БМД-3
Прогнози мають
здатність справджуватись. Десь тиждень чи два тому, у відповідь на появу на
фронті БТР-90, Андрій Тарасенко (канал btvt2019) висловив припущення: треба
чекати БМД-3! І вуаля – сьогодні з’явились зроблені на якомусь полігоні за
порєбріком фото парочки таких машин, витягнутих з баз зберігання. Придивимось
детальніше до цієї тупикової гілки інвалідної совдєповської концепції баєвих
машин дєсанта.
Саму концепцію
БМД ми вже колись аналізували – ще на самому початаку повномасштабного
вторгнення. Нагадаємо лише, що вона породжена була прагненням командувача
савєтскімі ВДВ Васілія Маргєлова перетворити свій рід військ на самодостатній.
Так з’явились БМД-1 і БМД-2 – функціональні аналоги БМП-1 і БМП-2. Цілком
логічно, що машина нової ґенерації БМД-3 мала стати відповідником БМП-3. В
першу чергу це стосувалось озброєння: планувалось на БМД-3 встановити спарку
100-мм гармати/пускової установки і 30-мм автоматичної гармати, як на БМП-3. Та
розрахунки показали, що маса такої машини сягне 18 тонн. В той же час,
відповідник, озброєний тільки 30-мм гарматою, важив би 12,5 тонн. Стандартний
військово-транспортний літак Іл-76 (так, саме такий, як той, що недавно згорів
в Душанбе, і ті, які були знищені під Псковом) міг транспортувати три
12,5-тонні машини, але лише дві 18-тонні. Порахували, прикинули – і вирішили,
що для виконання бойового завдання три краще, ніж дві.
В 1985 р.
виготовили три прототипи БМД-3. Машина зберегла компонування з кормовим
розташуванням двигуна (як на БМД-1 і -2), але замість одномісної башти
встановили двомісну – уніфіковану з баштою БМП-2. Завдяки цьому командри,
нарешті, перемістився з корпусу бойової машини в башту і отримав можливість
нормально спостерігати за полем бою. Крім баштового озброєння (30-мм
автоматична гармата, 7,62-мм кулемет і ПТРК «Конкурс» з чотирма ракетами),
БМД-3 має ще 5,45-мм кулемет в кульовій установці в передній частині корпуса
праворуч і 30-мм автоматичний гранатомет АГС-17 в такій же установці ліворуч.
Машини першої
партії страждали на надмірну вагу. Недолік спробували усунути, але БМД-3 другої
дослідної партії (три екземпляри, виготовлені 1986 р.) виявились ще важчими –
це стало наслідком необхідності підвищення надійності ходової частини. Так-сяк
машину довели до потрібної кондиції і в лютому 1990-го взяли на озброєння.
Серійний випуск тривав з 1990 до 1997 рр., але його обсяг був мізерним – лише
137 машин. На основі БМД-3 створили командирську машину БМД-3К (взята на
озброєння 1996 р., але не випускалась), медичну машину БММ-Д «Травматизм» та
низку інших спецваріантів, які так і лишились прототипами.
Кар’єра БМД-3 в
стройових частинах виявилась дуже короткою. Вже на початку ХХІ ст. їх вилучили
з частин і відправили на бази зберігання. Чому? Річ у тім, що БМД-3 – винятково
невдалий приклад реалізації хибної концепції. За масою і габаритами вона
«доросла» до БМП-2, але при цьому вміщає лише сім осіб: трьох членів екіпажу і
чотирьох десантників. Причому двоє десантників знаходяться в передній частині
машини – вони обслуговують носові кулемет і гранатомет і спішуються через
верхні люки. Ще двоє мають місця в десантному відділенні за баштою. Бойова цінність і можливості виконання завдань відділенням з чотирьох осіб були мізерними, вони не окуплялись деяким збільшенням вогневої потужності машини порівняно з суттєво легшою БМД-2.
Здавалося б,
БМД-3 остаточно списали – останніми роками довідник Military Balance не згадує
навіть про наявність їх на складах. Але колосальні втрати в агресії проти
України змусили згадати і про цих виродків.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Коментарі
Дописати коментар