"Колосс", "Слон" та інші програми російської важкої авіації
Ми вже згадували про епічний провал запорєбрікової
програми створення заміни для Ан-26 – легкого транспортного літака Іл-112В.
Сьогодні ж поговоримо про інший сегмент військово-транспортної авіації (ВТА) –
літаки важкого класу. За совдєпії цей клас був мономполізований конструкторським
бюро О. Антонова, в якому створили першокласні літаки Ан-22 «Антей» і Ан-124 «Руслан».
Лишались вони у складі російської ВТА й після розпаду СРСР. Останні «Антеї»
лише зараз списують, заміни ж «Русланам» досі нема – хоч і робились
неодноразові спроби таку створити. Але по порядку.
Ще з 1987 р. в КБ ім. С. Ільюшина проєктували «савєтскій
С-17» - літак Іл-106, який відповідав би американському «Глоубмастеру ІІІ» і
зайняв проміжне місце між Іл-76 і Ан-124. Однак цей проєкт став однією з перших
жертв «ліхіх 90-х» і був закритий 1992 р. Москалі зрозуміли, що нічого кращого
за Ан-124 їм не створити, і почали танці з бубном довкола «Руслана». У 2000-х
роках піднімалось питання відновлення виробництва «Руслана» в поліпшеному
варіанті, але нічого з того не вийшло. Швидше за все, лаптєногі і не розглядали
всерйоз співпрацю з Україною, бо у 2010 р. почали власну програму удосконалення
Ан-124 під шифром «Колосс». Генеральним її виконацем стало КБ ім. С. Ільюшина,
для чого навіть були внесені зміни в російське «законодавство», які дозволили
удосконалення літаків без участі проєктувальника – Антоновської фірми. В лютому
2014 р. кацапам навіть вистачило нахабства запропонувати «Антонову» участь в
проєкті «Колосс» як... субпідрядника! Зрозуміло, що вони разом зі своєю
пропозицією були послані на ту ж адресу, що і крейсер «массква» вісім років по
тому. В рамках проєкту «Колосс» передбачалось в першу чергу модернізувати
російські військові «Руслани» до рівня Ан-124-100М(ВТА), а потім налагодити
випуск нових літаків – цивільних Ан-124-300 і військових Ан-124-300В.
Паралельно з КБ Ільюшина свою варіацію на тему Ан-124 розробляв ЦАГІ - на замовлення мінпромторга рашки. Проєкт «Слон» передбачав
створення збільшеного варіанту Ан-124 з розмахом крила 87,1-88,3 м і злітною масою
490-497 т (у базового Ан-124 ці параметри становлять, відповідно, 73,3 м і 402
т). Проєктувальники обіцяли, що «Слон» зможе перевозити 150 т вантажу на
відстань 7000 км зі швидкістю 850 км/год, а максимальна вантажопідйомність
сягатиме 180 т. Навесні 2020 р. повідомлялось про завершення першого етапу
випробувань моделі «Слона» в аеродинамічній трубі, і... на цьому все. Свіжіші
новини про цю програму мені не траплялись.
До цього всього, у вересні 2015 р. в рамках програми ПАК
ВТА («пєрспєктівний авіаціонний комплєкс ваєнна-транспартнай авіаціі») КБ
Ільюшина отримало замовлення на реалізацію науково-дослідної роботи під шифром «Єрмак»,
яка передбачала створення літака вантажопідйомністю 80 т – тобто, йшлось про
другу спробу створити аналог С-17. Закінчилась ця робота на стадії ескізного
проєкту, але її результати знайшли застосування в проєкті важкого
військово-транспортного літака Іл-100. Наразі він далекий від практичної реазлізації.
Здогадайтесь з одного разу – чому? Тааак – двигуни! Козломорді мастєровиє
виявились неспроможними створити адекватну вимогам силову установку. На цьому
варто зупинитись детальніше.
Для Іл-100 як базове рішення розглядався двигун ПД-35 тягою
35 тонн – представник уніфікованої родини, до якої входять двигуни ПД-8, ПД-14,
а також гіпотетичні варіанти ПД-24, ПД-26, ПД-28, ПД-42 (цифри позначають тягу
в тоннах). Пріоритетність розробки ПД-35 була дуже високою – адже він
призначався для китайсько-російського лайнера CR929. Однак, як я вже колись розповідав, після початку
широкомасштабного російського вторгнення в Україну китайські партнери вирішили –
ну їх нафіг, цих орків! З проєкту разом з літерою «R» щезли усі російські комплектуючі, і тепер С929 створюється у взаємодії з
західними фірмами. Створення ж ПД-35, незважаючи на ін’єкції значних коштів,
йде дуже повільно. 1 грудня 2023 р. було оголошено, що наземні випробування
цього двигуна почнуться на початку 2024 р. Однак рік вже перейшов свій екватор,
а повідомлень про початок випробувань досі не публікувалось.
Альтернативою для ПД-35 може стати, на думку запорєбрікових
фахівців, модернізований варіант Д-18Т. Двигун цей створили в Запоріжжі на
початку 1980-х років спеціяльно для «Руслана». Виробництво і ремонт Д-18Т
здійснювались тільки в Запоріжжі. Після анексії Криму в 2014 р. уряд України заборонив
постачання в росію будь-якої продукції військового призначення. Однак В.
Богуслаєв, русофіл і фактичний власник «Мотор-Січ», на це не зважав,
організувавши ремонт Д-18Т через підставні фірми. Напевно, не без його сприяння
у 2016 р. кацапи й самі налагодили ремонт цих двигунів на «Уральскам заводє
гражданскай авіаціі». Начебто випускають і деякі деталі для ремонту, однак від
цього до виробництва нових двигунів – як до Місяця рачки.
Який висновок? Лаптєногі можуть малювати скільки завгодно
картинок «Колоссів», Іл-106, Іл-100 та інших «Слонів», але факт лишається
фактом: піднятись в повітря вони не зможуть, бо немає двигунів потрібної
потужності. А тим часом потреби агресорів у військово-транспортній авіації у зв’язку
з війною проти України зросли стрибкоподібно. Промовистий факт: літак Іл-76МД,
який розбився 19 жовтня 2023 р. в Таджикистані, за перші 40 років своєї служби –
до 2021 р. – здійснив 3173 польоти, тобто, в середньому 6-7 польотів на місяць.
А за час від ремонту в травні 2021 р. до катастрофи в жовтні 2023-го він
здійснив 1058 польотів, тобто десь 35 польотів на місяць! Поповнення
військово-транспортної авіації конче потрібне, тож козломорді взялись за
повернення в стрій виведених раніше з експлуатації «Русланів».
Ваздушна-касмічєскіє сіли наприкінці 2023 р. формально мали 26 літаків Ан-124,
але літало не більше десятка – решта стояли, очікуючи на ремонт. Відомо що в
стадії реалізації знаходиться трирічний (2023-2025 рр.) контракт на ремонт 60
двигунів Д-18Т. Цього теоретично мало б вистачити на 15 «Русланів». Що з цього
вийде – побачимо.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар