Чому за порєбріком впав Ан-24?

 



Сьогодні за порєбріком (в Амурській області) впав пасажирський Ан-24РВ авіакомпанії «Ангара». Ніхто з 49 осіб, що знаходились на борту (43 пасажири і 6 членів екіпажу) не вцілів. Що характерно – літак 1976 року випуску (виробництва Київського авіазаводу), не дотягнув трошки до свого піввікового ювілею. Експлуатація таких старих машин в ри-фи триває через проблеми з імпортозаміщенням – випуск серійних Іл-114-300, які мають заміняти Ан-24, почнеться тільки наступного року, а його темп на початках не перевищуватиме кількох екземплярів на рік. З ситуації виходили, купуючи вживані ATR-42 i ATR-72, але з огляду на санкції це джерело закрилось. Наприкінці 2023 р. в шишкостані експлуатувався 21 такий літак – що й близько не покривало потреб. От і доводиться авіакомпаніям юзати старенькі Ан-24, найновіші з яких – 1979 року випуску. Ситуацію намагались виправити, переобладнуючи вантажні Ан-26 і Ан-26Б в пасажирські Ан-26-100 і Ан-26Б-100. Така операція має сенс, бо випуск Ан-26 завершився на сім років пізніше, тобто, вони, здебільшого, менш зношені, ніж Ан-24. Наприкінці 2023 р. в авіакомпаніях експлуатувалось 47 Ан-24 і пасажирських Ан-26 (вантажних Ан-26 літало, за різними оцінками, навіть до сотні).

 

Тепер про саму авіакомпанію «Ангара», яка базується в Іркутську. Станом на грудень 2023 р. її парк налічував 13 літаків (10 Ан-24РВ і 3 Ан-26-100) і 14 гелікоптерів (10 старих Мі-8Т і 4 новіших Мі-8АМТ). Що цікаво – раніше авіакомпанія експлуатувала 5 значно сучасніших літаків Ан-148-100Е, але у 2021 р. вивела їх з експлуатації (два з них потрапили до української авіакомпанії Air Ocean Airlines, але це окрема історія).

 

Навіть на тлі загальних проблем з безпекою польотів в запорєбріковій авіації, компанія «Ангара» (яка належить колишньому губернатору Іркутської області Сергію Єрощенку), так би мовити, виділяється. У 2011 р. внаслідок посадки Ан-24 на р. Об загинуло 7 пасажирів. За два роки розбився Мі-8 (загинуло 9 осіб). 2019 р. ще один Ан-24 викотився за межі злітно-посадкової смуги (ЗПС) і врізався в будівлю очисних споруд, загинуло двоє пілотів. А 26 травня цього року аналогічний випадок – викочування за межі ЗПС – стався ще з одним Ан-24. Цього разу обійшлось без жертв, була лише зламана носова стійка шасі. Інцидент цей став підставою для перевірки «ространснадзора». Інспектори задокументували факти проведення техобслуговування повітряних суден без дотримання технології, а також силами персоналу, який не мав належної кваліфікації. Крім того, не виконувалися у встановленому порядку директиви льотної придатності. Зокрема, два Ан-24РВ неодноразово допускалися до польотів без повного виконання вимог директив льотної придатності. На двох вертольотах Ми-8 та одному Ан-26 техобслуговування здійснювалося без наявності необхідного обладнання й пристроїв. Інспектори виявили у «Ангари» карту-наряд, оформлену співробітником у день, коли той офіційно перебував у вихідному й до аеропорту не приходив. У своїх поясненнях наглядовому органу авіакомпанія в особі начальника інженерно-авіаційної служби фактично визнала факт фальсифікації та підробки документа. Окрім цього, «Ангара» не забезпечує належного контролю за відповідністю технічного персоналу кваліфікаційним вимогам і допускає до робіт працівників без підтвердженого необхідного досвіду.

 

За результатами перевірки «ространснадзор» тимчасово відсторонив від експлуатації вісім повітряних суден і чотирьох техніків до усунення порушень. І власне на сьогодні, на 13:00 за мааасковскім часом, була запланована нарада, на якій збирались «вжити заходів» до «Ангари» за грубі порушення в технічному обслуговуванні літаків – говорилось навіть про анулювання сертифіката організації з технічного обслуговування повітряних суден. Не встигли.

 

Тріщини, корозія та механічні пошкодження — ці проблеми регулярно фіксували в літаках Ан-24. Попри продовження ресурсу експлуатації, дефекти постійно виявляли навіть під час візуального огляду.

 

У період із 2017 по 2023 рік перевірки Ан-24 і Ан-26 незмінно фіксували одні й ті самі пошкодження. Головними проблемами конструкції стали тріщини, корозія та механічні дефекти.


 

Найчастіше пошкодження знаходили в шасі (приблизно 59% від загальної кількості) та в крилах — близько третини. Понад 50% дефектів — типові, тобто ті, що повторюються з певною регулярністю. Такі пошкодження або усувають, або беруть на особливий контроль: за проблемним елементом просто спостерігають, періодично перевіряючи його стан. Переважна більшість перевірок здійснюється візуально (у 75% випадків), рідше — методом магнітного контролю.

 

Одним із найпоширеніших дефектів є тріщини. Наприклад, тріщини болтів у механізмі управління передньою стійкою шасі. Через це болт може втратити несучу здатність і зламатися під навантаженням під час зльоту, посадки або рулювання. Це може призвести до заклинювання механізму або повної втрати керування шасі.

 

За даними «росавіації», Ан-24, що розбився, уже фігурував у чотирьох авіаційних інцидентах, але його сертифікат льотної придатності був подовжений до 2036 року...

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 5168 7456 7352 6783

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Війна очима наших ворогів: революція на полі бою

Війна очима нашого ворога: роль легких гаубиць на полі бою

РС-26 "Рубєж"