Про Ан-22 і недавню катастрофу
Кілька днів тому за порєбріком
розбився військово-транспортний Ан-22. Ця подія, як і будь-яка авіаційна катастрофа,
викликає запитання. Зазвичай відповіді на них — рано чи пізно — знаходять.
Іноді — ні, залишаються лише здогадки та версії. Однак у випадку катастрофи
Ан-22 виникає «нетипове» запитання: як так сталося, що такий старий літак досі
літає? Спробуймо на нього відповісти.
Власне, перша версія запитання
звучить інакше: «Як?! Він досі літає?!». Справді, торік кацапи широко
оголосили про зняття машини з озброєння і навіть про передачу нібито останнього
льотного «Антея» до музею у Верхній Пишмі.
Однак, як пишуть з-за порєбріка,
інформація про зняття літака з озброєння так і залишилася на рівні заяв —
відповідного наказу ніхто не бачив. Увесь цей час, за даними відомого серед
авіаційних ентузіастів ресурсу russianplanes.net, у Мігалові (Тверська область,
основна авіабаза російської військово-транспортної авіації) продовжували літати
щонайменше три літаки Ан-22 — бортові RA-09341, RA-09342 і RF-08832. Ось цей
останній, показаний на «прижиттєвому» фото, і розбився в Іванівській області. Чверть
століття тому машина отримала власне ім’я — «Васілій Семененко» (полковник, колишній командир 8-го ВТАП —
військово-транспортного авіаційного полку, на озброєнні якого й перебували
«Антеї»). Уперше вона піднялася в повітря наприкінці серпня 1975 року — понад
пів століття в строю. Ну, а 9 грудня 2025-го літак розбився під час виконання
контрольного польоту після КВР (капітально-відновлювального ремонту),
проведеного на авіаремонтному заводі №308.
Проблеми з ремонтом Ан-22 існують уже давно — років з тридцять. Зумовлені
вони тим, що літак давно не випускають, відповідно, не виробляються й запасні
частини та агрегати до неї. Певний час цю проблему розв’язували за рахунок
«технічної канібалізації» бортів, що перебували на зберіганні в Мігалові. Нині
там стоять п’ять машин — із 67 побудованих (включно з дослідним зразком і
планером для статичних випробувань). Зрозуміло, під час утилізації літаків із
них знімали все, що можна було використати для ремонту інших бортів. Але ж і це
джерело не є вічним.
Попри поважний вік, аварійність
Ан-22 з причин відмов матеріальної частини була невисокою - антоновська конструкція є дуже надійною. Попередня катастрофа
борту, який належав 8-му ВТАП, трапилась 15 років тому – 28 грудня 2010 р. Тоді
списали на відмову системи керування літаком, але, НМСД, причина – у помилці
пілота, який вивів літак на заборонений кут крену (25 градусів за дозволених
п’яти). У підсумку хорошими русскімі стали усі 12 авіаторів, які перебували на
борту літака. До цього кипадку трапилось ще вісім катастроф, з них лише дві
однохначно зумовлені технічними причинами: відрив лопаті гвинта 19 грудня 1970
р. (однозначно, грудень – невдалий місяць для «Антеїв»; з десяти зафіксованих
катастроф Ан-22 на цей місяць припадає аж чотири) і пожежа внаслідок теплового рзгону
акумуляторів 6 червня 1980 р. Можливо, технічні проблеми призвели й до втрати
Ан-22, який зник над Атлантикою 18 липня 1970 р. (причину катастрофи так і не
було встановлено). Усі інші випадки — це помилки екіпажу та технічного
персоналу.
Чому ж командування кацапської
військово-транспортної авіації вперто трималося за настільки проблемну з
погляду підтримання льотної придатності машину? Причина проста — Ан-22 і досі
має унікальне поєднання характеристик: вантажопідйомності, злітно-посадкових
характеристик і дальності. Існують завдання, які може виконати лише «Антей» —
ні Іл-76, ні Ан-124 вони «не по зубах». Тож експлуатація пари «Антеїв», які
лишились в Мігалові, ймовірно, буде продовжена.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783

Коментарі
Дописати коментар