Довідник: Су-57

 

Супутникові знімки аеродрому в Ахтубінську, зроблені 7 і 8 червня 2024 р.

Су-57 є першим (і наразі єдиним) бойовим літаком, створеним в РФ після розпаду СРСР - усі інші машини, включно з Су-34 і Су-35, своїм корінням сягають ще радянських часів. Історія його почалась 1999 р., коли в Росії стартувала програма створення мисливця п’ятої генерації  ПАК ФА («Перспективний авиационный комплекс фронтовой авиации»). Цей літак мав стати відповіддю на американського F-22A "Рептор"

Проєктування здійснювалось на конкурсній основі – за участю конструкторських бюро ім. П. Сухого, ім. А. Мікояна та ім. О. Яковлєва. Останнє з них ледве жевріло, і не могло запропнувати нічого сучасного. Мікояновці теж не змогли скласти  конкуренції, і 26 квітня 2002 р. урядова комісія визнала переможцем проєкт фірми Сухого під позначенням Т-50 (згодом отримав позначення Су-57).

Тактико-технічні вимоги до ПАК ФА передбачали створення літака завоювання переваги в повітрі й ведення повітряного бою з додатковими можливостями завдання ударів по наземних і надводних цілях - знову ж, пряма аналогія з "Рептором". Мисливець мав відповідати таким основним вимогам:

- багатофункціональність, тобто здатність ураження повітряних, наземних і надводних цілей удень і вночі, за будь-яких погодних умов;

- виняткова маневреність, у тому числі на надзвуковій швидкості;

- мала помітність в оптичному, інфрачервоному та радіолокаційному діапазонах;

- здатність діяти з коротких злітно-посадкових смуг.



Су-57 - це двомоторний одномісний літаком-мисливець нормальної аеродинамічної схеми. Крило трикутне, зі зрізаними кінцями. Стрілоподібність по передній кромці становить 48°, обернена стрілоподібність по задній кромці –14°. Вертикальне оперення – двокільове, причому кілі мають значний розвал назовні (25°). Вертикальне й горизонтальне оперення зроблені повністю поворотними. Планер літака спроєктований з урахуванням вимоги зниження ефективної площі розсіювання. Розміри машини трохи менші, ніж у літаків родини Су-27, але раціональне компонування дозволило організувати на Су-57 внутрішні відсіки для підвіски озброєння. В конструкції планера застосовано рішення, що сприяють досягненню високої маневреності.

На прототипах і перших серійних екземплярах встановлюються ТРДДФ АЛ-41Ф1 тягою на максимальному режимі/форсажі 8800/15 000 кгс. Для серійних літаків ведеться створення нового двигуна з умовним позначенням «тип 30» (11 000/18 000 кгс), однак вони будуть встановлюватись на Су-57 лише з 2027 р. Літак обладнаний системою дозаправки паливом в повітрі із висувною штангою паливоприймача.



Основу системи управління озброєнням мисливця Су-57 складає радіолокаційний комплекс Ш-121. До нього входить РЛС Н036 «Бєлка» і п’ять конформних антенних систем типу АФАР: центральна і дві бічні у передній частині фюзеляжу, а також дві у передніх кромках крила. Станція РЕБ Л425 «Гімалаї» використовує як власні антени, так і антенні решітки РЛС Н036. Окрім класичних дипольних відбивачів та інфрачервоних пасток до складу засобів захисту літака мають увійти аеродинамічні теплові пастки та одноразові передавачі радіозавад.

Літак також обладнаний оптико-електронною системою 101КС «Атолл», яка включає чотири основних елементи: інфрачервону оглядово-прицільну станцію 101КС-В (перед кабіною пілота), ультрафіолетову станцію попередження про ракетний обстріл 101КС-У, станцію активних теплових завад 101КС-О, а також прицільно-навігаційний контейнер (для застосування керованого озброєння класу «повітря-поверхня») 101КС-Н. Увесь бортовий комплекс радіоелектроніки побудований за принципом відкритої архітектури.



Вбудоване озброєння Су-57 представлене удосконаленим варіантом 30-мм гармати ГШ-301. Підвісне озброєння розміщується у двох відсіках, розташованих по осі літака між двигунами. Кожен відсік має довжину 4,7 м і ширину 1,1 м. Всередині фюзеляжу Т-50 може нести чотири великогабаритні одиниці озброєння (КР «повітря-повітря» надвеликої дальності РВВ-БД (Р-37М), КР «повітря-поверхня» Х-38М, Х-59, Х-69, ПРР Х-58УШК) або вісім – середніх габаритів (КР «повітря-повітря» середньої дальності РВВ-СД (Р-77М) або керованих авіабомб КАБ-500). У двох малих відсіках в крилі можна розмістити по одній КР малої дальності РВВ-МД. Допускається також розташування озброєння на зовнішній підвісці (чотири вузли під крилом і два під повітрозабірниками). Загальна маса бойового навантаження може сягати 8000 кг (за іншими даними – до 10 000 кг). На зовнішніх вузлах можна підвішувати також додаткові паливні баки.

Прототип Т-50-1 вперше піднявся в повітря із заводського аеродрому в Комсомольську-на-Амурі 29 січня 2010 р. У 2011-2017 рр. вийшли на льотні випробування ще дев’ять прототипів, однак через проблеми із доопрацюванням цілої низки систем плани серійного виробництва постійно відкладались. Перший політ Су-57 з двигунами "тип 30" відбувся лише 5 грудня 2017 р. Первинно Державна програма озброєнь на 2011-2020 рр. передбачала виробництво 55 винищувачів Су-57 (у 2017-2020 рр.), однак невдовзі цю кількість зменшили до 12. Але й це виявилось нереальним. У 2018 р. були законтрактовані перші два серійні літаки, а в червні 2019 р. – підписана рамкова угода на 76 Су-57 (включаючи і два, замовлені у 2018 р.). У 2020 р. заявлялось, що перші 22 літаки з цього замовлення надійдуть до кінця 2024 р., а решта 54 - до 2028-го.

До кнця 2022 р. виготовили 11 серійних Су-57, але поставили лише 10 – перший серійний літак розбився в грудні 2019 р., ще до передачі замовнику. Перші дві машини, поставлені у 2020 і 2021 рр., надійшли до 4-го Центру бойової підготовки і перенавчання льотного складу в Ліпєцку, решта – до 116-го Центру бойового застосування (аеродром Пріволжскій, Астраханська обл.). Першою стройовою частиною, яка отримає Су-57, стане 23-й МАП (аеродром Дзьомгі поблизу Комсомольська-на-Амурі). Ймовірно, постачання в цю частину почались у 2023 р., коли ВПС РФ отримали дві партії Су-57 – у вересні і грудні (загалом, ймовірно, 7-8 літаків).

Бойовий дебют Су-57 відбувся в Сирії, куди в лютому 2018 р. для випробувань в бойових умовах прибули два прототипи мисливця. За деякими повідомленнями, з квітня 2022 р. літаки Су-57 епізодично використовуються у бойових діях проти України – як платформи для запуску крилатих ракет Х-59 і Х-69 з повітряного простору РФ. Вночі проти 8 червня 2024 р. на аеродромі 929-го державного випробувального центру в Ахтубінську (Астраханська обл.) був уражений один Су-57 - на супутникових знімках видно вирву від вибуху поблизу літака та сліди горіння. Це перший випадок бойового пошкодження (а, можливо, і повного виведення з ладу) мисливця цього типу.

 


Характеристики (орієнтовні)

Су-57

Розмах крила, м

14

Довжина літака, м

19,7

Висота літака, м

4,8

Площа крила, кв. м

82

Двигуни, кількість х тип

2хАЛ-41Ф1

Тяга двигуна, кгс:

- максимальна

- на форсажі

 

8800

15 000

Маса, кг:

- порожнього літака

- нормальна злітна

- максимальна злітна

 

18 500

30 610

35 500

Швидкість, км/год:

- максимальна

- максимальна крейсерська

 

2200

1600

Практична стеля, м

20 000

Перегоночна дальність (з ППБ), км

4300 (5500)

 Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

 

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"