Довідник: М-346 "Мастер"
Цей літак став одним із плодів спільної
російсько-італійської програми Як/АЕМ-130, ініційованої в 1993 р. – першої в
історії пострадянської авіаційної промисловості програми створення авіатехніки,
яка здійснювалась на паритетних засадах з західним партнером, фірмою «Аермаккі»
(пізніше «Аленія-Аермаккі», а зрештою, поглинута концерном «Леонардо»). За
основу взяли концепцію навчально-бойового літака, оптимізованого для підготовки
пілотів винищувачів четвертої ґенерації, тобто максимально наближеного до цих
винищувачів за аеродинамічною схемою та пілотажними характеристиками. Основні
рішення, закладені в проект, були випробувані на літакові-демонстраторі
Як-130Д, який розпочав льотні випробування 25 квітня 1996 р. У 1999 р. італійська
фірма вийшла зі спільного проекту і розпочала розробку власного варіанту
навчально-бойового літака під позначенням М-346. За компонуванням та
характеристиками він загалом подібний до російського Як-130, однак має двигуни
та авіоніку західного виробництва, а в конструкції планера широко застосовані
композитні матеріали (Як-130 виготовлений із традиційних алюмінієвих сплавів).
Перший прототип М-346 розпочав льотні випробування
15 липня 2004 р., другий – 17 травня наступного року. Доопрацювання літака потребувало
досить багато часу – лише у червні 2008 р. на випробування вийшла передсерійна
машина, яка відповідала стандарту серійного літака. Порівняно з прототипом на
ній посилили шасі, змінили конструкцію повітряного гальма, а також збільшили
частку композитів в конструкції планера. Завдяки цьому вдалось знизити масу
літака на
Літак М-346 побудований за схемою, близькою до
інтегральної (з плавним спряженням крила і фюзеляжу). Крило має розвинуті
кореневі напливи, які допомагають зберегти керованість на великих кутах атаки.
Стабілізатор цілком поворотний. Ліхтар кабіни М-346 має меншу висоту порівняно
з Як-130, що зумовлене застосуванням компактніших катапультних крісел «Мартін-Бейкер»
Мк.16. В конструкції шасі застосовані вузли від літака АМХ. Машина обладнана
системою дозаправки паливом в повітрі з Г-подібною фіксованою штангою. Силова
установка складається з двох американських ТРДД «Ханіуелл» F124-GA-200 з цифровою системою управління FADEC. Потужніші, ніж
на Як-130, двигуни дозволяють М-346 літати з надзвуковою швидкістю. Робочі
місця членів екіпажу обладнані багатофункціональними індикаторами, а в передній
кабіні встановлений індикатор на тлі лобового скла. Важливою інновацією,
застосованою на М-346, є система ETTS (Embedded Tactical Training System), яка дозволяє імітувати роботу бортової РЛС, комплексу
РЕБ, підвісного прицільного контейнеру, а також застосування зброї. Система ETTS може працювати як у автономному режимі
(відповідна програма тренувань завантажується перед польотом), так і у мережі,
коли програма коригується в реальному масштабі часу з наземного командного
пункту.
М-346 на дев’яти вузлах зовнішньої підвіски
(підфюзеляжному, шести підкрильних і двох на кінцях крила) може нести
різноманітне навантаження масою до
На M-346LFFA (широко використовується також позначення М-346FA) встановлений радар «Гріфо-346»
– представник відомої і поширеної у світі родини, яка створювалась фірмою FIAR, зараз поглинутою концерном «Леонардо». Понад 450 радарів цієї родини продані до п'яти країн. «Фірмовим знаком» радарів «Гріфо» є невелика маса – ось і «Гріфо-346» важить меше центнера.
РЛС здатна виявляти великі повітряні цілі на відстані, не меншій, ніж
Єдиними змінами планеру M-346LFFA порівняно з базовим варіантом стало
його посилення задля збільшення маси навантаження на зовнішніх вузлах. Три
вузли (підфюзеляжний і внутрішні підкрильні) мають вантажопідйомність
Першим замовником М-346 мали стати ПС Об’єднаних
Арабських Еміратів. В лютому 2009 р. М-346 був оголошений переможцем конкурсу в
цій країні. Передбачалось придбати 48 літаків – 20 навчально-тренувальних, 20
навчально-бойових і вісім для пілотажно-демонстраційної групи. Однак на початку
2010 р. переговори між виробником і замовником зайшли в тупик через розбіжності
щодо комплектації літаків. Зрештою, контракт так і не був укладений.
В червні 2009 р. шість літаків М-346 замовили ПС
Італії. Пізніше дві додаткові угоди довели цю кількість до 18 одиниць. В
італійських ПС літак отримав позначення Т-346А. Машинами цього типу
укомплектована 212-та група 61-го навчального авіакрила (авіабаза Галатіна). З
2015 р. ПС Італії почали підготовку курсантів на літаках Т-346А, але поставки
велися невеликим темпом і закінчились тільки у 2018 р. У 2019 р. ще чотири
М-346 отримала Міжнародна льотно-тренувальна школа, організована спільно ПС
Італії та концерном «Леонардо». Знаходиться вона на тому ж аеродромі Галатіна.
У 2024 р. ПС Італії замовили ще 20 літаків М-346. 15 з них призначені для пілотажної групи Frecce Trіcolori, де вони замінять МВ-339. При цьому був відкинутий інший італійський навчально-тренувальний літак - легший (і менш потужний) М-345, маневрені харакетристики якого не підійшли пілотажникам. Решта п'ять нових М-346 посилять 212-ту групу.
Першим експортним замовником (після зриву угоди з
ОАЕ) став Сінгапур. У вересні 2010 р. він замовив 12 літаків для заміни
штурмовиків А/TA-4SU, які використовувались для підвищеної льотної підготовки і навчання бойовому
застосуванню. Машинами М-346 укомплектували 150-ту ескадрилью, яка дислокується
у Франції, на авіабазі Казо.
Найбільшим наразі експлуатантом М-346 є ПС
Ізраїлю. В лютому 2012 р. ця країна замовила 30 літаків, які (як і у ПС
Сінгапуру) замінили штурмовики A-4H/N. Перший «Лаві» (таку
назву отримав М-346 у ПС Ізраїлю) був готовий у березні 2014 р. До 2016 р.
постачання усієї партії завершилось. Літаками укомплектували 102-гу ескадрилью
на авіабазі Хацерім.
В грудні 2013 р. М-346 переміг на конкурсі, оголошеному ПС Польщі. Укладена в лютому наступного року угода передбачала постачання восьми літаків (з опцією ще на чотири). У польських ПС літаки, що отримали назву «Бєлік», надійшли на озброєння 41-ї бази навчальної авіації (Демблін). Перші дві машини прибули до Польщі в листопаді 2016 р. В березні 2018 р. був реалізований опціон – Польща дозамовила чотири літаки, а в грудні придбала ще чотири. Таким чином, ПС Польщі отримали 16 М-346, останні з яких прибули у 2022 р. Для ПС Польщі пропонувався й ударний варіант M-346 LCA, який мав би замінити винищувачі-бомбардувальники Су-22. Однак відповідна угода укладена не була. 12 липня 2024 р., під час репетиції авіаційного шоу, один з польських М-346 розбився поблизу Гдині. Пілот загинув.
У 2019 р. шість літаків М-346 (у тому числі чотири
бойових М-346FA і два навчальних М-346FТ) замовив
Туркменістан. Перші машини в туркменському камуфляжі були помічені у 2021 р.
Один з таких літаків розбився в Італії 16 березня 2022 р.
Шість М-346 придбав Катар. Перші
машини прибули в цю країну в січні 2022 р. А у травні 2023-го перші два з
десяти замовлених М-346 отримали ПС Греції. Решта мають надійти до травня 2025 р. Цими літаками замінять застарілі
навчальні машини Т-2 «Бакай» у 120-му навчальному крилі (авіабаза Каламата).
Незрозумілою лишається ситуація з Нігерією. Ця країна замовила на початку 2021 р. 24 літаки М-346FA (за деякими даними, тверде замовлення становить 12 машин, а ще 12 – опціон), однак досі повідомлень про початок постачання не публікувалось. Є інформація і про замовлення 24 літаків у навчальному варіанті Єгиптом, але без жодних подробиць. Аналогічна ситуація і з замовленням Азербайджану на 15 М-346. А влітку 2024 р. з'явилась інформація про можливу закупівлю М-346 у новому варіанті block 20 Бразилією - для заміни штурмовиків АМХ. У жовтні це повідомлення конкретизували: Бразилія планує придбати 30 літаків, з них 24 для ПС (де вони замінять АМХ) і 6 - для авіації ВМС. Останнє виглядає, щонайменше, дивно - М-346 мають замінити штурмовики А-4 "Скайхок" в єдиній ескадрильї палубних літаків. Але свій авіаносець бразильці списали ще 2017-го року... Схоже, Бразилія йде шляхом Аргентини, у флоті якої вже зо три десятиліття нема авіаносця, але палубна авіація є...
Літак М-346 брав участь в конкурсі ПС США за програмою Т-Х, яка передбачала придбання до 350 літаків для заміни застарілих машин Т-38. «Американізований» варіант отримав позначення Т-100. Спочатку він пропонувався спільно з американським концерном «Рейтеон», але після відмови останнього від участі в програмі в січні 2017 р. італійський виробник вирішив просувати продукт на американський ринок самостійно. Однак у вересні 2018 р. переможцем конкурсу оголосили проєкт «Боїнг/СААБ» Т-7. Другою спробою виходу на американський ринок є участь у конкурсі на новий палубний навчальний літак для ВМС США за програмою Undergraduate Jet Training System (UJTS) для заміни літаків Т-45 "Госхок". "Леонардо" спільно з американською фірмою "Текстрон" пропонує проєкт M-346N ITS. Конкурентами є TF-50N - варіант корейського Т-50, представлений КАІ спільно з концерном "Локхід-Мартін", а також "оморячений" варіант Т-7А. Вибір планують зробити у 2026 р., а мінімальне замовлення оцінюється у 145 машин.
Характеристики |
М-346 |
Розмах крила, м |
9,72 |
Довжина літака, м |
11,49 |
Висота літака, м |
4,76 |
Площа крила, кв. м |
23,52 |
Двигуни, кількість х
тип |
2хF124-GA-200 |
Тяга двигуна, кгс |
2840 |
Маса, кг: - порожнього літака - нормальна злітна - максимальна злітна |
4610 6700 9500 |
Максимальна швидкість, км/год |
1059 |
Дальність польоту (з підвісними паливними баками), км |
1980 (2720) |
Практична стеля, м |
13 715 |
Максимальна швидкопідйомність, м/с |
106,7 |
Коментарі
Дописати коментар