Військова авіація Польщі: сучасний стан

 


На час розпаду "соціалістичного табору" польська військова авіація знаходилась у далеко не найкращому стані. Сучасних винищувачів МіГ-29 вона мала лише дюжину. Основу винищувальної авіації складали МіГ-21 у різних модифікаціях, один полк літав на МіГ-23. Ударна авіація була представлена Су-20 і Су-22 (понад сотню останніх купили у 80-х роках).

Польща мала і власну авіаційну промисловість. Наприкінці 80-х років випускались вертольоти Мі-2 і W-3 "Сокул", літаки Ан-2 і Ан-28. Велась розробка турбогвинтового навчального літака PZL-130 "Орлік" і реактивного навчально-бойового І-22 "Ірида" (мав замінити аналогічні за призначенням машини TS-11 "Іскра").

Упродовж 90-х років відбувалось скорочення авіаційного парку. Оновлення ж було досить скромним з огляду на економічні реалії. Спочатку в Чехії вдалось виміняти 10 МіГ-29 (на 11 вертольотів W-3), а потім в Німеччини за символічну 1 марку купили 23 таких же літаки, які раніше належали НДР. Усі ці літаки належать до варіанту 9-12А - тобто, експортний для країн ОВД. Треба сказати, що в Україні МіГ-29 "9-12" давно списані - в строю залишились тільки сучасніші "9-13". Вони не проходили жодної суттєвої модернізації - за винятком встановлення НАТОвської апаратури розпізнавання "свій-чужий". Зараз на МіГ-29 літають дві ескадрильї (32 літаки за штатом, в наявності - 28). 

Ще один спадок часів Організації Варшавського договору - це винищувачі-бомбардувальники Су-22. Їх планувалось списати, але виявилось, що без них не можна буде забезпечити відповідність вимогам НАТО - за ними Польща має виставити шість ескадрилей бойової авіації. От і довелось підремонтувати, трохи модернізувавши, 18 машин (12 Су-22М4 і 6 навчально-бойових Су-22УМ3).

Найновішим набутком в галузі бойової авіації є 48 багатоцільових винищувачів F-16C/D (відповідно, 36 і 12) стандарту block 52D+. Вони були поставлені в Польщу в період з листопада 2006 р. до грудня 2008-го. Разом з літаками поляки купили ракети "повітря-повітря" середньої дальності АІМ-120С-5 і малої АІМ-9Х (по 178 штук), "повітря-поверхня" AGM-65 (360), керовані авіабомби Paveway i JDAM (по 270) і плануючі керовані авіабомби AGM-154C (280; мають дальність польоту до 100 км).

Шість ескадрилей бойової авіації дислоковані на п'яти авіабазах. F-16 зосереджені на заході і в центрі країни: в Познані-Кшесінах (31-ша база - дві ескадрильї) і в Ласку неподалік Лодзі (одна). 21-ша авіабаза у Швідвіні на північному заході Польщі експлуатує Су-22. Нарешті, МіГ-29 служать у 22-й авіабазі в Мальборку (північ, неподалік кордону з Калінінградською областю) і 23-й у Мінську-Мазовецькому (на схід від Варшави). Крім того у Мірославцу, на північному заході Польщі, дислокована 12-та база БПЛА, яка експлуатує розвідувальні безпілотники "Орбайтер".

Військово-транспортна авіація складається з трьох авіабаз. 1-ша у Варшаві обслуговує високопоставлених осіб. Вона експлуатує "бізнес-джети" Боїнг 737, "Галфстрім" G550 і гелікоптери-"салони" W-3 і Мі-8. На аеродромі Краків-Баліце розміщена 8-ма авіабаза, яка має 16 літаків С295М, кілька М28 (це "вестернізований" варіант Ан-28) і гелікоптерів Мі-2 і Мі-8 (пошуково-рятувальних). Нарешті, 33-та авіабаза в Повідзу має 5 літаків С-130Е (вживані американські; мають бути замінені такою ж кількістю вживаних С-130Н) і кілька М28. До її складу входить і 7-ма ескадрилья спеціальних операцій з гелікоптерами Мі-17 і S-70i (це "інтернаціональний" варіант "Блек Гоука", позбавлений устаткування, яке підпадає під експортні обмеження уряду США; випускається він в Польщі).

Підготовку кадрів забезпечує Вища офіцерська школа Повітряних Сил в Дембліні. Їй підпорядковані дві навчальні авіабази: 41-ша в Дембліні (16 нових літаків М346 італійського виробництва, 23 навчальних вертольоти SW-4 - польського виробництва) і 42-га в Радомі (28 турбогвинтових літаків PZL-130TC-II і кілька М28).

Армійська авіація складається з двох компонентів: 1-ї бригада авіації сухопутних військ і авіаційної складової аеромобільного з'єднання - 25-ї бригади повітряної кавалерії. Перша з них включає 49-ту базу АА в Прущу Гданському на півночі країни і 56-ту в Іновроцлаві (в центрі). 49-та база має одну ескадрилью Мі-24 і дві - Мі-2, а 56-та - одну Мі-24, одну Мі-2 і одну W-3PL. Останні спеціально модифіковані для виконання завдань бойового пошуку і порятунку, вони несуть озброєння. Мі-2 в польській армії використовуються як вертольоти вогневої підтримки і, крім 57-мм некерованих ракет, вони ще й мають ПТКР "Малютка". Парадоксально, але саме ці машини є основним протитанковим засобом армійської авіації - бо запас ПТКР для Мі-24Д/В вже давно вичерпався!

25-та бригада повітряної кавалерії, дислокована на сході країни (щтаб в Томашові Мазовецькому) має два авіаційних дивізіони - 1-й (дві ескадрильї Мі-8/17) і 7-й (три ескадрильі W-3), а також Повітряний підрозділ медичної евакуації (кілька Мі-17 і W-3).

 Нарешті, кілька слів про морську авіацію. Бригада авіації ВМС включає 43-тю (Гдиня) і 44-ту (Сємєровіце). Вона використовує літаки М28 (14 штук - 8 патрульних, 2 екологічного моніторингу і 4 транспортних) і вертольоти кількох типів. Серед них - чотири SH-2G, придбані в США разом з парою фрегатів типу "О.Х. Перрі", 10 Мі-14 (8 протичовнових і 2 пошуково-рятувальних), 8 W-3WARM (пошуково-рятувальні) і 4 Мі-2 (допоміжні).

Польща зараз реалізує кілька програм розвитку авіації. Найголовніша і найдорожча з них - "Гарпія", тобто, закупівля 32-х винищувачів F-35A. Вартість її становить 4,6 мільярдів доларів, а перші літаки мають надійти до Польщі у 2026 р.

Ніяк не щастить полякам з гелікоптерами. Ще у 2012 р. вони оголосили тендер на середній гелікоптер для усіх видів збройних сил. Спочатку планувалось придбати 70 машин, згодом кількість скоротили до 50. У 2015 р. переможцем визнали Н225 "Каракал", але... не змогли погодити з виробником питання офсету і конкурс анулювали. Відтоді поляки вдаються до епізодичних закупівель  - наприклад, S-70i для сил спеціальних операцій (4 поставлено у 2019 р., ще 4 мають надійти у 2023-му) чи AW101 для флоту. Останні в кількості чотирьох екземплярів замовили в 2019 р. Це рішення викликало гостру критику, бо міністерство оборони обрало найдорожчий вертоліт цього класу з наявних на ринку, а чотирьох машин навряд чи вистачить, щоб замінити десяток Мі-14. Йде підготовка до оголошення конкурсів за програмами "Крук" (закупівля 32-х ударних гелікоптерів для заміни Мі-24) і "Перкоз" (32 легких багатоцільових вертольоти для заміни Мі-2). Є в планах і придбання ударних безпілотників, літаків радіоелектронної розвідки та ін. Ймовірно, з огляду на реальну російську загрозу, процес оновлення авіапарку Війська Польського прискориться.

Про наземні засоби ППО Польщі можна почитати тут



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Ладога"

Довідник: Ту-22М

А-222 "Бєрєг"