Mojave: революція чи еволюція у безпілотній авіації?


 9 грудня 2021 р. фірма "Дженерал Атомікс" оголосила громадськості про створення нового розвідувально-ударного БПЛА, який отримав назву "Мохаве" (Mojave). Відсутність стандартного буквенно-цифрового позначення свідчить, що апарат створений в ініціативному порядку, без замовлення з боку американських військових. Зовні він нагадує попередні роботи "Дженерал Атомікс" - MQ-1C "Грей Ігл" та MQ-9A "Ріпер". Дійсно, у "Мохаве" використаний досвід створення цих безпілотників. Але водночас він є якісно новим: конструктори "Дженерал Атомікс" поставили перед собою завдання створити БПЛА з максимально коротким злетом і посадкою. Як цього досягти? Перш за все, завдяки розвинутій механізації крила. Розмах крила "Мохаве" становить 15,8 м - менше, ніж "Грей Ігла" (17 м). Але воно має передкрилки і двощілинні закрилки, які суттєво збільшують несучу силу на етапах злету і посадки. Другий шлях - це збільшення енергоозброєності, тобто, потужності двигуна. "Мохаве" отримав турбогвинтовий двигун "Роллс-Ройс" М250 потужністю 450 к.с. "Грей Ігл" у базовому варіанті обладнаний дизелем потужністю лише 165 к.с.


Свого роду побічним ефектом збільшення потужності двигуна стало значне зростання вантажопідйомності "Мохаве". Вона сягає 1633 кг (для "Грей Ігла" - лише 400 кг). БПЛА може нести до 16 ракет "Геллфайр" ("Грей Ігл" - лише 4, "Рептор" - 8). Озброєння розташовується на шести підкрильних вузлах (чотири розраховані на навантаження до 294 кг, два зовнішніх - до 158 кг) і одному підфюзеляжному (до 226 кг). Крім звичних для БПЛА керованих ракет, "Мохаве" випробовувався з підвісними контейерами з 7,62-мм шестиствольними кулеметами.

Типовий комплект розвідувального обладнання "Мохаве" складається з багатоспектральної прицільної системи MTS (під носовою частиною фюзеляжу) і радару з синтезованою апертурою та режимом селекції рухомих цілей (в носовоій частині фюзеляжу). Додатково БПЛА може нести станцію радіоелектронної розвідки. Управління польотом "Мохаве" здійснюється через супутникову лінію на відстані до 4600 км.

БПЛА може перебувати в повітрі до 25 годин. У частково розібраному стані "Мохаве" можна перевозити військово-транспортним літаком С-130 "Геркулес", а складання БЛА чотири особи проводять за півтори години. Станція управління, так би мовити, мінімалістська - ноутбук, приєднаний до комунікаційного модуля. 


Випробування прототипу "Мохаве", які почались влітку 2021 р., цілком підтвердили розрахунки його творців. У розвідувальній конфігурації його розбіг становить лише 120 м, а пробіг - 100 м. З повним навантаженням з 16 "Геллфайрів" "Мохаве" потребує для старту 305 м. Тобто, в розвідувальному варіанті цей БПЛА може використовуватись не тільки з авіаносців, але й навіть з універсальних десантних кораблів.

Кому ж може бути цікавий "Мохаве"? Зарубіжні експерти вказують на двох потенційних покупців. Перший з них це Сили спеціяльних операцій США. В рамках програми Armed Overwatch вони планують придбати 75 розвідувально-ударих літаків, здатних діяти з польових аеродромів. Наразі в цій програмі розглядаються лише пілотовані літаки, але не виключено, що "Мохаве" зможе втрутитись в змагання. Другий потенційний покупець - Корпус морської піхоти США. З 2018 р. він експлуатує БПЛА "Ріпер", але "Мохаве" значно краще годиться для дій з висунутих баз. Крім того, "Мохаве", який дешевший від "Ріпера", але має значно більші можливості, ніж "Грей Ігл", може бути цікавим для багатьох експортних клієнтів. Згодився б він і нашим Повітряним силам...

Оновлення від 13.11.2024


12 листопада відбулись випробування БпЛА "Мохаве" з палуби універсального десантного корабля "Докдо" ВМС Республіки Корея. Рік тому цей безпілотник випробовували британці на авіаносці "Прінс оф Велс".  

Довжини палуби "Докдо" (199 м) цілком достатньо для польотів "Мохаве", який потребує 100 м. Однак стримуючим чинником є ширина палуби в районі надбудови. Тому під час випробувань БпЛА стартував з "Докдо", але посадку лише імітував, двічі виконавши захід - при реальній  посадці існував ризик вдарити "Мохаве" об надбудову, якщо він трохи відхилився б від осьової лінії.
Військово-морські сили пояснили, що цей експеримент проводився в рамках "створення авіаційно-морської пілотовано-безпілотної бойової системи з метою вивчення способів швидкого  розгортання безпілотних літальних засобів у відповідь на поточну серйозну ситуацію з безпекою". Крім того, мета цього експерименту полягає в тому, щоб отримати матеріал щодо проєктування, конструкції та вимог до експлуатації безпілотників на великих платформах, включаючи "Докдо" та легкі авіаносці. При цьому представник ВМС РК уточнив, що цей експеримент не означає підготовку до придбання "Мохаве" - цей БпЛА розглядається лише як один з потенційних кандидатів.



Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"