M551 Sheridan: історія створення і конструкція
Новина про припинення закупівель для армії США нових легких танків М10 «Букер»
наштовхнула мене на історико-філософські роздуми. Виглядає, що останнім американським
вдалим легким танком був М41 «Вокер Бульдог», впроваджений у виробництво майже 75
років тому... Після нього проєкти, здебільшого, закривались на різних стадіях.
До серійного виробництва довели лише один – М551 «Шеридан», та він виявився напрочуд
невдалим. Сьогодні згадаємо саме про нього.
У січні 1959 року армія США ініціювала програму створення нового легкого
танка. Бойова машина, позначена як AR/AAV (Armored Reconnaissance/Airborne
Assault Vehicle — Броньована Розвідувальна/Повітрянодесантна Штурмова Машина),
мала замінити в розвідувальних підрозділах легкі танки М41 «Вокер Бульдог», а у
повітрянодесантних частинах — винищувачі танків М56 «Скорпіон». Обидві машини
були практично новими (М41 випускався у 1951–1954 роках, а М56 — у
1957–1958-му), але вже не задовольняли військових.
До перспективного легкого танка висунули досить жорсткі вимоги. З одного
боку, маса машини не повинна була перевищувати 10 тонн (згодом, щоправда, цю
межу довелося підвищити), з іншого — озброєння AR/AAV мало гарантувати ураження
середніх танків противника (Т-34-85, Т-44, Т-54). Крім аеромобільності
(можливості транспортування військово-транспортними літаками), необхідно було
забезпечити можливість десантування AR/AAV з парашутами, а також подолання
водних перешкод без додаткової підготовки. Танк мав бути оснащений прицільним
обладнанням, яке забезпечувало б цілодобове застосування озброєння, а також
системою захисту від зброї масового ураження. Загалом, завдання, поставлене
перед конструкторами, було непростим, зате у разі успіху йшлося про дуже
вагомий виграш…
Розробка
До осені 1959 року свої пропозиції щодо проєкту надали 12 фірм. У грудні
замовник — Командування озброєння і автобронетанкової техніки армії США —
визначив двох фіналістів: фірми «Алліс Чалмерс» і «Кадилак» (підрозділ концерну
«Дженерал Моторс»). Перша з них запропонувала тримісну бойову машину (командир
також виконував функції навідника), друга — чотиримісну. Проєкт «Кадилака» був
більш функціональним, проте явно не вписувався в масові обмеження. В обох
проєктах основним озброєнням передбачалося 152-мм гармата-пускова установка,
здатна вести вогонь протитанковими керованими ракетами.
Обидва конкуренти подали свої ескізні проєкти у травні 1960 року. До того
часу замовник підвищив граничну масу танка до 15 тонн. Після аналізу переваг і
недоліків обох проєктів у червні було оголошено переможця — фірму «Кадилак».
Машині AR/AAV присвоїли індекс ХМ551, а 14 серпня 1961 року — назву «Шеридан»
(на честь генерала-кавалериста армії Півночі Філіпа Шеридана, який відзначився
у кампаніях 1864–1865 років).
Розробка системи озброєння для майбутнього «Шеридана» розпочалася раніше за
створення самого танка — у квітні 1958 року. У рамках програми CVWS (Combat
Vehicle Weapon System — Бойова Система Озброєння для Бронетехніки) створили
гармату-пускову установку ХМ81 і ПТКР ХМ13 «Шилейла» (згодом стандартизовану як
MGM-51A). Їхні випробування почалися у 1961 році й проходили не без проблем.
Скептики наполягали на озброєнні ХМ551 звичайною гарматою калібру 76 або 90 мм
і додатковими пусковими установками ПТКР (за аналогією з французьким танком
AMX-13, доозброєним ракетами SS-11). У підсумку, у 1962 році гармату-пускову
установку ХМ81Е3 визнали такою, що успішно пройшла випробування, і затвердили
як основне озброєння «Шеридана». Але, як показала практика, скептики таки мали рацію…
Улітку 1962 року розпочалися випробування башти танка ХМ551 зі штатним
озброєнням, встановленої на доопрацьованому шасі М41. З 24 серпня на полігоні
Абердин проводили вогневі випробування, під час яких стріляли як ПТКР, так і
звичайними снарядами. Загалом було здійснено понад 600 пострілів, причому
результати були далекими від ідеальних: під час однієї з серій запусків ПТКР
«Шилейла» в ціль влучила лише одна ракета з одинадцяти… Навесні 1964 року
випробування продовжили на полігоні Вайт-Сендс, а влітку того ж року ракету
MGM-51A запустили в серійне виробництво, хоча випробування тривали до осені
1967 року.
А тепер повернімося до самого танка. У червні 1962
року був готовий перший прототип ХМ551, а невдовзі за ним з’явилися ще два.
Перші три машини відрізнялися від майбутніх серійних танків передньою
бронеплитою корпусу, нахиленою під кутом 30°, прямокутними обрисами кормової
частини корпусу, а також наявністю водохідного рушія — гребних гвинтів. На
другій серії прототипів (№№ 4, 5 і 6) від останнього відмовилися — тепер рух на
плаву забезпечувався обертанням гусениць. Крім того, було перероблено кормову
частину корпусу — її листи стали нахиленими.
Сьома машина, з якої почалася третя серія прототипів, відрізнялася
кардинально переробленою носовою частиною корпусу з новим поворотним люком
механіка-водія. Для покращення плавучості на опорних котках з’явилися
характерні накладки (від яких згодом відмовилися). Ліворуч від гармати
встановили пристрілювальну рушницю ХМ122 калібру 15 мм. Прототип № 8 отримав ще
раз перероблений корпус. Усі згадані машини вийшли на випробування до кінця
1963 року, а наступного року з’явилися ще три прототипи. Нарешті, у лютому
1965-го був готовий останній, 12-й дослідний зразок «Шеридана». Два місяці
потому підписали контракт на серійне виробництво танка. Ним займалося один з
підрозділів «Дженерал Моторс» — фірма «Аллісон», яка використовувала як
виробничу базу державний танковий завод у Клівленді. У травні 1966 року танк
М551 «Шеридан» офіційно прийняли на озброєння, хоч і з численними зауваженнями,
усунення яких армія вимагала вже в ході серійного виробництва.
Конструкція
Корпус M551 має традиційне для танків компонування з відділенням управління
в передній частині, бойовим — у середній та моторно-трансмісійним — у кормі.
Корпус виготовлений з алюмінієво-магнієвого (із вмістом цинку) сплаву марки
7039 — міцнішого, ніж сплав 5083, що застосовується, наприклад, у
бронетранспортерах М113 і САУ M109. Башта — зварна, зі сталевих гомогенних
бронелистів. У лобовій проєкції броня «Шерідана» забезпечувала захист від 20-мм
снарядів, в інших — від куль калібру 14,5 мм.
У відділенні управління розміщене робоче місце механіка-водія з
регульованим сидінням. Для спостереження за місцевістю слугують три перископи
M47, встановлені перед вхідним люком механіка-водія, причому середній можна
замінити приладом нічного бачення M48. Управління танком здійснюється за
допомогою керма мотоциклетного типу. У середній частині корпусу розташована
тримісна башта: праворуч від гармати — робочі місця навідника (з регульованим
по висоті сидінням) і командира, ліворуч — заряджальника. Доступ до місць
навідника й командира здійснюється через спільний двостулковий люк, у заряджальника
— окремий люк, що відкидається вліво. У підлозі бойового відділення є
евакуаційний люк.
Танк обладнаний шестициліндровим двотактним дизельним двигуном рідинного
охолодження 6V-53T потужністю 300 к.с. при 2800 об/хв. Питома потужність
становила 19 к.с./т — на той час дуже гідний показник. Запас пального — 598 л.
Трансмісія TG-250 має чотири передачі переднього й дві передачі заднього ходу,
включає гідродинамічну коробку з блокувальним фрикціоном, планетарні механізми
повороту і бортові редуктори. Моторно-трансмісійне відділення оснащене системою
пожежогасіння з використанням газу гелону.
Ходова частина кожного борту складається з п’яти здвоєних опорних котків
великого діаметра з гумовими бандажами, переднього направляючого й заднього
ведучого коліс. Підвіска котків — незалежна торсіонна; на першому й п’ятому
котках додатково встановлені гідравлічні амортизатори. Гусениця Т138 складалася
зі 102 траків завширшки 444 мм із гумометалевими шарнірами. Її ресурс становив
близько 8000 км.
Танк M551 оснащувався обігрівачем, а також мав систему захисту від зброї
масового ураження, хоча й не був герметичним: у разі газової атаки екіпаж мав
залишатися в машині в протигазах. У лівій частині даху башти знаходився
вентилятор.
«Шеридан» оснащувався радіостанцією AN/VRC-12, -46, -47 або -53, що
встановлювалася в правій задній частині башти. Також мав танковий переговорний
пристрій С2296/VRC, з’єднаний із зовнішнім телефоном (у лівій задній частині
башти). Через нього піхотинець міг не тільки зв’язатися з екіпажем, а й
користуватися танковою радіостанцією.
Як уже зазначалося, новий легкий танк мав бути плаваючим. Через зростання
маси бойової машини від ідеї подолання водних перешкод без підготовки довелося
відмовитися — перед входом у воду слід було встановити спеціальні екрани із
синтетичної тканини, що займало близько 5 хвилин. Рух на плаву забезпечувався
за рахунок обертання гусениць, при цьому швидкість сягала 5 км/год.
M551, згідно з вимогами, міг десантуватися з парашутами. Звичне для радянських ВДВ скидання техніки з середніх висот на багатокупольних системах майже не застосовувалося американцями — вони віддавали перевагу низьковисотному десантуванню за методом LAPES (Low-Altitude Parachute-Extraction System). За такого способу танк встановлювався на спеціальну амортизуючу платформу. Літак C-130 «Геркулес», пролітаючи над зоною висадки на гранично малій висоті, відкривав вантажну рампу, після чого розкривалися парашути, які буквально виривали платформу з танком із літака.
Озброєння
Основним озброєнням танка M551 була 152-мм нарізна гармата-пускова
установка M81 із поршневим затвором, що відкидався вліво. Затвор мав
електропривод, але за потреби його можна було відкривати і закривати вручну.
Довжина ствола становила 17,5 калібрів, що зумовлювало низькі балістичні
характеристики гармати. Проте більшого й не вимагалося: головним засобом
боротьби з танками вважалися протитанкові керовані ракети, отже, висока
початкова швидкість снарядів не була критичною. Люлька гармати — циліндричного
типу. Протиоткатні пристрої складалися з гідравлічного гальма відкоту й
пружинного накатника. Довжина відкоту — 380 мм. Кути вертикального наведення
гармати — від -8° до +19,5°.
Гармата могла вести вогонь як традиційними снарядами, так і протитанковими
керованими ракетами MGM-51A «Шилейла». На останніх варто зупинитися докладніше.
«Шилейла» належала до ПТРК другого покоління з напівавтоматичною системою
наведення (за інфрачервоним променем). Після пуску ракети оператор мав
утримувати ціль у перехресті прицілу, а сигнали управління генерувалися
автоматично й передавалися на ракету через передавач, розміщений над стволом
гармати. ПТКР важила 26,76 кг, її довжина становила 1155 мм, а максимальна
швидкість польоту — 688 м/с. Хрестоподібне хвостове оперення, яке розкривалося
після виходу зі ствола, мало розмах 290 мм. Ракета оснащувалася кумулятивною
бойовою частиною масою 6,8 кг і бронепробивністю 200 мм (під кутом зустрічі
60°).
«Шилейла» могла застосовуватися як удень, так і вночі, але лише з місця.
Тренований навідник міг випустити дві ракети протягом хвилини. Максимальна
дальність стрільби по нерухомій цілі становила 3000 м, а по рухомій — на 500 м
менше (через ненадійний прийом сигналів керування на великій відстані та
недостатню точність гоніометра системи наведення). Швидкість рухомої цілі не
мала перевищувати 60 км/год. Ще однією особливістю «Шилейли» була необхідність
враховувати положення танка відносно Сонця — у ясну погоду сонячні промені
створювали завади для системи наведення. До того ж сама система виявилася
досить крихкою — практика показала, що апаратура наведення, встановлена на
танку, часто виходила з ладу через вібрації, викликані стрільбою з гармати.
Окрім ПТКР, до боєкомплекту гармати входили унітарні снаряди зі згоряючими
гільзами: кумулятивний М409, осколково-фугасний М657, картечний М625А1
(оснащений 10 тисячами стрілок, ширина розльоту яких на дистанції 400 м становила
85 м) і запалювально-димовий М410. Типовий боєкомплект включав 10 ПТКР
(укладалися в корпусі праворуч від водія) і 20 снарядів (у корпусі ліворуч від
водія та в башті).
Допоміжне озброєння було представлене двома кулеметами: 7,62-мм М73,
спареним із гарматою (боєкомплект — 3000 набоїв), і 12,7-мм М2НВ (1000 набоїв),
встановленим на командирській башточці, що оберталася за допомогою
електропривода, а в аварійних ситуаціях — вручну. Наприкінці експлуатації
«Шеридана» спарений кулемет замінили на більш сучасний М240С того самого
калібру.
Навідник мав у розпорядженні монокулярний денний приціл М119 (8-кратного
збільшення), який згодом замінили на М127 із змінним збільшенням (8- та
12-кратним). У темний час доби використовувався монокулярний перископічний приціл
нічного бачення М44 (9-кратного збільшення). Над стволом гармати встановлювався
прожектор AN/VSS-3, що працював як у видимому діапазоні, так і в інфрачервоному
— адже прилади нічного бачення, застосовані на «Шеридані», були пасивного типу
й потребували підсвітки. Існувало також прицільне пристосування М31 для
стрільби з закритих вогневих позицій, але такий спосіб використовувався вкрай
рідко. Командир мав 10 перископічних приладів спостереження, розміщених по
периметру командирської башточки, а навідник — один перископ М37. Характерно,
що командир не мав приладів нічного бачення — лише на турельний кулемет можна
було встановити нічний приціл AN/PVS-2 (або досконаліший AN/TVS-2).
З обох боків передньої частини башти M551 встановлювалися два чотириствольні
димові гранатомети, що стріляли гранатами М8-НС і М34-WP. Дальність стрільби
становила 45 м, сектор розльоту гранат — по 60° вправо й вліво від повздовжньої
осі башти. Пульт керування гранатометами дозволяв вести вогонь одиночними
пострілами, чергами з чотирьох гранат або повним залпом (вісім гранат).
Варіанти
Доопрацювання принципово нового основного озброєння для «Шеридана»
відбувалося важко. Для підстраховки на випадок провалу в 1967 році на M551
випробували традиційну 76-мм гармату. Трохи раніше з’явився варіант, озброєний
105-мм гаубицею ХМ103Е7 (боєкомплект — 65 пострілів). Однак єдиним варіантом
озброєння, який застосовувався на серійних «Шериданах», так і залишилася 152-мм
гармата-пускова установка.
На базі M551 передбачалося створити цілу низку бойових і допоміжних машин:
самохідний ЗРК «Маулер», ЗСУ з 20-мм шестиствольною гарматою М61 «Вулкан»,
бойову машину з парою 25-мм гармат, бронетранспортер, транспортну машину, БРЕМ,
інженерний танк, мостоукладач, самохідний вогнемет, самохідний 107-мм міномет,
105-мм та 155-мм САУ. Але всі ці проєкти так і залишилися на папері — за
винятком БРЕМ, яка проходила випробування в 1970-х роках, однак не була
прийнята на озброєння.
Наприкінці 1970-х років була здійснена спроба глибокої модернізації «Шеридана» в межах спільної з Корпусом морської піхоти програми ARMVAL (Army/Marine Corps Advanced Antiarmor Vehicle Evaluation). Унаслідок цього танк суттєво «схуд» (до 11,34 т), але став більш «жвавим» завдяки встановленню 8-циліндрового дизеля 8V-53T потужністю 408 к.с. (від амфібійного БТР LVTP-7). Також було впроваджено нову систему керування вогнем. У 1978–1980 роках за програмою ARMVAL було виготовлено десять прототипів (шляхом переобладнання серійних M551), але на озброєння цей варіант так і не надійшов.
Експериментальними
залишилися й варіанти M551, озброєні 75-мм гарматою ARES (розроблялася для
перспективного легкого танка) та 105-мм гарматою М68 — стандартним озброєнням
американських основних бойових танків M60. Пропонувалися також варіанти
переозброєння «Шериданів» баштами від БМП M2 «Бредлі» (з 25-мм гарматою,
7,62-мм кулеметом і спареною пусковою установкою ПТКР «Тоу») або двозарядною ПУ
ПТКР «Тоу» від самохідного ПТРК M901.
Єдиним реалізованим варіантом модернізації «Шеридана» (не рахуючи
«візуальних імітацій» радянської військової техніки, що використовувалися на
полігонах) став M551A1, який з’явився в 1972 році. Ця машина отримала лазерний віддалемір
AN/VVG-1. Частину таких машин додатково оснастили тепловізійним прицілом
AN/VSG-2B (аналогічним тому, що встановлювався на танках M60A3) і позначили як
M551A1(TTS). Але згодом в експлуатації залишилися лише «Шеридани» з такими
прицілами, і літери «TTS» з позначення зникли.
Отже, наскільки вдалою виявилася спроба американців створити плаваючий
аеромобільний легкий танк, здатний протистояти середнім (основним бойовим)
танкам противника? Вимоги замовника щодо тактичної й стратегічної мобільності
були задоволені. «Шеридан», без сумніву, став «найважчим» легким танком у сенсі
калібру встановленої на ньому гармати, а також першим західним танком з
інтегрованим комплексом керованого озброєння. Але щодо ефективності цього
озброєння сумніви виникли ще на етапі розробки й випробувань. Момент істини
настав у реальному бою — але це вже тема для окремої розповіді.
Тактико-технічні характеристики танка M551 «Шеридан»
Маса, т |
15,2 |
Екіпаж, чол. |
4 |
Озброєння |
1 152-мм гармата-пускова установка, 1 7,62-мм і 1 12,7-мм кулемети |
Довжина, м |
6,30 |
Ширина, м |
2,80 |
Висота, м |
2,95 |
Кліренс, м |
0,48 |
Потужність силової установки, к.с. |
300 |
Максимальна швидкість, км/год: |
|
на суші на плаву |
70 5,8 |
Запас ходу по шосе, км |
565 |
Перепони, що долаються: |
|
висота стінки, м ширина рову, м підйом, град. |
0,8 2,4 35 |
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783
Коментарі
Дописати коментар