ZAHA: турецька спроба підірвати американську монополію

 


Доволі специфічний і дуже нішевий підвид бронетехніки становлять амфібійні бронетранспортери категорії MAV – Marine Assault Vehicle. Більші від звичайних БТР, вони досить незграбно виглядають на суходолі, але мають чудові морехідні властивості. Їхнє головне завдання – доставити морських піхотинців (бажано неушкодженими) з корабля на берег. Винайшли ці такі машини в США в роки Другої світової війни, коли був налагоджений масовий випуск гусеничних транспортерів серії LVT. Американці розвивали їх і після війни, лишаючись, фактично, монополістами. Їхні БТР LVTP-7 і досі використовуються в багатьох країнах, і навіть знаходять нових покупців – скажімо, нещодавно такі машини замовла Румунія. Але знайшовся виробник, який вирішив порушити американську монополію...

 

З 2014 р. в Туреччині точились дискусії щодо доцільності і можливості створення MAV власними силами. Два роки знадобилось фірмі FNSS, щоб переконати військових у реалістичності задуму, ще кілька місяців пішло на підготовку угоди – і в березні 2017-го фірма і підсекретаріат оборонної промисловості уклали контракт про розробку БТР ZAHA (Zirhli Amfibi Hucum Araclari, тобто «броньована амфібійна десантна машина»). Розрахунковий термін розробки становив п’ять років – і FNSS зуміла вкластись.

 

Передбачалось, що конструкція ZAHA буде схожою на LVTP-7, але турецький БТР буде краще захищений і матиме кращу від американця рухливість на суходолі. Серед інших вимог – маса близько 30 т, місткість 25 чол. (у т.ч. три члени екіпажу), здатність замість піхоти перевозити вантажі, озброєння з 12,7-мм кулемета і 40-мм автоматичного гранатомета в дистанційно керованій установці.

 

Обсяг серійного випуску мав бути незначним – спочатку він визначався у 44 машини, потім план скоротили лише до 27-ми (у т.ч. дві КШМ і дві БРЕМ). Планувалось виготовити шість прототипів (чотири БТР, по одній КШМ і БРЕМ), причому перші два з них мали бути готові вже у 2019 р. І цього терміну вдалось дотримати – навесні 2019 р. прототип ZAHA продемонстрували на виставці IDEF-2019.


 

Що являє собою ZAHA? Це гусенична броньована машина, обриси корпусу якої нагадують LVTP-7. В передній частині праворуч знаходиться моторно-трансмісійне відділення, а ліворуч від нього – робочі місця механіка-водія і командира. Третій член екіпажу – стрілець – розташовується за двигуном, а за його робочим місцем встановлений дистанційно керований модуль FNSS САКА з 12,7-мм кулеметом М2НВ і 40-мм автоматичним гранатометом AGL. Приводи горизонтального і вертикального наведення електричні; модуль має кругове горизонтальне наведення, а діапазон вертикального становить від -7 до +45°. Модуль стабілізований і може вести прицільний вогонь під час руху як на суходолі, так і на воді. БТР обладнаний системою управління вогнем з цифровим балістичним обчислювачем, а модуль САКА має телевізійну і тепловізійну камери, а також систему автоматичного стеження за ціллю.


 

Броньований корпус – алюмінієвий, з протиосколковим підбоєм і можливістю навіски додаткових композитних модулів. Дані про рівень захищеності офіційно не публікувались; вважається, що корпус ZAHA витримує влучання 14,5-мм бронебійних куль в усіх проєкціях. Машина обладнана чотирма димовими гранатометами і термодимовою апаратурою.


 

Довжина БТР становить 8,3 м, ширина – 3,3 м, висота – 3,8 м. Через обмеження габаритів (довжини) не вдалось забезпечити передбачену завданням місткість – замість 22-х десантників машина вміщає тільки 18. Зате кожен з них має індивідуальне сидіння з прив’язними пасками. Вхід-вихід здійснюється через кормову рампу з гідроприводом. В рампі є аварійний вихід – одностулкові двері.

 

Силова установка – дизельний двигун «Катерпіллер» С-13 потужністю 600 к.с з гідрокінетичною автоматичною трансмісією «Аллісон». Ходова частина (для одного борту) складається з шести опорних котків, ведучого і напрямного коліс і трьох підтримуючих роликів. Підвіска опорних котків – торсіонна; на першому, другому і шостому котках додатково встановлені гідравлічні амортизатори. Машина на шосе може розігнатись до 70 км/год, а запас ходу становить 550 км.


 

Рух БТР на воді забезпечують два водометних рушії. Теоретично вони можуть розігнати ZAHA до 14 км/год, практично ж не рекомендується перевищувати швидкість 10 км/год. Для руху на воді в передній частині БТР піднімається (за допомогою гідроприводу) хвилевідбивний щиток.


 

Наразі обсяг замовлення на БТР ZAHA невідомий. Вищезгадана кількість у 27 екземплярів – це лише попередні цифри. Перша партія з десяти БТР була готова в березні 2023 р., і до кінця літа минулого року ці машини передали війську – Амфібійній бригаді морської піхоти. В січні 2024 р. ZAHA дебютували під час навчань «Морський вовк 1-2024».

 

Треба сказати, що серед турецьких військових немає одностайності щодо потрібності бронетранпортера такого класу. Поширеною є думка про помилковість вибору гусничного шасі – мовляв, а от американці замінююсть свої LVTP-7 колісними машинами ACV. Та все ж ZAHA довели до серійного виробництва, а FNSS активно шукає закордонних покупців. Можливий продаж Румунії, з яким пов’язувались великі надії, зірвався – румуни обрали LVTP-7. Зараз йдуть переговори з Індонезією, морській піхоті якої потрібна заміна для БТР-50, а поставки російських БТ-3Ф не перекривають усіх потреб. Потенційно ця країна може придбати до 80 ZAHA, причому частина з них могла б бути складена за ліцензією місцевою фірмою Pindad. Інший можливий покупець – морська піхота Іспанії, якій найближчим часом знадобиться заміна для LVTP-7.

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

 

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"