЛ: модульні керовані бомби KGK і HGK (відповідно, з лазерним і супутниковим наведенням) та крилаті ракети SOM (дальність до 250 км). Замість китайського прицільного контейнера WMD-7 планується застосувати турецький Aselpod. Крім того, можлива інтеграція турецьких керованих ракет класу "повітря-повітря" "Боздоган" і "Гьокдоган" (аналоги, відповідно, АІМ-9 та АІМ-120).
До JF-17 проявляє інтерес
ціла низка інших країн. Ще з 2013 р. відповідні наміри висловлювала Аргентина. У
вересні 2021 р. парламент цієї країни санкціонував закупівлю 12 літаків
стандарту «блок ІІІ» (у тому числі двох двомісних) в Китаю, але, зрештою, аргентинці обрали вживані данські F-16A/B. У тому ж місяці з’явились повідомлення
про виділення коштів Іраком на закупівлю 12 JF-17 у Пакистану – але відтоді підтвердження про укладення угоди не
надходило. В березні 2023 р. про можливу закупівлю JF-17 оголосили в ДР Конго. Свого часу інтерес до цих винищувачів проявляли також Бангладеш, Марокко, Уругвай, Болівія, Шрі-Ланка, Малайзія,
Зімбабве та ціла низка інших країн. Однак жодного разу цей інтерес не
матеріалізувався в укладені контракти. Можна констатувати, що амбіційні плани
замінити новим літаком на світовому ринку китайські й радянські варіації МіГ-21
наразі лишаються тільки планами.
Характеристики |
JF-17 «блок І» |
JF-17 «блок ІІІ» |
Розмах крила, м |
9,5 |
9,44 |
Довжина літака, м |
14,7 |
14,3 |
Висота літака, м |
4,8 |
4,57 |
Площа крила, кв. м |
25,45 |
24,43 |
Тип двигуна |
РД-93 |
WS-13 |
Тяга двигуна, кгс: - максимальна - на форсажі |
5040 8620 |
5790 8820 |
Маса, кг: - порожнього літака - нормальна злітна - максимальна злітна |
6586 9100 12 500 |
7965 13 500 |
Максимальна швидкість, км/год |
1960 |
1910 |
Практична стеля, м |
16 920 |
16 920 |
Дальність польоту з ППБ, км |
3480 |
3480 |
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783
Коментарі
Дописати коментар