Довідник - Су-35
З середини 1980-х рр. в СРСР почалась реалізація програми глибокої модернізації винищувача Су-27. Удосконалений варіант спочатку позначався Су-27М, але у 1992 р. позначення змінили на Су-35. Основними напрямками удосконалення були:
- оновлення БРЕО, у тому числі встановлення РЛС
великої дальності дії Н011, радару заднього огляду, удосконаленої
оптико-електронної системи, нового навігаційного комплексу та ін.;
- розширення складу озброєння за рахунок нових КР
класу «повітря-повітря» середньої дальності з активними радіолокаційними ГСН і
керованих засобів ураження наземних цілей; збільшення кількості точок підвіски
озброєння до 12 і максимальної маси бойового навантаження до
- зміна аеродинамічного компонування за рахунок
встановлення переднього горизонтального оперення і застосування нової
триканальної електродистанційної системи управління;
- збільшення дальності польоту завдяки більшому
запасові палива у внутрішніх баках і встановленню системи дозаправки паливом в
польоті;
- посилення конструкції планеру та шасі задля
забезпечення збільшення максимальної злітної маси до
У 1988-1989 рр. шляхом переобладнання серійних
Су-27 виготовили два прототипи Су-27М – Т10М-1 і Т10М-2. Загалом в рамках
програми створення Су-27М/Су-35 виготовили 17 дослідних літаків, включаючи два
планери для статичних випробувань і прототип двомісного навчально-бойового
Су-35УБ. Однак у 1990-х рр. через брак коштів ВПС Російської Федерації не
змогли розпочати закупівлю нових винищувачів. Намагаючись знайти ринок збуту,
Су-35 активно просувався на експорт, проте безуспішно. Літак брав участь в
тендерах, оголошених ВПС Республіки Корея (де програв американському F-15K) і Бразилії (тендер
був скасований).
У 2006 р. програму створення Су-35 реанімували з прицілом на задоволення потреб ВПС РФ у винищувачеві генерації «4++» - перехідній машині до прийняття на озброєння літака п’ятої ґенерації. Проект отримав позначення Т10БМ («большая модернізація») або Су-35БМ. Зараз для серійних винищувачів застосовується неофіційне позначення Су-35С, хоч офіційно вони позначаються просто Су-35. 19 лютого 2008 р. в повітря піднявся дослідний екземпляр Су-35-1, а 19 листопада того ж року – Су-35-2. Ці машини позиціонувались як експортні, а перший екземпляр літака, який за складом обладнання відповідає вимогам російських ВПС (Су-35С-1) вийшов на випробування тільки 3 травня 2011 р.
Аеродинамічне компонування Су-35С ближче до Су-27,
ніж до Су-27М: у нього відсутнє переднє горизонтальне оперення, вкорочена
хвостова балка. Площа вертикального оперення зменшена. На літакові встановлена
електродистанційна триканальна система управління (без механічної проводки).
Місткість внутрішніх паливних баків порівняно із Су-27 збільшена на понад дві
тонни – повна заправка Су-35С становить
На Су-35С встановлені ТРДДФ АЛ-41Ф1С
максимальною/форсажною тягою 8800/14 500 кгс. Цей виріб є глибокою
модернізацією двигуна серії АЛ-31Ф. Двигуни обладнані пристроями управління
вектором тяги.
Основу системи управління озброєнням винищувача
Су-35С становить РЛС Н035 «Ірбіс-Е» (Ш135) з пасивною ФАР – удосконалений
варіант радару Н011М «Барс», який встановлюється на літаках Су-30МКІ. На
піковому режимі роботи станція може виявляти цілі типу «винищувач» на дальності
до 350-
Комплекс РЕБ літака станцією активних завад
Л-265М10Р «Хібіни-М», станцією попередження про радіолокаційне опромінення
Л-150-35 «Пастель» (здатною також здійснювати цілевказання для
протирадіолокаційних ракет), а також шістьма 14-зарядними блоками відстрілу
хибних цілей УВ-50. Су-35С став першим серійним російським літаком, обладнаним
системою попередження про ракетний обстріл та системою попередження про лазерне
опромінення.
Вбудоване озброєння Су-35С складається з однієї
30-мм гармати ГШ-301 (боєкомплект 150 снарядів). Літак має 12 вузлів зовнішньої
підвіски: два (тандемом) під фюзеляжем, два під повітрозабірниками двигунів,
шість під крилом і два на кінцях крила (призначені для підвіски контейнерів з
апаратурою РЕБ). Максимальна маса бойового навантаження на зовнішній підвісці
сягає
ВПС Росії в серпні 2009 р. замовили 48 винищувачів Су-35С, у грудні 2015 р. – ще 50 таких літаків, в першій половині 2020 р. – 6 і в серпні 2020 р. – 20. Виробництво їх здійснює завод в Комсомольську-на-Амурі. Перші 4 серійні Су-35С виготовили у 2012 р. Зі 124 замовлених літаків до кінця 2021 р. поставлено 101 (включаючи перші 3 з третього замовлення, передані в грудні 2021 р.). У вересні 2022 р. надійшло три останніх винищувачі третього замовлення. Літаки четвертого замовлення мають надійти у 2022 (4), 2023 (10) і 2024 (6 літаків) роках. Усі замовлені літаки – одномісні, двомісний навчально-бойовий варіант росіяни не купують.
В стройові частини перші Су-35С надійшли у 2013 р.
В першу чергу нові літаки отримали частини Східного військового округу: дві
ескадрильї 23-го ВАП (Дземгі під Комсомольськом-на-Амурі), а у 2016 р. – одна
ескадрилья 22-го ВАП (Центральная Угловая поблизу Владивостока). В грудні 2016
р. почалось переозброєння частин Західного ВО: 159-го ВАП (дві ескадрильї,
аеродром Бєсовєц, Республіка Карелія) і 790-го ВАП (дві ескадрильї, Хотілово
Тверської обл.; переозброєний у 2018-2020 рр.). Таким чином, на початку 2022 р.
на Су-35С літало сім стройових ескадрилей (штатний склад кожної – 12 літаків).
Крім бойових частин, Су-35С служать у 968-му інструкторсько-дослідному мішаному авіаполку 4-го Державного центру підготовки авіаційного персоналу і військових випробувань (Ліпецьк) та 929-му Державному льотно-випробувальному центрі (Ахтубінськ). У 2019-2020 рр. 8 Су-35С надішло до пілотажної групи «Русскіє вітязі», яка входить до складу 237-го Центру показів авіаційної техніки (Кубінка під Москвою). У вересні 2022 р. 3 Су-35С надійшло у 185-й Центр бойової підготовки і бойового застосування (аеродром Пріволжскій під Астраханню).
В експлуатації поки що втрачено один літак з
23-го ВАП: 21 липня 2021 р. він розбився під час старту внаслідок хибного
повідомлення про пожежу і наступного катапультування пілота.
З січня 2016 р. російські Су-35С беруть участь в
операції в Сирії – на авіабазі Хмеймім дислокувалось, як правило, чотири такі
винищувачі, які прикривали ударні літаки. Для участі у повномасштабному
вторгненні в Україну в лютому 2022 р. росіяни перекинули на територію Білорусі
23-й ВАП, а також передислокували ближче до кордонів з Україною 159-й ВАП.
Су-35С використовувались за прямим призначенням – як винищувачі, а також для
ударів по українських РЛС (ці літаки мають, як вважається, найкращий у
фронтовій авіації ВКС комплекс РЕБ). Для цього застосовувались ПРР Х-31П та
керовані авіабомби. 3 квітня 2022 р. під час чергового вильоту на придушення
ППО один з літаків 159-го ВАП був збитий поблизу Ізюма (ймовірно, ПЗРК
«Старстрік»). Ще дві втрати російських Су-35С (в повітряному бою і від вогню
ЗРК С-300) наразі не підтверджені.
Літак Су-35С активно просувається на експорт. У
2009 р. велись переговори про продаж 12 таких літаків до Лівії, однак через
громадянську війну в цій країні угода не була реалізована. Восени 2015 р.
рішення про придбання 11 Су-35С ухвалив уряд Індонезії. В лютому 2018 р. був
підписаний відповідний контракт, але його реалізації завадили США, увівши в дію
механізм «Акт про протидію противникам Америки за посередництвом санкцій». В
листопаді 2015 р. угоду про постачання 24 винищувачів Су-25С було підписано із
Китаєм. Перші чотири літаки прибули до Китаю наприкінці 2016 р., а все
замовлення виконали до листопада 2018 р. Літаками укомплектували 6-ту авіаційну
бригаду (Суцзі, провінція Гуандун).
Серед потенційних покупців Су-35С фігурували також
Малайзія та Індія, але до укладення контрактів справа не дійшла. Натомість
Єгипет в березні 2018 р. замовив 30 Су-35С. Перші 5 з них були готові в 2020
р., але до місця призначення вони так і не потрапили. Єгипет, ймовірно, не
бажаючи псувати стосунки зі США, не приймав нові літаки, а завод в
Комсомольську-на-Амурі продовжував їх випускати. Станом на кінець 2021 р. в
Росії знаходилось вже 20 літаків, виготовлених за єгипетським контрактом.
Цілком можливо, що вони увійдуть до складу ВКС Росії – адже уряд РФ невдовзі
після початку повномасштабного вторгнення в Україну заборонив експорт літальних
апаратів до кінця 2022 р.
Оновлення від 01.12.2024
Бабак Тагваі (до речі, іранець за походженням) пише у Flug Revue що, буцімто, ПС Ісламської Республіки Іран отримали свої перші два Су-35СЕ на закритій церемонії на авіазаводі в Комсомольську-на-Амурі 18 листопада 2024 року. Згодом їх доставили в аеропорт Мехрабад в Тегерані на Ан-124-100 вкс рф. Звідти літаки будуть доставлені на 3-тю тактичну авіаційну базу поблизу міста Хамадан. Спочатку ПС Ірану хотіли використовувати Су-35СЕ лише для заміни Grumman F-14A Tomcat в Ісфахані, але замовлення на ці машини було збільшено з 25 до 50 літаків. Це дозволить ПС Ірану зняти з експлуатації деякі зі своїх застарілих F-4E Phantom II, які зараз перебувають на озброєнні 31-ї ескадрильї у Хамадані. Фото/відеопідтверджень факту передачі Су-35СЕ Ірану наразі нема.
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар