Довідник: JF-17
В 1986 р. китайське авіаційне підприємство САС
уклало угоду з американською компанією «Грумман» про розробку винищувача
«Супер-7» – легкого, дешевого і водночас достатньо функціонального,
оптимізованого для експорту в небагаті країни. Назва натякала, що літак має
замінити винищувачі J-7 (і їхні радянські прототипи МіГ-21). Однак
запровадження в 1990 р. санкцій проти Китаю, викликаних подіями на площі
Тяньаньмень, перервало реалізацію цієї програми. В 1991 р. китайці вирішили
продовжувати розробку власними силами, а в 1998 р. до програми підключився
Пакистан, який теж перебував під американськими санкціями і гостро потребував
сучасних легких винищувачів. У Китаї літак отримав позначення FC-1, а в Пакистані – JF-17 "Тандер".
Після приєднання до програми Пакистнау роботи
суттєво прискорислись – в літака з’явився реальний замовник, оскільки ПС КНР не
проявляють інтересу до FC-1.
В лютому 2001 р. остаточний проект
винищувача затвердило керівництво пакистанських ПС.
FC-1/JF-17 є одномісним одномоторним багатофункціональним винищувачем четвертої
генерації. З точки зору аеродинаміки – це суміш МіГ-21 (точніше, J-7 останніх випусків) з F-16: літак має трикутне крило з передкрилком і розвинутими кореневими
напливами, цілком поворотне горизонтальне оперення і однокільове вертикальне.
За масогабритними характеристиками літак приблизно відповідає шведському JAS 39.
Силова установка – російський ТРДДФ РД-93 тягою на
форсажі 8620 кгс (цей двигун – це модифікація РД-33, який встановлюється на
МіГ-29). В перспективі можливе встановлення китайського дигуна WS-13, який дещо важчий, але потужніший.
Комплекс БРЕО побудований за принципом відкритої
архітектури, завдяки чому його можна легко конфігурувати залежно від вимог
замовника. Так, на першому екземплярі FC-1 встановлена
ізраїльська РЛС EL/M-2032. Серійні пакистанські JF-17 обладнані китайськими радарами «Нанджин» KLJ-7 (модифікація РЛС, яка встановлюється на
винищувачах J-10).
Вбудоване озброєння включає китайську копію старої
радянської 23-мм гармати ГШ-23-2 з боєкомплектом 180 снарядів (в перспективі
можлива заміна її копією 30-мм гармати ГШ-301). На семи вузлах зовнішньої
підвіски розташовується різноманітне озброєння класів «повітря-повітря» і
«повітря-поверхня» масою до
Перший прототип FC-1 розпочав льотні випробування 25 серпня 2003 р., а у квітні 2004 р. і
квітні 2006 р. почались випробування ще двох дослідних екземплярів. Загалом
виготовили шість прототипів, два з яких призначались для наземних випробувань.
В березні 2007 р. до Пакистану прибули два передсерійних JF-17, ще шість було поставлено до весни 2008 р. Ці
машини, як і прототипи, були виготовлені в Китаї (авіазавод в м. Ченду), з
Пакистану постачались консолі крила, килі та частина БРЕО. В листопаді 2009 р.
був випущений перший серійний винищувач, виготовлений у Пакистані, на
підприємстві «Пакистан Ернотікл Комплекс» в м. Камра. Перша серійна партія (42
екземпляри) позначається «блок І». В лютому 2015 р. був випущений перший
екземпляр варіанту «блок ІІ» (початково замовлено 50 літаків). Цей варіант
відрізняється наявністю системи дозаправки паливом в повітрі, посиленим крилом
(що дозволило збільшити масу навантаження на підкрильних вузлах), удосконаленим
комплексом РЕБ. Після випуску цієї партії розпочалось виготовлення літаків варіанту
«блок ІІІ». Вони отримали РЛС із активною ФАР KLJ-7A, тепловізійну
оглядово-прицільну станцію та інше нове обладнання, а також двигуни WS-13. Перша
партія з 12 літаків «блок ІІІ» була введена до складу ПС Пакистану в лютому
2023 р. У ПС Пакистану літаки «блок І» і «блок ІІ» позначаються JF-17А, а «блок ІІІ» - JF-17С.
У квітні 2017 р. почались випробування прототипу
двомісного навчально-бойового літака JF-17В, виготовленого
в Китаї. ПС Пакистану отримали 26 таких літаків: чотири, виготовлені в Ченду, і
22 – місцевого виробництва (вісім виготовлено у 2019 р. і 14 – у 2020-му).
ПС Пакистану планують придбати до 250 літаків JF-17. На початку 2023 р. в строю перебувало 125 машин:
49 JF-17 «блок І», 61 «блок ІІ» і 15 JF-17В (на нашу думку, кількість останніх є більшою).
Ними озброєні 2-га ескадрилья на авіабазі Шахбаз, 14-та на аеродромі Рафікі,
16-та в Мінья (вона переозброюється з літаків «блок І» на «блок ІІІ»), 26-та у
Пешаварі і 28-ма у Самурглі, а також одна з ескадрилій бойової авіаційної школи
у Мушафі і 18-та навчально-бойова ескадрилья в Бхоларі. Дві останні, поряд з JF-17А, використовують і JF-17В. Пакистанські JF-17 вже пройшли бойове хрещення. 19 червня
2017 р. такий винищувач збив іранського безпілотника, а 27 лютого 2019 р. два JF-17А з 16-ї ескадрильї (поряд з літаками інших
типів) взяли участь в ударах по індійських об’єктах в штаті Джамму і Кашмір,
застосувавши керовані авіабомби. У катастрофах було втрачено чотири літаки.
Першим зарубіжним покупцем JF-17 стала М’янма. У 2015 р. ця країна замовила 16
літаків стандарту «блок ІІ». В 2018 р. були передані п’ять одномісних
винищувачів JF-17М, а у 2019-му – два JF-17В (ймовірно, не пакистанського, а китайського
виробництва). Однак з того часу інформація про нові поставки не
оприлюднювалась. У ПС М’янми літаками JF-17 укомплектована
91-ша ескадрилья, дислокована на авіабазі Патеін.
У 2016 р. був підписаний меморандум про закупівлю
трьох літаків JF-17N у комплектації «блок ІІ»
Нігерією. Однак самі машини передали замовникові тільки у 2021-му (це були 60-й,
61-й і 62-й екземпляри варіанту «блок ІІ»). Нігерія планує подальші закупівлі JF-17 – фігурують цифри від 7 навіть до 40 літаків –
однак жодних нових контрактів наразі не укладено.
До JF-17 проявляє інтерес
ціла низка інших країн. Ще з 2013 р. відповідні наміри висловлює Аргентина. У
вересні 2021 р. парламент цієї країни санкціонував закупівлю 12 літаків
стандарту «блок ІІІ» (у тому числі двох двомісних) в Китаю, однак інформація
про укладення контракту досі не оприлюднювалась. У тому місяці з’явились повідомлення
про виділення коштів Іраком на закупівлю 12 JF-17 у Пакистану – але відтоді підтвердження про укладення угоди не
надходило. В березні 2023 р. про можливу закупівлю JF-17 оголосили в ДР Конго. Свого часу інтерес до цих винищувачів проявляли також
Азербайджан, Бангладеш, Марокко, Уругвай, Болівія, Шрі-Ланка, Малайзія,
Зімбабве та ціла низка інших країн. Однак жодного разу цей інтерес не
матеріалізувався в укладені контракти. Можна констатувати, що амбіційні плани
замінити новим літаком на світовому ринку китайські й радянські варіації МіГ-21
наразі лишаються тільки планами.
Характеристики |
JF-17 «блок І» |
Розмах крила, м |
9,5 |
Довжина літака, м |
14,7 |
Висота літака, м |
4,8 |
Площа крила, кв. м |
25,45 |
Тип двигуна |
РД-93 |
Тяга двигуна, кгс: - максимальна - на форсажі |
5040 8620 |
Маса, кг: - порожнього літака - нормальна злітна - максимальна злітна |
6586 9100 12 500 |
Максимальна швидкість, км/год |
1960 |
Практична стеля, м |
16 920 |
Дальність польоту з ППБ, км |
3480 |
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки – https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар