Новини пасажирського імпартазамєщєнія: ЛМС-192 "Освей"
Кілька місяців тому я вже торкався проблем зімпортозамєщєнієм в цивільній авіації лаптєстана. Особливо гострою ця проблема
постає в сегменті літаків для місцевих повітряних ліній. За роки, які минули після
розпаду совдєпії, козломорді так і не спромоглись довести до серійного
виробництва бодай якийсь із проєктів у цьому сегменті. Вихід знайшли в купівлі
навіть не готового проєкту, а цілої фірми. З 2008 р. росіяни володіли
контрольним пакетом акцій чеської фірми «Ейркрафт Індастріз» з Куновіце, яка
випускала добре відомі на пострадянському просторі «Турболети» L410 - двомоторні турбогвинтові 19-місні літаки. За десять років російська
сторона стала єдиним власником фірми, і зайнялась звичною справою: грабунком.
Виробництво L410 перенесли на «Уральскій звод гражданской авіаціі» (УЗГА) –
я вже згадував про нього, у тому числі в контексті виробництва БпЛА «Форпост»за ізраїльською ліцензією. Але у 2022 р., після початку широкомасштабного
вторгнення в Україну, чехи витурили козломордих, і «Ейркрафт Індастріз» знову
стала власністю чеського капіталу. Водночас припинились поставки комплектуючих
за порєбрік. І хоч козломорді до того часу довели локалізацію виробництва L410 до 72%, та все ж низку ключових вузлів доводилось імпортувати. В підсумку,
2022 р. УЗГА спромігся скласти тільки чотири L410 з 18-ти запланованих – і на цьому випуск таких літаків на Уралі припинився.
На 2022 рік в ри-фи не було навіть проєкту, підходящого
для заміни L410 – ТВРС-44 «Ладога» має удвічі більшу місткість (44 пасажири), а ЛМС-901
«Байкал» - удвічі меншу (9). Тож коли в червні 2023 р. з’явилась інформація про
початок розробки 19-місного імпортозамєщьонного літака – нічого дивного в цьому
не було. Незвично було лише те, що цього разу козломорді знайшли зарубіжного
партнера. Ну як – зарубіжного... Бульбашів з саюзного гасударства. Партнерами
УЗГА в цій справі мали стати білоруські авіаремонтні заводи – 558-й в Барановичах
і 407-й цивільної авіації в Мінську. За якихось два місяці концепція помінялась
– тепер мова йшла про випуск в Білорусі ЛМС-401, збільшеного (12-місного)
варіанту «Байкала». Але угода, підписана 15 квітня цього року, передбачає
повернення до концепції наступника L410 – тобто,
створення двомоторного турбогвинтового 19-місного літака. Проєкт отримав назву
ЛМС-192 «Освей» - у розвиток традиції давати літакам місцевих повітряних ліній
назви озер («Ладога», «Байкал»). Освей, або Освея (білоруської – Асвея) – друге
за площею озеро Білорусі.
Судячи з представлених малюночків, ЛМС-192 – це високоплан
з фіксованим шасі, який зовні дуже нагадує канадський DHC-6-400. Його планується обладнати турбогвинтовими двигунами
ВК-800С потужністю 800 к.с. з шестилопатевими гвинтами. Цей двигун має вже дуже
давню історію – вперше його презентували ще у 1998 р. – в гелікоптерному
варіанті ВК-800В. На початковій стадії розробки, яку здійснює фірма «Клімов» з
санкт-лєнінбурга, активну участь в проєкті брала українська «Мотор-Січ» - вона
навіть рекламувала двигун як спільний проєкт під позначенням ВКС-800. Однак,
вочевидь, лаптєного поступово усунули українського учасника. Це позначилось на
темпі реалізації проєкту. Стендові випробування ВК-800В почались у 2008 р., а
серійне виробництво досі не розгорнули. Стендові випробування ВК-800С почались
у 2018 р., а сертифікація очікується не раніше 2025 р. А саме на цьому двигуні «зав’язана»
не лише програма ЛМС-192, але й одномоторного ЛМС-901.
4 травня 2024 р. з урахуванням нового проєкту була відкоригована
комплексна програма розвитку авіаційної галузі ри-фи. В неї включили виробництво
158 літаків ЛМС-192 у 2027-2030 рр. Своєю чергою, угода, укладена з Білорусією,
передбачає виготовлення на 558-му АРЗ в Барановичах 178 фюзеляжів ЛМС-192 і
остаточне складання тут 50% від загальної кількості літаків, передбачених
комплексною програмою, але не менше 89 екземплярів.
Планується, що прототип ЛМС-192 буде готовий десь на
рубежі 2026-2027 рр., а вже 2027 р. має початись серійний випуск і бути
виготовлені перші 20 літаків. Надалі темп виробництва має сягти 46 машин на
рік. От читаю ці цифри і дати, і думаю – невже укладачі цих «програм» всерйоз
вірять в їхню реалістичність?
І ще одна рефлексія. Як відомо, «як ви яхту назовете –
так вона і попливе...» Асвея – озеро вмираюче, воно повільно, але неухильно
заростає, перетворюючись на болото...
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар