Автомобільчики Київського мотозаводу


КМЗ-5

Свого часу, пишучи книгу «Зроблено в Україні», я проґавив цілий пласт моторних засобів, який неодмінно мав би бути включений до неї. Це мотоцикли, мопеди і різного роду похідні від них засоби. Коли (і якщо) готуватиму перевидання – треба буде це виправити. Поки ж розглядатиму деякі найцікавіші взірці у блозі. І почнемо не з мотоциклів, а з вантажівок, хоча й мініатюрних.

КМЗ-1

На рубежі 50-х і 60-х років минулого століття на Київському мотоциклетному заводі в ініціативному порядку створили низку дослідних міні-вантажівок – зрозуміло, з використанням мотоциклетних агрегатів. Перший варіант КМЗ-1 з’явився у 1959 р. Машина мала кабіну доволі елегантної форми і вантажну платформу, розраховану на перевезення 500 кг вантажу. Борти останньої виготовили зі склопластика. Є в мене підозра, що склопластиковою була й кабіна, але підтвердження цьому не знайшов. В машині широко використовувались серійні вузли. Двигун від К-750 розташували під вантажною платформою. Від К-750 взяли і чотириступінчату коробку передач, але для забезпечення заднього ходу довелось ввести ще одну додаткову коробку, розташовану на задньому (ведучому) мосту. Рульове управління – від «Москвича» МЗМА-402, колеса – від мотоколяски СМЗ С-3А («моргуновки»). Підвіска – незалежна пружинна. Власна маса машинки становила 500 кг, максимальна швидкість – 60 км/год.

КМЗ-3
 

По суті, КМЗ-1 був вантажною мотоколяскою. Наступна машина – КМЗ-3 «Київ» (1960 р.) – була значно більш схожою на вантажівку. Двигун перенесли вперед, під капот. Оскільки охолодження лишалось повітряним, додатково ввели вентилятор. Кабіну виготовили з алюмінію. Рульове управління, гідравлічні гальма, колеса і деякі інші агрегати взяли від новинки автопрому УРСР – «горбатого» «Запорожця» ЗАЗ-965. Вантажопідйомність лишилась попередньою (500 кг), але швидкість зросла до 80 км/год. На дослідному виробництві КМЗ виготовили три такі машини, а у 1961 р. – ще два КМЗ-4 з кузовами-фургонами. Погодьтесь – машини виглядали дуже симпатично. Але інтереса в керівних органів ці автомобільчики не викликали – їх навіть не передали на державні випробування.

КМЗ-4
 

Останньою спробою створити міні-вантажівку став КМЗ-5, виготовлений у 1962 р. Ця машина позиціонувалась як військова. Вона отримала спрощену сталеву кабіну без дверей і з брезентовим тентом замість даху, а також торсіонну підвіску задніх коліс. КМЗ-5 дуже нагадував поширені в той час на Заході автомобільчики для повітряно-десантних частин. Однак мав він одну суттєву ваду – низьку прохідність (брак повного приводу). Радянських військових «паркетний» КМЗ-5 абсолютно не зацікавив – саме в той час велась розробка всюдихода ТПК, повнопривідного, ще й плаваючого.

 

КМЗ-5

Жодного екземпляра дослідних автомобільчиків КМЗ до наших днів не збереглось – лише фото з архіву Леоніда Гоголєва.

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

 

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

  

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"