Дозор-Б і Oncilla

 

"Проходимо по салону, передаємо за проїзд!" Автор власною персоною за кермом "Дозору-Б" під час конференції у НАСВ. 14 травня 2015 р.


 

За часів СРСР українські підприємства виготовляли широкий спектр гусеничної бронетехніки – перш за все, танки Т-64 і Т-80УД та броньовані тягачі МТ-ЛБ (включаючи машини на їх базі, насамперед, самохідні гаубиці 2С1). Однак в Україні не проєктували і не виготовляли колісну броньовану техніку.

 

Ситуація почала змінюватись після розпаду СРСР і відновлення незалежності України. Вже в 90-х роках, використовуючи технічну документацію колісного бронетранспортера БТР-80, були створені удосконалені бронетранспортери БТР-94 і БТР-3. А ось розробку легкої колісної бронетехніки довелось розпочинати з нуля. Ситуацію спрощувала наявність в Україні потужного конструкторського осередку – Харківського конструкторського бюро машинобудування ім. О.О. Морозова (ХКБМ). Тут на початку 2000-х рр. почалось проєктування родини автомобілів спеціального призначення як для військового, так і для цивільного секторів. Паралельно створювались два варіанти: багатоцільовий неброньований автомобіль подвійного призначення для цивільного і військового застосування («Дозор-А») і військовий броньований автомобіль («Дозор-Б»).

 

Перші демонстраційні зразки «Дозору-А» і «Дозору-Б» були вперше продемонстровані в Києві на виставці «Зброя та безпека – 2004» в жовтні 2004 р. В їхній конструкції використовувались деталі підвіски БТР-80, але в усьому іншому машини були цілком оригінальними.

 

Прототип "Дозору-А". Чи міг з нього вийти "український Хамві"?

«Дозор-А» демонструвався у варіанті пікапа з чотиридверною кабіною, розрахованою на 5 осіб, і вантажною платформою, де можна було перевозити 2 т вантажу або 6 осіб. В даху кабіни був люк, на якому можна було встановити кулемет. Власна маса спорядженого автомобіля становила 3,5 т. Пропонувались три варіанти двигуна – дизелі потужністю 122, 136 і 197 к.с. Максимальна швидкість повнопривідного автомобіля сягала 120 км/год.

 

На базі «Дозору-А» пропонувалось створити цілу низку автомобілів спеціального призначення – поліцейський, інкасаторський, санітарний, машина технічної допомоги тощо, а також вантажівки вантажопідйомністю від 2 до 6 т. Але «Дозор-А» так і не знайшов покупців. А ось «Дозор-Б» розвивався далі, причому його еволюція до початку виробництва тривала 10 років.

 

Будова «Дозору-Б»

З технічної точки зору «Дозор-Б» є двовісним повнопривідним броньованим автомобілем з капотним компонуванням. Корпус його поділяється на два відсіки: моторно-трансмісійний і екіпажу. Моторно-трансмісійний відсік розташований в передній частині корпусу. У ньому розташовується двигун з обслуговуючими системами, трансмісія, основні елементи рульового керування, гальмівна система, а також елементи систем кондиціонування та опалення відсіку екіпажу. Відсік екіпажу займає центральну й кормову частини корпусу. Спереду в ньому знаходяться робочі місця водія й командира, за ними – робоче місце стрільця, а в кормі – десантне відділення, розраховане на 6 осіб. Корпус має двоє бічних дверей (для водія і командира) і одні кормові (для десанту). В лобовій стінці корпусу є вікна з броньового скла, а в бортах десантного відділення – шість амбразур для ведення вогню зі стрілецької зброї. Солдати десанту для спостереження за полем бою мають перископи.

 

Корпус «Дозору-Б» виготовлений з броньової сталі Armstall 500 польського виробництва. Він захищає від бронебійних куль стрілецької зброї, випущених з відстані 30 м, а також від осколків 152-мм осколочно-фугасного снаряду – з дистанції 50 м. Зсередини броньовой корпус додатково посилений кількома шарами кевлару. Броньове скло вікон забезпечує аналогічний корпусу рівень захисту. Дно корпусу має закруглену форму, що підвищує захист при підриві на міні. Однак назагал рівень протимінного захисту «Дозору-Б» не повністю відповідає сучасним вимогам. Бронеавтомобіль обладнаний фільтровентиляційною установкою, кондиціонером і системою опалення.

 

Двигун – дизельний чотиритактний чотирициліндровий рідинного охолодження Deutz BF 4M 1013 FC потужністю 190 к.с. Коробка передач – гідромеханічна пятиступінчата автоматична Allison LCT 1000. Проблеми з постачанням двигунів німецької фірми Deutz зумовили пошук альтернативних варіантів силової установки. Розглядались пʼять варіантів двигунів, але зрештою усі виготовлені бронеавтомобілі «Дозор-Б» комплектувались дизелями Deutz.

 

Бронеавтомобіль обладнувався радіостанцією Р-173М, інтеркомом АВСК-1, супутниковою навігаційною апаратурою СН-3003 «Базальт».

 

Перший варіант «Дозору-Б», відомий як «комплектація В1320», з’явився в 2004 р. У 2007 р. він демонструвався на виставці IDEX-2007 в Абу-Дабі. 



Та ж машина на виставці у НАСВ в травні 2015 р.

Перший варіант «Дозору-Б», відомий як «комплектація В1320», з’явився в 2004 р. У 2007 р. він демонструвався на виставці IDEX-2007 в Абу-Дабі. Бронеавтомобіль активно пропонувався на експорт, однак покупців не знайшов. У 2014-2015 рр. «Дозор-Б» був створений другий варіант – «комплектація В1320-1/В1320А». Він відрізняється перекомпонованим десантним відсіком (місткість машини зросла з 9 до 10 осіб), потужнішою лебідкою (6800 кг замість 4100 кг), наявністю ящиків для інструментів, запасних частин і особистих речей екіпажу на бортах кузова, збільшеною зі 146 до 180 л місткістю паливного баку, наявністю системи постановки димових завіс, автоматичної системи пожежогасіння, оновленої супутникової навігаційної системи СН-3003М, радіостанції польського виробництва та іншими удосконаленнями.

 

"Дозор-Б" («комплектація В1320-1/В1320А») на виставці "Зброя та безпека - 2015"


Озброєння

 

Для «Дозору-Б» пропонувалось близько десяти варіантів озброєння, частина з яких була реально випробувана, а частина – існувала лише на папері. Базовим вважався варіант з дистанційно керованою установкою з 12,7-мм кулеметом НСВТ-12,7 (або його українським «клоном» КТ-12,7), створеної на основі командирської башточки танка Т-64А. Установка має перископічний монокулярний приціл ПЗУ-7. Діапазон кутів вертикального наведення кулемета становить від -3 до 68°. Боєкомплект складається з 450 набоїв (три стрічки по 150 набоїв). Простішою альтернативою була установка 30-мм автоматичного гранатомета КБА-117 (українська копія АГС-17) на турелі.

 

На «Дозорі-Б» випробовувались два варіанти дистанційно керованих модулів «Блік». На виставці ADEX-2014, яка проходила у вересні 2014 р. в Баку, демонструвався бронеавтомобіль з модулем «Блік-2», озброєним 12,7-мм кулеметом, 30-мм автоматичним гранатометом і 81-мм пусковими установками для димових гранат. А навесні 2016 р. на виставці SOFEX-2016 в Аммані показали «Дозор-Б» з модулем «Блік-2М», який додатково до кулемета і автоматичного гранатомета має ще пускову установку ПТРК «Корсар». Ще одним варіантом дистанційно керованого модуля був ОБМ «Кіборг» з 12,7-мм кулеметом і 40-мм автоматичним гранатометом УАГ-40.


 


"Дозор-Б" (виробництва КБТЗ) з модулем "Вій" і додатковим накладним бронюванням. 2018 р.

Досить цікавим варіантом озброєння, запропонованим для «Дозору-Б», став модуль «Вій» з 23-мм двоствольною авіаційною гарматою ГШ-23Л (боєкомплект 250 снарядів) і оптико-телевізійним прицілом ОТС-20.01.

 

В лютому 2021 р. зʼявились повідомлення про проєктування винищувача танків на базі «Дозора-Б». Він мав озброюватись ПТРК «Барʼєр» (уніфікованим за ракетами РК-2С і РК-2ОФ з переносним ПТРК «Стугна»). Боєкомплект з десяти ракет розташовувався у двох барабанах. Перезарядка барабанів здійснювалась через люки в бортах машинию Двозарядна пускова установка в похідному положенні знаходилась всередині корпусу, а в бойовому – піднімалась через люк в даху. Наскільки відомо, цей винищувач танків не вийшов зі стадії проєкту. Натомість в металі була втілена інша ракетна система на базі «Дозору-Б».

 

Рекативна вогнеметна система "Спека"

Влітку 2021 р. був продемонстрований прототип легкої реактивної вогнеметної системи «Спека». Вона використовує реактивні снаряди з термобаричною бойовою частиною і за принципом дії аналогічна російським системам «Буратіно» і «Солнцепек», однак значно легша від них. Снаряди РС-122ТБ створені Державною акціонерною холдинговою компанією «Артем». Такий снаряд калібру 122 мм має довжину 1450 мм, стартову масу 28,5 кг (бойова частина важить 11,5 кг) і дальність стрільби 7 км. Інтегратором системи стало Державне підприємство «Шепетівський ремонтний завод». В корпусі «Дозору-Б», позбавленому даху, встановили поворотну тумбу з пакетом напрямних на 10 снарядів РС-122ТБ. В задній стінці корпусу зробили великий люк, через який заряджаються ракети і виходять порохові гази під час стрільби. Під кормовою частиною корпусу додані два аутригери, які забезпечують стійкість машини на вогневій позиції.

 

Потенційно шасі «Дозору-Б» могло служити і для інших машин спеціального призначення. Зокрема, у 2021 р. воно розглядалось як база для розміщення елементів комплексу автоматизованого управління артилерійською батареєю (дивізіоном) «Оболонь-А».

 

Oncilla

 

У 2013 р. в Харкові виготовили модернізований варіант «Дозору-Б», який викликав інтерес польської фірми Mista. Остання купила один екземпляр, виготовлений на Київському бронетанковому заводі, який під назвою Oncilla демонструвався на виставці MSPO-2013 в Кєльце. Для виробництва в Польщі Oncilla була суттєво перероблена. Німецький двигун замінили італійським Iveco NEF 4 потужністю 210 к.с. На відміну від «тракторного» низькооборотного двигуна Deutz італійський двигун є високооборотним автомобільним. Завдяки цьому поліпшились динамічні характеристики машини, зокрема, прискорення. До того ж, Iveco NEF 4 виявився дешевшим від німецького двигуна. Радикально переробили трансмісію, а замість пʼятиступінчатої автоматичної коробки передач встановили шестиступінчату. Балістичний захист відповдає рівню 3 STANAG 4569 (круговий захист від бронебійних куль калібру 7,62 мм і і від осколків снарядів калібру 152-155 мм при підриві на відстані до 60 м). Протимінний захист відповідає рівню 2. Теоретично можна було б забезпечити і рівень 3, але від цього відмовились, бо маса машини тоді надто зросла б.

 

Прототип Oncilla на виставці у 2016 р.

Бронеавтомобіль Oncilla обладнаний польською радіостанцією FONET. Озброєння складається з 12,7-мм кулемета НСВТ-12,7 на турелі з ручним приводом. Кулеметник захищений броньовими щитками з вмонтованими броньованими шибами – як на HMMWV.

 

В результаті модернізації Oncilla набув кращих експлуатаційних властивостей порівняно з базовим «Дозором-Б». Однак значного комерційного успіху бронеавтомобіль не здобув. Шість екземплярів у 2016 чи на початку 2017 р. продали Сенегалу. Крім того, Oncilla постачався і в Україну.

 

Виробництво і служба

В Збройних силах України «Дозор-Б» класифікується як тактична бойова колісна машина (ТБКМ), оскільки він не підпадає під класичне визначення бронетранспортера. Прототипи бронеавтомобіля виготовлялись у дослідному цеху ХКБМ. В липні 2013 р. один з них передали у Військову академію в Одесі. Цей заклад, серед інших спеціальностей, готує і військових автомобілістів, тому він вважався найкращим місцем для експлуатаційних випробувань «Дозора-Б». Однак по-справжньому «Дозор-Б» зацікавив військових лише після анексії Росією Криму та початку агресії на Донбасі у 2014 р. На той момент українська армія не мала сучасних легких бронеавтомробілів – за винятком застарілих БРДМ-2. Потреба ж в машинах такого класу під час Антитерористичної операції відчувалась вкрай гостро. Глава Міністерства внутрішніх справ Арсен Аваков заявив про можливість придбання «Дозорів-Б» для Національної гвардії України, а трохи згодом виконувач обовʼязків Президента України Олександр Турчинов оголосив про намір закупити 200 таких бронеавтомобілів. Однак для цього слід було вирішити питання серійного виробництва.

 

Складання "Дозорів-Б" на ЛБТЗ. 2015 р.

Виробництво «Дозорів-Б» вирішили налагодити на Державному підприємстві «Львівський бронетанковий завод» (ЛБТЗ). У вересні 2014 р. тут почалось виготовлення корпусів для бронеавтомобілів, однак виникли проблеми з постачанням двигунів – німецька сторона довго не давала на це дозволу. Однак і після того, як двигуни надійшли, складання бронеавтомобілів гальмувалось. Через неспроможність вирішити проблему в червні 2015 р. було звільнено директора ЛБТЗ, і після цього справа зрушила з мертвої точки. Перші «Дозори-Б» з замовленої партії в 10 одиниць були готові в серпні 2015 р. 5 грудня 2015 р., напередодні Дня Збройних сил Україні, в Києві було представлено пʼять серійних «Дозорів-Б».

 

"Дозор-Б" на навчаннях 95-ї ОДШБр. 2017 р.

В серпні-листопаді 2015 р. «Дозор-Б» проходив державні випробування, в ході яких була виявлена низка недоліків: недостатня питома потужність (через зростання повної маси машини з розрахункових 7150 до фактичних 8560 кг), проблеми з керуванням і використанням штатного озброєння, несправності гальмівної системи, протипожежної системи, колісних редукторів, погана ергономіка тощо. Частину недоліків вдалось усунути, і 20 липня 2016 р. установочна партія з десяти ТБКМ «Дозор-Б» була передана Збройним силам України. Через погану якість піднімалось питання про передачу «Дозорів-Б» не в лінійні частини, а в навчальні центри в Одесі та Львові. Однак зрештою усі десять бронеавтомобілів передали до 95-ї окремої десантно-штурмової бригади (м. Житомир).

 

Плани виготовлення 50 серійних «Дозорів-Б» у 2015 р. і ще 100 у 2016 р. пішли у небуття. Але Збройні сили і Державна компанія «Укроборонпром» не втрачали надії довести бронеавтомобіль до масового виробництва. Оскільки ЛБТЗ виявився неспроможним вирішити це завдання, налагодити виробництво спробували на іншому підприємстві «Укроборонпрому» - Київському бронетанковому заводі. В серпні 2016 р. був продемонстрований перший екземпляр «Дозору-Б» (з модулем «Вій»), виготовлений на цьому підприємстві. Однак далі справа не пішла.

 

Oncilla під час випробувань в Україні. Добре помітно характерну відмінність від "Дозору-Б" - дві, а не три бійниці в борту. 2017 р.

Для доведення «Дозору-Б» до стану, придатного для експлуатації в бойових підрозділах, вирішили звернутись до зарубіжних партнерів. 17 грудня 2015 року «Укроборонпром» підписав меморандум про співпрацю з чеською державною компанією VOP CZ s.p., в рамках якого планувалось привести «Дозор-Б» до стандартів НАТО і сертифікувати бронеавтомобіль в країнах Європи. Але про якісь практичні результати цієї угоди нічого не повідомлялось. Натомість увагу Міністерства оборони України привернув польський клон. В липні 2017 р. зʼявились повідомлення про початок випробувань в Україні бронеавтомобіля Oncilla. Вони пройшли успішно, і в державне оборонне замовлення на 2020 р. включили закупівлю 24 бронеавтомобілів цього типу (за деякими повідомленнями, кошти на придбання бронеавтомобілів Oncilla включались і в бюджети Міністерства оборони у 2018 і 2019 рр.).

 

Партія Oncilla, передана ЗС України 12 травня 2021 р.

Перші два бронеавтомобіля Oncilla були передані Збройним силам України 23 серпня 2020 р. Надалі такі машини складались з вузлів польського виробництва на підприємстві Науково-виробничої компанії «ВК Система» в м. Васильків. 12 травня 2021 р. була передана остання партія у кількості девʼяти екземплярів. Так само, як і «Дозор-Б», Oncilla надходять на озброєння Десантно-штурмових військ Збройних сил України. За даними довідника Military Balance, станом на початок 2022 р. частини Десантно-штурмових військ мали 10 бронеавтомобілів «Дозор-Б» і понад 27 Oncilla.

 

Oncilla на параді в Києві 24 серпня 2021 р.

Чи не перше свідчення про використання «Дозору-Б» в зоні Антитерористичної операції належить до грудня 2016 р. Тоді один бронеавтомобіль цього типу був помічений в колоні супроводу секретаря Ради національної безпеки і оборони України Олександра Турчинова, який прибув з інспекцією на фронт під час загострення боїв на Світлодарській дузі. В січні 2017 р. Міністерство оборони України повідомило про перші підсумки використання машини: «Дозор-Б» зарекомендував себе як надійна бойова машина, і в цілому бронеавтомобіль відповідає вимогам армії України. У міністерстві зазначили, що у машини є «дитячі» хвороби. А в листопаді 2017 р. журнал «Військо України» надрукував статтю про досвід використання машин в зоні Антитерористичної операції. Серед переваг були названі висока прохідність, гарний бронезахист, великий запас ходу. Експлуатація «Дозору-Б» у бойових умовах також показала незначну недосконалість баштової установки і незручності, які через це виникають для стрільця. Були й нарікання щодо сильного шуму в ходовій частині. Окрім цього, виявилася недосконалою й гальмівна система.

 

Станом на вересень 2018 р. дослідна експлуатація «Дозор-Б» була завершена. Ці машини пройшли в середньому по 15–20 тис. км. У липні 2020 р. ТБКМ «Дозор-Б» офіційно взяли на озброєння Збройних сил України.

 

Інженерами вживались заходи щодо усунення виявлених недоліків, а також розширення бойових можливостей бронеавтомобіля. Зокрема, у 2020 р. зʼявилась інформація про дослідно-конструкторську роботу «Турнір», яка передбачала підвищення можливостей «Дозору-Б» по подоланню водних перешкод. А ще раніше, в січні 2016 р., демонструвався масогабаритний макет бронеавтомобіля «Хорт» - дальшого розвитку «Дозору-Б» зі збільшеною на 300 мм (до 3400 мм) колісною базою. Упродовж 2020-2021 рр. неодноразово лунали заяви щодо відновлення виробництва «Дозору-Б», однак реалізовані вони не були.

 




Oncilla під час навчань.

З початком повномасштабного вторгнення Росії 24 лютого 2022 р. бронеавтомобілі «Дозор-Б» та Oncilla у складі підрозділів Десантно-штурмових військ беруть участь в боях проти загарбників. Зокрема, в другій половині травня 2022 року Міністерство оборони України повідомило про успішну експлуатацію бронеавтомобілів Oncilla українськими військовими. Однак подробиць повідомлено не було. Станом на середину грудня 2022 р. не зафіксовано і втрат бронеавтомобілів цих типів. Однак наприкінці листопада 2022 р. зʼявилось відео «Дозору-Б», який перекинувся – ймовірно, внаслідок підриву на міні. Екіпаж уцілів, хоч і зазнав травм.

 

Передача Oncilla Головному управлінню розвідки.

В березні 2023 р. з’явилась інформація про передачу підрозділам Головного управління розвідки нової партії бронеавтомобілів Oncilla (30 екземплярів?), придбаної польськими підприємцями. Дальше доопрацювання конструкції Oncilla здійснює українське КБ «Берил» спільно з польською компанією Mista. На виставці Egypt Defence Expo у 2022 році представлявся проєкт Oncilla Mk 2 в різних варіантах – у тому числі озброєний 90-мм гарматою.

Варіанти Oncilla Mk 2
Оновлення від 18.12.2023



Головному управлінню розвідки Міністерства оборони України передали два нових бронеавтомобілі "Дозор-Б". Щиро кажучи, думав, що історія випуску цих машин завершилась - виявляється, ні. Ці екземпляри обладнані дистанційно керованою кулеметною установкою з шістьма димовими гранатометами. Що це саме "Дозор-Б", а не Oncilla - добре видно за кількістю бортових амбразур (три, а не дві).

Оновлення від 03.03.2024

Сили оборони України отримали 100-й бронеавтомобіль Oncilla. 


Оновлення від 27.11.2024
Міністерство оборони допустило до експлуатації новий варіант - Oncilla-Shturm. Бронеавтомобіль отримав новий дистанційно керований модуль з великокаліберним кулеметом (ймовірно, КПВТ), а також досить дивно розташованим 7,62-мм кулеметом. Останній встановлений над модулем - таке враження, що його приточили в останню чергу. Враховуючи не найвищу надійність КПВТ, рішення доповнити його другим кулеметом виглядає цілком логічним. 


Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"