Довідник: Ченьду J-7
Упродовж 50-х – 90-х років минулого століття
основу мисливської авіації ПС та авіації ВМФ Народно-визвольної армії Китаю
становили копії радянських літаків МіГ-17, МіГ-19 та МіГ-21, відомі під
позначеннями J-5, J-6 та J-7 відповідно. Перші два з
них вже зняті з озброєння, а ось J-7 досі
залишається в строю. Понад те, виробництво одномісних бойових варіантів цього
літака завершилось тільки у 2013 р., а два останніх двомісних навчально-бойових
літаки JJ-7A були передані ПС КНР у березні 2017 р.!
Історія J-7 почалась
30 березня 1962 р., коли була підписана радянсько-китайська угода про передачу
КНР технології серійного виробництва винищувача МіГ-21Ф-13 і двигуна Р-11Ф-300.
Освоєння технології доручили авіазаводові в Гуанчжоу, де в листопаді 1965 р.
був виготовлений перший екземпляр J-7, який
призначався для статичних випробувань, а 17 січня наступного року в повітря
піднялась друга машина. Паралельно налагоджувалось виробництво двигуна, який
отримав китайське позначення WP-7. Льотні якості мисливця
не поступались радянському прототипові (крім дещо меншої максимальної
швидкості), а ось експлуатаційні були відчутно гіршими – наприклад, ресурс
двигуна спочатку не перевищував 100 годин. У 1967 р. почався серійний випуск J-7 на заводі в Ченьду. Його обсяг був незначним і не
задовольняв потреби ПС КНР. Незважаючи на це частина мисливців постачалась за
кордон (під експортним позначенням F-7A) –
до Албанії (12 літаків) та Танзанії (15). Експорт зумовлювався політичними
чинниками – прагненням уряду КНР продемонструвати підтримку вказаних країн. У
1969 р. почався випуск варіанту J-7-I з посиленим вбудованим озброєнням (дві 30-мм гармати замість однієї).
З 1974 р. велось створення модифікації J-7-II з потужнішим двигуном WP-7B
(тяга на форсажі 6100 кгс замість 5100 кгс), новим катапультним кріслом,
збільшеною з 480 до
Характеристики F-7B вже на
момент створення не відповідали вимогам часу. Тому китайські фахівці створили
удосконалений варіант J-7-IIА (експортне позначення F-7-IIA) із БРЕО англійського виробництва: бортовою ЕОМ «Марконі»
«тип 956» (яка стала стандартом для усіх наступних варіантів J-7) та РЛС «Скайренджер» тієї ж фірми. Також встановили двигун WP-7BМ, який
мав таку ж тягу, як і WP-7B, але підвищену надійність.
Озброєння складалось з двох 30-мм гармат «тип 30-1» (боєкомплект 60 снарядів на
ствол), а також двох КР «повітря-повітря» PL-2 або
«Мажик». Замість КР можна було підвісити бомби чи блоки НАР. Перший політ J-7-IIА відбувся 7 березня 1984 р. З 1986 р. випускався
також двомісний навчально-бойовий варіант JJ-7.
Він обладнаний бортовим радаром, але не має вбудованих гармат. Натомість
передбачена можливість підвіски на підфюзеляжному пілоні контейнера із 23-мм
двоствольною гарматою. З 1996 р. почався випуск варіанту JJ-7A з осучасненим БРЕО.
Більш досконалим порівняно з F-7-IIA експортним
варіантом став
F-7M «Ейргард». На цьому мисливці встановили комплекс
бортового обладнання HIDWAC, який включає РЛС «Скайренджер», бортову ЕОМ,
удосконалені пристрої відображення інформації в кабіні та інше обладнання.
Суттєво доопрацювали крило: замість двох підкрильних вузлів підвіски з’явилось
чотири. До складу озброєння увійшли нові китайські КР «повітря-повітря» PL-7 з інфрачервоною ГСН. Серійне виробництво F-7M тривало до кінця 1990-х рр. Одним із перших
покупців став Пакистан, який придбав 20 F-7M. Однак характеристики цієї модифікації не влаштували замовника, і у
1988-1991 р. Пакистан отримав 40 літаків F-7P «Скайболт»,
на яких РЛС «Скайренджер» була замінена італійським радаром «Грифо 7».
Дальність виявлення повітряних цілей завдяки цьому збільшилась з 15 до
16 літаків F-7MB і дев’ять
двомісних FТ-7BB у 1989 р. надійшло в Бангладеш, а 30 F-7N і чотири FТ-7N – у 1990-1991 р. Ірану. Для М’янми випускались
дешевші модифікації з бортовим обладнанням китайського виробництва: 10 F-7-IIK і шість двомісних FT-7-IIK у 1990 р., а також 48 F-7BK до
1999 р. Зімбабве у 1987 р. отримало вісім літаків F-7-IIN і два двомісних FТ-7-IIN, а Шрі-Ланка у 1991 р. –
чотири F-7BS і два двомісних FT-7BS.
З 1981 р. здійснювалось проектування всепогодного
варіанту J-7-III, який приблизно відповідав
радянському МіГ-21МФ. Випробування прототипу почались у квітні 1984 р., але
доопрацювання зайняло досить багато часу, і серійне виробництво J-7-III почалось тільки у 1992 р. До 1996 р. виготовили
кілька десятків таких літаків. J-7-III
обладнаний двигуном WP-13 (аналог радянського Р-13-300) тягою на форсажі
6500 кгс і РЛС JL-7 (дальність виявлення повітряних цілей –
Масовим варіантом J-7
нової ґенерації став винищувач J-7Е, який створювався з 1987
р. Якщо усі попередні модифікації мали крило, аналогічне радянському МіГ-21, то
цей варіант отримав нове крило із зламом по передній кромці. На літакові
встановлений новий двигун WP-
Випробування J-7Е
завершились в 1992 р., а до 2001 р. виготовили близько 260 таких літаків. Поряд
із стандартними мисливцями, для пілотажної групи «1 серпня» випускався
спеціальний варіант J-7EB, позбавлений системи
управління зброєю, гармат і пілонів для підвіски озброєння. У 1994 і 1999-2000
рр. виготовили дві серії по 12 літаків. Після заміни на J-7GB усі J-7EB конвертували у бойовий варіант і передали в
стройові частини ПС. Ще одна модифікація J-7E – J-7EH – призначалась для авіації ВМФ. Від звичайних винищувачів ці літаки
відзначались покращеним захистом від вологи і солі.
В 1996 р. був представлений експортний варіант F-7MG, який поєднував аеродинаміку J-7Е і західне БРЕО, характерне для F-7M. Такі літаки постачались Нігерії (12 одиниць у 2005 р. під позначенням F-7NI, а також три двомісних FТ-7NI), Намібії (12 F-7NG і два FТ-7NG) та Бангладеш (12 F-7BG і
чотири FТ-7ВG у 2006 р.).
Спеціально для Пакистану з червня 2001 р.
виготовлявся варіант F-7PG з італійським радаром «Грифо MG» і посиленим гарматним озброєнням (дві 30-мм гармати). Пакистан отримав 57
мисливців F-7PG і дев’ять двомісних навчально-бойових літаків FТ-7PG.
З 2002 р. для ПС КНР випускався мисливець J-7G, який поєднував планер J-7E і нове БРЕО, яке включало РЛС KLJ-6E (ця
станція вела свій «родовід» від ізраїльського радару EL/M-2032). Поряд зі стандартним варіантом, випускалась модифікація J-7GB для пілотажної групи «1 серпня» і кілька
експортних модифікацій: F-7TN для Танзанії (14 у 2013 р.), F-7GS для Шрі-Ланки, F-7BGI для Бангладеш (16 літаків у 2013 р.).
Виробництво J-7/F-7 завершилось у травні 2013 р. Вважається, що в Китаї
було виготовлено 2400-2600 таких літаків. Довідник Military Balance 2025 вказує наявність у складі ПС КНР близько 290 мисливців цього типу (119
J-7E, 120 J-7G і 50 J-7 старіших модифікацій), а також 200 навчально-бойових
літаків JJ-7. Реально ж в строю лишається, ймовірно, значно
менше таких літаків. В авіації ВМФ експлуатація літаків J-7 припиналась у 2014 р.
Приблизно 120 J-7
лишається у складі ПС КНДР. Пакистан, який отримав загалом 161 літак F-7/FT-7, продовжує експлуатацію 92-х з них: 66 одномісних
(F-7PG і 20 F-7P) та 26 двомісних (5 FТ-7PG і 21 FТ-7Р). Планувалось вже до 2020 р. замінити їх мисливцями JF-17, але процес цей затягнувся. На них літають дві ескадрильї на авіабазі
Міанвалі (20-та навчально-бойова на F-7PG/FТ-7PG і навчальна підвищеної підготовки «Шутер» на F-7P/FТ-7P), одна з ескадрилей бойової авіаційної школи у Мушафі
(F-7PG/FТ-7PG), а також єдина бойова частина – 17-та мисливська ескадрилья у Пешаварі (F-7PG/FТ-7PG).
45 F-7/FT-7
різних модифікацій служать у ПС Бангладеш, 32 (21 одно- і 11 двомісних) – у
М’янмі, 32 (18 одно- і 14 двомісних) – в Ірані. По десятку-півтора цих
китайських мисливців знаходяться в строю ПС Зімбабве, Нігерії, Намібії,
Танзанії, Шрі-Ланки.
Бойова кар’єра «китайського МіГ-21» почалась на
африканському континенті: у 1978-1979 рр. мисливці F-7A ПС
Танзанії взяли участь у відбитті агресії Уганди (підтриманої Лівією). У лютому
1979 р. J-7 «відзначились» участю у короткотривалій
китайсько-в’єтнамській війні. Іракські F-7
на початку ірано-іракської війни використовувались як мисливці, але згодом були
перенацілені на атаки наземних об’єктів. У цьому амплуа вони зарекомендували
себе не найкращим чином з огляду на невелику масу бойового навантаження та
примітивне прицільне обладнання. Також як штурмовики використовувались F-7B ПС Судану під час громадянської війни, яка тривала з 1983 до 2005 р. А
літакам ПС Шрі-Ланки довелось повоювати і проти повітряних цілей: 9 вересня
2008 р. ланкійський F-7GS збив один з літаків «Злін» Z-143, які використовувались угрупуванням «Тигри визволення Таміл-Ілама».
Характеристики |
J-7-II |
J-7Е |
Розмах крила, м |
7,15 |
8,32 |
Довжина літака, м |
13,845 |
|
Висота літака, м |
4,105 |
|
Площа крила, кв. м |
23,00 |
24,88 |
Тип двигуна |
WP-7B |
WP- |
Тяга двигуна, кгс: - максимальна - на форсажі |
6100 |
4500 6600 |
Маса, кг: - порожнього літака - нормальна злітна - максимальна злітна |
5275 7531 |
5292 7540 9100 |
Максимальна швидкість, км/год |
2175 |
|
Швидкопідйомність м/с |
180 |
195 |
Практична стеля, м |
18 200 |
18 800 |
Дальність польоту з
трьома ППБ, км |
|
2200 |
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783
чому винищувачі називають мисливцями?
ВідповістиВидалитиhttps://www.academia.edu/117686318/%D0%92%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%89%D1%83%D0%B2%D0%B0%D1%87_%D1%87%D0%B8_%D0%BC%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%B5%D1%86%D1%8C
Видалити