Югославські "Савойї" в радянській авіації
На час нападу Німеччини на Югославію у квітні 1941 р. одним з основних типів бомбардувальника Югославських королівських повітряних сил був тримоторний "Савойя" S.79I - в Італії купили 45 таких літаків. 10 квітня 1941 р. залишки однієї з частин, озброєних цими машинами - 7-го бомбардувального полку - прибули на аеродром Ортьєш в околицях Мостара (на півдні Боснії та Герцеговини). Тут авіаторів застало проголошення незалежності Хорватії (а Мостар і його околиці були заселені переважно хорватами) і звістка про прорив фронту на сході. Постало питання: що робити далі? В результаті наради в офіцерській їдальні більшість авіаторів вирішили, що найкращим вибором буде спробувати перелетіти в СРСР.
Незважаючи на вкрай погану погоду (сильний вітер, дощ і сніг) між 01:00 і 01:40 з Ортьєша стартувало п'ять "Савой": чотири з 262-ї ескадрильї і одна з 214-ї. Два екіпажі невдовзі після старту змушені були повернутись, один приземлився на аеродромі Капіно Польє. Ще одна машина мала на борту п'ять членів екіпажу і три або чотири пасажири, причому для більшості останніх маршрут був невідомий. Коли стало зрозуміло, що "Савойя" летить на в Грецію, а в СРСР, двоє (за іншими даними, троє) пасажирів вистрибнули з парашутами. Це врятувало їм життя - бо невдовзі літак розбився, врізавшись в схил гори Ігман... Лиша одна "Савойя" з чотирма членами екіпажу на чолі з поручником Мілошем Єлічем і двома пасажирами (капітаном Сабодашем і його дружиною) досягла мети - вона приземлилась близько 04:30 поблизу с. Теленешті (за 80 км на південь від Кишинева).
Вдень 11 квітня випогодилось, і югославські пілоти поновили спроби перелетіти в СРСР. Один з екіпажів стартував близько 13:00, однак невдовзі розбився. Загинули усі дев'ять осіб, які перебували на облавку. Ще одна "Савойя" приземлилась поблизу с. Нагьяберезна (нині Великий Березний, Закарпатська обл.), за 20 кілометрів від радянського кордону. Літак став угорським трофеєм і використовувався військовими, доки не був в липні 1942 р. обміняний з Італією на два винищувачі "Фіат" CR.42. Командир і другий пілот цієї "Савойї" зголосились вступити до хорватського війська, і вже наприкінці 1941 р. воювали на Східному фронті в складі Хорватського повітряного легіону на бомбардувальниках Do 17Z. Інші ж члени екіпажу потрапили до німецьких таборів військовополонених.
"Савойя" борт 30 (реєстр. № 3742) стартувала о 13:05 і за 3,5 години приземлилась на радянській території, поблизу Старай Формушкі (нині Старосілля, Чернівецька обл.). Ще один літак (борт 21, реєстр. № 3737) приземлився поблизу Сарати в Бесарабії, а машина Жівко Мілойковіца дісталась найдалі - о 16:45 вона приземлилась поблизу Первомайська.
Таким чином, в СРСР опинились чотири S.79I, а з ними - 22 авіатори і одна цивільна особа. Радянська сторона прийняла їх назагал непогано. Югославів доставили в Москву й інтернували, хоча не позбавили свободи пересування містом. 22 червня 1941 р. їхній статус змінився. 15 липня вони залишили Москву і через Туреччину, Сирію й Ліван дістались до Єгипту.
Якою ж була доля літаків? Усі чотири "Савойї" зосередили в Одесі й передали 21-й мішаній авіадивізії. Один літак отримав 69-й винищувальний авіаполк (ВАП). 13 жовтня 1941 р. цей полк, який був останньою авіаційною частиною, що обороняла Одесу, отримав наказ евакуюватись у Крим. Близько 14:00 "Савойя" пілотована капітаном Юрієм Рикачовим (на облаку перебувало щонайменше 18 осіб) приземлився на аеродромі поблизу с. Кунан в Криму. Сильний порив вітру при призмленні розвернув літак на 90 градусів. Обидві опори шасі зламались, однак з людей ніхто не постраждав. "Савойю" відтягли набік. Ремонтом, зрозуміло, не займались - було не до того.
Коментарі
Дописати коментар