B-21 Raider
Створення стратегічного бомбардувальника нової
ґенерації відбувалось, так би мовити, у кілька заходів. Ще у 2004 р. стартувала
програма NGB (Next Generation Bomber), яка передбачала взяття на озброєння нового
літака наприкінці другого десятиліття нинішнього століття. Роботи велись на
конкурсних засадах концерном «Нортроп-Грумман» і консорціумом у складі «Боїнг»
та «Локхід-Мартін». До 2009 р. На програму витратили 1,4 млрд доларів, після
чого її... закрили. Виявилось, що немає єдиної думки щодо характеристик
майбутнього літака, та й взагалі не було певності щодо потреби у стратегічному
пілотованому літаку.
Упродовж двох років досліджувались різні опнції
пілотованих і безпілотних авіаційних систем. У 2011 р. в міністерстві оборони
США дійшли висновку: балістичні й крилаті ракети не замінять стратегічного
бомбардувальника, але він має бути опціонально пілотованим, тобто, в разі
потреби використовуватись в режимі БПЛА.
Нова програма LRS-B (Long-Range Strike-Bomber) була менш амбіційною, ніж NGB: остання передбачала
створення автономного розвідувально-ударного комплексу, а LRS-B мав стати суто
ударною машиною, залежною від розвідувальної інформації з зовнішніх джерел. На
початковому етапі в програмі брали участь ті ж фірми, що і в NGB. У жовтні 2015 р.
переможцем конкурсу визнали «Нортроп Грумман». Назву ж «Рейдер» літакові
присвоїли у вересні 2016 р. – на честь «рейдерів Дуліттла», тобто, учасників
першого нальоту на Токіо 18 квітня 1942 р.
Концептуально проєкт «Нортроп Грумман» дуже схожий
на В-2А, але дещо менший. Замість чотирьох моторів на В-21 встановлені тільки
два. Заради економії коштів вибрані вже існуючі двигуни «Пратт енд Вітні» F135 (від винищувача F-35). Екіпаж, як і на В-2А, складатиметься з двох осіб. Конкретна
інформація щодо льотних даних, масогабаритних характеристик, складу бортового
обладнання літака досі не розголошувалась. Усі вимоги до В-21, які офіційно
оголошені ВПС США, зводяться до двох загальних фраз і однієї конкретної цифри:
значне і різноманітне корисне навантаження; велика дальність польоту; вартість
одного літака – не більше 550 млн доларів (в цінах 2010 р.). З дуже обтічних
заяв керівників «Нортоп Грумман» зрозуміло, що літак матиме комлекс БРЕО з
відкритою архітектурою і навіть з можливістю інтеграції компонентів зарубіжного
виробництва. Вважається, що В-21 буде носієм ядерних авіабомб В83 і В61-12, а
також неядерного озброєння – КАБ JDAM і КР класу «повітря-поверхня» AGM-158 JASSM. Однак вочевидь
цим переліком арсенал «Рейдера» не обмежиться.
Управління програмою створення В-21 здійснює Бюро
швидких можливостей ВПС – так можна перекласти назву Air Force Rapid Capabilities Office. Перед цим органом, створеним
у 2003 р., поставили завдання прискорення розвитку окремих технологічних
систем. ВПС, настраждавшись з доведенням до боєздатного стану нових винищувачів F-22 і F-35, наполягали
на максимально стислих термінах створення «Рейдера». Планується, що літак
надійде на озброєння вже в середині 2020-х рр., тобто, за десять років від
початку програми. Вважається, що своєрідним демонстратором технологій В-21 став
БПЛА RQ-180 (виконав перший політ у 2013 р.). Відпрацювання на ньому низки конструкторських
рішень сприяло прискоренню реалізації програми створення В-21.
Кількість запланованих до закупівлі
бомбардувальників В-21 зараз становить 100 екземплярів. Поряд з тим,
передбачене збільшення її до 145 літаків, а деякі прогнозисти оцінють потреби ВПС
США у 175-200 нових стратегічних бомбардувальників. Планується виготовити 3-5
прототипів, після чого буде випущена передсерійна партія (21 літак), а за нею
стартує повномасштабне серійне виробництво. Станом на лютий 2022 р. на різних
стадіях складання знаходились шість літаків. Викотка першого прототипа
відбулась 2 грудня 2022 р., а 10 листопада 2023 р. він вперше піднявся в повітря.
Для розміщення бомбардувальників В-21 ВПС США
наразі обрали три авіабази (в разі збільшення закупівель до 145 екземплярів до
них додасться четверта). Першим переозброять 28-ме крило (Елсворт, шт. Південна
Дакота), за ним – 7-ме (Дайєсс, шт. Техас). Ці дві частини зараз експлуатують
бомбардувальники В-1В. Згодом надійде черга 509-го крила (Вайтмен, шт.
Міссурі), яке літає на В-2А.
Характеристики (гіпотетичні) |
В-21 |
Розмах крила, м |
50,0 |
Довжина літака, м |
20,0 |
Висота літака, м |
5,0 |
Площа крила, кв. м |
|
Двигуни, кількість х тип |
2хF135 |
Максимальная тяга двигуна, кгс |
|
Маса літака, кг: - порожнього - злітна - максимальна злітна |
70 000 170 000 |
Максимальна швидкість, км/год |
1000 |
Перегоночна дальність, км |
11 000 |
Практична стеля, м |
15 000 |
Коментарі
Дописати коментар