БпЛА "Гром"
Вчорашній «Ахотнік» - це не єдиний важкий швидкісний БпЛА,
який створюється зараз за порєбріком. Компанія «Кронштадт» з 2020 року
(принаймні, тоді стало відомо про цей проєкт) розробляє БпЛА «Гром». Наразі він
демонструється у вигляді макетів – жодної інформації про початок випробуван в
польоті не публікувалось. До того ж, вигляд «Грома» суттєво змінився з моменту
першої презентації – ймовірно, остаточна його концепція ще не оформилась.
Отже, на шабаші «Армія-2020» «Кронштадт» представив макет
«Грома-2» - достатньо великого БпЛА з пласким фюзеляжем (завдовжки маже 14 м),
тонким трапецієподібним крилом (розмахом 10 м), V-подібним хвостовим оперенням і двома двигунами (їхній
тип офіційно не повідомлявся, але, ймовірно, це АІ-222-25 від навчально-бойового
літака Як-130) зі спільним повітрозабірником над фюзеляжем. Конструктори
визначали «Гром» на роль «вірного веденого», пріоритетним завданням якого мав
стати прорив системи ППО противника і «розчищення» шляху для пілотованих
літаків. Як зовнішній вигляд, так і концепція застосування «Грома-2» дуже нагадували
американську розробку – XQ-58А Valkirie фірми Kratos. У 2021 р. цей макет, вже з тристійковим
колісним шасі (на «Армії-2020» він стояв на якихось «милицях») демонстрували
під назвою «Гром» - без цифри. Відтоді жодних новин про програму не було. І ось
в серпні цього року на «Армії-2024» показали... черговий макет (а, може, й
прототип) під назвою «Гром», але цілком відмінний від попереднього.
Нинішній «Гром» став одномоторним – на ньому встановлений
двигун РД-93 (від мисливця JF-17). При цьому новомодне пласке сопло замінене традиційним
осьовим. Традиційним стало і оперення з одним вертикальним кілем і
горизонтальним стабілізатором. Габарити БпЛА практично не змінились: розмах
крила 10 м, довжина – 13 м, висота на землі – 3,8 м. Максимальна швидкість,
заявлена розробниками – 1000 км/год (тобто, апарат є дозвуковим), крейсерська –
650-800 км/год.
В цьогорічній ітерації «Грома» з’явився фюзеляжний відсік
озброєння де можна розмістити дві доволі габаритні ракети – наприклад, Х-58УШК
класу «повітря-поверхня» або Р-37М класу «повітря-повітря». Передбачено й чотири
підкрильні вузли підвіски озброєння. Назагал у своєму нинішньому (не факт, що
остаточному) вигляду «Гром» є значно менш інноваційним, ніж «Ахотнік» - у плані
зниження радіолокаційної і теплової помітності. І ще одне: вже нічого не
говориться про застосування «Грома» в ролі «вірного веденого» - лише у
варіанті, керованому з землі. Чому? На мою думку, причина очевидна: фірма «Сухой»
в ри-фи зараз є фактичним монополістом з виробництва пілотованих бойових
літаків. Зрозуміло, що вона не горить бажанням допускати на роль «вірного
веденого» виріб іншої фірми, а усіма силами буде пропихати саме «Ахотніка».
Які перспективи у «Грома»? Думаю, розробку цього БпЛА
фірма «Кронштадт» (яка непогано заробляє на безпілотниках інших класів) спроможна
самостійно довести, принаймні, до стадії льотних випробувань. А ось далі – все залежатиме
від позиції міністерства напада ри-фи. В будь-якому разі, до серійного
виробництва «Грома» мине ще кілька років.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар