WZ-501 - китайський клон БМП-1
До
початку 1990-х років епоха «клонування» китайськими фахівцями радянської
бойової техніки добігала кінця. Одним із останніх зразків, що був точною копією
радянської машини, стала бойова машина піхоти WZ-501.
Ще на
початку 1990-х структура сухопутних військ Народно-визвольної армії Китаю
(НВАК) у багатьох аспектах відповідала структурі Червоної армії завершального
періоду Другої світової війни. Основним засобом транспортування мотопіхоти
залишалися вантажні автомобілі. Бронетранспортерів «тип 63» (свого роду
зменшених і спрощених аналогів М113) було небагато — вони були лише в елітних
частинах. Водночас покращення економічного становища КНР дало змогу
військово-політичному керівництву країни розпочати поступове насичення армії
сучаснішою технікою. Серед нових класів озброєння та військової техніки, що
з’явилися в НВАК у 1990-х роках, були й бойові машини піхоти.
«Зробимо точно таку саму!»
Хронологія «клонування» БМП-1
китайськими товаришами й досі точно не встановлена. «Джерелом натхнення» стали
зразки, отримані з Єгипту близько 1980 року. На їх основі створили точну копію,
названу WZ-501. За одними даними, перші прототипи з’явилися 1984 року, за
іншими — дещо пізніше, у 1986 або 1987-му. На користь останньої версії свідчить
армійське позначення WZ-501 — «тип 86». Однак до військ китайські БМП потрапили
значно пізніше — у 1992 або 1993 році. Першими їх отримали частини елітної 38-ї
армійської групи, дислокованої в околицях Пекіна.
Що ж собою являє WZ-501? Якщо коротко — це точна копія БМП-1 початку 1970-х років. Двигун 6V150 скопійовано з радянського УТД-20. Склад озброєння також аналогічний —
73-мм гладкоствольна гармата з боєкомплектом 40 снарядів, спарений з нею
7,62-мм кулемет (боєкомплект — 2000 патронів) та пускова установка ПТКР HJ-73B (копія радянської 9М14М «Малютка-П»; боєкомплект — чотири ракети). БМП
обладнана радіостанцією А-220А (аналог Р-123М) та танковим переговорним
пристроєм А-221А (копія Р-124).
Моральне застаріння WZ-501 було очевидним уже в момент її появи. Тому
паралельно з «клонуванням» БМП-1 китайці спробували створити більш досконалий
зразок, орієнтований на експорт. У листопаді 1986 року був продемонстрований
прототип NFV-1, що став плодом співпраці китайського концерну NORINCO та
американської фірми FMC. По суті, це був корпус WZ-501 з американською одномісною
баштою «Шарпшутер», у якій встановлювалися 25-мм автоматична гармата M242
«Бушмастер» і спарений з нею 7,62-мм кулемет M240. Але цей проєкт було закрито
після придушення студентських заворушень на площі Тяньаньмень. Надалі китайські
інженери вдосконалювали WZ-501 власними силами.
Спецмашини
На базі WZ-501 створено кілька інших бойових машин. Зокрема, у 1987 році
демонстрували бронетранспортер WZ-503, на якому башту замінено на турель зі
щитком і 12,7-мм кулеметом W-85. Маса БТР у порівнянні з БМП дещо зменшилася
(до 12,8 т), а місткість збільшилася з 11 до 13 осіб (двоє членів екіпажу і 11
десантників). У серійне виробництво цей варіант, ймовірно, не передавали. Також
на стадії прототипу залишився самохідний ПТРК WZ-504, на якому встановлено
чотиризарядну пускову установку ПТУР HJ-73B. Боєкомплект самохідного ПТРК
становить 16 ракет.
БТР WZ-503
Практично нічого не відомо про
самохідний міномет WZ-502. Що ж стосується командно-штабної машини WZ-506,
прототип якої був створений на базі БТР WZ-503, то в публікаціях зазначається,
що вона призначалася для ланки управління «полк — дивізія». У КШМ обладнано
шість робочих місць для офіцерів штабу та операторів зв'язку, встановлено
чотири радіостанції та дизель-генератор для забезпечення електропостачання на
стоянці. Серійно КШМ не випускалася, а позначення WZ-506 згодом було повторно
використане для китайської БМД.
Розвиток
Аналізуючи вдосконалені модифікації
БМП WZ-501, дуже легко заплутатися. Хоч їх і відносно небагато — не більше
чотирьох, — розбіжності в позначеннях і описі деталей конструкції вражають уяву
будь-якого спостерігача, не знайомого з китайською специфікою. Отже, почнемо з
варіанта, відомого під промисловим позначенням WZ-505 (або WZ-501A). Його поява
була зумовлена загальновідомою «ахіллесовою п'ятою» БМП-1, а саме — малим кутом
піднесення основного озброєння. На WZ-505 штатну башту замінили новою, взятою
від колісної БМП ZSL-92 (WZ-551A). У ній встановлено 25-мм гармату ZPT-90
(похідну від зенітної гармати «тип 87», яка, у свою чергу, є розсвердленою
версією гармати «тип 85» — копії радянської 2А14, застосованої в установці
ЗУ-23-2), а також спарений з нею 7,62-мм кулемет «тип 86». Боєкомплект гармати
становить 400 снарядів, а кулемета — 2000 патронів. Нова башта
характеризувалася більшим діапазоном кутів вертикального наведення — від −8° до
+55°.
Окрім нового озброєння, WZ-505 отримала форсований двигун 6V150F потужністю 400 к.с. Завдяки цьому максимальна швидкість
по шосе зросла до 70 км/год, хоча машина дещо потяжчала порівняно з прототипом.
Відомості про долю WZ-505 суперечливі. Одні джерела
згадують, що БМП взяли на озброєння під позначенням «тип 86-I» і навіть наводять кількість випущених машин (близько 350). За іншими даними, машину відхилили військові й серійно не виробляли.
Варіант, що отримав у новій
китайській системі позначень індекс ZBD-86A, а за старим найменуванням — «тип
86А» (хоча інколи зустрічається і позначення «тип 86М»), обладнаний одномісною
баштою GCTWM — такою ж, як на БМД ZBD-03 і колісній БМП ZSL-92B. У башті
встановлена 30-мм гармата ZPT-99 — китайська копія радянської 2А72 з укороченим
порівняно з оригіналом стволом. Гармата має двосторонню систему подачі боєкомплекту,
а готовий до стрільби боєкомплект становить 350 снарядів (125 бронебійних і 225
осколкових). З гарматою спарений 7,62-мм кулемет, а в задній частині башти є пускова
установка для ПТКР HJ-73B. Башта оснащена двоплощинним стабілізатором. По боках
башти встановлено два триствольні димових гранатомети.
Виробництво ZBD-86A розпочалося 2000
року. Машина, що з’явилася на два десятиліття пізніше за радянську БМП-2,
поступається їй за озброєнням: гармата ZPT-99 має гірші балістичні
характеристики, ніж 2А42, а ПТКР «Конкурс» перевершують китайські ракети
HJ-73B. На відміну від БМП-2, у ZBD-86A командир знаходиться не в башті, а в
корпусі, що позначається на його ситуативній обізнаності. З іншого боку,
ZBD-86A має більш сучасне оглядово-прицільне обладнання, включно з
тепловізійною камерою та лазерним віддалеміром.
Ще один варіант WZ-501, відомий «тип 86В» (іноді — «тип 86G», тобто Gai — «покращений»), на перший погляд практично не відрізняється від базової
машини. Він зберіг башту й озброєння WZ-501. І тільки уважніше придивившись, можна помітити збільшену (приблизно
на 150 мм) висоту корпусу. Головним мотивом такої переробки було зовсім не
бажання підвищити комфорт для десанту, а прагнення дещо збільшити запас плавучості
(шляхом нарощування обʼєму корпусу). Справа в тому, що оригінальна БМП-1 має,
м’яко кажучи, посередні морехідні якості. Ріки вона ще може долати на плаву, а
от брати участь у морських десантних операціях з висадкою з кораблів на деякій
відстані від берега — уже ризиковано… У підсумку в СРСР БМП-1 на озброєння
морської піхоти не надходила. Китайці ж спробували адаптувати її для
морських десантів.
Наскільки можна судити з наявних
фотоматеріалів, «тип 86В» випускався серійно й використовується за призначенням
підрозділами морської піхоти НВАК. Проте морехідні якості цієї БМП, хоч і
покращені порівняно з оригіналом, усе ще недостатні. Спроба радикально їх поліпшити
призвела до появи доволі дивної машини, відомої під позначенням WZ-501HG (Hai
Gai — «покращеної морехідності»). Машина зберегла корпус вихідної БМП WZ-501
(без збільшення по висоті), зате спереду й ззаду з’явилися додаткові поплавці.
Наявні зображення дають підстави припускати, що ці поплавки не скидаються,
тобто посадка й висадка десанту тепер можливі лише через верхні люки. Штатний
хвилевідбивний щиток став непотрібним — його демонтували, замінивши нерухомою
рамою з чотирма невеликими вікнами, зміщеною вперед. Над повітрозабірником
двигуна та вихлопним пристроєм встановили захисні кожухи.
Але найекзотичнішим елементом
конструкції WZ-501HG став… підвісний човновий двигун, установлений у кормі
машини! У підсумку робота китайських конструкторів завершилася створенням
доволі кумедного на вигляд гібриду БМП і катера. Не дивно, що цей варіант у
серійне виробництво не потрапив.
Наразі БМП «тип 86» залишаються
одним із основних засобів транспортування піхоти в важких змішаних бригадах
сухопутних військ НВАК, хоча за кількістю їх уже випереджають сучасніші БМП
ZBD-04. На початку 2025 року на озброєнні перебувало приблизно 600 ZBD-86
(базовий варіант WZ-501) і 650 ZBD-86A.
Відомості
про експорт цих БМП досить розпливчасті. Імовірно, певна кількість WZ-501 (під
експортним позначенням YW-501) потрапила до Ірану, де на їхній основі створено
власну БМП «Бораг». Повідомлення про постачання YW-501 до Іраку, М’янми та
Шрі-Ланки не підтверджуються фотоматеріалами.
Натомість у НВАК БМП ZBD-86/ZBD-86A
продовжують активно експлуатуватися. Влітку 2016 року ZBD-86A уперше з’явилися
за кордоном — вони взяли участь у міжнародних змаганнях екіпажів БМП
«Суворовський натиск». Китайська команда посіла друге місце, причому переможець
(команда ри-фи) і решта фіналістів (Білорусь та Іран) виступали на БМП-2.
|
ZBD-86A |
Бойова маса, т |
13,7 |
Екіпаж+десант,
чол. |
3+8 |
Озброєння (боєкомплект) |
30-мм гармата (350 снарядів), 7,62-мм
кулемет (2000 набоїв), ПУ ПТКР HJ-73В (4 ПТКР) |
Розміри,
мм: |
|
довжина висота ширина |
6740 2200 2970 |
Потужність двигуна, к.с. |
300 |
Максимальна швидкість на шосе
(на воді), км/год |
64 (7) |
Запас ходу, км |
500 |
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Коментарі
Дописати коментар