Залпова установка для міліції
В народній Польщі досить значного розвитку набули засоби
пацифікації цього самого народу, який вперто не бажав сумирно сидіти у
відведеному йому бараці соціалістичного табору. Після придушення виступу в
Познані (червень 1956 р.) були створені спецпідрозділи міліції ZOMO (Zmotoryzowane Odwody Milicji Obywatelskiej – моторизовані
резерви громадянської міліції; спочатку їхня чисельність становила 6600 осіб, а
наприкінці 1980-х рр. досягла 13000), які, власне, і призначались для придушення
масових заворушень. На їхнє озброєння надходили, зокрема, гранати зі
сльозогінним газом та пристрої для їхнього відстрілу. Сьогодні розповімо про
один з них – п’ятиствольну автоматичну установку для залпового вогню, своєрідну
поліцейську самохідку.
В 1970-х роках в Польщі створили два зразки гранатометів
для стрільби гранатами зі сльозогінним газом на базі автомата Калашникова:
однозарядний RWGŁ-3 і п’ятизарядний автоматичний AWGŁ-3 (взятий на озброєння 1982 р.). В останньому магазин для гранат
знаходився над стволом, а під стволом – стандартний магазин від АКМ на 30
набоїв. Гранати відстрілювались за допомогою стандартних холостих набоїв.
Обидва типи гранатометів використовували гранати калібру
51 мм типу Uniwersalny granat łzawiący (UGŁ; «універсальна сльозогінна
граната») у картонному корпусі. Максимальна дальність стрільби сягала 180 м,
мінімальна – 60 м. Використовувались два основні типи гранат UGŁ-200 та
UGŁ-200/1 (остання була не просто газовою, а газошумовою), споряджені газом CN.
Радіус дії такої гранати становив приблизно 25–30 м навколо точки удару. Можуть
використовуватись й інші типи боєприпасів, наприклад, димові. Під час пострілу
боєприпаси запалюються від тепла метального патрона, але їх також можна
підпалити від руки та кинути. Виробляв їх завод Nitro-Chem у Бидгощі. У 1980-ті
рр. на озброєння ZOMO надійшли
гранати зі сльозогінним газом виробництва НДР. Вони мали м еталевий корпус і під
час горіння нагрівались до 300 градусів, тому їх не можна було відкинути
руками. Але я не зустрічав жодних про використання таких гранат з AWGŁ-3.
AWGŁ-3 був засобом
доволі ефективним, але громіздким і незручним у використанні – він важив майже
18 кг. Тож нічого дивного, що з'явилась ідея встановити гранатомет на самохідне
шасі. Та не просто встановити, а перетворити в установку залпового вогню.
Вийшла достатньо проста тумба з рамою, на якій встановили п'ять гранатометів AWGŁ-3. Важила ця система
(в незарядженому вигляді) немало – 177,8 кг. Спусковий механізм дозволяв стріляти
з одного, трьох або усіх п'яти стволів. Теоретична швидкострільність становила
375 постр./хв. Практична, зрозуміло, була значно меншою, але теж солідною – 50-75
постр./хв.
Такі п'ятистволки монтувались на автомобілях УАЗ-469Б.
Вони виявились достатньо затребуваними, і ще й зараз лишаються в арсеналі
польської поліції – тільки переставлені на нові шасі – пікапів Mitsubishi L200. Постачались
п'ятистволки і за кордон – в Австрію, Угорщину, Хорватію. В останній їх
встановлювали на бронеавтомобілях BOV.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки:
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар