Довідник: L-15/JL-10

 

L-15 Повітряних сил Замбії

У другій половині 1990-х рр. конструкторське бюро авіазаводу в Хонду розпочало створення нового навчально-тренувального і навчально-бойового літака, призначеного для основної та підвищеної підготовки пілотів бойової авіації. У 2001 р. був готовий проект двомоторного надзвукового літака L-15 з вбудованою 23-мм гарматою. Вибір двомоторної схеми зумовлювався її вищою надійністю, незважаючи на те, що й ціна була вищою порівняно з одномоторним літаком.

Спочатку аеродинаміка L-15 формувалась під впливом американського винищувача F/A-18, однак незабаром проєкт був кардинально перероблений під впливом співробітництва з російським конструкторським бюро ім. О. Яковлєва. У 2004 р. був представлений новий варіант L-15, який дуже нагадує Як-130. Головними відмінностями китайського літака від російського є конструкція повітрозабірників і обриси хвостової частини фюзеляжу. Інтегральна аеродинамічна схема літака, однією з характерних рис якої є розвинуті кореневі напливи крила, відповідає винищувачам четвертої ґенерації та дозволяє виходити на великі кути атаки (до 30°). Літак обладнаний цифровою ЕДСУ з чотирикратним резервуванням і сучасною авіонікою. Конструкція планера на 25% виконана з вуглепластикових композиційних матеріалів.

На L-15 планувалось встановити китайські двоконтурні турбореактивні двигуни з тягою на форсажі 3500 кгс, однак такі двигуни досі так і не створені. Тому конструктори переорієнтувались на силову установку українського виробництва. Спочатку зробили вибір на користь ДВ-2Ф – форсажного варіанту ТРДД ДВ-2, який був спроектований в Україні і випускався в Словаччині. Однак його потужність виявилась недостатньою. Проект L-15 зразка 2004 р. вже передбачав встановлення нових двигунів АІ-222К-25Ф (модифікація ТРДД, створеного для російського Як-130). Сумарної тяги двох двигунів, кожен з яких на форсажі розвиває тягу 4200 кгс, достатньо, щоб L-15 міг розігнатись до надзвукової швидкості.

Перший прототип L-15, обладнаний ще безфорсажними двигунами ДВ-2 і з «тимчасовою» конфігурацією комплексу бортового радіоелектронного обладнання, розпочав льотні випробування 13 березня 2006 р. 10 травня 2008 р. вперше піднявся у повітря другий прототип із безфорсажними двигунами АІ-222К-25, а менш ніж за місяць, 8 червня – третій, з такою ж силовою установкою. Нарешті, 20 жовтня 2010 р. почались випробування четвертого прототипа з ТРДДФ АІ-222К-25Ф і зміненими обрисами носової частини фюзеляжу, пристосованої для встановлення РЛС із фазованою антенною решіткою. Одночасно в пресі з’явились повідомлення про початок виробництва передсерійної партії L-15.

Фірма «Хонду» пропонує потенційним покупцям два варіанти L-15. Дозвуковий навчально-тренувальний літак L-15 AJT з двигунами АІ-222К-25 призначений для основної й підвищеної підготовки, а навчально-бойовий літак L-15 LIFT з ТРДДФ АІ-222К-25Ф – для навчання майбутніх пілотів-винищувачів бойовому застосуванню. Обидва варіанти можуть нести до 3000 кг (а за іншими даними – навіть до 4000 кг) бойового навантаження на шести вузлах зовнішньої підвіски. До складу озброєння можуть входити КР класу «повітря-повітря» малої дальності, звичайні та керовані авіабомби, пускові установки НАР, контейнери з гарматами.



У червні 2013 р. варіант L-15 AJT взяли на озброєння ПС КНР під позначенням JL-10. Поставки серійних літаків почались в середині 2016 р. Першими їх отримав 4-й навчальний авіаполк (авіабаза Бенбу). Він підпорядкований Авіаційному університету і відповідає за підготовку льотчиків-інструкторів. У 2019 р. JL-10 почала отримувати 1-ша навчальна авіабригада Сіцзячжуанської льотної академії (Сіцзячжуань), а у листопаді 2020 р. – 4-та навчальна авіабригада Харбінської льотної академії (Цзіньчжоу). Станом на початок 2023 р. в строю ПС КНР було близько 50 JL-10, авіація ВМФ мала 12 таких літаків. З серпня 2018 р. вони використовуються в 3-му навчальному авіаполку (авіабаза Суйчжон).

Першим же зарубіжним покупцем L-15 стала Замбія, яка отримала шість таких літаків у 2016 р. Ними озброїли 15-ту ескадрилью, яка базується в аеропорту Лусака і з огляду на брак у ПС Замбії повноцінних винищувачів вважається бойовою. У 2014 р. був підписаний контракт на 24 L-15 з Венесуелою, однак його досі так і не реалізували з огляду на економічну кризу в цій південноамериканській країні. А у лютому 2022 р. було повідомлено про намір ОАЕ придбати 12 L-15 з опціоном ще на 36 літаків. В листопаді 2023 р. цьому замовнику передали перші дві машини. Вони мають серійні номери 64 і 65, тобто, надто масовим випуск JL-10/L-15 не назвеш. ПС КНР надають перевагу дешевшому JL-9, а на зовнішніх ринках в сегменті реактивних НБЛ є сильна конкуренція в постаті М-346 і Як-130.  

Перші два L-15 ПС ОАЕ

У 2015 р. з’явилась інформація про досягнення попередньої угоди щодо ліцензійного виробництва літаків L-15 в Україні, на заводі «Одесавіаремсервіс», однак ця затія завершилась нічим. А у 2017 р. в Китаї розпочались випробування бойового варіанту L-15B, обладнаного форсажними двигунами АІ-222К-25Ф, радіолокаційної станцією і бортовим комплексом РЕБ.

З огляду на реалізацію в Китаї програми створення авіаносного флоту ймовірним видається створення палубного варіанту L-15. Для перспективних варіантів L-15 зі збільшеною злітною масою (у тому числі й чисто бойових) в Україні створюються ТРДДФ АІ-222К-28Ф і АІ-222К-30В тягою на форсажі, відповідно, 4500 і 5000 кгс.

Характеристики

L-15 LIFT

Розмах крила, м

9,48

Довжина літака, м

12,27

Висота літака, м

4,8

Двигуни, кількість х тип

2хАІ-222К-25Ф

Тяга двигуна, кгс:

- максимальна

- на форсажі

 

2520

4200

Маса, кг:

- порожнього літака

- нормальна злітна

- максимальна злітна

 

4960

6900

9900

Максимальне число М

1,4

Дальність польоту, км

3100

Практична стеля, м

16 000

Максимальна швидкопідйомність, м/с

250

 Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"