«Сєрґєй Котов»
Минула ніч
принесла чергове поповнення в склад «підводного» Чєрнаморскаго флота: безекіпажні
катери ГУР МО України відправили на дно поблизу Феодосії патрульний корабель
«Сєрґєй Котов». А значить – у нас з’явилась нагода докладніше придивитись до
проєкту 22160, найновішим представником якого є (вибачте – був) цей «СєрҐєй».
Ще з 80-х років
минулого століття в багатьох країнах світу почав розвиватись клас OPV – Offshore Patrol Vessel, патрульних суден, призначених для
охорони 200-мильної виключної морської економічної зони. Зверніть увагу
– саме суден (Vessel), а не кораблів (Ship). Цим підкреслювалась орієнтація
нового класу на виконання не військових, а, скажімо так, поліцейських завдань –
ганяти браконьєрів, штрафувати забруднювачів моря, рятувати тих, хто зазнав
кораблетрощі... Задля здешевлення OPV, здебільшого, будували за цивільними
стандартами – тобто, живучість їхня значно нижча, ніж у повноцінних бойових
кораблів. Не мають вони і
«нормального» озброєння – невеличка гарматка, кілька кулеметів... В більшості
країн OPV входять не до складу ВМС, а до невійськових структур на кшталт
берегової охорони.
«Усі мають OPV – і нам треба!» - так, очевидно,
розмірковували адмірали шишкостану, коли замовляли проєкт корабля під номером
22160. Для чого він був потрібен – загадка, навіть російські навоклофлотські
оналітєги не могли цього зрозуміти. Адже такі судна за визначенням мали б
експлуатуватись береговою охороною ФСБ а не ваєнна-марскім флотом. Та як би там
не було, ВМФ замовив шість патрульних кораблів (так вони класифікуються в
рашці) проєкту 22160. Чотири з них будує завод в Зеленодольську на Волзі, а два
(третій і четвертий в серії) – завод «Затока» в окупованій Керчі. До цього часу Чєрнаморскій флот
отримав чотири кораблі – «Васілій Биков» (2018 р.),
«Дмітрій Рогачьов» (2019) і «Павєл Дєржавін» (2020), а «Сєрґєй Котов» підняв ваєнна-марской флаґ вже після
початку повномасштабної агресії – 30 липня 2022 р. Усі вони увійшли до складу
184-ї бригади кораблів охорони водного району. Ще два кораблі – «Віктор
Вєлікій» і «Ніколай Сіпяґін» - закладені в Керчі у 2016 і 2018 рр., але досі
навіть не спущені на воду. Вони перетворились в типовий м-скальський довгобуд –
на кшталт, наприклад, субмарин 677-го проєкту.
Отже, які ж параметри цього «аналоховнєта»? Корабель проєкту
22160 має довжину
Силова установка корабля проєкту 22160 була виконана за останньою модою – дизелі німецької фірми MTU та німецькі ж редуктори ZF. Але... 2014 р. рашка почала агресію проти України і нарвалась на слабенькі, та все ж санкції. На «Васілію Бикову» ще встановили німецькі агрегати, а ось на решту кораблів серії довелось адаптувати «імпортозаміщені» двигуни Коломєнского завода. Ну, це все одно, якби «мерседесівський» мотор замінили навіть не «жигулівським», а від «Москвича».
З самого початку
повномасштабної агресії проти України кораблі проєкту 22160 брали в ній активну
участь. «Васілій Биков» разом з крейсером «Москва» атакував о. Зміїний. Пізніше
ці кораблі діяли в західній частині Чорного моря – доки після потоплення
«Москви» і визволення Зміїного ОЗУ «ЧФ» не змушений був забратись з цих вод.
Намагались вони піратствувати і на тразах зернового коридору. При цьому майже
одразу ж стала зрозумілою непридатність проєкту 22160 для дій в умовах
справжньої війни – перш за все, слабкість їхньої ППО. Козломорді намагались
усунути цей недолік, встановивши на гелікоптерній площадці «сухопутний» ЗРК
«Тор-М2КМ». Крім того, виявились і інші недоліки. Процитуємо мовою оригіналу:
«Малое водоизмещение обусловило недостаточную мореходность и сложности с
размещением модульного оружия при слабости штатного вооружения, особенно в
части противовоздушной обороны, а инновационные обводы оказались настолько
неудачными, что по скоростным качествам корабли уступают даже бронепалубному
крейсеру «Боярин» времён Порт-Артура». В підсумку, ваєнна-марской флот відмовився від запланованого будівництва
другої серії з шести кораблів проєкту 22160.
Оновлення від 28.07.2024
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731
2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар