Конспективно - про українські Су-27
Україна після здобуття незалежності отримала 72
літаки Су-27. Більшість з них знаходилась на озброєнні двох винищувальних авіаполків:
831-го в Миргороді і 62-го в Бельбеку (Крим). Повний комплект нових літаків був
лише у миргородському полку, 62-й ВАП почав отримувати Су-27 лише у 1991 р. і
на момент розпаду СРСР мав 14 таких літаків і 39 старих перехоплювачів Су-15ТМ.
Крім того, 100-й корабельний винищувальний авіаполк авіації ВМФ,
підпорядкований 1063-му центрові бойового застосування корабельної авіації і
дислокований в Новофедоровці (м. Саки, Крим), мав Су-27 на озброєнні 1-ї АЕ (у
1989 р. – 12 Су-27 і вісім Су-27УБ).
У 1996 р. замість Су-15ТМ 62-й полк отримав літаки
МіГ-29, а у 2002 р. Су-27 з цієї частини передали у 9-й ВАП (Озерне,
Житомирська обл.). Згодом цю частину скоротили до окремої ескадрильї (39-та АЕ
тактичної авіації), а миргородський полк став бригадою, зберігши свій номер. 100-й
полк входив до складу авіації ВМС України, у 1996 р. був переданий до складу
ВПС і майже одразу ж розформований. Су-27 з його складу передали у Миргород. Таким
чином, зараз в Україні винищувачі Су-27 знаходяться на озброєнні двох частин –
831-ї БрТА і 39-ї окремої ескадрильї. На відміну від МіГ-29, парк українських
Су-27 скоротився порівняно незначно: українські Су-27 були досить новими, а
ресурс винищувачів цього типу у 2,5 рази більший, ніж МіГ-29.
За станом на середину 2016 р. Повітряні сили мали
57 таких літаків, з них понад 30 перебувало у боєздатному стані. Сім
винищувачів за роки незалежності було продано за кордон: два в Еритрею, три в
Ефіопію та два (Су-27УБ) у 2008 р. в США (приватній фірмі). Ще два літаки
Су-27УБ були втрачені у катастрофах, причому в обох випадках – під час авіашоу.
24 квітня 1992 р. такий літак розбився у Миргороді, загинув один з пілотів,
другий успішно катапультувався. А 27 липня 2002 р. на аеродромі Скнилів (Львів)
вціліли обидва пілоти, але на землі загинуло 78 глядачів, ще близько 250
зазнали поранень та травм. Скниівська трагедія стала найбільшою за кількістю
жертв в історії авіашоу в світі.
За оцінками експертів, на початку 2014 р.
боєздатними були 14 українських Су-27: 9 у Миргороді і п’ять – в Озерному.
П’ять літаків знаходилось на Запорізькому авіаремонтному заводі
"МіГремонт". Ще 36 машин перебувало на зберіганні (32 в Миргороді й
чотири в Озерному). У лютому 2014 р., на початку агресії Росії проти України,
чотири Су-27 з 831-ї БрТА несли чергування на аеродромі Бельбек в рамках
заходів з підтримання безпеки під час Сочинської олімпіади. Ці літаки встигли
повернути у Миргород до захоплення аеродрому російськими військами. У зв’язку з
втратою аеродрому Бельбек і матеріальної частини 204-ї БрТА було організовано чергування
чотирьох винищувачів Су-27 831-ї БрТА на аеродромі Кульбакіне як тимчасовий
захід з прикриття повітряного простору на південному напрямку. На рубежі лютого
і березня активізувалось бойове патрулювання Су-27. Літаки демонстрували свою присутність
у небі Донбасу та інших районах, зокрема, поблизу північної ділянки
українсько-російського кордону. Влітку 2014 р. Су-27, на відміну від МіГ-29,
майже не застосовувались для ударів по наземних цілях – зафіксовано лише один
такий випадок (20 липня під Суходільськом Луганської обл.). Втрат серед цього
типу літаків теж не було.
У 2015 р. завод "МіГремонт" передав
Повітряним силам України два перших модернізованих Су-27 – одномісний Су-27П1М
і двомісний Су-27УБ1М. Українська програма модернізації передбачає заміну низки
блоків РЛС Н001 і оновлення апаратури навігації та зв’язку. Завдяки цьому
суттєво розширюються можливості літака в повітряному бою, однак у режимі
"повітря-поверхня" вони залишаються досить скромними.
Коментарі
Дописати коментар