Довідник: КАІ KF-21 "Бораме"

 


Намір створення власного літака-винищувача тодішній президент Республіки Корея Кім Де Чжун декларував ще в березні 2001 р. Планувалось, що літак надійде на озброєння 2015 р. і до 2019 р. замінить винищувачі F-4E i F-5E/F. Однак лише 2010 р. урядова Адміністрація оборонних закупівель формально схвалила програму KF-X. 15 липня того ж року була підписана міжурядова угода з Індонезією, яка передбачала спільну розробку літака. Індонезія мала виділити 20% коштів з загальної вартості програми розробки і випробувань, яка оцінювалась у 8-10 мільярдів доларів. Планувалась закупівля 200 нових винищувачів для Республіки Корея і 50 – для Індонезії. У той час можливість підключення до програми розглядала і Туреччина, але її не влаштовувала пропонована частка у 20%; уряд же Республіки Корея не погоджувався на зниження власної частки нижче 60%. Зрештою, Туреччина розпочала власну програму TF-X.

На початковій стадії було проаналізовано близько десяти варіантів компонування літака, запропонованих державною Агенцією оборонного розвитку і фірмою КАІ. В грудні 2012 р. обрали варіант під позначенням С103 – класичної аеродинамічної схеми з трапецієподібним крилом і подвійним вертикальним оперенням, схожий на F-35, але двомоторний. Через фінансову кризу програма KF-X 1 березня 2012 р. була зупинена на 18 місяців. 6 жовтня 2014 р. уряди Республіки Корея та Індонезії підписали угоду про реалізацію фази розробки винищувача, яка мала початись 2015 р. У той час планувалось, що літак надійде на озброєння у 2023 р.

Учасником програми з індонезійського боку стала фірма «РТ Діргантара Індонезія», відома також за англомовною назвою «Індонезіан Ейрспейс, Інк.» (ІАе). З корейського боку на участь у програмі претендували КАІ (в партнерстві з американським концерном «Локхід-Мартін») і «Коріан Ейр», партнером якої став європейський концерн «Ейрбас Діфенс енд Спейс». 30 березня 2015 р. Адміністрація оборонних закупівель обрала фірму КАІ. Того ж року програма KF-X опинилась під загрозою зриву, оскільки уряд США заборонив передачу Республіці Корея чотирьох ключових технологій, які походили з F-35. Це викликало політичну кризу в Сеулі, однак, зрештою, не призвело ані до припинення програми KF-X, ані до відмови від закупівлі F-35. Корейські фахівці вирішили, що усі зазначені ключові компоненти (радар з АФАР, тепловізійний приціл, оптоелектронну прицільну систему і станцію активних завад) вони зможуть створити власними силами або ж за допомогою фірм з-поза США.

28 грудня 2015 р. Адміністрація оборонних закупівель і КАІ підписали контракт вартістю 7,4 млрд доларів, який був розрахований до 2026 р і передбачав проєктування літака, виготовлення двох екземплярів для наземних випробувань і шести льотних прототипів (чотирьох одно- і двох двомісних), а також проведення випробувань. Передбачалось, що перші серійні літаки будуть готові у вересні 2026 р. Закупівельні плани тепер передбачали постачання 120 літаків для Республіки Корея (40 у 2026-2028 рр. і 80 – у 2029-2032 рр.) і 80 – для Індонезії. Остання потерпала від фінансових проблем, тому з кінця 2017-го до початку 2019 р. призупиняла участь у програмі. Остаточно участь Індонезії в програмі KF-X була підтверджена новою угодою, підписаною 11 листопада 2021 р.

26 травня 2016 р. Адміністрація оборонних закупівель оголосила про вибір для літака американського двигуна «Дженерал Електрік» F414-GE-400, який переміг у конкурсі європейський вибір «Євроджет» EJ200. Ліцензію на виробництво корейського варіанту під позначенням F414-GE-400К придбала фірма «Ханва Теквін» (колишня «Самсунг Теквін». В травні 2020 р. почалось постачання 15 двигунів першої партії (12 для прототипів винищувача і 3 запасних), замовлених в США.



Радар для винищувача проєктує фірма «Ханва Системз» спільно з Агенцією оборонного розвитку та ізраїльською фірмою «ELTA Системз», а програмне забезпечення для нього розробляє LIG Nex1 спільно зі шведською «Сааб». «Ханва Системз» проєктує також тепловізійний приціл, оптоелектронну прицільну систему, комп’ютер місії і багатофункціональний сенсорний індикатор розміром 508х203 мм. LIG Nex1 створює індиктор на тлі лобового скла, лінію передачі даних, процесор льотних даних, інтегровану систему РЕБ ALQ-200K з передавачем активних завад, а також інтегровану систему зв’язку, навігації та ідентифікації.

Вбудоване озброєння складається з 20-мм шестиствольної гармати М61 «Вулкан». Підвісне озброєння розташовується на десяти зовнішніх вузлах підвіски: чотирьох підфюзеляжних (призначених для КР «повітря-повітря», які розташовуються напівзаховано у фюзеляж) і шести підкрильних. Додатково два вузли під повітрозабірниками призначені для контейнерів зі станцією РЕБ і прицільно-навігаційною системою. Загальна маса зовнішніх підвісок може сягати 7700 кг. Внутрішнього відсіку для озброєння KF-X не має, через що іноді відноситься до ґенерації 4,5, а не 5. З іншого боку, відмова від такого відсіку дозволила зробити літак мешим і легшим, а також підвішувати великогабаритні зразки озброєння. KF-X зможе нести КР класу «повітря-повітря» «Метеор» (великої дальності), АІМ-120 (середньої), а також АІМ-9Х та IRIS-T (малої), керовані авіабомби родин «Пейввей ІІ» (GBU-12), JDAM (GBU-31, GBU-38), Laser JDAM (GBU-54, GBU-56), SDB I (GBU-39/B), касети WMCD (CBU-105). У перспективі арсенал озброєння буде розширений за рахунок нових взірців – наприклад, КР «повітря-поверхня» великої дальності, яка зараз створюється фірмою LIG Nex1.



Урочиста презентація першого прототипа відбулась 9 квітня 2021 р. Тоді ж з’явилось офіційне позначення і назва літака – KF-21 «Бораме» (перекладається як «Молодий яструб» або «Войовничий яструб»). В індонезійських джерелах зустрічається позначення F-33. 19 липня 2022 р. цей літак здійснив перший політ.

Заводські випробування прототипів мають тривати до 2026 р. Тоді ж розпочнуться військові випробування, розраховані на 12 місяців. На 2024 р. передбачене підписання контракту на постачання ВПС Республіки Корея у 2026-2028 рр. 40 літаків у конфігурації Block 1, оптимізованій для ведення повітряного бою. Літаки у повністю багатоцільовій конфігурації Block 2 надходитимуть з 2029 р. План закупівель для ВПС Індонезії ще не оприлюднювався.

 

Характеристики

КF-21

Розмах крила, м

11,2

Довжина літака, м

16,9

Висота літака, м

4,7

Площа крила, кв. м

46,5

Двигуни, кількість х тип

F414-GE-400К

Тяга двигуна, кгс:

- максимальна

- на форсажі

 

5900

9980

Маса, кг:

- порожнього літака

- нормальна злітна

- максимальна злітна

 

11 800

17 200

25 400

Максимальна швидкість, М

1,81

Дальність польоту, км

2900

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"