А-10С для України? А чи потрібен він?
Чи подобається вам А-10? Мені – так. Масивний, серйозний
вигляд цього літака, його фірмове «брррртттт!» з 30-міліметрової семистволки –
це просто не може залишити незворушним серце любителя авіації. Але... кар’єра
штурмовика, породженого холодною війною, невпинно добігає до кінця... Чи зможе
він ще послужити демократії? – власне, таке питання постає кожен раз, коли в
ЗМІ чи соціяльних мережах з’являються чергові натяки про можливість передачі «Тандерболтів
ІІ» Україні. Здебільшого, одразу ж лунають голоси: «Немає сенсу!!!
Запорєбрікова ППО одразу ж усе позбиває!» Але чи все так однозначно? На мою
думку – ні.
Поховати А-10 намагались вже кілька разів. Вперше – ще у
другій половині 1980-х, коли поява в срср нових засобів армійської ППО
(насамперед, ЗРК «Тор») наштовхнули американських військових на думку про «короткоживучість»
«Тандерболта ІІ» над полем бою. Тоді його планували замінити А-16 – гіпотетичним
штурмовим варіянтом «Файтінг Фалкона». Та гримнула «Буря в пустелі» - і лошадь
(закреслено) А-10 себе ще показав! В реальних боях «Тандерболт ІІ» виявився
напрочуд ефективним. Ви скажете: «Але ж іракці майже не мали ППО!» - і будете
праві, але лише частково. Іракська протиповітряна оборона значною мірою була
знищена – та це стосувалось, головно, стаціонарних комплексів середньої і
велико дальності. Насиченість іракських позицій зенітними засобами ближньої дії
(насамперед, ЗСУ-23-4 «Шилка») зробила неможливим застосування «Тандерболтами
ІІ» своєї головної зброї – гармат GAU-8/A. А ось керовані ракети «Меврік»,
які дозволяли завдавати ударів, не входячи в зону дії «Шилок»,
використовувались дуже широко: з 5296 ракет цього типу, випущених у ході
операції «Буря в пустелі», 5013 припало саме на А-10А. Приблизно третину
бойових вильотів штурмовики здійснили вночі. Оскільки літаки тоді ще не мали
приладів нічного бачення, для пошуку цілей використовувались ГСН ракет «Меврік»,
зображення з яких транслювалось на монітор в кабіні пілота. Загалом під час «Бурі
в пустелі» «Тандерболти ІІ» здійснили близько 8000 бойових вильотів і
записали на свій рахунок 987 знищених танків, 501 бронемашину, понад 1100
артилерійських систем, 11 мобільних ПУ ракет «Скад» і багато інших об’єктів, у
тому числі два вертольоти, збиті в повітрі вогнем з бортових гармат. Власні
втрати склали п’ять штурмовиків, збитих вогнем ППО. Ще 73 А-10А отримали різні
пошкодження, причому у трьох випадках настільки серйозні, що літаки довелось
списати.
Тепер від цього історичного екскурсу повернемось до наших
реалій. Як можна було б найбільш раціонально використовувати
А-10С, якби Україна отримала ці літаки? Перш за все, слід забути про його
амплуа як класичного літака поля бою – хоч використовувати «Тандерболт ІІ» в
такі ролі було б дуууже спокусливо. В наших реаліях А-10С мав би стати,
насамперед, платформою для застосування керованих авіабомб – наприклад, GBU-39 SDB. Така бомба з бойовою частиною масою майже центнер при скиданні з висоти
10 км має дальність польоту до 110 км. А «Тандерболт ІІ» може нести 16 SDB – що приблизно відповідає 2,5 залпам HIMARS. Плюс до цього, штурмовик значно мобільніший, ніж наземна пускова
установка. А-10С можна швидко перекидати в межах театру воєнних дій і концентрувати
на потрібному напрямі. Ну, і додаймо широкий арсенал озброєння – крім SDB, штурмовик може застосовувати керовані бомби JDAM, «Пейввей ІІІ», касети WCMD.
Друга потенційна галузь застосування – мисливець за «шлюхедами».
Прицільний контейнер «Лайтенінг» плюс кілька семизарядних пускових установок
70-мм ракет з лазерним наведенням APKWS здатні перетворити А-10С на мобільний засіб ППО, здатний
гнучко реагувати на спроби зграй БПЛА прорватись через діляки, не прикрити
наземними засобами.
Та все ж – чи можна застосовувати А-10С для
безпосередньої підтримки військ? На мою думку – можна, але з певними обмеженнями
тактики і озброєння. Навряд чи слід сподіватись на успішне застосування 30-мм
семистволки. А ось «Мевріки» і APKWS – це інша справа. Таке озброєння, застосоване з «Тандерболта
ІІ», буде значно ефективнішим, ніж стрільба некерованими ракетами з кабрирування
з Мі-24 чи Су-25. Завдяки конструкції літака, наявності бортового комплексу РЕБ
(удосконалення РЕБ було якраз одним з основних напрямків модернізації А-10А до
рівня А-10С, проведеної у 2005-2011 рр.), можливості використовувати пастки MALD, «Тандерболт ІІ» матиме добрі шанси вціліти в бою. Тобто, гіпотетичний
профіль бойового польоту А-10С міг би виглядати так: підхід до лінії фронту на
малій висоті – підйом на висоту, яка забезпечить пуск «Мевріків» чи APKWS на достатню дальність з одночасним застосуванням MALD – після пуску знову зниження до мінімальної висоти і
повернення на базу.
«Тандерболт ІІ» невибагливий до аеродромів і значно
простіший в обслуговуванні, ніж F-16.
Враховуючи, що А-10С досі знаходиться в строю, а до того ж – десятки, якщо не
сотні таких машин виведені з експлуатації і знаходяться на зберіганні в Девіс-Монтейн,
з запчастинами проблем бути не повинно. Навчання наших пілотів, якщо вилучити з
нього типові операції безпосередньої авіаційної підтримки (CAS), не мало б тривати довго.
Підсумовуючи. Так, для ПС України однорідний парк,
скажімо, з сотні F-16 був би оптимальним виходом за критерієм «вартість/ефективність».
Але отримати таку кількість «Файтінг Фалконів» в осяжному майбутньому ми не
зможемо. Тож дві-три ескадрильї «Тандерболтів ІІ» були б в цій ситуації зовсім
не зайвими.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас
зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Коментарі
Дописати коментар