Довідник: Ченьду J-10
У 1984 р. в КНР фахівцями авіазаводу в Ченьду та
611-го науково-дослідного інституту розпочалось створення мисливця 4-ї ґенерації.
Первинний проект нагадував французького «Міража 2000». Однак за два роки проект
суттєво переробили – ймовірно, з урахуванням інформації, пов’язаної з програмою
створення ізраїльського мисливця «Лаві» (не завершеної через протидію США).
Одночасно здійснювалась розробка двигуна і РЛС для нового літака, а також налагоджувалось
виробництво КР «повітря-повітря» середньої дальності PL-11
(копії італійської ракети «Аспід»), яка мала стати основною зброєю нового
винищувача.
J-10 є одномоторним мисливцем з дельтоподібним крилом
низького розташування, збудованим за схемою «качка» (тобто, з переднім
горизонтальним оперенням). Машина має підфюзеляжний регульований
повітрозбірник. Крім звичайного кіля, літак обладнаний двома підфюзеляжним
кілями. Така аеродинамічна схема є статично нестійкою і забезпечує мисливцю
добрі маневрені якості. Керування літаком здійснюється за допомогою цифрової ЕДСУ
із чотирикратним резервуванням.
Створення J-10 суттєво гальмувалось через проблеми, які виникли
при проектуванні двигуна WP-15. Зрештою, розробку цього
двигуна припинили, і мисливець вирішили обладнати російським ТРДДФ АЛ-31ФН.
Ідея застосування російського двигуна висловлювалась ще у 1991 р., однак перша
партія з дев’яти АЛ-31ФН надійшла до Китаю тільки у 1997 р. Паралельно велась
розробка нового китайського ТРДДФ «Шеньян» WS-10,
а згодом – його удосконаленої модифікації WS-10A «Тайхан»,
яка розвиває форсажну тягу 13200 кгс і обладнана цифровою системою управління
типу FADEC. Такий двигун отримав сертифікат льотної
придатності у 2006 р. У підсумку з’явились два варіанти J-10 – з російським і китайським двигуном.
РЛС на новий мисливець теж спочатку передбачалось
встановити російську – «Жук-10ПД» або «Жемчуг». Але після появи інформації про
продаж Індії літаків Су-30МКІ, радари яких мають суттєво кращі параметри,
китайці звернулись до Ізраїлю з пропозицією придбати РЛС EL/M-2035. У той же час Росія запропонувала
удосконалений радар РП-35. Повної ясності щодо радіолокаційного обладнання J-10 досі нема. Вважається, що перші серії отримали РЛС китайського
виробництва KLJ-3, подібну за характеристиками до «Жемчуга». Пізніше
почали встановлювати РЛС «тип 1473», створену на основі російських взірців.
Вона має дальність дії
Вбудоване озброєння літака складається з 23-мм
двоствольної гармати «тип 23-2». На 11 вузлах зовнішньої підвіски (шести під
крилом і п’яти під фюзеляжем) допускається розміщення навантаження масою до
Перший прототип J-10,
за офіційною китайською інформацією, розпочав льотні випробування 23 березня
1998 р. До 2002 р. виготовили дев’ять прототипів. У червні 2002 р. завод в
Ченьду розпочав випуск передсерійної партії J-10, а в лютому наступного року перші літаки цього
типу були передані ПС КНР. На початку 2004 р. J-10 отримав сертифікат льотної придатності, що
означало завершення програми випробувань.
Серійне виробництво мисливців J-10A розпочалось у 2004 р. З 2000 р. велось проектування двомісного
навчально-бойового варіанту J-10S. Виготовили три прототипи
цієї модифікації (у тому числі один для наземних випробувань). Льотні
випробування J-10S почались 26 грудня 2003 р., а наприкінці 2005 р.
ця машина отримала сертифікат льотної придатності. Для авіації ВМС випускались
варіанти J-10AН і J-10SН. Для пілотажної групи «1
серпня» виготовили невелику партію одномісних літаків J-10AY і двомісних J-10SY. На них відсутнє гарматне
озброєння, а також, ймовірно, частина бортової радіоелектроніки.
27 грудня 2008 р. здійснив перший політ прототип
варіанту J-10B. Зовні він відрізняється зміненою формою
повітрозабірника з висунутою вперед нижньою кромкою. Крім того, перед кабіною
пілота з правого боку з’явився обтічник оптико-електронної станції, а на
верхній частині кіля встановлені антени станції РЕБ.
На варіанті J-10С, випуск якого почався орієнтовно у 2020 р.,
встановлена РЛС з АФАР, а з кінця 2021 р. монтується двигун WS-10B. В арсенал літака увійшли ракети «повітря-повітря» великої дальності PL-15. Максимальна маса бойового навантаження доведена
до 5600 кг. Цей варіант експерти відносять до ґенерації 4.5 (4+).
Варіант J-10СY замінив J-10АY в складі пілотажної групи «1 серпня». Ведеться створення літака РЕБ J-10D.
У 2023 р. ПС КНР мали, за приблизними оцінками,
550 літаків J-10: 220 J-10А, 55
J-10В, 220 J-10С і
70 J-10S. Авіація ВМС мала 16 J-10АН
і 7 J-10SН. На початку 2025 р. авіація
ВМС вже не мала таких літаків, що пов’язується з передачею деяких мисливських частин
до складу ПС. Останні налічували шість бригад, озброєних J-10А, одну – J-10В і сім – J-10С. Усього в строю було 236 літаків J-10А, 55 – J-10В,
240 – J-10С і 77 J-10S.
Єдиним зарубіжним покупцем літака став Пакистан,
який у грудні 2021 р. оголосив про замовлення 36 мисливців J-10СЕ (25 – тверде замовлення і 11 – опціон). Перші 6 літаків прибули в Пакистан
вже в березні 2022 р. До середини 2023 р. було поставлено 20 машин. Зараз,
вочевидь, тверде замовлення вже виконане, але інформації про реалізацію опціону
не публікувалось. В ПС Пакистану літаками J-10СЕ
укомплектували 15-ту АЕ на авіабазі Мінья (провінція Пенджаб, на півночі
країни), яка раніше літала на «Міражах».
Пакистанські J-10СЕ
дебютували в бойових діях 18 січня 2024 р., коли супроводжували
мисливці-бомбардувальники JF-17C і важкі БпЛА «Вінь Лун ІІ» під час ударів по загонах
повстанців-белуджів на південному заході країни (провінція Белуджистан) і на
суміжній території Ірану. 7 травня 2025 р. J-10СЕ
взяли участь у відбитті атаки індійських ПС, застосувавши ракети PL-15E. Заявлено, що ці літаки збили п’ять індійських мисливців (два «Рафаль», по
одному «Міраж 2000», Су-30МКІ та МіГ-29).
|
Характеристики |
J-10A |
J-10С |
|
Розмах крила, м |
9,7 |
9,8 |
|
Довжина літака, м |
16,43 |
16,9 |
|
Висота літака, м |
5,43 |
5,7 |
|
Площа крила, кв. м |
39 |
37 |
|
Тип двигуна |
АЛ-31ФН |
WS-10B |
|
Тяга двигуна, кгс: - максимальна - на форсажі |
8100 12 500 |
9100 13 750 |
|
Маса, кг: - порожнього літака - нормальна злітна - максимальна злітна |
8840 18 000 19 275 |
9750 19 275 |
|
Максимальна швидкість, км/год: - на висоті - поблизу землі |
2300 1440 |
2300 1500 |
|
Максимальне число
М - на висоті - поблизу землі |
2,2 1,2 |
2,2 1,2 |
|
Практична стеля, м |
18 000 |
18 000 |
|
Дальність польоту, км: - без ППБ - з трьома ППБ |
1850 3000 |
1850 3000 |
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783




Коментарі
Дописати коментар