B-21 Raider

 

Створення стратегічного бомбардувальника нової ґенерації відбувалось, так би мовити, у кілька заходів. Ще у 2004 р. стартувала програма NGB (Next Generation Bomber), яка передбачала взяття на озброєння нового літака наприкінці другого десятиліття нинішнього століття. Роботи велись на конкурсних засадах концерном «Нортроп-Грумман» і консорціумом у складі «Боїнг» та «Локхід-Мартін». До 2009 р. На програму витратили 1,4 млрд доларів, після чого її... закрили. Виявилось, що немає єдиної думки щодо характеристик майбутнього літака, та й взагалі не було певності щодо потреби у стратегічному пілотованому літаку.

Упродовж двох років досліджувались різні опнції пілотованих і безпілотних авіаційних систем. У 2011 р. в міністерстві оборони США дійшли висновку: балістичні й крилаті ракети не замінять стратегічного бомбардувальника, але він має бути опціонально пілотованим, тобто, в разі потреби використовуватись в режимі БПЛА.

Нова програма LRS-B (Long-Range Strike-Bomber) була менш амбіційною, ніж NGB: остання передбачала створення автономного розвідувально-ударного комплексу, а LRS-B мав стати суто ударною машиною, залежною від розвідувальної інформації з зовнішніх джерел. На початковому етапі в програмі брали участь ті ж фірми, що і в NGB. У жовтні 2015 р. переможцем конкурсу визнали «Нортроп Грумман». Назву ж «Рейдер» літакові присвоїли у вересні 2016 р. – на честь «рейдерів Дуліттла», тобто, учасників першого нальоту на Токіо 18 квітня 1942 р.

Концептуально проєкт «Нортроп Грумман» дуже схожий на В-2А, але дещо менший. Замість чотирьох моторів на В-21 встановлені тільки два. Заради економії коштів вибрані вже існуючі двигуни «Пратт енд Вітні» F135 (від винищувача F-35). Екіпаж, як і на В-2А, складатиметься з двох осіб. Конкретна інформація щодо льотних даних, масогабаритних характеристик, складу бортового обладнання літака досі не розголошувалась. Усі вимоги до В-21, які офіційно оголошені ВПС США, зводяться до двох загальних фраз і однієї конкретної цифри: значне і різноманітне корисне навантаження; велика дальність польоту; вартість одного літака – не більше 550 млн доларів (в цінах 2010 р.). З дуже обтічних заяв керівників «Нортоп Грумман» зрозуміло, що літак матиме комлекс БРЕО з відкритою архітектурою і навіть з можливістю інтеграції компонентів зарубіжного виробництва. Вважається, що В-21 буде носієм ядерних авіабомб В83 і В61-12, а також неядерного озброєння – КАБ JDAM і КР класу «повітря-поверхня» AGM-158 JASSM. Однак вочевидь цим переліком арсенал «Рейдера» не обмежиться.

Управління програмою створення В-21 здійснює Бюро швидких можливостей ВПС – так можна перекласти назву Air Force Rapid Capabilities Office. Перед цим органом, створеним у 2003 р., поставили завдання прискорення розвитку окремих технологічних систем. ВПС, настраждавшись з доведенням до боєздатного стану нових винищувачів F-22 і F-35, наполягали на максимально стислих термінах створення «Рейдера». Планується, що літак надійде на озброєння вже в середині 2020-х рр., тобто, за десять років від початку програми. Вважається, що своєрідним демонстратором технологій В-21 став БПЛА RQ-180 (виконав перший політ у 2013 р.). Відпрацювання на ньому низки конструкторських рішень сприяло прискоренню реалізації програми створення В-21.

Кількість запланованих до закупівлі бомбардувальників В-21 зараз становить 100 екземплярів. Поряд з тим, передбачене збільшення її до 145 літаків, а деякі прогнозисти оцінють потреби ВПС США у 175-200 нових стратегічних бомбардувальників. Планується виготовити 3-5 прототипів, після чого буде випущена передсерійна партія (21 літак), а за нею стартує повномасштабне серійне виробництво. Станом на лютий 2022 р. на різних стадіях складання знаходились шість літаків. Викотка першого прототипа відбулась 2 грудня 2022 р., а 10 листопада 2023 р. він вперше піднявся в повітря.

Перший політ "Рейдера"


Для розміщення бомбардувальників В-21 ВПС США наразі обрали три авіабази (в разі збільшення закупівель до 145 екземплярів до них додасться четверта). Першим переозброять 28-ме крило (Елсворт, шт. Південна Дакота), за ним – 7-ме (Дайєсс, шт. Техас). Ці дві частини зараз експлуатують бомбардувальники В-1В. Згодом надійде черга 509-го крила (Вайтмен, шт. Міссурі), яке літає на В-2А.

 

Характеристики (гіпотетичні)

В-21

Розмах крила, м

50,0

Довжина літака, м

20,0

Висота літака, м

5,0

Площа крила, кв. м

 

Двигуни, кількість х тип

2хF135

Максимальная тяга двигуна, кгс

 

Маса літака, кг:

- порожнього

- злітна

- максимальна злітна

 

70 000

 

170 000

Максимальна швидкість, км/год

1000

Перегоночна дальність, км

11 000

Практична стеля, м

15 000

 Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М