Довідник: CASA C-101 «Авіоджет»
11 червня 2025 року Повітряні сили Іспанії списали
останні навчально-бойові літаки С-101 «Авіоджет». Так закінчилась історія
останнього реактивного літака іспанської розробки...
Одномоторний реактивний навчально-бойовий літак
розроблявся іспанською фірмою CASA з
1975 р. для заміни машин аналогічного призначення «Іспано» НА-200 і НА-220. У
створенні літака, який отримав назву С-101 «Авіоджет», брали участь фахівці
німецької фірми МВВ та американської «Нортроп» (остання, зокрема, проектувала
крило). Перший з чотирьох прототипів здійснив перший політ 27 червня 1977 р., а
в березні 1980 р. ВПС Іспанії отримали перші серійні літаки.
Літак С-101 побудований за нормальною аеродинамічною
схемою з прямим крилом низького розташування. Кабіна екіпажу – тандемна. Силова
установка – ТРДД «Гаррет» TFE731-2-2J максимальною тягою 1610 кгс. Характерною С-101, яка відрізняє його від
інших навчально-бойових літаків, є наявність внутрішнього відсіку для озброєння
у фюзеляжі, в якому можна встановити 30-мм гармату DEFA
553 з боєкомплектом 130 снарядів, або два 12,7-мм кулемета М3 (боєкомплект по
220 патронів на ствол), або ж контейнер з аерофотоапаратами для здійснення
розвідки. Таке рішення суттєво розширює бойові можливості «Авіоджета». На шести
підкрильних вузлах можна підвісити бойове навантаження масою до
Іспанія отримала 88 літаків модифікації
С-101ЕВ-01, які у ВПС отримали позначення Е.25 «Мірло». Станом на 2016 р. в
строю залишалось 74 машини, які служилі у 741-й та 793-й навчальних АЕ, а також
у пілотажній групі «Патрулья Агуіла». У 1990-1992 рр. іспанські Е.25 пройшли
модернізацію – вони отримали сучаснішу авіоніку. У липні 2022 р. завершилось використання Е.25 як навчальних – їх замінили
турбогвинтові РС-21. А 11 червня 2025 р. припинилась експлуатація таких літаків
групою «Патрулья Агуіла».
На експорт випускався варіант С-101ВВ. Чотири літаки С-101ВВ-03 у 1984 р. отримав Гондурас. Ці машини служили як навчальні в академії ПС, але періодично залучались до патрулювання кордонів і перехоплення літаків наркоторговців. Зараз С-101ВВ-03 вже не використовуються, знаходячись на зберіганні.
Для Чилі створили варіант С-101ВВ-02 з потужнішим двигуном TFE731-3-1J (1680 кгс). П’ять таких літаків у 1981-1982 рр. надійшло з
Іспанії, ще десять у 1983-1991 рр. склала місцева фірма ENAER. У ПС Чилі ці машини позначаються Т-36 «Халкон».
Варіант С-101СС має ще потужніший двигун TFE731-5-1J (1950 кгс) і розширені можливості застосування
озброєння. ПС Чилі отримали три літаки С-101СС-02 з Іспанії, ще 19 у 1986-1998
рр. склали на заводі фірми ENAER. Ці
машини у ПС Чилі служили як штурмовики і позначались А-36 «Халкон». Серед
іншого, А-36 озброювались керованими ракетами «повітря-повітря» малої дальності
«Шафрір-2» (ізраїльського виробництва). Один літак був переобладнаний у
протикорабельний варіант А-36М, обладнаний РЛС і озброєний двома ПКР «Сі Ігл»,
однак подальшого розвитку ця програма не набула. Останні «Халкони» чилійці
списали в грудні 2022 р.
У 1987-1988 рр. 16 літаків С-101СС-04 поставили
Йорданії. Ця модифікація відрізняється наявністю станції попередження про радіолокаційне
опромінення. У 2015 р. йорданські «Авіоджети» були замінені літаками «Хок»
Мк.63, переданими з ОАЕ.
Останньою модифікацією "Авіоджету" став
літак C-101DD, який з’явився у 1985 р.
Цей варіант мав ще більш розширені бойові можливості, зокрема, обладнувався
бортовим радаром. Однак замовлень на C-101DD
здобути не вдалось.
Загальний обсяг випуску С-101 (включно з
прототипами) становив 151 екземпляр.
Характеристики |
С-101ЕВ-01 |
С-101СС-02 |
Розмах крила, м |
10,60 |
|
Довжина літака, м |
12,50 |
|
Висота літака, м |
4,25 |
|
Площа крила, кв. м |
20,0 |
|
Тип двигуна |
TFE731-2-2J |
TFE731-5-1J |
Тяга двигуна, кгс |
1610 |
1950 |
Маса, кг: - порожнього літака - нормальна злітна - максимальна злітна |
3470 4850 5300 |
3500 5000 6300 |
Максимальна швидкість, км/год |
770 |
834 |
Дальність польоту, км |
4000 |
3700 |
Практична стеля, м |
12 500 |
12 800 |
Максимальна швидкопідйомність, м/с |
19,2 |
24,9 |
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783
Коментарі
Дописати коментар