Мі-24ВП - жертва українських дронів?
Днями за порєбріком оприлюднили меморіальне відео,
присвячене пам’яті членів екіпажу вертольота Мі-24, збитого над Чорним морем 10
квітня 2024 р. У ньому показані рештки цієї машини, що дозволило ідентифікувати
її: це Мі-24ВП з реєстрацією RF-34200 і бортовим номером «39 червоний». Машина належала до досить рідкісної модифікації,
яка з’явилась наприкінці існування совдєпії.
Гелікоптер Мі-24П, що має потужне гарматне озброєння – двоствольну 30-мм
гармату – водночас має й недолік: нерухома гарматна установка в ряді випадків
ускладнює ураження цілей. Тому наступним етапом розвитку «крокодила» стало
оснащення його рухомою гарматою.
Встановити досить важку ГШ-30 на рухомій турелі було неможливо, тож
конструктори обрали легшу 23-мм спарену гармату ГШ-23Л. Таким чином, Мі-24
нарешті отримав таке вбудоване озброєння, яке пропонувалося його розробниками
від самого початку. Модифікація, що дістала позначення Мі-24ВП, випробовувалася
з 1986 року.
З точки зору планера, силової установки та трансмісії Мі-24ВП базувався на
конструкції Мі-24В. А от озброєння відрізнялося кардинально – і не лише
вбудоване. Замість кулемета ЯкБ-12,7 на установці УСПУ-24 гелікоптер отримав
23-мм спарену гармату ГШ-23Л на рухомій установці НППУ-24 (9-А-4454). Діапазон
кутів горизонтального наведення становить по 60° вправо і вліво, вертикального
– 10° вгору та 40° вниз. Боєкомплект гармати – 460 снарядів. Із таким складом
вбудованого озброєння Мі-24ВП приблизно відповідає більшості модифікацій
«Кобри», включно з найсучаснішою AH-1Z – усі вони оснащені 20-мм триствольною
гарматою М197.
Важливою особливістю бортової радіоелектроніки Мі-24ВП є оновлений
прицільно-навігаційний комплекс, що включає оглядово-прицільну станцію
«Радуга-УН» і новий інфрачервоний пасивний локатор цілей. Також встановлено
нову апаратуру радіокомандного наведення для ПТКР, а льотчик отримав окуляри
нічного бачення ОНВ-58В, нечутливі до трас НАР і ПТКР.
На частині гелікоптерів Мі-24ВП з’явилися восьмизарядні пускові установки
АПУ-4 для ПТКР «Атака-В». При цьому на внутрішніх підкрильових пілонах
зберігалася можливість підвіски двох блоків Б-8В20А з 20-ма 80-мм НАР С-8
різних модифікацій у кожному. Опціональне озброєння ракетами «повітря–повітря»
ближнього бою Р-60М стало обов’язковим. Пускові установки АПУ-60-1В завдяки
компактності ракет сімейства Р-60 монтувалися між зовнішнім пілоном і закінцівкою
крила.
Серійне виробництво Мі-24ВП почалося у 1989 році, але його обсяг у зв’язку
з розпадом СРСР виявився вкрай малим і не перевищив 25-30 одиниць. 12 з них у
1990 році надійшли на озброєння 288-го окремого вертолітного полку, що
дислокувався у в тимчасово окупованій Східній Пруссії. У 1997 році полк
передали в авіацію Балтійського флоту, а через п’ять років реорганізували у
125-ту окрему вертолітну ескадрилью. 2019 року ця ескадрилья увійшла до складу новоствореного
396-го мішаного вертольотного полку. Експлуатація Мі-24ВП у цій частині триває
й донині. Окрім звичних для «крокодилів» завдань із підтримки сухопутних
військ, флотські Мі-24ВП відпрацьовували і ураження морських цілей.
З наростанням загрози від укрїнських морських дронів балтійські Мі-24ВП
(принаймні, їх частину) передислокували в Крим для полювання за БЕКами. Та 10
квітня 2024 року мисливець сам перетворився на дичину. Борт «39 червоний»
вилетів на завдання о 3-й ночі, а о 3:40 зник з радарів. Спочатку москалі
обстоювали версію френдлі фаєр – мовляв, його помилково збила власне ППО. Однак
пізніше була оприлюднена інша версія – зіткнення з «нерозпізнаним літальним об’єктом
типу БпЛА». Якщо це дійсно так – то, можливо, це один з перших випадків
знищення вертольота зенітним дроном.
Завдяки знищенню Мі-24ВП хорошими стали чотири русскіх авіатори: командир
екіпажу ст. л-т Шаяхметов, льотчик-оператор л-т Токарчук, борттехнік ст. л-т
Сєпанін і бртстрілець мл. с-нт Соловєй. Перші троє з них – це штатний екіпаж зі
396-го полку. А ось четвертий – з 318-го окремого мішаного авіаполку ОЗУ «ЧФ».
Тобто, для полювання за БЕКами в екіпаж Мі-24 додатково включили позаштатного
бортстрільця – він і борттехнік знаходяться у вантажній кабіні і обслуговують
кулемети в бічних дверях.
Окрім ри-фи, невелика кількість Мі-24ВП (чотири-п’ять одиниць) після
розпаду СРСР дісталася Україні. Але їхня історія – це предмет для окремої
розповіді.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783
Коментарі
Дописати коментар