Новини пасажирського імпартазамєщєнія: крах "Байкалу"

Ну що я вам скажу, парафіяни... Схоже, вкотре підтвердилась теза про неспроможність радянської/російської конструкторської школи створювати нормальні легкі літаки. Робити їх умів лише Олег Антонов. Ан-2 і досі становить основу техніки місцевих повітряних ліній у віддалених районах лаптєстану – а спроби створити йому заміну систематично провалюються. От і сьогодні на...бнувся черговий проєкт – ЛМС-901 «Байкал». Про це було офіційно заявлено на засідання одного з комітетів їхньої госдури.

 

Отже, що ж москалі угробили на цей раз? Проєкт ЛМС-901 постав на попелищі невдалих спроб створити «ерзац Ан-2» Сибірським НДІ цивільної авіації (про ці спроби, може, колись розповім окремо). Розробка його розпочалася у 2019 році, а виконавцем директивно (рішенням мінпромторга) визначили Уральській завод гражданскай авіациі (УЗГА). Тоді ж Центральний інститут авіаційного моторобудування (ЦІАМ) схвалив ескізний проєкт турбогвинтового двигуна ВК-800, який планували використовувати на цьому літаку. Та одна з аксіом конструювання авіатехніки гласить: розробка нового двигуна завжди, ЗАВЖДИ триває довше за проєктування планера. Тому спочатку ЛМС-901 планувалось випробовувати (і сертифікувати) з двигуном H80-100 виробництва GE Aerospace (філія американської компанії в Чехії). Передбачалось, що серійні літаки на вибір замовника могтимуть обладнуватись або імпортним, або скрєпним двигуном.

 

Офіційно вважається, що саме неготовність до польотів ВК-800 стала причиною затягування розробки «Байкала». Інформації про те, що двигун уже «на виході», справді немає – що вже позначається і на ході реалізації інших програм, наприклад, навчально-тренувального літака УТС-800 та двомоторного замінника L-410 – ЛМС-192. Але насправді проблема в самому літаку — зокрема, в його стійкості та керованості.

 

І ще один нюанс. «Байкал» має менший об’єм фюзеляжу, тому він здатен перевозити тільки сімох пасажирів, а не дев’ятьох, як Ан-2. В принципі, можна встановити і дев’ять пасажирських крісел, але тоді не буде місця для багажника.

 

Прем’єра ЛМС-901 відбулася на авіаційно-космічному салоні МАКС-2021, а перший політ здійснили 30 січня 2022 року. Начебто був і другий політ — але це не точно. І з того часу все затихло… Це (а також те, що перший випробувальний політ тривав менш як пів години, а висота не перевищила 500 метрів) підтверджує чутки про те, що проблема не в двигуні. Врешті-решт, перший політ здійснювався з імпортним двигуном, і, за чутками, певний запас H80-100 в уральців був (цим двигуном оснащується чеський L-410, який намагалися локалізувати на УЗГА).

 

А за планами вже цього року планувалось випустити 15 серійних ЛМС-901, а загалом до 2030 року - аж 154. Де тільки не планували збирати «Байкал» — і в Улан-Уде, і в Єкатеринбурзі, і в Комсомольську-на-Амурі, і навіть у Казахстані. Будівництво частини виробничих майданчиків і досі триває, хоча вже зрозуміло, що на певний час це будуть «заморожені» кошти.

 

За порєбріком кажуть, що доопрацювання (а точніше — перепроєктування) багатоcтраждального «Байкала» може зайняти до п’яти років. А реальної альтернативи нема. Крім купівлі Y-5 – китайської копії Ан-2...

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 5168 7456 7352 6783

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Війна очима наших ворогів: революція на полі бою

Війна очима нашого ворога: роль легких гаубиць на полі бою

РС-26 "Рубєж"