Довідник: Су-57
Су-57 є першим (і наразі єдиним) бойовим літаком, створеним в РФ після розпаду СРСР - усі інші машини, включно з Су-34 і Су-35, своїм корінням сягають ще радянських часів. Історія його почалась 1999 р., коли в Росії стартувала програма створення мисливця п’ятої генерації ПАК ФА («Перспективний авиационный комплекс фронтовой авиации»). Цей літак мав стати відповіддю на американського F-22A "Рептор"
Проєктування здійснювалось на конкурсній
основі – за участю конструкторських бюро ім. П. Сухого, ім. А. Мікояна та ім.
О. Яковлєва. Останнє з них ледве жевріло, і не могло запропнувати нічого сучасного. Мікояновці теж не змогли скласти конкуренції, і 26 квітня 2002 р. урядова комісія визнала переможцем проєкт фірми
Сухого під позначенням Т-50 (згодом отримав позначення Су-57).
Тактико-технічні вимоги до ПАК ФА передбачали створення літака завоювання переваги в повітрі й ведення повітряного бою з додатковими
можливостями завдання ударів по наземних і надводних цілях - знову ж, пряма аналогія з "Рептором". Мисливець мав відповідати таким основним вимогам:
- багатофункціональність, тобто здатність
ураження повітряних, наземних і надводних цілей удень і вночі, за будь-яких
погодних умов;
- виняткова маневреність, у тому числі на
надзвуковій швидкості;
- мала помітність в оптичному, інфрачервоному
та радіолокаційному діапазонах;
- здатність діяти з коротких
злітно-посадкових смуг.
Су-57 - це двомоторний одномісний літаком-мисливець нормальної аеродинамічної схеми. Крило трикутне, зі зрізаними кінцями. Стрілоподібність по передній кромці становить 48°, обернена стрілоподібність
по задній кромці –14°. Вертикальне оперення – двокільове, причому кілі мають
значний розвал назовні (25°). Вертикальне й горизонтальне оперення зроблені повністю поворотними. Планер літака спроєктований з урахуванням вимоги зниження ефективної площі
розсіювання. Розміри машини трохи менші, ніж у літаків родини Су-27,
але раціональне компонування дозволило організувати на Су-57 внутрішні відсіки для
підвіски озброєння. В конструкції планера застосовано рішення, що сприяють досягненню
високої маневреності.
На прототипах і перших серійних
екземплярах встановлюються ТРДДФ АЛ-41Ф1 тягою на максимальному режимі/форсажі
8800/15 000 кгс. Для серійних літаків ведеться створення нового двигуна з
умовним позначенням «тип 30» (11 000/18 000 кгс), однак вони будуть встановлюватись на Су-57 лише з 2027 р. Літак обладнаний
системою дозаправки паливом в повітрі із висувною штангою паливоприймача.
Основу системи управління озброєнням мисливця Су-57 складає радіолокаційний комплекс Ш-121. До нього входить РЛС Н036 «Бєлка»
і п’ять конформних антенних систем типу АФАР: центральна і дві бічні у передній
частині фюзеляжу, а також дві у передніх кромках крила. Станція РЕБ Л425
«Гімалаї» використовує як власні антени, так і антенні решітки РЛС Н036. Окрім
класичних дипольних відбивачів та інфрачервоних пасток до складу засобів
захисту літака мають увійти аеродинамічні теплові пастки та одноразові
передавачі радіозавад.
Літак також обладнаний оптико-електронною системою
101КС «Атолл», яка включає чотири основних елементи: інфрачервону оглядово-прицільну
станцію 101КС-В (перед кабіною пілота), ультрафіолетову станцію попередження
про ракетний обстріл 101КС-У, станцію активних теплових завад 101КС-О, а також
прицільно-навігаційний контейнер (для застосування керованого озброєння класу
«повітря-поверхня») 101КС-Н. Увесь бортовий комплекс радіоелектроніки
побудований за принципом відкритої архітектури.
Вбудоване озброєння Су-57 представлене
удосконаленим варіантом 30-мм гармати ГШ-301. Підвісне озброєння розміщується у
двох відсіках, розташованих по осі літака між двигунами. Кожен відсік має
довжину
Прототип Т-50-1 вперше піднявся в повітря із заводського
аеродрому в Комсомольську-на-Амурі 29 січня 2010 р. У 2011-2017 рр. вийшли на
льотні випробування ще дев’ять прототипів, однак через проблеми із
доопрацюванням цілої низки систем плани серійного виробництва постійно
відкладались. Перший політ Су-57 з двигунами "тип 30" відбувся лише 5 грудня 2017 р. Первинно Державна програма озброєнь на 2011-2020 рр. передбачала
виробництво 55 винищувачів Су-57 (у 2017-2020 рр.), однак невдовзі цю кількість
зменшили до 12. Але й це виявилось нереальним. У 2018 р. були законтрактовані
перші два серійні літаки, а в червні 2019 р. – підписана рамкова угода на 76
Су-57 (включаючи і два, замовлені у 2018 р.). У 2020 р. заявлялось, що перші 22 літаки з цього замовлення надійдуть до кінця 2024 р., а решта 54 - до 2028-го.
До кнця 2022 р. виготовили 11 серійних Су-57, але поставили лише 10 – перший серійний літак розбився в грудні 2019 р., ще до передачі замовнику. Перші дві
машини, поставлені у 2020 і 2021 рр., надійшли до 4-го Центру бойової
підготовки і перенавчання льотного складу в Ліпєцку, решта – до 116-го Центру
бойового застосування (аеродром Пріволжскій, Астраханська обл.). Першою стройовою частиною, яка отримає Су-57, стане
23-й МАП (аеродром Дзьомгі поблизу Комсомольська-на-Амурі). Ймовірно, постачання в цю частину
почались у 2023 р., коли ВПС РФ отримали дві партії Су-57 – у вересні і грудні
(загалом, ймовірно, 7-8 літаків).
Бойовий дебют Су-57 відбувся в Сирії, куди в
лютому 2018 р. для випробувань в бойових умовах прибули два прототипи
мисливця. За деякими повідомленнями, з квітня 2022 р. літаки Су-57 епізодично
використовуються у бойових діях проти України – як платформи для запуску
крилатих ракет Х-59 і Х-69 з повітряного простору РФ. Вночі проти 8 червня 2024 р. на аеродромі 929-го державного випробувального центру в Ахтубінську (Астраханська обл.) був уражений один Су-57 - на супутникових знімках видно вирву від вибуху поблизу літака та сліди горіння. Це перший випадок бойового пошкодження (а, можливо, і повного виведення з ладу) мисливця цього типу.
Характеристики (орієнтовні) |
Су-57 |
Розмах крила, м |
14 |
Довжина літака, м |
19,7 |
Висота літака, м |
4,8 |
Площа крила, кв. м |
82 |
Двигуни, кількість х тип |
2хАЛ-41Ф1 |
Тяга двигуна, кгс: - максимальна - на форсажі |
8800 15 000 |
Маса, кг: - порожнього літака - нормальна злітна - максимальна злітна |
18 500 30 610 35 500 |
Швидкість, км/год: - максимальна - максимальна
крейсерська |
2200 1600 |
Практична стеля, м |
20 000 |
Перегоночна дальність (з ППБ), км |
4300 (5500) |
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар