Довідник: JF-17



В 1986 р. китайське авіаційне підприємство САС уклало угоду з американською компанією «Грумман» про розробку винищувача «Супер-7» – легкого, дешевого і водночас достатньо функціонального, оптимізованого для експорту в небагаті країни. Назва натякала, що літак має замінити винищувачі J-7 (і їхні радянські прототипи МіГ-21). Однак запровадження в 1990 р. санкцій проти Китаю, викликаних подіями на площі Тяньаньмень, перервало реалізацію цієї програми. В 1991 р. китайці вирішили продовжувати розробку власними силами, а в 1998 р. до програми підключився Пакистан, який теж перебував під американськими санкціями і гостро потребував сучасних легких винищувачів. У Китаї літак отримав позначення FC-1, а в Пакистані – JF-17 "Тандер".

Після приєднання до програми Пакистнау роботи суттєво прискорислись – в літака з’явився реальний замовник, оскільки ПС КНР не проявляють інтересу до FC-1. В лютому 2001 р. остаточний проект винищувача затвердило керівництво пакистанських ПС.

FC-1/JF-17 є одномісним одномоторним багатофункціональним винищувачем четвертої генерації. З точки зору аеродинаміки – це суміш МіГ-21 (точніше, J-7 останніх випусків) з F-16: літак має трикутне крило з передкрилком і розвинутими кореневими напливами, цілком поворотне горизонтальне оперення і однокільове вертикальне. За масогабритними характеристиками літак приблизно відповідає шведському JAS 39.

Силова установка – російський ТРДДФ РД-93 тягою на форсажі 8620 кгс (цей двигун – це модифікація РД-33, який встановлюється на МіГ-29). В перспективі можливе встановлення китайського дигуна WS-13, який дещо важчий, але потужніший.

Комплекс БРЕО побудований за принципом відкритої архітектури, завдяки чому його можна легко конфігурувати залежно від вимог замовника. Так, на першому екземплярі FC-1 встановлена ізраїльська РЛС EL/M-2032. Серійні пакистанські JF-17 обладнані китайськими радарами «Нанджин» KLJ-7 (модифікація РЛС, яка встановлюється на винищувачах J-10).

Вбудоване озброєння включає китайську копію старої радянської 23-мм гармати ГШ-23-2 з боєкомплектом 180 снарядів (в перспективі можлива заміна її копією 30-мм гармати ГШ-301). На семи вузлах зовнішньої підвіски розташовується різноманітне озброєння класів «повітря-повітря» і «повітря-поверхня» масою до 3700 кг. Зокрема, літак може використовувати ракети «повітря-повітря» малої дальності (з ІЧ ГСН) PL-5EII, PL-9C, PL-10A, а також середньої дальності (з активною РЛ ГСН) PL-12 (SD-10A).



Перший прототип FC-1 розпочав льотні випробування 25 серпня 2003 р., а у квітні 2004 р. і квітні 2006 р. почались випробування ще двох дослідних екземплярів. Загалом виготовили шість прототипів, два з яких призначались для наземних випробувань. В березні 2007 р. до Пакистану прибули два передсерійних JF-17, ще шість було поставлено до весни 2008 р. Ці машини, як і прототипи, були виготовлені в Китаї (авіазавод в м. Ченду), з Пакистану постачались консолі крила, килі та частина БРЕО. В листопаді 2009 р. був випущений перший серійний винищувач, виготовлений у Пакистані, на підприємстві «Пакистан Ернотікл Комплекс» в м. Камра. Перша серійна партія (42 екземпляри) позначається «блок І». В лютому 2015 р. був випущений перший екземпляр варіанту «блок ІІ» (початково замовлено 50 літаків). Цей варіант відрізняється наявністю системи дозаправки паливом в повітрі, посиленим крилом (що дозволило збільшити масу навантаження на підкрильних вузлах), удосконаленим комплексом РЕБ. Після випуску цієї партії розпочалось виготовлення літаків варіанту «блок ІІІ». Вони отримали РЛС із активною ФАР KLJ-7A, тепловізійну оглядово-прицільну станцію та інше нове обладнання, а також двигуни WS-13. Перша партія з 12 літаків «блок ІІІ» була введена до складу ПС Пакистану в лютому 2023 р. У ПС Пакистану літаки «блок І» і «блок ІІ» позначаються JF-17А, а «блок ІІІ» - JF-17С.

JF-17C

У квітні 2017 р. почались випробування прототипу двомісного навчально-бойового літака JF-17В, виготовленого в Китаї. ПС Пакистану отримали 26 таких літаків: чотири, виготовлені в Ченду, і 22 – місцевого виробництва (вісім виготовлено у 2019 р. і 14 – у 2020-му).

JF-17B

ПС Пакистану планують придбати до 250 літаків JF-17. На початку 2023 р. в строю перебувало 125 машин: 49 JF-17 «блок І», 61 «блок ІІ» і 15 JF-17В (на нашу думку, кількість останніх є більшою). Ними озброєні 2-га ескадрилья на авіабазі Шахбаз, 14-та на аеродромі Рафікі, 16-та в Мінья (вона переозброюється з літаків «блок І» на «блок ІІІ»), 26-та у Пешаварі і 28-ма у Самурглі, а також одна з ескадрилій бойової авіаційної школи у Мушафі і 18-та навчально-бойова ескадрилья в Бхоларі. Дві останні, поряд з JF-17А, використовують і JF-17В. Пакистанські JF-17 вже пройшли бойове хрещення. 19 червня 2017 р. такий винищувач збив іранського безпілотника, а 27 лютого 2019 р. два JF-17А з 16-ї ескадрильї (поряд з літаками інших типів) взяли участь в ударах по індійських об’єктах в штаті Джамму і Кашмір, застосувавши керовані авіабомби. У катастрофах було втрачено чотири літаки.

JF-17A, який збив іранського дрона (позначка про повітряну перемогу нанесена в носовій частині фюзеляжу). Зараз літак використовується пілотажною групою "Тандер Демо Тім" 

Першим зарубіжним покупцем JF-17 стала М’янма. У 2015 р. ця країна замовила 16 літаків стандарту «блок ІІ». В 2018 р. були передані п’ять одномісних винищувачів JF-17М, а у 2019-му – два JF-17В (ймовірно, не пакистанського, а китайського виробництва). Однак з того часу інформація про нові поставки не оприлюднювалась. У ПС М’янми літаками JF-17 укомплектована 91-ша ескадрилья, дислокована на авіабазі Патеін.

У 2016 р. був підписаний меморандум про закупівлю трьох літаків JF-17N у комплектації «блок ІІ» Нігерією. Однак самі машини передали замовникові тільки у 2021-му (це були 60-й, 61-й і 62-й екземпляри варіанту «блок ІІ»). Нігерія планує подальші закупівлі JF-17 – фігурують цифри від 7 навіть до 40 літаків – однак жодних нових контрактів наразі не укладено.

Нігерійський JF-17N

До JF-17 проявляє інтерес ціла низка інших країн. Ще з 2013 р. відповідні наміри висловлює Аргентина. У вересні 2021 р. парламент цієї країни санкціонував закупівлю 12 літаків стандарту «блок ІІІ» (у тому числі двох двомісних) в Китаю, однак інформація про укладення контракту досі не оприлюднювалась. У тому місяці з’явились повідомлення про виділення коштів Іраком на закупівлю 12 JF-17 у Пакистану – але відтоді підтвердження про укладення угоди не надходило. В березні 2023 р. про можливу закупівлю JF-17 оголосили в ДР Конго. Свого часу інтерес до цих винищувачів проявляли також Азербайджан, Бангладеш, Марокко, Уругвай, Болівія, Шрі-Ланка, Малайзія, Зімбабве та ціла низка інших країн. Однак жодного разу цей інтерес не матеріалізувався в укладені контракти. Можна констатувати, що амбіційні плани замінити новим літаком на світовому ринку китайські й радянські варіації МіГ-21 наразі лишаються тільки планами.

 

JF-17 "блок ІІІ" під час демонстраційного польоту в Азербайджані. 25 вересня 2024 р.

Характеристики

JF-17 «блок І»

Розмах крила, м

9,5

Довжина літака, м

14,7

Висота літака, м

4,8

Площа крила, кв. м

25,45

Тип двигуна

РД-93

Тяга двигуна, кгс:

- максимальна

- на форсажі

 

5040

8620

Маса, кг:

- порожнього літака

- нормальна злітна

- максимальна злітна

 

6586

9100

12 500

Максимальна швидкість, км/год

1960

Практична стеля, м

16 920

Дальність польоту з ППБ, км

3480

 Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки – https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"