Довідник: CASA C-101 «Авіоджет»

 

Е.25 пілотажної групи "Патрулья Агуіла"

11 червня 2025 року Повітряні сили Іспанії списали останні навчально-бойові літаки С-101 «Авіоджет». Так закінчилась історія останнього реактивного літака іспанської розробки...

Одномоторний реактивний навчально-бойовий літак розроблявся іспанською фірмою CASA з 1975 р. для заміни машин аналогічного призначення «Іспано» НА-200 і НА-220. У створенні літака, який отримав назву С-101 «Авіоджет», брали участь фахівці німецької фірми МВВ та американської «Нортроп» (остання, зокрема, проектувала крило). Перший з чотирьох прототипів здійснив перший політ 27 червня 1977 р., а в березні 1980 р. ВПС Іспанії отримали перші серійні літаки.

Перший прототип С-101

Літак С-101 побудований за нормальною аеродинамічною схемою з прямим крилом низького розташування. Кабіна екіпажу – тандемна. Силова установка – ТРДД «Гаррет» TFE731-2-2J максимальною тягою 1610 кгс. Характерною С-101, яка відрізняє його від інших навчально-бойових літаків, є наявність внутрішнього відсіку для озброєння у фюзеляжі, в якому можна встановити 30-мм гармату DEFA 553 з боєкомплектом 130 снарядів, або два 12,7-мм кулемета М3 (боєкомплект по 220 патронів на ствол), або ж контейнер з аерофотоапаратами для здійснення розвідки. Таке рішення суттєво розширює бойові можливості «Авіоджета». На шести підкрильних вузлах можна підвісити бойове навантаження масою до 1150 кг – авіабомби та пускові установки НАР. Для застосування зброї слугує приціл AVIMO R652 та система управління озброєнням SCAR-81.

Іспанія отримала 88 літаків модифікації С-101ЕВ-01, які у ВПС отримали позначення Е.25 «Мірло». Станом на 2016 р. в строю залишалось 74 машини, які служилі у 741-й та 793-й навчальних АЕ, а також у пілотажній групі «Патрулья Агуіла». У 1990-1992 рр. іспанські Е.25 пройшли модернізацію – вони отримали сучаснішу авіоніку. У липні 2022 р. завершилось використання Е.25 як навчальних – їх замінили турбогвинтові РС-21. А 11 червня 2025 р. припинилась експлуатація таких літаків групою «Патрулья Агуіла».

На експорт випускався варіант С-101ВВ. Чотири літаки С-101ВВ-03 у 1984 р. отримав Гондурас. Ці машини служили як навчальні в академії ПС, але періодично залучались до патрулювання кордонів і перехоплення літаків наркоторговців. Зараз С-101ВВ-03 вже не використовуються, знаходячись на зберіганні.

С-101ВВ-03 ПС Гондурасу. Під фюзеляжем встановлена 30-мм гармата DEFA 553 

Для Чилі створили варіант С-101ВВ-02 з потужнішим двигуном TFE731-3-1J (1680 кгс). П’ять таких літаків у 1981-1982 рр. надійшло з Іспанії, ще десять у 1983-1991 рр. склала місцева фірма ENAER. У ПС Чилі ці машини позначаються Т-36 «Халкон».

Чилійський легкий штурмовик А-36 "Халкон"

Варіант С-101СС має ще потужніший двигун TFE731-5-1J (1950 кгс) і розширені можливості застосування озброєння. ПС Чилі отримали три літаки С-101СС-02 з Іспанії, ще 19 у 1986-1998 рр. склали на заводі фірми ENAER. Ці машини у ПС Чилі служили як штурмовики і позначались А-36 «Халкон». Серед іншого, А-36 озброювались керованими ракетами «повітря-повітря» малої дальності «Шафрір-2» (ізраїльського виробництва). Один літак був переобладнаний у протикорабельний варіант А-36М, обладнаний РЛС і озброєний двома ПКР «Сі Ігл», однак подальшого розвитку ця програма не набула. Останні «Халкони» чилійці списали в грудні 2022 р.

У 1987-1988 рр. 16 літаків С-101СС-04 поставили Йорданії. Ця модифікація відрізняється наявністю станції попередження про радіолокаційне опромінення. У 2015 р. йорданські «Авіоджети» були замінені літаками «Хок» Мк.63, переданими з ОАЕ.

Йорданський С-101СС-04

Останньою модифікацією "Авіоджету" став літак C-101DD, який з’явився у 1985 р. Цей варіант мав ще більш розширені бойові можливості, зокрема, обладнувався бортовим радаром. Однак замовлень на C-101DD здобути не вдалось.

Загальний обсяг випуску С-101 (включно з прототипами) становив 151 екземпляр.

 

Характеристики

С-101ЕВ-01

С-101СС-02

Розмах крила, м

10,60

Довжина літака, м

12,50

Висота літака, м

4,25

Площа крила, кв. м

20,0

Тип двигуна

TFE731-2-2J

TFE731-5-1J

Тяга двигуна, кгс

1610

1950

Маса, кг:

- порожнього літака

- нормальна злітна

- максимальна злітна

 

3470

4850

5300

 

3500

5000

6300

Максимальна швидкість, км/год

770

834

Дальність польоту, км

4000

3700

Практична стеля, м

12 500

12 800

Максимальна швидкопідйомність, м/с

19,2

24,9


Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 5168 7456 7352 6783

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Війна очима наших ворогів: революція на полі бою

Війна очима нашого ворога: роль легких гаубиць на полі бою

РС-26 "Рубєж"