Streit Group Spartan
У вересні 2025 р. з’явились
фото з навчань Росгвардії, в яких брали участь бронеавтомобілі Spartan-SUT
виробництва Streit Group. Таким чином, бронеавтомобіль, який понад десять років тому був взятий на
озброєння в Україні, тепер з’явився і в російських збройних формуваннях. Варто
згадати про цей, вже доволі не новий, зразок броньованої техніки.
Спершу кілька слів
про Streit Group. Це канадсько-еміратська компанія з виробництва колісної броньованої
техніки та спеціальних машин, яка була заснована у 1992 році емігрантом із Росії Германом Гуторовим. Він починав
свою діяльність із імпорту до РФ американських інкасаторських машин, а
поступово перейшов до виробництва доволі простих бронеавтомобілів на цивільних
повнопривідних шасі: Spartan (Ford F550), Cougar (Toyota Land Cruiser 79), Cobra (Toyota Land Cruiser 200) тощо. Виробник позиціонує ці
машини як призначені для патрулювання, супроводу колон та виконання
поліцейських завдань. Вони не є ані класичними бронетранспортерами, ані MRAPами, однак набули певного
поширення в країнах Азії та Африки, зустрічаються і в Європі та Південній
Америці. Україна отримала у 2014 році близько 150 бронеавтомобілів трьох
згаданих типів. Спільно з компанією «АвтоКрАЗ» були виготовлені прототипи
важчих бронеавтомобілів класу MRAP на повнопривідних шасі КрАЗ – Shrek One, Fiona, Hurricane. Та на цьому співпраця України зі Streit Group припинилась. А от з Росією фірма працювала й далі – 2018 року вона навіть
придбала ліцензію на випуск бронеавтомобіля ГАЗ-2330 «Тигр». Зрештою, в грудні
2023 року президент Володимир Зеленський увів санкції проти Streit Group.
Конструкція Spartan
Перший демонстраційний зразок Spartan на шасі Ford F550 був виготовлений на
заводі Streit Group's Canadian Manufacturing Facility (провінція Онтаріо, Канада) у 2012 році і представлений на збройовій виставці IAV 2013 в лютому 2013 року.
Бронеавтомобіль має класичне компонування з переднім розташуванням двигуна,
відділенням управління в середній частині машини, в кормовій частині машини
розташоване десантне відділення. На даху десантного відділення передбачене
встановлення озброєння – легкого бойового модуля або турелі з ручним приводом з
кулеметом калібру 7,62 або 12,7 мм, або ж з автоматичним гранатометом калібру
40 мм. У верхній частині бортів десантного відділення розташовані амбразури для
ведення вогню зі стрілецької зброї – по три з кожного боку (на серійних машинах,
які постачались в Україну, кількість амбразур зменшена до двох, а їхня
конструкція змінена). Доступ всередину корпусу забезпечують четверо бічних
дверей і одні кормові. В
стулці кожних дверей є амбразура для ведення стрільби.
Місткість машини – 8-10 осіб, включаючи водія і
командира, вантажопідйомність – 1100 кг.
Корпус бронемашини зварний, виготовлений зі сталевих
броньових листів, розташованих під невеликим кутом нахилу. Бронювання за
стандартом CEN Level BR6 забезпечує круговий захист від куль набоїв
7,62×51 мм НАТО з відстані 10 метрів.
Бронеавтомобіль оснащується дизельним двигуном Ford
6,7 TD V8 потужністю 400 к.с. при 2800 об/хв, крутним моментом 1085 Нм при 1600
об/хв. Коробка передач – автоматична шестиступінчата. Місткість паливних баків
– 257 л.
Шини 335/85 R20 або 12,5 R20
оснащені кулестійкими вставками Hutchinson runflat system.
Spartan в Україні
Початок російської
агресії проти України в 2014 році, анексія Криму і бойові дії в Донецькій і
Луганській областях, вимусили українське військово-політичне керівництво вжити
екстренних заходів щодо посилення обороноздатності країни. Одним з цих заходів
стало відновлення Національної гвардії України – збройного формування з
правоохоронними функціями, яке перебуває в підпорядкуванні Міністерства
внутрішніх справ. Для такого формування потрібна була спеціальна техніка – в
тому числі легкі бронеавтомобілі, простіші і дешевші від класичних
бронетранспортерів. Але в Україні в той час бронетехніка такого класу не
вироблялась. Це відкрило шлях для приватної ініціативи зарубіжних фірм – і
першою з них виявилась Streit Group.
22 липня в Кременчуці
пройшла презентація бронеавтомобілів Spartan і Cougar. Місце презентації було
невипадковим – фірма Streit Group уклала з кременчуцьким автомобільним заводом ПАТ «АвтоКрАЗ» угоду щодо
локалізації виробництва бронеавтомобілів в Україні. 24 серпня 2014 року, під
час параду на часть Дня незалежності України в Києві, бронеавтомобіль Spartan (з бортовим номером
«201») очолював колону підрозділу 1-ї бригади оперативного призначення
Національної гвардії, яка складалась з бронеавтомобілів Cougar. Цей екземпляр був
озброєний бойовим модулем «Сармат» українського виробництва з чотирма пусковими
установками ПТКР РК-3 «Корсар» (альтернативно можна використовувати важчі
ракети РК-2С – в такому разі на модулі встановлюється дві ракети) і кулеметом
КТ-12,7 калібру 12,7 мм. Модуль «Сармат» був розроблений конструкторським бюро
«Луч» і вперше представлений громадськості у червні 2014 р. Він важить 410 кг і
обладнаний тепловізором SLX-HAWK виробництва італо-французької компанії Selex ES та системою наведення
ПТКР виробництва ізюмського приладобудівного заводу.
У серпні 2014 року Міністерство внутрішніх справ України замовило 21
бронеавтомобіль KRAZ Spartan для Національної гвардії
України. Машини були швидко зібрані та протестовані у стислі терміни. 22 жовтня
2014 року перші десять KRAZ Spartan були передані для дообладнання перед відправкою у зону бойових дій на сході
України. Чому вдалось впоратись так швидко? Річ у тім, що «локалізація»
виробництва насправді означала складання бронеавтомобілів з готових
машинокомплектів. В Кременчуці їх тільки монтували і чіпляли шильдик «KRAZ».
За даними з реєстрів торгівлі зброєю, Україна отримала 36 Spartan у 2014 році з ОАЕ і ще 39
– у 2014-2015 роках з Канади. Скільки ж реально бронеавтомобілів цього типу
надійшло в Сили оборони України? Відомо про замовлення 21 Spartan в серпні 2014 року для
Національної гвардії – про що ми вже згадували. 10 вересня 2014 року волонтерські
рухи «Територія життя» і «Крила Фенікса» почали збір коштів на виготовлення ще
10 бронемашин KRAZ Spartan для 79-ї окремої аеромобільної бригади української армії. 30 грудня 2014 року в Чугуєві Президент України П. Порошенко передав Збройним
Силам, серед іншої техніки, і 15 бронеавтомобілів KRAZ Spartan. В мережі траплялась
інформація про замовлення Міністерством оборони України в 2014 році 30 таких
бронеавтомобілів – можливо, 15 екземплярів, переданих в Чугуєві, належали саме
до цієї партії. Наскільки можна судити, частина з 75 екземплярів
(машинокомплектів) Spartan, поставлених в Україну, лишалась
невикупленою, бо наприкінці лютого 2022 року ПАТ «АвтоКрАЗ» безоплатно передало
Збройним Силам України кілька екземплярів техніки, які знаходились на
виставочному майданчику – у тому числі і один KRAZ Spartan. Ще один бронеавтомобіль
цього типу на початку серпня 2023 року благодійний фонд «Повернись живим»
викупив у ПАТ «АвтоКрАЗ» і передав 43-й окремій механізованій бригаді, яка
воювала на Харківщині.
Служба в Україні
Перші KRAZ Spartan надійшли до Національної
гвардії України. Вдалось встановити дві частини, в яких експлуатувались ці
бронеавтомобілі. Зокрема, 7 лютого 2015 року шість таких бронеавтомобілів
передали добровольчому полку спеціального призначення «Азов». Ці KRAZ Spartan мали бойові модулі
«Сармат». «Азовські» машини, ймовірно, були єдиними KRAZ Spartan з такими бойовими
модулями – інші бронеавтомобілі цього типу озброювались тільки кулеметами на
турелях з бронюванням типу «корона».
Вже 10-15 лютого «азовські» бронеавтомобілі KRAZ Spartan взяли участь в наступальній операції в районі Широкіно (поблизу Маріуполя). Операція завершилась певним тактичним просуванням, але азовці втратили два бронеавтомобілі. Один з них став трофеєм російських бойовиків.
Крім машин з
модулями «Сармат», полк «Азов» отримав і кілька KRAZ Spartan з кулеметними турелями.
Такі бронеавтомобілі використовувались в полку аж до широкомасштабного
російського вторгнення.
Використання KRAZ Spartan в 1-й бригаді оперативного призначення, ймовірно, обмежилось участю прототипа в параді 24 серпня 2014 року. Натомість певна кількість таких бронеавтомобілів потрапила до 4-ї бригади оперативного призначення.
В Збройних Силах
України бронеавтомобілі KRAZ Spartan були допущені до експлуатації наказом Генерального штабу від 26 лютого 2015
року № 56. Вони використовувались у частинах Високомобільних десантних військ
(з 2017 року – Десантно-штурмових військ). Партія бронеавтомобілів, передана 30
грудня 2014 року, призначалась для 95-ї окремої аеромобільної бригади. У
засобах масової інформації повідомлялось про передачу «батальйонного комплекту»
KRAZ Spartan (тобто, тридцяти бронеавтомобілів), однак реально було передано тільки
п’ятнадцять машин. Ще п’ятнадцять надійшло пізніше. Це дозволило укомплектувати
13-й окремий аеромобільний батальйон цієї бригади (до цього він використовував
неброньовані автомобілі HMMWV, значна частина яких була
втрачена в боях на сході України).
Бронеавтомобілі, передані 30 грудня 2014 року, були пофарбовані в
однотонний зелений камуфляж і озброєні турелями типу «корона». Таке озброєння є
характерним для усіх KRAZ Spartan, переданих Збройним Силам (авторові
невідомі факти використання підрозділами Збройних Сил бронеавтомобілів з
модулями «Сармат»). В січні 2015 року в селі Орлівка (неподалік Авдіївки,
Донецька обл.) був помічений KRAZ Spartan, пофарбований у триколірний плямистий
камуфляж, схожий на той, що використовувався на бронеавтомобілах Національної
гвардії. Натомість однотонні зелені KRAZ Spartan були помічені під час боїв за Мар’їнку на початку червня 2015 року.
Перший досвід бойового застосування бронеавтомобілів KRAZ Spartan виявив цілу низку
недоліків. Значна частина з них була цілком передбачувана – адже KRAZ Spartan є типовою поліцейською
машиною, оптимізованою для дій в міських умовах, супроводу колон на шосе тощо,
але не замінником класичного бронетранспортера. А саме так його в багатьох
випадках і намагались використовувати. Ходова частина від пікапа Ford F550, хоч і була посилена в
процесі переобладнання в бронеавтомобіль, все ж була занадто слабкою для
дев’ятитонної машини під час руху поза дорогами. Броня достатньо надійно
захищала від обстрілу зі стрілецької зброї, однак протимінний захист був
практично відсутній. Останній недолік частково компенсувало компонування –
розташування передньої осі під двигуном, який при підриві на міні поглинав
значну частину енергії вибуху, даючи екіпажу шанс уціліти. 9 червня 2020 року
під час виконування розвідувально-дозорних заходів один з KRAZ Spartan Національної гвардії,
рухаючись у колоні, натрапив на міну. Вибух сильно пошкодив бронеавтомобіль, але жоден з десяти
бійців не загинув, відбувшись незначними травмами.
Достатньо відомим є перелік недоліків KRAZ Spartan за досвідом експлуатації
перших 15 бронеавтомобілів, опублікований волонтером і автогонщиком Олексієм
Мочановим. Містить він близько двох десятків позицій, ми ж зупинимось на
найбільш типових. По ходовій частині: у третини машин фіксувався обрив кронштейнів
амортизаторів поперечної стікості; у всіх – відзначалось підтікання оливи з
амортизаторів, надмірні ударні навантаження на рульову колонку під час руху по
пересічній місцевості. Для включення приводу переднього моста водієві необхідно
вийти з машини, що в бойових умовах є вкрай ризикованим. Не передбачене місце
для запасного колеса (його клали на дах бронеавтомобіля і фіксували розтяжками).
Самостійне обслуговування автомобіля не можливе, це можна зробити тільки на
спеціалізованих СТО, оскільки необхідна комп’ютерна діагностика та
спецінструмент. По озброєнню: кулеметна турель неостатньо стійка, що виключає
прицільну стрільбу в русі; бронезахист турелі недостатній, необхідно збільшити
його висоту; для заміни коробки з набоями до кулемета стрільцеві необхідно
висунутись з-за укриття; під час стрільби кулеметні гільзи можуть потрапляти
під капот і вивести з ладу двигун. Броньоване скло не витримує другого
влучання. На бронеавтомобілях не було штатних радіостанцій. Інші користувачі
розширили цей перелік недоліків, додавши до них погане зчеплення коліс з
ґрунтом (і як наслідок – складність долання підйомів), брак можливості
комунікації командира з кулеметником, відсутність системи пожежогасіння в
моторному відсіку тощо.
Як бачимо, перелік недоліків достатньо серйозний – і далеко не усі з них
можна було усунути без серйозного втручання в конструкцію. Тим часом українська
промисловість почала виробництво якісніших бронеавтомобілів «Козак» і «Варта».
Це й зумовило припинення більш-менш значних закупівель KRAZ Spartan. Однак вони продовжували
експлуатуватись Національною гвардією та Десантно-штурмовими військами, беручи
участь як в бойових операціях на сході України, так і в навчаннях. Зокрема,
підрозділ 95-ї окремої аеромобільної бригади на бронеавтомобілях KRAZ Spartan брав участь у навчаннях Rapid Trident 2016, які проходили на
Яворівському полігоні (Львівська обл.) з 27 червня по 11 липня 2016 року. Ці
машини мали вже піксельний камуфляж.
Невелика кількість бронеавтомобілів KRAZ Spartan потрапила до інших правоохоронних структур. 24 березня 2017 року два таких бронеавтомобілі були продемонстровані під час урочистостей з нагоди 25-ї річниці Служби безпеки України. Ці машини мали піксельний камуфляж, але іншої кольорової гами, ніж KRAZ Spartan Десантно-штурмових військ. Крім того, вони отримали удосконалений броньовий захист кулеметних турелей – збільшеної висоти.
Подібне допрацювання турелі пройшли і деякі інші машини – скажімо, екземпляр з 95-ї бригади, відремонтований на заводі «АвтоКрАЗ» в березні 2016 року після серйозних пошкоджень, отриманих в бою неподалік Донецького аеропорту в грудні попереднього року.
Вже після початку широкомасштабного російського вторгнення з’явилось фото KRAZ Spartan спеціального підрозділу
Національної поліції КОРД. Цей екземпляр пофарбований у сірий колір і має деякі
відмінності від машин Збройних Сил і Національної гвардії – наприклад, інші
ручки дверей.
Свої особливості має і бронеавтомобіль, викуплений фондом «Повернись живим»
у 2023 році. На відміну від решти KRAZ Spartan, він має не суцільне лобове скло, а
виготовлене з двох частин, що підвищує протикульну стійкість і полегшує заміну
скла в разі пошкодження. Крім того, посередині між передніми шибами з’явилась амбразура
для вогню зі стрілецької зброї. Вперше такий варіант був представлений на
виставці «Зброя та безпека» у Києві ще у вересні 2015 року, однак на серійних
бронеавтомобілях ці зміни не були впроваджені.
За час відбиття широкомасштабного російського вторгнення підтверджені
втрати 12 бронеавтомобілів KRAZ Spartan – 11 знищених і один здобутий росіянами
як трофей. Більшість зі знищених машин сильно вигоріли, та все ж можна
констатувати, що принаймні одна серед них – це «азовський» варіант з модулем
«Сармат».
Безпілотний варіант
У
вересні 2016 року, на виставці «Зброя та безпека» в Києві був представлений
безпілотний варіант бронеавтомобіля KRAZ
Spartan. Машину обладнали системою Pilotdrive (української
розробки), яка інтегрує низку спеціальних сенсорів.
Комплекс
сенсорів включає інфрачервону камеру з можливістю автоматичного визначення та
супроводу цілі, відеокамеру з полем огляду 360°, передні та задні радари для
виявлення перешкод, пристрій для вимірювання відстані.
Система
Pilotdrive дає змогу вимірювати ширину дороги та виявляти
перешкоди на маршруті. Система аналізу й ухвалення рішень забезпечує швидку
реакцію та сповіщає транспортний засіб про необхідність негайного об’їзду
перешкод.
Управління
автономним KrAZ Spartan здійснюється за допомогою планшета,
«розумної» рукавички або операторської станції управління. Обмін інформацією в
реальному часі між станцією управління та машиною здійснюється через бездротові
мережі Wi-Fi / WiMAX із дальністю від 10 до 50 км.
Машина
також інтегрує апаратно-програмний комплекс, що забезпечує режими руху SmartDrive, Teach-inDrive та Return-Home.
У режимі SmartDrive автомобіль рухається за заздалегідь
визначеним оператором маршрутом, тоді як режим Teach-inDrive дозволяє зберігати деталі заданого
маршруту. Навігаційна система – супутникова GPS.
Безпілотний варіант KrAZ Spartan передбачалось озброїти
дистанційно керованим бойовим модулем (хоч на демонстраторі стояла звичайна
турель типу «корона»). Однак конструктори позиціонували його, насамперед, не як
бойову машину, а як транспортну – для підвезення боєприпасів і продовольства до
переднього краю та евакуації поранених. У цьому сенсі він став ідейним
попередником сучасних наземних роботизованих комплексів.
Spartan в Росії
В жовтні 2024 року на одному з російських телеграм-каналів з’явилось повідомлення
про закупівлю росією бронеавтомобілів виробництва Streit Group. У доданому відеоролику вдалось ідентифікувати машини Spartan, Cobra та Cougar. Яким чином були придбані ці
броньовики? Ймовірно, вони були закуплені для чеченських частин росгвардії.
Вони, незважаючи на формальну приналежність до федеральних структур, насправді
є приватною армією Рамзана Кадирова, і користуються певною автономією в закупівлях
техніки. На це наштовхує і той факт, що у червні 2023 року чеченські частини
отримали інші нестандартні імпортні броновики – китайські ZFB-05.
Показані у відео
бронеавтомобілі належать до варіанту Spartan-SUT, який відрізняється від українського KrAZ Spartan. Spartan-SUT – це броньований пікап з чотиридверною дворядною кабіною і розташованим за
нею невеликим вантажним кузовом. Кабіна вміщає до п’яти осіб, а на даху встановлена турель типу «корона».
Упродовж майже року
про російські Spartan-SUT нічого не було чути. Але 11 вересня 2025 року з’явились фото участі
кількох таких бронеавтомобілів в навчаннях росгвардії. Машини вже мають
камуфляж, звичний для росії (на відео з жовтня 2024 року вони мали пустельний камуфляж)
і протидронові решітки. В офіційній номенклатурі вони фігурують як Ford Spartan. Використовуються ці бронеавтомобілі як носії 82-мм мінометів 2Б24 «Дєва».
Spartan-SUT, крім самого міномета і його розрахунку, здатен перевозити 60 мін.
Ймовірно, закупівля Spartan-SUT для росгвардії – це разова акція, навряд чи йдеться про систематичне
постачання. Обсяг же придбаної партії навряд чи перевищує десяток-два машин.
Крім Spartan-SUT, карателі з росгвардії використовють ще один тип бронеавтомобіля Streit Group - легший Cobra-LAMV.
Характеристики
бронеавтомобіля KrAZ Spartan
|
Повна маса, кг |
8970 |
|
Місткість, чол. |
8-10 |
|
Довжина, мм |
6020 |
|
Ширина, мм |
2438 |
|
Висота по даху корпусу, мм |
2380 |
|
Кліренс, мм |
510 |
|
Потужність двигуна, к.с. |
400 |
|
Швидкість по шосе, км/год |
110 |
|
Запас ходу по шосе, км |
800 |
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783















Коментарі
Дописати коментар